BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: jarska - 01.10.09 - klo:10:47
-
Ei varsinaisesti ole vikonut kertaakaan, kuten ilmeisesti joillain on, mut ärsyttävän "tunnoton" minusta.
Ei ole kunnollista pykälää, josta tuntis milloin sitä on kääntänyt tarpeeksi sivulle kytkeytyäkseen.
Joskus ei pukkaa peukalolla tarpeeksi ja huomaa etteihän se perkuleen vilkku olekkaan päällä. grin
Muilla samoja huomioita vai enkö mä vaan osaa?
-
Muistelen noilla ulkomaisilla forumeilla lukeneeni että vilkkukytkimen signaaleissa on ollut häikkää.
Itse olisin valmis maksamaan vanhasta vilkkusysteemistä lisävarusteena. love01
Koskahan tälläinen tulee markkinoille???
Se on jotenkin niin luonnollinen molemmissa kahvoissa.
Totta mooses tohon uuteen systeemiin tottus, mutta silti vanhasta tykkään enemmän.
HP2 Sportissa muistaakseni on vanha kunnon vilkkusysteemi edelleen..
Se on muutenkin niiiiiiiiin nätti mun silmään, ettei uskalla kaupan lähelle mennä lainkaan.
-
Täytyy ihmetellä tuota yleistä porua noista BMW:n "vanhoista" vilkkukatkaisijoista. Ite opin niihen muutamassa tunnissa ja nyt kun ajelen Suzukilla tai tolla emännän Hondalla niin kääntyessä vasemmalle saatan töötätä ja pari kertaa olen startannut pyörän vaikka se on jo käynnissä...
Ne "vanhat" vilkut on ihan hyvät, se on asenne/tottumiskysymys. Sitä paitsi ne sammuu itekseen jonkun ajan kuluttua.
-
Musta tuo vanha tsydeemi on ihan hyvä muuten, mutta välillä huomaa kääntyvänsä ilman vilkkua kun vaikka ryhmittyy vasemmalle kääntyvälle kaantymiskaistalle ja se on just muutaman 10 metriä pidempi kuin se vilkun pois kytkevä ajomatka. Sen jälkeen on vielä heti käännös perään vasempaan - edellisissä pyörissä vilkku on saanu olla päällä koko ajan vasemmalle sen muutama sata metriä. Esim. omalle työpaikalle mennessä on noin. Muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen on oppinu tuota varomaan.
En oo tästö ihan varma, mutta jos vilkutus on kesken (oletetaan että 200 m on se vilkun toimiintamatka) ja esim. 100 m kohdalla painaa vilkkunappia uudelleen niin tuntuu ettei se alota laskeen sitä matkaa uudelleen siitä pisteestä vaan vilkuttelee sen ekan 200 m loppuun, jonka jälkeeen voi pistää taas vilkun päälle uudelleen. Musta se ois paremoi jos matkalaskuri nollais ittensä aina ku painaa vilkkunappia uudelleen päälle.
(tajuaakohan tuota mun selitystä?)
-
Tajuaa oikein hyvin.Mielestäni tuo vahhempi 3:n napin systeemi on mainio.Mutta sama asia on häirinnyt minuakin.Tosiaan jos laittaa maantiellä hyvissä ajoin vilkun päälle,niin se kytkeytyy liian aikaisin pois.Joskus huollossa käydessäni kyselin voisiko tuota päälläoloaikaa jotenkin pidentää? Kuulemma ei.Tiedä sitten häntä.Jos tuon vanhan systeemin saisi uuteen Ässään,niin kyllä siitä voisi pari-kolme sataakin maksaa.Tietenkin makuasia mitä suuremmassa määrin.
-
Mun mopon manuaalissa sanotaan, että vilkku sammuu itekseen noin 200 metrin ajon jälkeen. Useimmiten se ei sammu tarpeeksi ajoissa, jolloin joku saattaa kääntyä eteesi, joskus (mulla harvemmin) liian aikaisin. Mutta onneksi on se kolmas nappi, jota ei ole ollenkaan vaikea painaa. Mulla on oikea peukalo tullut huomatavasti notkeammaksi puimurin oston jälkeen. Hyvää on se, että jos sortuu amatöörimokaan ja unohtaa vilkun päälle, se jossain vaiheessa sammuu.
