Laitan tännekin saman vuodatuksen, kuin .orggiinkin:
Tänään puuttui kyllä paljon muutakin, kuin pakki
, itseasiassa kaikki vaihteet.
Olimme Turun satamassa ajamassa laivaan aamulla klo 07.30, kun vaihde ei mennytkään päälle, vaan vaihdevipu putosi roikkumaan ihan löysänä. Siinä sitten leikimme potkulautaa n. 150 metriä (on muuten turhan painava siihen hommaan), kunnes saimme pyörän siihen katokseen, mihin laivaan menevät pyörät kootaan. Äkkiä vasemman jalkatapin "paneeli" irti ja sitten pari perkelettä: Vaihdevivustosta oli yläpään pallonivelestä lähtevä "pultti" poikki. Työkalulla vääntämällä saimme ykkösen päälle ja pääsimme laivaan juuri ennen lähtöä. Laivalla sitten kävimme laivan remonttimiestä hihasta kiinni ja pyysimme porakonetta lainaksi ja porasimme pallonivelen kuppiosaan reiän ja samalla vastakappaleeseen jääneen pultinpätkän irti. Sitten vaan läpipultilla vivusto kiinni ja pyörä kasaan. Aikaa ei mennyt kuin kaks tuntia eikä autokannella ollut lämmintä kuin 35 astetta. Autokannelle pääsy matkan aikana vaati muuten neuvottelun laivan kapteenin kanssa, yliperämiehen valtuudet eivät riittäneet luvan antamiseen
Nyt vaihteisto toimii niin, että aina vaihtamisen jälkeen vaihdepoljin pitää jalalla palauttaa "normaaliasentoon". Tekee esim. risteysajon hankalaksi, kun ei voi kahta vaihdetta peräkkäin vaihtaa pienemmälle, vaan pitää välillä nostaa poljin ylös. Onneksi matkalla on kaverina itseäni nokkelampi Wingi-mies Jari
, joten ehkä tämä viikon Ahvenanmaanloma saadaan lusittua noinkin toimivalla vaihteistolla?
Ihmetyttää vaan toi pultin katkeaminen, ei mulla ole tapana väkisin voimalla survoa vaihteita päälle...
Liekö tämä yhtä yleistä, kuin perälaakerin poikiminen??