BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => F800S/ST/R => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: Ottopoika - 05.08.10 - klo:09:11

Otsikko: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ottopoika - 05.08.10 - klo:09:11
Lieneekö moottorin osat hioutuneet 40tkm ajon jälkeen kohdilleen, mutta viime viikonlopun Kesälahden reissun yhteydessä tuli tehtyä uusi ennätys: 480 km tankillisella. Tankkasin 16,55l, joten taisi tulla viimeisetkin pisarat käytettyä hesse_biggrin Kulutukseksi tulee mukavat n. 3,4l/100km.

Lopussa jouduin kyllä hieman pudottamaan vauhtia, kun bensistä ei löytynyt, mutta muutoin ajan mittarinopeutta +10 kmh rajoitukseen nähden. Tällä vauhdilla F800ST vie Suomen maanteillä 3,6-3,8l/100km. Pienellä siis mennään!
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Entelodontti - 05.08.10 - klo:12:25
2800 km Norjanturneen keskikulutus K1200R:llä mopon mittarin mukaan 4,7l/100 km.

Tosin toi bunkkerin kulutus on tässä hommassa (renkaat, vakuutukset, huollot, pakolliset tingeln und tangeln, jne) niin marginaalinen kulu että kokonaiskustannuksen kannalta se on aivan sama meneekö sitä litra enemmän vai vähemmän.. hesse_biggrin
Eikä mulla ainakaan vielä  633.gif kestä ajaa tankkia tyhjäksi yhdellä istumalla ashamed
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: hidas57 - 05.08.10 - klo:12:57
Mulla tuskin pääsee alle 5,5L, siis todellista. Joskus olen matkalla nollannut kulutusmittarin ja seurannut sitten miten lukema alkaa kehittyä. Jos nopeus kasvaa yli 100, niin keskikulutus kiipeää väkisin yli 5,5. Sama tietysti jos tulee kaupunkiajoa. Useimmiten kulutusnäyttö hakeutuu lukemaan 6,2L, mikä ei ole kaukana totuudesta. Olisko merkki siitä, että säädöt ei ole laihalla? Penkissähän tuo on säädetty PC:n kanssa, mutta keskikulutuksen kannalta ei merkittäviä muutoksia tapahtunut, vaikka kuulemma pienille kaasun asennoille laitettiinkin laihemmalle. Ajotyyli on vaihteleva.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ottopoika - 05.08.10 - klo:13:31
Olisi mielenkiintoista lähteä tarkemmin laskeskelemaan käyttökustannuksia, mutta ainakin minulla polttoainekulut ovat merkittävät. Polttoainekulut 40tkm matkalla n. 2000e (40000/100*4l*1,3e) ja rengaskulut n. 400e (eturengas vaihdettu kerran ja takakumi kahdesti). Vakuutusmaksuiksi näiden kahden vuoden aikana on tullut karkeasti 1 keur. Huolto/korjaus-kulut jäävät "näppituntumalla" alle 1 keur.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ttuttu - 05.08.10 - klo:18:00
Mulla tuskin pääsee alle 5,5L, siis todellista. Joskus olen matkalla nollannut kulutusmittarin ja seurannut sitten miten lukema alkaa kehittyä. Jos nopeus kasvaa yli 100, niin keskikulutus kiipeää väkisin yli 5,5. Sama tietysti jos tulee kaupunkiajoa. Useimmiten kulutusnäyttö hakeutuu lukemaan 6,2L, mikä ei ole kaukana totuudesta. Olisko merkki siitä, että säädöt ei ole laihalla? Penkissähän tuo on säädetty PC:n kanssa, mutta keskikulutuksen kannalta ei merkittäviä muutoksia tapahtunut, vaikka kuulemma pienille kaasun asennoille laitettiinkin laihemmalle. Ajotyyli on vaihteleva.
Jos K1200S:n ajotietokoneen bensan kulutusmittari pitää kutinsa, niin mulla oli Euroopan reissun keskikulutus 6.1 litraa. Bensaa menee se minkä tankkiin laittaa. Mä jouduin "päivittämään" vasemmat sivukatteet vakuutusyhtiön piikkiin  innocent eli vakuutusmaksut pikkasen nousevat. Huolto maksaa, renkaat maksaa (375e Kumiveikolla, Metzeler Roadtec joku....) eli rahaa menee muuhunkin. Eihän tämä ole halpa harrastus, mutta minkäs teet?  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 05.08.10 - klo:20:39
Lieneekö moottorin osat hioutuneet 40tkm ajon jälkeen kohdilleen, mutta viime viikonlopun Kesälahden reissun yhteydessä tuli tehtyä uusi ennätys: 480 km tankillisella. Tankkasin 16,55l, joten taisi tulla viimeisetkin pisarat käytettyä hesse_biggrin Kulutukseksi tulee mukavat n. 3,4l/100km.

