BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: atomic - 30.09.09 - klo:16:28
-
Mulla pimeni pari viikkoa sitten polttoainemittari. Vasta hain pyörän verstaalta ( EMC Oulu ).
Vika oli tankissa oleva anturi. Kuuleman joku filmi vika anturissa. Anturin vaihdolla
kuntoon, takuu korjaus hali_peukku . Osan hinta olis ollu n.160 €.
Asiallinen palvelu muuten tuolla EMC:llä.
-
Pimenikö se mittari kerralla vai miten?
-
Hyvä kun korjaantui.
Kertokaa tyhmälle mikä on filmi vika? grin
-
Pimenikö se mittari kerralla vai miten?
Kerralla tippu palkit alas ja oranssi kolmio alkoi vilkkumaan ja samalla
jäljellä olevalla polttoaineella ajettava matka vähene n. 100 m ja 1 km.
Mittarin muut toiminnot toimi normaalisti.
Luulisin ashamed että filmi mittaa jotenkin sähköisesti polttoaineen määrää ?
-
Voisko kyse olla jostain tuommosesta? http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904 (http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904)
Bemu näyttää patentoinen jonkinlaisen filmi-anturin (se filmi on kaaviokuvassa osa numero 7). Koko julkaisun voi ladata PDFfänä, siellä siis kuva. Jännite ilmeisesti muuuttuu riippuen siitä kuinka syvällä kalvo ui bensassa ja siitä voi lukea sitten bensamäärän. Kalvo on jonkinlaisen kuoren tai putken sisällä. Ei liikkuvia osia.
-
Voisko kyse olla jostain tuommosesta? http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904 (http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904)
Bemu näyttää patentoinen jonkinlaisen filmi-anturin (se filmi on kaaviokuvassa osa numero 7). Koko julkaisun voi ladata PDFfänä, siellä siis kuva. Jännite ilmeisesti muuuttuu riippuen siitä kuinka syvällä kalvo ui bensassa ja siitä voi lukea sitten bensamäärän. Kalvo on jonkinlaisen kuoren tai putken sisällä. Ei liikkuvia osia.
Näyttää aika viisaalta ja vikaherkältä patentilta. :mrgreen:
-
Voisko kyse olla jostain tuommosesta? http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904 (http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904)
Bemu näyttää patentoinen jonkinlaisen filmi-anturin (se filmi on kaaviokuvassa osa numero 7). Koko julkaisun voi ladata PDFfänä, siellä siis kuva. Jännite ilmeisesti muuuttuu riippuen siitä kuinka syvällä kalvo ui bensassa ja siitä voi lukea sitten bensamäärän. Kalvo on jonkinlaisen kuoren tai putken sisällä. Ei liikkuvia osia.
Mistä löysit kaavion ?
Hyvää etsivä työtä thumbup9
-
Voisko kyse olla jostain tuommosesta? http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904 (http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904)
Bemu näyttää patentoinen jonkinlaisen filmi-anturin (se filmi on kaaviokuvassa osa numero 7). Koko julkaisun voi ladata PDFfänä, siellä siis kuva. Jännite ilmeisesti muuuttuu riippuen siitä kuinka syvällä kalvo ui bensassa ja siitä voi lukea sitten bensamäärän. Kalvo on jonkinlaisen kuoren tai putken sisällä. Ei liikkuvia osia.
Mistä löysit kaavion ?
Hyvää etsivä työtä bowdown
Mä yritin kuuklettaa eri mallien service manuaaleja, mut en löytänyt millään ilmaisia. icon_rolleyes
-
Oon tehny patenttihommia reilu 12 vuotta - noita hakuja on jonku verran tullu taplattua - nykyään nuo ilmasetki on ihan hyviä. Service.manuskan tilailin ite Baysta rompulla http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250405244590 (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250405244590)
-
Tuli minullekin juuri samanlainen vika kuin atomicilla. Näyttää välillä täyttä tankkia, sitten tyhjää ja bensaa on hieman alle puoli tankkia. Tankkasin täyteen ja bensanäyttö sekoilee edelleen. Eikun Kuvalle vähitellen...vai?