Paljon on ihan alan lehdistössäkin, puhumattakaan foorumeista, viljelty myyttiä BMW:n kummallisista vilkuista. Jos osaa kävellä ja jauhaa purkkaa samaan aikaan, osaa käyttää myös nuita paholaisen keksintöjä, BMW:n vanhanmallisia vilkkuja. Tämä tuntuu olevan ikuisuuskysymys. Omalta osaltani olen sen ratkaissut. Kumpikin on ihan yhtä hyvä.
Mutta vielä tuosta tottumuksen voimasta. Asun hiekkatie varrella ja mulla on usein tapana kotiin tullessa "leikkiä" ABS-jarruilla, pemarissa ja emännän Hondassa on sellaiset. Eilen kun ajelin Suzukillani, jossa moisia hapatuksia ei ole, tein taas ajatuksissani saman ja jarrutin etusen lukkoon. Onneksi vauhtia oli ehkä 30, ehdin lyömään jalat maahan ennen kuin olisin kaatunut. Mussukka säilyi ehjänä.
-
Toi ABS jarruttelu on ihan hyvästä molemmille kuskille ja pyörälle.
Pysyy hereillä molemmat.
-
Kuulostaa samoilta harrastuksilta, ku itelläki ajelun lomassa.
-
Jaa , mistäköhän luin, että ainakin gt:ssä vilkkujen sammuminen on kiinni ajonopeudesta, mitä kovempi nopeus, sitä nopeammin vilkutus loppuu.
-
Menee se 200 m aika paljo nopeammin 150 vauhissa, ku 40 vauhissa. icon_wink
Voishan siinä olla tietty joku nopeudesta riipuvuus rakennettuna - ei pitäs olla vaikea tehä.
-
Ei se vilkun toiminta kyllä suoraan matkaan ole sidottu.
Monesti laittanut vilkun päälle pirusti ennen mutkaa ja silti sen kuitannut pois.
Saksassa oli vilkut monesti päällä yli 500m.
Pitäs tehdä joku addressi tonne Berliinin suuntaan että alkavat tehdä option vanhasta vilkkusysteemistä niille jotka sellaisen haluavat.
-
Onkos näissä uudemmissa "japsivilkuissakin" tuo automaaginen päältä pois toiminto?
-
Uskoisin näin, koska K13GT:ssä ainakin on.
-
Uskoisin näin, koska K13GT:ssä ainakin on.
No hitto, pitäs varmaan lukea sitä manuaalia useemmin. grin
-
Muistelen, että vilkun kytkeytyminen automaattisesti pois päältä on sidottu ajonopeuteen. Eli kun nopeus ylittää jonkun 45...50 km/h vilkku putoaa pois päältä.
t. Repa
-
en löytänyt tuota manuaalista, vaikka melko tarkkaan sitä selailin. Jakke tuon kertoi ja tuli muutaman kerran testattua.
-
Muistelen, että vilkun kytkeytyminen automaattisesti pois päältä on sidottu ajonopeuteen. Eli kun nopeus ylittää jonkun 45...50 km/h vilkku putoaa pois päältä.
t. Repa
Eikös se ole kytketty matkaan? Pitäähän vilkun pysyä päällä kun esim motarilla vaihtaa kaistaa. horisko
-
Muistelen, että vilkun kytkeytyminen automaattisesti pois päältä on sidottu ajonopeuteen. Eli kun nopeus ylittää jonkun 45...50 km/h vilkku putoaa pois päältä.
t. Repa
Eikös se ole kytketty matkaan? Pitäähän vilkun pysyä päällä kun esim motarilla vaihtaa kaistaa. horisko
Olen edelleen sitä mieltä että se on kytketty ajonopeuteen. Tuntuu hitaassa nopeudessa ikään kuin jäävän päälle. Takuuvarma en ole.
t. Repa
-
Ohjekirjassa lukee näin (sivu 52):
Noin kymmenen sekunnin ajon jälkeen tai kun on ajettu noin 200 m,
suuntavalot kytkeytyvät automaattisesti pois päältä.