Lopussa jouduin kyllä hieman pudottamaan vauhtia, kun bensistä ei löytynyt, mutta muutoin ajan mittarinopeutta +10 kmh rajoitukseen nähden. Tällä vauhdilla F800ST vie Suomen maanteillä 3,6-3,8l/100km. Pienellä siis mennään!

Hetkinen, mitä ihmettä sä sille olet tehnyt? En mä kyllä noille lukemille oo ikinä päässyt. Minimissään joku 4.2l/100km, maksimissaan 7.8l/100km. Mulla siis se F800S.  ashamed
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Bem-Ari - 05.08.10 - klo:21:37
Mulla tuskin pääsee alle 5,5L, siis todellista. Joskus olen matkalla nollannut kulutusmittarin ja seurannut sitten miten lukema alkaa kehittyä. Jos nopeus kasvaa yli 100, niin keskikulutus kiipeää väkisin yli 5,5. Sama tietysti jos tulee kaupunkiajoa.
Jos K1200S:n ajotietokoneen bensan kulutusmittari pitää kutinsa, niin mulla oli Euroopan reissun keskikulutus 6.1 litraa. Bensaa menee se minkä tankkiin laittaa.


Meitillä meni reippaalla parin tonnin lomareissulla 1300 S:llä kulutusmittarin mukaan 5,1/100km.Ajettiin 2-päällä ja 4 laukkua täysi tavaraa.
Pääasiassa matka-ajoa,kaupungeissa vain pakolliset pyörimiset.Keskinopeutena näytti olevan 92km/h Bmw.n oman mittarin mukaan.Ajotyyli
sellainen nopeahko,muttei repivä. 03Biker
Tää ei nyt varsinaisesti tänne 800:n osioon kuulu,mutta laitoinpa kuitenkin. hesse_blushing
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ottopoika - 06.08.10 - klo:08:18
Hetkinen, mitä ihmettä sä sille olet tehnyt? En mä kyllä noille lukemille oo ikinä päässyt. Minimissään joku 4.2l/100km, maksimissaan 7.8l/100km. Mulla siis se F800S.  ashamed
Sulla on niin leveet hartiat, että ottavat tuulta hesse_biggrin

En itsekään tiedä miksi tällä kaudella kulutus on pudonnut ja siksi laitoinkin aikaisempaan viestiin puoliksi vitsinä, että varmaan moottorin osat ovat hioutuneet. Ehkä silläkin on merkitystä. Talvella en tehnyt muuta kuin perus huollot, nostin hieman laminar lip:in pleksiä ylemmäs ja laitoin ajovaloon xenonin. S:ssä ja ST:ssä ei tietääkseni ole mitään eroa, joka vaikuttaisi kulutukseen. Toki kate ST:ssä on hieman suojaavampi ja voi olla, että ovat moottorin ohjaussoftaa rukanneet jossakin välissä. Sulla taitaa olla mökäpönttö asennettuna, mutta ei kai tuon pelkästään pitäisi vaikuttaa...?

