Lainaus käyttäjältä: 1234 - 14.05.12 - klo:17:50Lainaus käyttäjältä: Repa - 14.05.12 - klo:11:24ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoriaMOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.Eipäs nyt mestaritella. Tällä foorumilla löytyy osaavia kavereita, jotka puuhaavat pyörien kanssa työkseen ja joilla on pitkä kokemus alasta. Tittelit kuulukoot heille, ammattilaisille eikä harrastelijoille. Jäin miettimään väittämääsi enkä halunnut ottaa siihen kantaa ennen kuin ymmärrän onko väittämäsi teknisesti mahdollinen. Ehdottomasti mielenkiintoinen ajatus joka tapauksessa. No tuumittuani sitä tulin johtopäätökseen että se ei ole mahdollinen. Kuvaamasi osa kyllä sijaitsee kytkinkorin ja moottorilohkon välissä. Mutta kytkintä painettaessa akselin suuntainen voima otetaan vastaan vaihteistossa todennäköisesti kuulalaakerilla (kasettivaihteisto josta ei ole saatavissa räjäytyskyvia ja jollaista en ole purkanut). Tämä rakenne estää kytkinkorin sivuttaissiirtymän eikä se voi painaa mainitsemaasi osaa. Kaikki kytkimen painamiseen liittyvät voimat otetaan muualla kuin tuossa oljypumpun käytössä vastaan. Eli syy kolahteluun löytyy muualta.
Lainaus käyttäjältä: Repa - 14.05.12 - klo:11:24ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoriaMOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoria
MOi. Ei kai minulla enään ole oikeuksia sellaiseen, vaikka EMÄMOKA tässä kävi. Seuraavaksi kytkimen alumiinipäätyjen tarkastelua. Päädyissä olevat kulutuslevyt kuluvat huomattavasti muita enemmin, josta jopa kuvia täällä. voisiko olla niin, että niissä olisi jotakin tarttumista. pullistuuko hydrauliletku. kytkinlevyjen avautumisen mittaus. Terve
Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa. t. Repa
Lainaus käyttäjältä: Repa - 16.05.12 - klo:06:53Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa. t. RepaPS. Jos laitat kuvia ja viestejä, älä nyt ihmeessä poista niitä sen jälkeen, ellei nyt ole ihan emämokaa tullut. Ei noista eilisistä kuvista ainakaan haittaa kenellekään olisi ollut. Moi. Näyttää siltä että kyseinen laakeri on uiva, mutta öljypump. rattaan takana oleva laakeri on lukittu. Mutta sitten asiaa. Näyttää vahvasti siltä että kytkimen lisävoitelusuutin sylkee vain tyhjää. en usko että öljyä riittää kytkimelle. Kun Sinä "Repa" kirjoitit että, olen vain amatööri..... Toivottavasti myös ammattilaiset ottavat osaa tähän murheeseen. Avasin laatikon. Tässä muutama kuva. Kysykää kysykää kysykää. Vartun että Sinä kuitenkin otat kantaa. Terv.
Katsoin vielä vaihteiston ja kytkimen kuvat tarkemmin läpi. Kytkimen painallus työntää kytkimen keskipakkaa sisäänpäin ja paine otetaan vastaan aivan vaihteiston vasemmassa laidassa olevalla laakerilla vastaan. Kytkimen aukeaminen löysää kytkinkorin, mutta se ehkä pyrkii enemmänkin oikealle pois vaihteistosta päin koska jousen paineen vaikutus katoaa. t. RepaPS. Jos laitat kuvia ja viestejä, älä nyt ihmeessä poista niitä sen jälkeen, ellei nyt ole ihan emämokaa tullut. Ei noista eilisistä kuvista ainakaan haittaa kenellekään olisi ollut.
