BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: jarska - 06.07.10 - klo:12:30

Otsikko: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 06.07.10 - klo:12:30
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?

Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Bemmu - 07.07.10 - klo:00:49
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 07.07.10 - klo:08:28
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin


Tiedän kun on ollut kahdessa mopossa, mutta sillon kun ruvetaan säätään kunnolla alustaa, ei ESA:ssa ole tarpeeksi säätö mahdollisuuksia. hesse_wink2
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Ttuttu - 07.07.10 - klo:09:32
Kokeilin varsin säätää takapäätä hieman:

Ylimmäinen säätöyksikkö(sisäänjouston vaimennus) silleen että keskimmäinen säätöruuvi(low speed) ja sen ympärillä oleva säätöpultti(high speed) molemmat 7 kohdille, eli pari napsua tiukemmalle.

Putken alapäätä(ulosjouston vaimennus) en säätänyt ollenkaan.

Mun painolla(98kg, laihtunut 10kg veivatessa mutkäpätkiä innocent) tuntuu huomattavasti paremmalle ja vaikuttaa tuon vertainen säätö tuntuvasti, tukevoitui olematta silti vielä kova alusta.

Kaks päälläkin oli tuolla asetuksella meno jouhevampaa.

Onko muut ruuvailleet alustaa miten?


Jep, sehän hoituu helposti ESA-nappia painamalla  hesse_biggrin


Tiedän kun on ollut kahdessa mopossa, mutta sillon kun ruvetaan säätään kunnolla alustaa, ei ESA:ssa ole tarpeeksi säätö mahdollisuuksia. hesse_wink2
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 07.07.10 - klo:09:44
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2

Tosiasiahan on ettei sillä ESA:lla tee RR:ssä mitään, loistava keksintö silti oikeeseen tourinki mopoon. bowdown

RR:ssä pitää pystyä säätämään alustaa tarkemmin  ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, vaikuttaa todella paljon  pienikin säätöjen naksutus.





Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Entelodontti - 11.07.10 - klo:10:34
On se kumma jos SS-mopoon ei saa ESAa!  knuppel2

Tosiasiahan on ettei sillä ESA:lla tee RR:ssä mitään, loistava keksintö silti oikeeseen tourinki mopoon. bowdown

RR:ssä pitää pystyä säätämään alustaa tarkemmin  ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, vaikuttaa todella paljon  pienikin säätöjen naksutus.







Mistä mulle on syntynyt sellainen käsitys että Jarskan RR on nimenomaan touring mopo.. innocent hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 11.07.10 - klo:16:44
Mistä mulle on syntynyt sellainen käsitys että Jarskan RR on nimenomaan touring mopo.. innocent hesse_biggrin

Jaa..a, kyllä sää taidat ihan oikeilla jäljillä olla mut kyllä tätä rakasta lasta hyppyytetään monenlaisissa paikoissa. :mrgreen:

Nyt oli alusta jo hieman liiankin kovalla kun tuli mökkireissulla pientä sorapäällysteistä kinttupolkua ajettua tommoset 30km yhteensä, pitää hieman löysätä että taittuu myös gessulihommat. innocent
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 22.07.10 - klo:14:17
Mua kiinnostaa nämä alustan säädöt ja kun aloin tutkimaan manuaalin kanssa perän jousen esijännityksen säätöä niin kertokaa nyt mulle onko tossa manuskassa virhe mihin suuntaan jäykistyy ja mihin löystyy?

Jos tossa on ihan oikeekätiset kierteet, niin eihän se suuntaan a kyllä mun käsittääkseni kiristy. withstupid
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 22.07.10 - klo:19:13
Itse itselleni vastaten, katoin myös ameriikan kielisestä manuaalista ja kyllä siinä virhe on, juurikin toiseen suuntaan jäykistyy kuin ohjeessa.