Ajotyylistä voisi mainita, että pyrin ennakoimaan tilanteet ja käyttämään moottorijarrua, jolloin käsittääkseni polttoaineen syöttö katkaistaan. Toisaalta sitten hyvän mutkapätkän osuessa kohdalle on pakko antaa kaasua nautinnon lisäämiseksi 03Biker
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 06.08.10 - klo:08:37
Nätisti minäkin ajelen, tai sitten en, ehkä...  ashamed
Tuo melkein 8l / 100km meni radalla, en kyllä 400km:a ole koskaan tolla tankilla mennyt, parhaimmillaan sellaset 340km ja sit oli jo melko kuiva. Noh...vähemmän se vie kun vanha kawa jah.. kahdet renkaatkin taitaa kesässä mennä.  icon_rolleyes

Ostan sen gikserin tai ninjan ens talvena kakkosmopoksi.   ;D
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 09.08.10 - klo:10:05
No nyt tuli pohjat kyllä. Kuinkakohan iso toi tankki oikeasti on. Kemoran keikan jälkeen tankkasin 16l:n tankkiin 16.2 litraa.  icon_rolleyes
Eikä muuten nyt palanut edes bensavalo vielä.  reps

Jaa niin ja nyt se kyllä veti yli 8l/100km tripin mukaan laskettuna.
Mistään en tiiä mut isot pojat kertoi, että teho asustaa rajoittajalla.  ;D
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: piiisiepe - 09.08.10 - klo:14:31
Joo. Justiin tultiin 4300km Euroopan turneelta kaks päällä ja kolmen ja puolen viikon reissukamat. Polttoaineen kulutus oli 5,2l/100km. Ei ne pensalaskut mielestäni vaikuta yhtikäs mitään koko matkakustannuksista. Tiemaksutkin taisi olla parin sadan luokkaa.  ajelu
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Anssi F - 10.08.10 - klo:15:26
Juuripa näin.

Laskin (ei ehkä olis pitänyt  icon_rolleyes) miten bensakustannukset suhtautuu vakuutuksiin ja renkaisiin yms... Lopputuloksena (noin 10000 km/kausi) tekee suunnilleen bensat 500 e, renkaat 350 e (yksi setti), vakuutukset 600 e, huolto 300 e, eli bensan osuus noin kolmannes.  Litran ero sinne tänne ei tätä muuta. Puhumattakaan siitä, mitä syöminen reissun päällä ( 0003.gif) maksaa!

Vaan pääseepä suht pienellä tankillisella aika pitkälle - moni isomman ns. "oikean matkapyörän" omistaja kuuntelee kateellisena parhaimmillaan jopa 400 km tankkausvälejä   ajelu.

-Anssi
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ttuttu - 10.08.10 - klo:16:53
Juuripa näin.

Laskin (ei ehkä olis pitänyt  icon_rolleyes) miten bensakustannukset suhtautuu vakuutuksiin ja renkaisiin yms... Lopputuloksena (noin 10000 km/kausi) tekee suunnilleen bensat 500 e, renkaat 350 e (yksi setti), vakuutukset 600 e, huolto 300 e, eli bensan osuus noin kolmannes.  Litran ero sinne tänne ei tätä muuta. Puhumattakaan siitä, mitä syöminen reissun päällä ( 0003.gif) maksaa!


-Anssi
Halpaa! Mulla meni pelkän 2 viikon Euroopan reissun aikana enemmän fyffee kuin tuossa ylhäällä on laskettu! Kaikki muut kotimaan ja Viron ajot vielä tuohon päälle.  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Anssi F - 26.08.10 - klo:19:06
... ja tänään sitte loppui bensa matkalla töihin.

Tietokone näytti koneen sammuessa vielä 35 kilometrin matkaa ja tripin mukaan olin ajanut 300 km. Muttamutta ... pyörä olikin käyny huollossa 300 km aiemmin ja silloinhan trippi nollautui, eikä näyttänytkään matkaa edellisestä tankkauksesta  withstupid

No, soitto kotiin ja bensaa tuli puolessa tunnissa.