MOi. Jälleen Sinä olet oikeassa. Akselilla on lukkorengasura mutta ei rengasta (sovite tiukka rymppi). Laakeri menee kanteen reilu puoleenväliin käsin, loput kevyt napautus. Laakerista ensimmäinen ratas kiinteä akselilla, toinen ratas vapaasti pyörivä. Tämä väli on varustettu jonkinlaisella kumisella kitkarenkaalla. Kun tai jos saan rattaat erilleen laitan parempaa kuvaa. Miettikääpä sitä jos laatikon pohjasta tukkiaa aukkoja siten että pohjalla olisi aina 2-3cm öljyä ja loput valuisi öljypohjaan. Voisi kenties sulkea joitakin laatikon voitelukanavia, tämän rasvan voisi johtaa kytkimelle ja kitkarenkaalle.
Lainaus käyttäjältä: 1234 - 18.05.12 - klo:19:48MOi. Jälleen Sinä olet oikeassa. Akselilla on lukkorengasura mutta ei rengasta (sovite tiukka rymppi). Laakeri menee kanteen reilu puoleenväliin käsin, loput kevyt napautus. Laakerista ensimmäinen ratas kiinteä akselilla, toinen ratas vapaasti pyörivä. Tämä väli on varustettu jonkinlaisella kumisella kitkarenkaalla. Kun tai jos saan rattaat erilleen laitan parempaa kuvaa. Miettikääpä sitä jos laatikon pohjasta tukkiaa aukkoja siten että pohjalla olisi aina 2-3cm öljyä ja loput valuisi öljypohjaan. Voisi kenties sulkea joitakin laatikon voitelukanavia, tämän rasvan voisi johtaa kytkimelle ja kitkarenkaalle. Tuon laakerin osalta tuollainen KEVYT krymppi on ihan riittävä. Laakeriinhan ei kohdistu mitään voimaa joka työntäisi sitä pois paikoiltaan. Kaikki koneen hammaspyörät ovat suorahampaisia. Vain kytkintä painettaessa tulee sivuttaisvoimia ja nekin toiseen suuntaan. Ja kuulalaakeri ottaa aksiaalivoiman vastaan. Eli lukitusrengasta ei tarvita. Mitä sitten tulee kuivasumppuun ja voiteluun niin sitten mennään jo ihan toisen tason juttuihin. Ideanahan kuivasumpussa on pitää kone kuivana, öljyt pois hölskymästä ja pois vastustamasta mitään liikkeitä. Jos alat tukkia noita reikiä, niin käy jotakin sellaista mistä on haluttu päästä eroon. Toisaalta en ole paneutunut yhtään tuohon voitelupuoleen, mutta luotan että Baijerin alueella on siihen osattu tehdä kaikki tarpeelliset jipot. En ehkä lähtisi kotikonstein muuttamaan tuota voitelujärjestelmää.Minulla ei ole mielikuvaa, että kytkimiä olisi palanut tai kulunut mitenkään paljon, joten voitelun täytyy olla riittävä. Tosin en ole hirveän paljon viime aikoina eri foorumeille ollut eli en ole tietoinen mahdollisista viimeaikaisista ongelmista.
Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa.
MOi. Jos laatikon painevoitelujärjestelmässä on painetta, tulee tästä alumiini kannesta mäntä, joka voi ainakin yrittää siirtää akselia/laakeria kohti kytkintä. Muistaakseni kytkimestä on kirjoitettu pelkkää pahaa. Tässä on kuva ensimmäisen aallon ja toisen aallon kytkin levyistä ja kenties siintä triageli jousesta. Molemmat levyt ovat toiselta puolelta finaalissa.Kuivasuppuja on Britti tehnyt -50 luvulla melkein joka mopoon, vaikka voimaa oli 17hv, ja laatikoissa öljyt mellasti täysillä. En tiedä onko japsi mopot sumpulla vai hölskyykö siellä öljyt. Mielestä tälläinen painevoitelu laatikko on harvemmin käytetty . Tällä hetkellä ajatusena on tehdä laatikosta rasvaa hölskyttävä, ja ohjata painerasvaa kohti kytkintä.