BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: hidas57 - 29.07.13 - klo:09:49

Otsikko: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 29.07.13 - klo:09:49
Nyt on sitten tuo huolto käsillä ja normihommien lisäksi laitetaan se kuuluisa ketjukin uusiksi ja lisätään suoja ylihyppäyksen estämiseksi. Suoja kuulemma asennetaan vasta kun kone avataan, tässä ketjun venymisasteen toteamiseksi, tai mitä lie. Mutta mitäpä sitä ihmettelemään, uudet hilut sisään jo aikanaan.

Sitten uutena havaintona, tai oikeastaan aiemman häiriköinnin selityksenä, TPS-anturin vaihto. Pyörässähän oli jo pitempään satunnaisesti taipumusta joutua erittäin epästabiilin tyhjäkäynnin tilaan ja jopa sammua kytkin pohjaan vedettäessä. Tänä vuonna lisäksi suurehko kulutus kruisailussa ja lisääntyvässä määrin ajoittain hirveätä kakomista pienellä kaasulla. Kerran kohtauksen aikana vein pyörän pajalle, jossa mittarit kiinni ja totesivat kaasuun koskematta kaasuasennon olevan 100%. Tällähän on vaikutuksena, että pyörä ei siirry tyhjäkäynnille nollakaasulla, koska anturin mukaan ei ole nollakaasu. Sen lisäksi polttoainetta syötetään niin paljon ettei se pala kunnolla pienillä kaasuilla. TPS-vika sopii siis hyvin diagnoosiksi, mutta saas nähdä poistuuko häiriköinti, hope sou. Vian sai tavallisesti poistumaan kun väänsi kaasua ja päästi sen palautumaan vapaasti, eli TPS-anturia 'kilauttamalla'. Näin kävi pajallakin.

Mielenkiintoista kyllä, että Motoparkin ajelun jälkeen on toiminut taas hienosti ja kulutus 5.3L luokkaa. Sama efekti oli viime vuonnakin. Ehkä pyörä tykkään kurituksesta, ainakin TPS-anturi sai kunnolla liikettä eestaas.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 31.07.13 - klo:13:25
Huolto tehty ja kuvetta kaivettu, kunnolla. Nokka-akselin ketju, laahaimet ja ratas vaihdettu. Niin ja se täystuhosuoja laitettu (tämä meni kuulemma 'kampanjan' piikkiin). Vanha ratas ja ketju näyttää tosi hyviltä omaan silmään, vähän käytettyä siis myynnissä.  hesse_wink2

Jarrunesteet ja öljyt suodattimineen vaihdettiin. Venttiilien tsekkaus ei aiheuttanut säätöjä. Tulpat laitettiin uusiksi.

TPS-anturin osalta ei vielä osaa sanoa mitään varmaa. Heti huollosta lähtiessä iski kuitenkin tutun oloinen rykiminen ja kurvasin takaisin. Mekaanikko luonnollisesti kohdisti kritiikkiä lisähilppeisiin, PCV+Autotune. Mahdollistahan se, tuumasin. Olen varautunut näiden ongelmiin laittamalla ruiskujen johtosarjan lliittimellä PCV:een ja liittimeen tein jo aiemmin myös ohituspalikan, jolla alkuperäiset signaalit palaavat takaisin ilman manipulaatiota, siis vastaten vakiota. Siispä palikka paikalleen ja kokeilemaan. Rykiminen poistui, ahaa. Sitten taas PCV kiinni, rykii. Nytpä hoksaan, että mahdollisesti PCV:n kartta on säätynyt Autotunen toimesta persiilleen, kun TPS-signaalissa on ollut häikkää. Eikun kotiin laittamaan ensin PCIII, jossa myös liitin, jonkin silloisen kartan kanssa. Ei rykimistä. Seuraavaksi PCV takaisin ja rykimisalueelle (pienet kaasut)) nollakartta vaihteille 1-4, vastaten tilannetta ilman PCV:tä. Myös TPS-kalibrointi PCV:ssä, siellä oli nollakaasulla 1% ja täyskaasulla 99%. Rykiminen on poissa pikkuvaihteilla, mutta 5-6 vaihteilla tuntuu jotain. Sitten vaan ajoa kunnes Autotune trimmaa taas vaihdekohtaisia karttoja. Alustavasti trimmit näyttää järkeviltä, eikä häiriöitä ole. Aiemmat trimmit oli kyllä aika ihmeellisiä paikoitellen ja juuri pikkukaasuilla.