Piti vielä varmistaa ja tuikata merkki kierteisiin ennenkuin ruuvasin. idea3

Ei ihme että Jenkit ei saa alustaa millään omalle painolle kohdilleen, ne tietty lukee sokeasti tuota opusta. :mrgreen:
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: mototollo - 22.07.10 - klo:21:22
Olet asian ytimessä  hali_peukku
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 24.07.10 - klo:17:26
Ennen Imatran reissua tein seuraavat säädöt:

-eturengas ensin  ilmaan, mittaus, rengas maahan ja mittaus kuskin kanssa(99kg), painauma 37mm
-sama homma seuraavaksi takarenkaalle ja jousen esijännitystä kiristämällä painaumat myös tarkasti 37mm(n.1/4 kierrosta jäykemmälle)
-sen jälkeen säädin takapään yläpäästä low speed kohtaan 8 ja high speed kohtaan 7, paluuvaimennukset takaa annoin olla normaalissa(5)
-edestä annoin myös yläpäässä olevat paluuvaimennukset olla normaalissa(5), mutta putkien alapään sisäänvaimennukset kohtaan 7

Voi pojat ja tytöt kun muuttui pyörä herkemmäksi ajaa ja kääntyy kuin itsestään mutkiin. jumpie
Aika iso vaikutus kun säätää painon mukaan keulan ja perän tasapainoon, Keath Coden säätöviteolla laitettiin noin alustan painauma radalle 30mm, mutta se on kyllä jo liian kova maantielle, tuo 37mm tuntuu minusta juuri sopivalle ja seuraa tosi hyvin maantien muutoksia, tykkeen.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Eka - 24.07.10 - klo:21:53
En katsonut mitään säätövideota, mutta tuo jousen esijännityksen mukaan tapahtuva säätö on ensimmäinen tehtävä. Silloin iskarit saadaan toiminta-alueelle.

Periaatteessa, jos joutuu jousen esijännitystä kiristämään, niin silloin pitäisi iskarin ulostulovaimennusta myös kiristää, koska jousi on kireemmällä ja iskari pyrkii pomppaamaan ulos herkemmin.

Mulla on tuossa HP2 Sportissa kaikki säädetty 25 000 km aikana niin tiukalle, että on kuin jäykkäperäinen kosla kivetyksellä, mutta hyvällä asfalttimutkalla aivan sikamahtava. On kyllä paljon jäykempi kuin alkuperäiset asetukset ja tykkään näin.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: puujahke - 24.07.10 - klo:23:01
Mä oon ajellu noilla rr tehdasasetuksilla, taitaa olla laitettu mun painoilla valmiiks(90kg).
Yx ainoo kerta  lähti highsiderin alkuun Gotland ringin 3 mutkan avauksessa, mut apupyörät (se luistonesto) tais pelastaa.
Racetek  K3 kesti muuten Gotland ringillä 2 päivää ja sit oikeelta kantilta oli kuviot hävinnyt, ei kyl haitannut baanatourinkia lainkaan.
Kyl mäkin katon ne painumat ens kesäks...  ehkä...
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Nasu - 24.07.10 - klo:23:33
Satuitteko katsoon sen yhden ninjan misukoita? Ne meni kolmessa päivässä kankaille reunoilta. :D
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: puujahke - 24.07.10 - klo:23:40
Jäi kattomatta grin. Tais ajaa paljo kovempaa hali_peukku
Mul oli jotain 1.33-1.34 nopeimmat, kumekset oli "ajamattomat"(Hvnk- Hki-Stockis-Nynäshamn-rata)ku eka ajopäivä alko.
Mahtava reissu oli hesse_yahoo
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 26.07.10 - klo:09:39
En katsonut mitään säätövideota, mutta tuo jousen esijännityksen mukaan tapahtuva säätö on ensimmäinen tehtävä. Silloin iskarit saadaan toiminta-alueelle.

Periaatteessa, jos joutuu jousen esijännitystä kiristämään, niin silloin pitäisi iskarin ulostulovaimennusta myös kiristää, koska jousi on kireemmällä ja iskari pyrkii pomppaamaan ulos herkemmin.

Mulla on tuossa HP2 Sportissa kaikki säädetty 25 000 km aikana niin tiukalle, että on kuin jäykkäperäinen kosla kivetyksellä, mutta hyvällä asfalttimutkalla aivan sikamahtava. On kyllä paljon jäykempi kuin alkuperäiset asetukset ja tykkään näin.