-
En anna periksi. En anna. En.
t. Repa
-
Helpompi kääntää maapallon pyörimissuunta kuin Repan mielipide :mrgreen:
-
Ohjekirjassa lukee näin (sivu 52):
Noin kymmenen sekunnin ajon jälkeen tai kun on ajettu noin 200 m,
suuntavalot kytkeytyvät automaattisesti pois päältä.
Noinhan siellä lukee.Ja mielestäni,kun tulee risteykseen,niin vilkku meni yleensä liian äkkiä pois päältä,tulitpa lujaa tai hiljaa.Hyvin usein joutui laittaan uudestaan päälle.Kyselinkin joskus,että pystyiskö sitä aikaa säätään pidemmäksi.Ei tullut ikinä sekuntikellolla katsottua.
Saas nähdä,kuinka noi törkeetjapsikopiovilkut sitten pelaa. hesse_biggrin
Älkääkä nyt sitä pyörimissuuntaa alkako vaihtaan,kun tähän nykyiseen alkaa jo tottuun. reps
-
Höh, mä tavasin äsken läpi ton K13 manuskan, enkä löytänyt mitään tosta vilkun palautuksesta.
-
Jess, nyt on proto työn alla. Viimeistään lauantaina pitäisi vempaimen olla valmis. Sääs nähdä kauanko ottaa, kun pallo pysähtyy ja kiihtyy normaali vauhtiin toisin päin...
-
K12S:n muuten täydellisessä kolmen katkaisijan vilkkutsydeemissä ilmeni syksyllä sellainen "ominaisuus", että vilkun palautuskatkaisija on nyt tunnoton kuin fiiatin vaihdekeppi. Toimii kyllä mutta kun se ei "naksahda" niin hanskat kädessä käytettäessä ei huomaa milloin vilkku kytkeytyy pois päältä, vaan pitää aina vilkaista merkkivaloa.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta, onko kyseessä vaan kulumavika ja voiko korjata kotikonstein? BMW:ssä kun ei yleensä ole vikoja niin en ole joutunut ikinä niitä katkaisijahässäköitä availemaan.
PS. Varmaan kaiken maailman ducatimiehet olis onnellisia, jos ois näin pienet murheet...
-
K12S:n muuten täydellisessä kolmen katkaisijan vilkkutsydeemissä ilmeni syksyllä sellainen "ominaisuus", että vilkun palautuskatkaisija on nyt tunnoton kuin fiiatin vaihdekeppi. Toimii kyllä mutta kun se ei "naksahda" niin hanskat kädessä käytettäessä ei huomaa milloin vilkku kytkeytyy pois päältä, vaan pitää aina vilkaista merkkivaloa.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta, onko kyseessä vaan kulumavika ja voiko korjata kotikonstein? BMW:ssä kun ei yleensä ole vikoja niin en ole joutunut ikinä niitä katkaisijahässäköitä availemaan.
PS. Varmaan kaiken maailman ducatimiehet olis onnellisia, jos ois näin pienet murheet...
Ei ole tuommoisesta ongelmasta kokemusta, mutta naksahdus tapahtuu pienessä pyöreäpohjaisessa kytkimessä kahvan sisällä. Tuo naksumattomuus viittaisi siihen, että kyseisessä katkaisijassa on jokin osa katkennut. Noita kytkimiä ei saa erikseen, vaan BMW tarjoaa vain katkaisija pakettia BMW hintaan joka on useita satasia. Kytkimen korjaaminen ei varmaankaan onnistu, mutta vaihtaminen kylläkin. Jos osaa tinata johtoja. Minulla on noita kytkimiä muutama hyllyssä, mutta en ole 100% varma onko juuri oikeanlaista. Tarttis tarkistaa, muttei onnistu juuri nyt.
t. Repa
-
Kiitokset Repalle näistä tiedoista.
Näinhän se valitettavan usein on; merkkiliikkeen ratkaisu pieneen ongelmaan maksaa useita satasia. Onneksi on olemassa toinen ja edullisempi vaihtoehto, toivottavasti onnistuu tässäkin tapauksessa.
Pitää tutkia tarkemmin kunhan ehtii talliin käymään. Pahus, kun talli ja pyörä on yli 3000 km päässä Epsanjassa.
-
Missä päin Espanjaa?
-
Missä päin Espanjaa?
Aika lähellä sua, Fuengirolassa Tiaisen Karin tallissa.