Seisoin Lahden motarin laidalla aamuliikenteen aikaan. Kaksi herrasmiesmotoristia pysähtyi sinä aikana kysymään mikä hätä  hali_peukku (toisella K1 bemari hesse_ok). Mutta vasta viimeisen 10 minuutin aikana kun apu oli jo melkein perillä.

Et sillai. Ei se tietokone mitään tiedä - tää oli mulla jo toinen kerta. Heinolla sanottiin, että jos menee pahemmaksi niin katsotaan sitten korjausta. Ja kyllähän oma pyörä pitää tuntea. Ja muistaa.

-Anssi
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 26.08.10 - klo:19:10
Juuripa näin.

Laskin (ei ehkä olis pitänyt  icon_rolleyes) miten bensakustannukset suhtautuu vakuutuksiin ja renkaisiin yms... Lopputuloksena (noin 10000 km/kausi) tekee suunnilleen bensat 500 e, renkaat 350 e (yksi setti), vakuutukset 600 e, huolto 300 e, eli bensan osuus noin kolmannes.  Litran ero sinne tänne ei tätä muuta. Puhumattakaan siitä, mitä syöminen reissun päällä ( 0003.gif) maksaa!

-Anssi

En viitsi tosiaan edes laskea. Kahdet renkaat, vakuutus, bensat (nyt on jo 12tkm takana ja osa todellakin hieman reilummalla kulutuksella), majoitukset retkillä jne... Jaa niin ja keväällä uudet ajokamat, sama kuvio ensi keväänä. Mä en todellakaan ala edes laskemaan.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: jussita - 27.08.10 - klo:09:10

Vai loppui bensa 800:sestasi, Anssi, kun mittari näytti vaihteeksi omiaan.

En käy edes arvailemaan syitä miksi tämä seuraava toimii, mutta olen havainnut, että mittari toimii OK kun tekee näin:

Tankkaa vasta kun tankki on lähes tyhjä, ei mitään tarkkuustyötä tarvi tehdä, mutta pari kolme litraa jäljellä. Sen jälkeen tankkaa niin, että lopetat kun pistooli katkaisee ensimmäisen kerran. Ei mitään piripintaan liruttamista.

Näillä minun kokemukseni mukaan mittarin saa sekoilemaan:
Puolillaan tai vain vähän vajaan tankin tankkaus
Täyttö liian täyteen

Jussi




Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 27.08.10 - klo:09:24

Vai loppui bensa 800:sestasi, Anssi, kun mittari näytti vaihteeksi omiaan.

En käy edes arvailemaan syitä miksi tämä seuraava toimii, mutta olen havainnut, että mittari toimii OK kun tekee näin:

Tankkaa vasta kun tankki on lähes tyhjä, ei mitään tarkkuustyötä tarvi tehdä, mutta pari kolme litraa jäljellä. Sen jälkeen tankkaa niin, että lopetat kun pistooli katkaisee ensimmäisen kerran. Ei mitään piripintaan liruttamista.

Näillä minun kokemukseni mukaan mittarin saa sekoilemaan:
Puolillaan tai vain vähän vajaan tankin tankkaus
Täyttö liian täyteen

Jussi






Lisätään tohon listaan vielä, että radalle ei parane mennä alkuunkaan, jos haluaa että tuo vekotin jotain tietää sen bensan suhteen.  innocent
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: jussita - 27.08.10 - klo:13:35

Eihän se parhaimmillaankaan mikään varsinainen tarkkuusinstrumentti ole.

Mulla se on kutenkin heittänyt aina niinpäin, että on voinut ajaa jopa viivat näytöllä vähän aikaa jäämättä tielle. Näin kun sanon, niin varmaan jo tänään on kaikki toisin.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 27.08.10 - klo:13:40
Kyllä se mun mittari on koko ajan ollut ennemmin optimisti kun pessimisti. Siihen en luota kyllä yhtään. Enää en luota edes siihen valoon.
Lasken kilometrit tripillä ja arvioin jos on radalla ajoa.