Jep, laitoin Imatran reissulla myös molempien päiden paluuvaimennusta yhdet napsut jäykemmälle ja meno parani entisestään, alusta tukevoitui selvästi.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 06.08.10 - klo:11:12
Alustan mytologiaan tutustumalla on käynyt selväksi miten säädöt vaikuttaa mutkissa.

Jos jättää persuuksen esijännityksen/vaimentimien säädöt hieman korkeemmalle kuin keulan, muuttuu pyörä hiton herkäksi ohjata mutkissa, mutta mulla tulee tunne kuin olis nenä edellä menossa koko ajan ja liukuu eteenpäin, en tykännyt.

Kun säätää perän ja keulan tasan vaateriin, muuttuu ohjattavuus aavistuksen "kankeammaksi", mutta toisaalta mun ajotyylille juuri sopivaksi ja menee saakutin vakaasti mutkissa. hesse_wub

Juu, peruskauraahan tämä mun testailu on, mut jännä huomata miten suuri vaikutus noilla napsuilla/jousen säädöillä on.
Otsikko: Jousituksen muutokset
Kirjoitti: Jetwave - 10.10.10 - klo:09:20
Miten mieltä muut on s1000rr jousituksesta? Takajousitus tuntuu jotenkin "kovalta". Routa kuoppaan kun ajaa niin takapää pomppaa korkealle, tulee kyllä nätisti alas, mutta esim. K9 Gikseri ei mielestäni pompi vastaavalla tavalla.
Otsikko: Vs: Jousituksen muutokset
Kirjoitti: jarska - 10.10.10 - klo:11:59
Miten mieltä muut on s1000rr jousituksesta? Takajousitus tuntuu jotenkin "kovalta". Routa kuoppaan kun ajaa niin takapää pomppaa korkealle, tulee kyllä nätisti alas, mutta esim. K9 Gikseri ei mielestäni pompi vastaavalla tavalla.

Siirsin  aiheen tänne ketjuun kun liippaa aika läheltä.

Kovahan se on minustakin jo perussäädöillä, mä vielä pyöräytin jousta hieman tiukemmalle kun mittailtiin noita painaumia.

Saapihan sen kyllä pehmeämmäksikin tourinkiajoon kun löysää vaimennuksia, kokeiltu on, mutta ainakin rata-ajossa ja tiukoilla mutkapätkillä menee jo aika "lullukaksi".

Jenkit ainakin on vaihdelleet noita takajousituksia öhlinsiin, ilmeisesti eivät ole kovin tyytyväisiä alkuperäiseen.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: TommoKe - 10.10.10 - klo:13:00
Pomppaako se perä kovaa ja korkealle sen takia kun ei jousta, vai sen takia kun tulee patin jälkeen lujaa takaisin liian vähäisen paluuvaimennuksen takia? Originaalit jousitusosat antaa aika hyvin vastetta kun niitä namiskoja kääntelee,jos vertaa vaikka muutaman vuoden takaisiin japanilaisiin laitteisiin...
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: hidas57 - 11.10.10 - klo:09:50
Mites kuskin ja tourinkivarusteiden määrän vaikutus... Jos on vaikka vaan 20-30kg eroa, niin luulisin vaativan eri säädöt. Onkos perehdytty testeissä ilmoitettuihin asetuksiin? Niissä nyt kuskit on vähän sellasia nälkiintyneitä, mutta kai niistä jotain vinkkiä saa.

