Jatkoa...
Juu, tuo kaasu hidasajossa pääsi meikäläisenkin pariin otteeseen yllättämään (ekat 2-3 km), itse asiassa onnistuin jopa kerran "stumppaamaan" sammuksiin ekoissa liikennevaloissa !
Nimittäin, kyllähän kun puhutaan kutosen koneesta niin lähtökohtaisestihan se pitäisi vääntää laajalla vääntöalueella, elikkäs mm heti alakierroksilta alkaen. Pärrän luovuttanut Uberfuhrerkin kyllä sanoin evästäessään meikäläistä matkalle että muista ! No, heti pihasta lähdettyäni kaasua tulee tarjottua liikaa johtuen tuosta "unikaasustakin" että kun se tuolee sieltä viiveellä. Eli kaasun annostelussa menee alkuunsa tovi ennen kuin sen oppii ja / mutta toisaalta, parhaat soudit noista uruista lähtee kun antaa vähän reilummin...
No sitten ajosta muuten:
Se "Ride by Wire" tuli jo tuolla aiemmin, eli en tykännyt, varsinkaan kun luulisi että se olisi noilla 3 -modella erilainen, elikkäs DYNAMIC-modessa lähes kuin "oikea" vaijerikaasu? Hirveätä eroa en noissa modeissa huomannut.
Pärrähän on nyt sellainen kun pärrän kuuluisi olla, elikkäs siihen mennään päälle, jalka yli vaan että heilahtaa ja menoksi, kuten esim. malleissa 1200GT/1300GT. LT:ssähän mennään pärrän "sisään", ohjaamoon ja siinä sulla on sitten sellainen Scanian tuulilasi (joka siis on hyvä, ei moite ! ) ja sellainen 50kg:n perunasäkki Desh:illä, etkä alas näe
LT:n keula on painava, eturengasta et tiedä missä se menee mutta vastaavasti kulkee suoraan kuin juna, ilman käsiä myös !
GT:n eturenkaan näkee tarvittaessa, keulan paino on kevyt, painopiste taaempana (olikohan muuten ohjausiskaria lainkaan?), ja ajoasento on nyt aavistuksen sportti. LT:n ohjaustankohan tuntuu "papan kottikärryn aisoilta" joka myös vähän antaa myöten. GT:n tanko on värinätön ja kapeampi, tai ainakin se siltä tuntui, joten ohjaus on nopeampi (sportti).
Hidasajo ja käsittely vaikka keilaradalla ei liene ongelma. Istuin + istumaasento on luonteva (182cm/75kg), pyörä on muutenkin kapea ja mm jalkatapit, vaihde-, jarrupolkimet on juuri siellä missä ne pitääkin olla.
Kahvat ovat säädettävissä portaattomasti, (vrt. LT:n 5-asentoa.) Rekkojen ilmaiskuja en päässyt tuntemaan (6-kaistaa), eli siitä en pysty kertomaan, mutta uskon GT:n olevan vakaampi jo ihan pienemmän otsapinta-alan takia.
Jarrut tosi hyvät, mutta tuntuma oli sellainen että kun etusella jarrutti, tuntui että vain etunen jarruttaa ja vastaavasti kun polkimella jarrutti, tuntui kuin molemmat jarrut olisivat olleet käytössä....?
Kaasun avaus jo mutkassa (ramppien liittymät) oli helppoa ja turvallisen tuntuista leveän takarenkaan (ja gyron?) takia. Ei tullut missään vaiheessa "hui"-ilmiötä. Vastaavasti moottorijarrutus oli miedompaa kaikilla vaihteilla kuin mitä oletin, että taisi olla se "luistokytkin" pelissä vahvasti mukana?
(eikös tässä mallissa ollut se, korjatkoon pomppe / somebody)
Toiveena olis ollut sadekeli, (juuri näin !), että olisi päässyt testaamaan kuinka tuossa kastuu? Kate vaikka onkin suojaava niin kyllä kädet ovat aivan suojaamatta, (vrt. LT jossa peilien sijoittelulla hoidetaan homma jo pieniltäkin nopeuksilta), ja samoin olisi kuullut kuinka sutimisenesto yhdessä RAIN-moden kanssa pihistää/leikkaa tehoja pois!
No tietenkin olisihan se voinut tulla luntakin että olisin nähnyt miten tuo malli kerää lunta ja missä se jäänmuodostus tulee ongelmaksi.....no - juu
Mutta matkakampehan tuo on, ei siinä ole mitään epäselvää!
Satula tuntui hyvältä tuon 90 minuuttisen aikana ja sehän tarkoittaa jo niksmannien teillä yli 200km:n ajomatkaa...
Mutta tuota max.nopeutta jäin vielä miettimään että onko noissa eri modeilla vaikutusta. Nyt tuo maximi jäi kyllä alle mitä siltä odotin, vaikka olikin laukut kiinni ja selkä suorana ?
Tässä huomaatte tuon "Ride by Wire:n" selvästi....(viiveen
)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OwUdgm_-NcA[/youtube]
MENU-valikko on sitten aikas monipuolinen että meinaa ajohommat unohtua tykkänään...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YUacN21QgbY[/youtube]
Rauhallista ajua kun polizei on tuolla sillalla tutkaamassa (tulin juuri tuolta edestä edellisessä videossa..)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fUTMfXardNg[/youtube]
No sitten audio testiä liikennevaloissa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dkQcfiVGIt8[/youtube]
Ja sitten vähän kiihkeämpää menoa mutta käsi tärisee jo, ei pyörä...(ei ollu tukea)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N8Z6MtKYteM[/youtube]
Lopuksi puheohjelman kuuntelua (kielen opiskelua
)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w7apXCfNGRU[/youtube]