Hieno vekotin, mutta... kuten aiemmin tuumasin, turha ostos kun ei vaan toimi.  angry
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Anssi F - 27.08.10 - klo:13:58

Eihän se parhaimmillaankaan mikään varsinainen tarkkuusinstrumentti ole.

Mulla se on kutenkin heittänyt aina niinpäin, että on voinut ajaa jopa viivat näytöllä vähän aikaa jäämättä tielle. Näin kun sanon, niin varmaan jo tänään on kaikki toisin.

Olispa näin, (ranskalaisessa) autossani pelaa just tällai.

Mikä vuosimalli sinulla on? Minun pyöräni on 2008. Voi olla, että jotain on fiksattu jossain vaiheessa? Huoltokin tietää, että fiksausmahdollisuus on (ks. aiempi viestini toisessa topicissa).

No, osaan elää tuon kanssa.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 27.08.10 - klo:14:27
No ei ne ainakaan sitten 2010 malliin mitään korjausta ole aikaan saaneet.  angry
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Repa - 27.08.10 - klo:14:45
Minä taidan alkaa kehittämään mittatikkua tuohon tankkiin. Se ainakin toimii.

t. Repa
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Entelodontti - 27.08.10 - klo:14:50
Minä taidan alkaa kehittämään mittatikkua tuohon tankkiin. Se ainakin toimii.

t. Repa

Ja tietysti hiilikuidusta.. hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Ottopoika - 27.08.10 - klo:14:54
Olisivatpa laittaneet tankin alimpaan osaan läpinäkyvän ikkunan, josta voisi bensan todellisen määrän tarkastaa... Luulisi olevan muovitankkiin helppo toteuttaa.

Minulla ajotietokone on pahimmillaan näyttänyt 58km jäljellä olevaksi matkaksi, kun löpö on loppunut.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 27.08.10 - klo:15:03
Josko ne alakatteet ennen mittatikkua.  :mrgreen: ;D
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: jussita - 27.08.10 - klo:15:18

Taisi vastaukseni lipsahtaa bittiavaruuteen, yritetään uudestaan:

Vuosimalli on 2006, joten ei siihen mittariin ilmeisesti ainakaan parannusta ole saatu myöhemmissä vuosimalleissa, pikemminkin päinvastoin.

En olisi mitenkään varma siitä, että huollossa tiedetään asiasta kovin paljon. Minulla vika oli siis siinä, että mittari näytti hetikohta tankkauksen jälkeen naurettavan pientä jäljelläolevaa ajomatkaa ja alkoi melkein heti polttelemaan merkkivaloa. Korjaukseksi ehdotettiin anturin uusintaa, ohjelmistopäivitystä, pumppuyksikön uusimista ja mittarin "opettamista" (=aja niin tyhjäksi kuin ikinä uskallat ja täytä täyteen mutta ei piripintaan). Aloitin tuosta viimeisestä ja ainakin minulla se toimi.

Silti ei tulisi mieleenkään ajaa ilman trippimittari-backupia. Keskikulutuksen laskenta toimii minulla yllättävän hyvin, joten sen nollauksen ja tripin avulla olen pystynyt hyvin varmistamaan, ettei jää tielle.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Repa - 27.08.10 - klo:18:19
Periaatteessahan tuo pitäisi tulla kuntoon huollossa kalibroimalla.
Eli tarvitaan BMW:n oma ohjelmointilaite, jolla tuo mittari hoidetaan järjestykseen.
Näin olen antanut itselleni kertoa eli omaa kokemusta ei löydy.

t. Repa

Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Repa - 27.08.10 - klo:18:20
Minä taidan alkaa kehittämään mittatikkua tuohon tankkiin. Se ainakin toimii.