RR:n (vakio) alustasäädöt ovat myyjän mukaan helpommin hallittavissa, kun 'napsut' näkee suoraan asteikolta, eikä tarvii aina lähteä laskemaan alkuasennosta uudelleen, kuten joissakin...
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Jetwave - 11.10.10 - klo:17:03
Pomppaako se perä kovaa ja korkealle sen takia kun ei jousta, vai sen takia kun tulee patin jälkeen lujaa takaisin liian vähäisen paluuvaimennuksen takia? Originaalit jousitusosat antaa aika hyvin vastetta kun niitä namiskoja kääntelee,jos vertaa vaikka muutaman vuoden takaisiin japanilaisiin laitteisiin...
Jaa'a näin maallikkona en varmaksi syytä voi sanoa, mutta arveluja kyllä voin heitellä. Keskustelin henkilön kanssa joka ilmeisesti asioista jotain tietää ja hän oli sitä mieltä, että löysempi jousi voisi toimia paremmin. Lisäksi täytyy ottaa toi paketti irti purkaa ja huoltaa koko setti.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: TommoKe - 11.10.10 - klo:20:33
Äkkiähän ton kokeilis ajaessa ja paluuvaimennusta väännellessä,mutta keli ei suosi enää oikein...?
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: spk_1978 - 12.10.10 - klo:07:26
Kyllä siitä saa vihjettä ihan pomppimalla satulan päälläkin.
Muutama naksu kireemmälle niin kummasti rauhottuu.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: pekkaärrä - 07.01.13 - klo:20:22
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: Carbon - 07.01.13 - klo:21:06
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

Paikka on varmaan sieltä parhaasta päästä, no doubt ! Mutta mutta, minullekin niitä tehtiin eikä auttanut, sorry. Nippuside etuputkessa oli aina pohjassa kun tuli ajosta, meni jopa 30 km/h
vauhdista pohjaan. Sitä taidettiin Joutsassa oikein kokeilla yleisön edessä ? Aina kun pohjasi etuputki, niin takanen ylös asfaltista jne.
Wehnä vaihtoi mulle 10% jäykemmät ja pidemmät jouset, öljyt ym, niin johan auttoi !! Ei ole kertaakaan pohjannut since....
Toivottavasti sulla auttaa. Mulla oli vielä painoa 100+, nyt on enää rippeet siitä ja silmäpussit...
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: jarska - 10.01.13 - klo:08:43
Tänään tuli laitettua RR takaisin nippuun, käytin etujousitusta Motovillellä huollossa.
Tiivisteet ja öljyt uusiksi ja samalla nostettiin öljypintaa 95 mm => 80 mm, ohjearvohan
on 90 mm. Katsotaan sitten kevään tullen loppuuko keulan pohjaaminen jarruissa.
Keulaa samoin nostin 2 viivaväliä ylemmäksi, senkin pitäisi osalta auttaa tilannetta.

Paikka on varmaan sieltä parhaasta päästä, no doubt ! Mutta mutta, minullekin niitä tehtiin eikä auttanut, sorry. Nippuside etuputkessa oli aina pohjassa kun tuli ajosta, meni jopa 30 km/h
vauhdista pohjaan. Sitä taidettiin Joutsassa oikein kokeilla yleisön edessä ? Aina kun pohjasi etuputki, niin takanen ylös asfaltista jne.
Wehnä vaihtoi mulle 10% jäykemmät ja pidemmät jouset, öljyt ym, niin johan auttoi !! Ei ole kertaakaan pohjannut since....
Toivottavasti sulla auttaa. Mulla oli vielä painoa 100+, nyt on enää rippeet siitä ja silmäpussit...

Väittäisin myös toimivaksi lääkkeeksi jäykemmät  jouset keulaan, en minäkään Motovilleä tässä uskalla "haastaa", mutta...
Toki riippuu siitä ajatko radalla vai ihan katukäyttöön.
Otsikko: Vs: Alustan säädöt
Kirjoitti: pekkaärrä - 10.01.13 - klo:19:04
Motovillen kanssa käytiin keskustelu siitä mitä kannattaa tehdä, kyselin myös jäykemmistä jousista,
joita hän ei ensimmäiseksi lääkkeeksi suositellut (vauhdit ovat radalla keskiryhmän hidasta - keskitasoa).
Laitteella on myös tarkoitus ajaa kadulla, eli en ole puhdasta ratapeliä rakentamassa vaan yleispätevää
jollain tavoin niin radalle kuin kadulle. Motovillen mielestä pumpuissa on niukasti vaimennusta, johon lääkkeeksi
hän tarjosi vierailua Honkasella, jos nyt tehdyt lääkkeet eivät auta.
Hänen mielestään jouset ovat mun painoiselle (83kg+varusteet) sopivat.

Pitää keväällä testailla tuliko keulaan omalle ajolle mitään muutosta ja tarvittaessa ottaa sitten yhteyttä Honkaseen tai Wehnään.