Huollossa laitettiin myös vähän ajettu vaihtoiskari paikoilleen eteen ja tuntuupa muutosta tulleen. Tie tasoittui kummasti ja jopa uraherkkyys väheni. Vaikuttaa hyvältä 200€ investoinnilta.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 01.08.13 - klo:09:38
Eilen taas testiajoa jatkettu. Toimii kyllä todella hyvin. Liekö tuo TPS koskaan ollutkaan kunnossa. Tyhjäkäynti on nätti ja vedon/moottorijarrun määrän säätely kapulasta johdonmukainen. Autotune teki suurehkoja korjauksia pääasiassa 2-5% kaasuille alemmilla kierrosalueilla ja korjaukset näyttävät vakiintuneen, vain pieniä muutoksia. Aiemmin korjauksia tuli jatkuvasti suuntaan jos toiseen, yleensä aina vaan laihemman suuntaan. Jos tämä nykytila jää lopulliseksi, niin hyvä on.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: Speed King - 01.08.13 - klo:18:07
Hei
Mistä hankit mainitsemasi "vähän ajetun vaihtoiskarin"? Olen itse katsellut Wilbersin ESA -yhteensopivia vaihtoiskareita. Vähän kalliita ovat, mutta ei kuitenkaan saman hintaisia kuin BMW:n omat.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 01.08.13 - klo:19:32
Saksasta hankin. Tein vain hakuja saksaksi ja valkkasin vähiten ajetun ja hinnaltaan sopivan. Myyjänä liike, ei yksityinen. Tietääkseni ESA-yhteensopivia uusia ei ole markkinoilla tuohon. Yritin kyllä hakea niitäkin. Gessuun löytyy.

Täytyy tutkia vielä takaiskareita. Niitäkin näkyi tulleen myyntiin taas.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: spk_1978 - 01.08.13 - klo:20:39
Bitubolla on käsittääkseni vaihtoehtoja ESA-iskareihin ainakin Gessuihin.
En tiedä onko K-sarjalaisiin saatavilla..
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: Speed King - 01.08.13 - klo:21:14
Olin luulevinani, että Wilbersiltä löytyy ESA -yhteensopivia vaimentimia.
Beemershopista kysymällä asia varmaankin selviäisi. http://www.beemershop.com/
Toinen asia sitten on, viitsisinkö lähettää iskarin Californiaan... Kaveri näyttää kyllä osaavan asiansa:
http://www.youtube.com/watch?v=bf7MIVPfic4
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: JTK - 01.08.13 - klo:23:33
Eikös noi oikeat viralliset ESA:t ole WP:n (White Power) tekeleitä?

ESA:n iskarihuolto on onnistunut ihan kotisuomessa. K-sarjalaiseen. Tälläkin foorumilla on aiheesta maininta, en ny löytäny paikkaa.

OT:
Viime vuonna luin lehdestä jutun gessun muutoksista. Tässä linkki (http://www.bmwsportbikes.fi/modaukset/225/ison-gessun-alustan-tuunaus/1254/msg21812#msg21812)
Jutun mukaan jollain Öhlinsillä olisi myös ESA:n korvaava systeemi, jonka saa toimimaan ainakin gessussa pyörän omilla nappuloilla.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 02.08.13 - klo:09:00
Joo, nimenomaan gessuun on ESA-iskarit Öhlinsillä. Ja muita en edes siihen tiedäkään. K-sarjan laitteisiin ei ole.

Mahtoikohan olla Bem-Ari kun oli huollattanut WP:n iskaria. Sitähän ei voi sellaisenaan huoltaa (kun se on huoltovapaa), vaan se pitää ensin modata. Hinta ei tullut aivan selväksi, koska tässä oli jotain muutakin oravannahkojen vaihtoa kysessä, mutta luokkaa 400 muistaakseni. Ja iskarihan on sitten jonkin aikaa reissussa, jos sen lähettää. Sekä pitää hallita irroitus/asennus nikseineen ja erikoistyökaluineen.

On tuossa ESA:ssa puolensa, mutta tuo huoltopuoli on onneton. Politiikka on osta uudet, eteen jotain 1100 ja taakse 1800. Yksin toisen vaihtaminenhan ei ole aivan kestävä ratkaisu...että 3000 ja rapiat töineen.

Käytetyt iskarit näyttävät olevan eteen 200€ +/- ja taakse 400€ +/-. Niistä vaan pitää löytää ne ehjät.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 02.08.13 - klo:09:29
Takaiskarin (ESA) huolto onnistuu. Itse ajoin terävään pattiin ja iskarin toiminta heikkeni oleellisesti, pääsee kuulemma kaasut sekoittumaan öljyn puolelle. Kiikutin iskarin Motor service Esa Portaankorvalle ja seuraavana päivän soitto tuu hakee pois, ei todellakaan kannata heti uutta alkaa ostaa ja ei ollut hinnalla pilattu, nyt toimii.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: Bem-Ari - 03.08.13 - klo:09:48
Joo,tuollahan sitä juttua oli:http://www.bmwsportbikes.fi/k1200s-and-k1300s/217/k-12001300-s-r-ja-gt-etujousitus/1323/ (http://www.bmwsportbikes.fi/k1200s-and-k1300s/217/k-12001300-s-r-ja-gt-etujousitus/1323/)
Touhuavat muutenkin tuon WP:n kanssa.
Otsikko: Vs: K1200R 60tkm huolto
Kirjoitti: hidas57 - 07.08.13 - klo:08:54
Täytyypä katsoa josko syksyllä laittaisi takaiskarin huoltoon Ouluun. Saksasta näyttäisi löytyvän vähän ajettu kampe omaan pyörään noin 400€ hintaan, mutta mistä noitakaan tietää.