Hidas kommentoi, vähän hitaasti tietysti. Aiemmat diagnoosit ovat varsin osuvia. Omaan K12 Sporttiin laitettiin tosiaan rohinan ja nypytyksen vuoksi K13 kytkin ajokilometreillä 20-30tkm, ei nyt muista tarkemmin. Se ei ole ääntä pitänyt vielä 63tkm mennessä ja muutenkin on ok. Nokkaketjun rallatus käynnistyksessä on myös fiksattu. Ensin uusi kiristin ja sitten 60tkm huollossa laitettiin ketju, laahaimet ja ylempi ratas uusiksi varuilta, kuin myös asennettiin ylihyppäyssuoja alemman rattaan ympärille. Poistetut osat näyttivät kyllä hyväkuntoisilta.
Tyhjäkäynnin vaihtelu on myös tuttua ja osin siitä johtuen kytkimen räminä kuuluikin, kun kierrokset aaltoilivat välillä liian alhaalla. Jostain syystä omassa pyörässä aiemmin esiintynyttä tyhjäkäynnin vaihtelua, tai paremminkin juuri aaltoilua, ei ole esiintynyt aikoihin, poislukien TPS-anturin häiriköinnin aikana, joka korjattu. Ei se tyhjäkäynti silti mikään vakioitu ole, eli joskus on matalampi ja joskus korkeampi, mutta ei seilaa. Ja kaasun antamisen jälkeen ottaa usein tovin kunnes asettuu kulloiseenkin tasoonsa, välillä 1150-1300.
Kun noita pyöriä kuuntelee, kokoontumisissa ja tapahtumissa joissa niitä on paljon, niin aika erilaisilla nuoteilla ne toimivat. Tarkoitan siis käyntitapaa tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla. Uskaltaisin väittää, että TPS-antureita pitäisi vaihtaa melko moneen pyörään, niin asettuisi ne kuuluisat nykimisetkin pikkukierroksilla. Omassakin oli varmaan aivan alusta saakka pientä häiriköintiä, joka näkyi suurempana kulutuksena (aina >6L) ja myös epätasaisena tyhjäkäyntinä ajoittain. Vasta sitten kun ongelma paheni kunnon rykimiseksi (pienillä kaasuasennoilla) sammahteluineen ja sen sai testerissä kerran mitattua (kaasuasento 100% tyhjäkäynnillä!), alkoivat palaset loksahdella. Jos ECU saa väärän kaasuasennon, se laittaa väärän seoksen, myös tyhjäkäynnille, riippuen virheen esiintymistavasta. Ja tyhjäkäynnillä sen pitäisi avata lisäksi erillinen ilmansaanti(venttiili), vaan ei välttämättä avaa aina normaalisti jos kaasuasennoksi tulkitaan yli 0%.
Bemarin koneen toimintaa kannattaa arvioida yleensäkin vasta kun lämmöt ovat ylhäällä. Ennen sitä moottorinohjaus on 'eri kartalla'. Tavallisesti normaali lämpö saavutetaan 3-5min käytön jälkeen.
Nuo tsekkikuviot vaikuttaa aivan normaaleilta.