t. Repa

Ja tietysti hiilikuidusta.. hesse_biggrin

No ei hassumpi ajatus... hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Nasu - 27.08.10 - klo:19:31
Periaatteessahan tuo pitäisi tulla kuntoon huollossa kalibroimalla.
Eli tarvitaan BMW:n oma ohjelmointilaite, jolla tuo mittari hoidetaan järjestykseen.
Näin olen antanut itselleni kertoa eli omaa kokemusta ei löydy.

t. Repa



Niin, huomaa jo omassakin lauseessasi se konditionaali muoto "pitäisi" ..isi ..isi... ja niin edelleen...
Ei se vaan toimi niinkun insinööri on ajatellut sanon minä (toinen insinööri- tupla sellainen), eikä ne kait sille mitään osaa tehdäkkään.  hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Anssi F - 27.08.10 - klo:20:29
Silti ei tulisi mieleenkään ajaa ilman trippimittari-backupia. Keskikulutuksen laskenta toimii minulla yllättävän hyvin, joten sen nollauksen ja tripin avulla olen pystynyt hyvin varmistamaan, ettei jää tielle.

Tämähän se minullakin on normaalisti toiminut, mutta nyt huollossa nollautuneen tripin edesauttamana ei. Tästä lähin luulisin muistavani  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Repa - 27.08.10 - klo:21:26
Periaatteessahan tuo pitäisi tulla kuntoon huollossa kalibroimalla.
Eli tarvitaan BMW:n oma ohjelmointilaite, jolla tuo mittari hoidetaan järjestykseen.
Näin olen antanut itselleni kertoa eli omaa kokemusta ei löydy.
t. Repa
Niin, huomaa jo omassakin lauseessasi se konditionaali muoto "pitäisi" ..isi ..isi... ja niin edelleen...
Ei se vaan toimi niinkun insinööri on ajatellut sanon minä (toinen insinööri- tupla sellainen), eikä ne kait sille mitään osaa tehdäkkään.  hesse_biggrin
Yllättäen noihin tankissa oleviin mittaliuskoihin on vikojakin tullut ja niitä on uusittu jonkin verran eri puolilla maailmaa.
Aina uutta mittaliuskaa laitettaessa mittari kalibroidaan BMW huollossa BMW:n huoltopc:llä näyttämään kutakuinkin oikein.
Joten luulISI sen onnistuvan. Ainakin useimmilla se on onnistunut.  Asennukseen huollossa kuuluu tuo kalibrointi aina mukaan.
t. repa (toinen tuplainssi)
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: jussita - 29.08.10 - klo:19:49

800sessa ei ole mittaliuskoja, vaan koholla varustettu anturi. (Löytyy tankin räjäytyskuva, jossa se näkyy.) Varmaan pitäISI voida kalibroida sekin, vaan tämäkin keskustelu täällä osoittaa, että maailmalla on liikenteessä vain väärin kalibroituja yksilöitä.
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: Repa - 30.08.10 - klo:09:15

800sessa ei ole mittaliuskoja, vaan koholla varustettu anturi. (Löytyy tankin räjäytyskuva, jossa se näkyy.) Varmaan pitäISI voida kalibroida sekin, vaan tämäkin keskustelu täällä osoittaa, että maailmalla on liikenteessä vain väärin kalibroituja yksilöitä.

Minusta tämä keskustelu osoittaa, että tässä meikäläinen on taas ollut "asiantuntijana"  ymmärtämättä asiasta yhtikäs mitään.
Nyt lopetan viisastelun liittyen tähän aiheeseen.

t. Repa
Otsikko: Vs: Kulutusjuhlaa!
Kirjoitti: PärinäMikko - 17.11.10 - klo:21:23
Ainakin Ärrän ohjekirjassa oli jotain mainintaa, että bensamittari ei loppuvaiheessa näytä ihan tarkasti jäljellä olevaa polttoaineen määrää, joten ihan viimeisille ei kannata päästää.