BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: MikkoK - 14.08.13 - klo:11:41
-
Tekisi mieli palauttaa valon johdotukset alkuperäisiksi, jotenka tarvetta olisi ajovaloon tulevien kahden sähköpistokkeen osanumeroille.
Nämä kuvat löytyvät "joka paikasta", mutta onko kellään varmaa tietoa mitkä noista vaihtoehdoista olisi ne oikeat?
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/Diagrams/B0005690.png?v=04302013
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/Diagrams/B0005217.png?v=04302013
Toki saa myös tarjota, jos sattuu ylimääräisenä sellaiset pyörimään.
-
Mitä jos käyt marmoritiskillä kysymässä, myös hinnan jos siitä ostaa? Jos ei mene oikein, niin homma on heidän piikissä tiskiltä ostetun osan tapauksessa.
Oikein kun pinnistäisin, niin voisin tsekata omasta pyörästäkin...siis yhdennäköisyyden noihin kuviin. Mutta mulla on Sport eikä nakumalli. Luultavasti nuo liittimet ovat samat silti.
-
Sieltäpä aivan ensimmäiseksi kävinkin kysymässä, mutta innostus oli myyjällä aika nollassa alkaa asiaa selvittelemään. Pitää käydä umpion kanssa joku kerta, ja lähteä vasta kun osat on tilauksessa.
-
OK, liian nippelikauppaa vissiin...Yritän muistaa tsekata nuo liittimet omasta pyörästä tänään.
-
Oli kyllä ensimmäinen kerta, kun missään liikkeessä on kehotettu kyselemään numerot nettifoorumeilta.
Ei noilla mikään hengenhätä ole, hyvin menee väliaikaisella abikopatentillakin toistaiseksi. Eli ei stressiä jos et muista/jaksa/kerkee kaivella.
-
Vaihdoin toissapäivänä 13S:ään uuden polttimon pitkään ajovaloon, (100W motonetistä) tuikkasin liitin nro.8 sen kiinni. (eka kuva)
Lyhyen ajovalon poltinta saa olla kerran kesässä vaihtamassa. Niitä superkalliita moottoripyörä lamppuja.
Nyt kestää, kun tuikkaa 5 € hintaisen 100W H7 motonetin polttimon kiinni. Ja näkyy kanssa. hesse_biggrin
-
Tuosta tulikin mieleen, että joskus vuosia sitten ostin marketista 100W polttimot autoon, kun oli tiedossa JKL-Oulu keikka vuoden pimeimpään aikaan. 100km jälkeen paloi eka lamppu ja 20km myöhemmin toinen. Onneksi oli ne edelliset vielä hanskalootassa ja suht helppo polttimon vaihto...
No aiemmassa autossa käytin kyllä menestyksellä noita satasiakin, oli valoa.
Tossa Sportissa on aivan tolkuttoman surkeat umpiot, lienevät myös perus-R:n vika. Siellä on jokin poimutus, joka aiheuttaa sellaisen leveän viuhkakuvion johon 500W voisi olla liian vähän. Miten lie sitten xenon.
-
Xenon kaksinkertaistaa valon määrän. Olen mitannut H4/H7 polttimon vaihdon jälkeen luksi-mittarilla muutokset. Lisähyötyä tulee xenon valosta siitä, että kaistamerkinnät ja liikennemerkit näkyvät selvästi paremmin. R malliin varmaan kannattaa asentaa xenon valot. K1200S/K1300S malliin mielestäni riittää, kun vaihtaa 100W polttimon. Lyhyen valon polttimon vaihto kestää 2 min. ja maksaa 5€. Kannattaa kokeilla.
Mitä enemmän ikää tulee, niin sitä enemmän hämäränäkö huononee.
40 vuotias henkilö näkee 2 kertaa huonommin hämärässä, kuin 20 vuotias henkilö. Itse olen nyt 49 ja hämäränäkö on selvästi huonompi kuin nuorena.
Meikäläisen mopossa on nyt lyhyet 100W ja pitkät 100w + normi 55W. Tuntuu onneksi tässä vaiheessa riittävän. horisko
HUOM. 100W polttimo on sitten laiton. Ja on ne Xenonvalotkin, jos ei ole umpiokin vaihdettu. DCC merkintä. Omalla vastuulla.
http://www.xenonkauppa.fi/
-
Jos nyt olen oikeassa liittimessä, eli se joka tulee lyhyiden ja pitkien väliin umpion taakse, ovaali muoto, niin se ei ole mikään kuvatuista. Siinä lukee 7 526 380, sen alla BMW, jonka alla 09 4016 05 ja sen alla 61487 5. En löytänyt noilla numeroilla mitään...netistä. Tuo 7-alkuinen viittaa normaaleihin osanumeroihin. Kuvatkin löytyy, mutta en saa niitä nyt tähän.
-
Tämähän menee mielenkiintoiseksi.. Suurkiitokset kuitenkin vaivannäöstä.
-
Kuvat.
-
Mahtavaa, kyllä tuo sille näyttää, että varmaan meikäläiselle käy sama pistoke. Tattista vielä.
-
... Tossa Sportissa on aivan tolkuttoman surkeat umpiot, lienevät myös perus-R:n vika. Siellä on jokin poimutus, joka aiheuttaa sellaisen leveän viuhkakuvion johon 500W voisi olla liian vähän. Miten lie sitten xenon.
OT: Vanhuksen (R1100RS -93) ajovalon tehottomuutta aikansa ihmeteltyäni näpräsin nettikaivurilla löydetyn ohjeen (http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php) mukaisen relepaketin, jolloin päävalokytkimen kautta kulkee nyt vain releiden (2 kpl) pieni ohjausvirta ... oli valolähteen virrankulutus mitä tahansa.
Tavoitteena oli päävalokytkimen kosketuspintojen kuormituksen pienentäminen, koska likaantuessaan toiminta voi takkuilla ja saattaapi käydä kuten minulle, että ... ajovalo vaan yht'äkkiä katosi ... pimeässä. Eikä moiseen auttanut pöksyn lahkeiden nostaminenkaan ... luuvalo lie vielä liian heikko ... maantienopeuksille horisko