-
Oottako tankannu pakon edessä uutta 95 E:tä?
Tollanen filmipatentti sattais olla just sellanen joka ottaa itteensä brenkusta. hesse_blink
-
Oottako tankannu pakon edessä uutta 95 E:tä?
Tollanen filmipatentti sattais olla just sellanen joka ottaa itteensä brenkusta. hesse_blink
Ei ainakaan minun tapauksessa johtunut polttoaineesta. Meni rikki ennen 95 E markkinoille tuloa.
-
Ruotsalaisten "Regularissa" on juuri sitä filmi poikki ainesta
0003
-
Oottako tankannu pakon edessä uutta 95 E:tä?
Tollanen filmipatentti sattais olla just sellanen joka ottaa itteensä brenkusta. hesse_blink
Tää homma sattui mulle just kun tankkasin 95E:tä!!! Olisiko sattuma vai siitäköhän otti itteensä.
Veikkaan sattumaa... withstupid
-
Voisko kyse olla jostain tuommosesta? http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904 (http://www.google.com/patents/about?id=GVB7AAAAEBAJ&dq=7,117,904)
Bemu näyttää patentoinen jonkinlaisen filmi-anturin (se filmi on kaaviokuvassa osa numero 7). Koko julkaisun voi ladata PDFfänä, siellä siis kuva. Jännite ilmeisesti muuuttuu riippuen siitä kuinka syvällä kalvo ui bensassa ja siitä voi lukea sitten bensamäärän. Kalvo on jonkinlaisen kuoren tai putken sisällä. Ei liikkuvia osia.
Jos tossa F800S:ssä on sama, niin se ei ainakaan tiedä juurikaan mitään jos sitä käyttää radalla. Sanoisin, että minkä tahansa mopon mittarit ja valot on parempia kuin tuo. Laittaistvat nyt filminsä purkkiin ja keskittyisivät vaikka valokuvaukseen. reps reps
-
Toinen polttoaineanturi kesti vajaat kolme vuotta ja n. 37 t km, vaihdettu syksyllä -09.
Tänään vaihdoin uuden anturin. Anturin vaihtoa varten piti tankki tyhjentää ja käyttää pois.
Takana oleva "huolto" lunkka auki jotta pääsi käsiksi sähköliittimeen (sininen).
Uusi anturi ei vaatinut kalibrointia. Anturi maksoi 136 €.
-
Jäitkö välille kun bensa 'loppui' yllättäen?
-
Jäitkö välille kun bensa 'loppui' yllättäen?
En jäänyt välille, anturi hajos tankkauksen jälkeen.
Ensimmäisellä kerralla ajon aikana.
-
Samaa vikaa on ollut mullakin koko kesän. Ensin on näyttänyt täyttä tankkia riippumatta kuinka paljon tankissa oikeasti on ( ja range-näyttökin on ollut luokkaa 395-430km ;) )
Sehän ei ole suuremmin häirinnyt, kun olen ajellut trippimittarin mukaan. Nyt kuitenkin putosi palkit pohjaan, ja se juupeli keltainen kolmio alkoi vilkkumaan! Nyt häiritsee....
Laitan teipin sen kolmion päälle, ja taidan hoitaa anturinvaihdon ensi kesänä...
-
Mopo haettu talvisäiliöstä ja bensamittari heti kenkkuilee. Filmianturi varmaan mennyt. Tankki täynnä bensaa ja tyhjää näyttää. Tämä on jo toinen korjaus! Edellinen meni 2011. Tää on sitä laatua.
-
Se saattaa siitä elpyäkin. Anna olla vielä jonkin aikaa. Omassa pyörässä myös kerran vaihdettu liuska ja vuosi sitten näytti keväällä aluksi virheellisesti tyhjää, mutta elpyi sitten ja oli ok koko kesän. Nyt tosin taas tankki oikeasti tyhjä, joten vaikea sanoa miten käy kun täyttää...
-
Se saattaa siitä elpyäkin. Anna olla vielä jonkin aikaa. Omassa pyörässä myös kerran vaihdettu liuska ja vuosi sitten näytti keväällä aluksi virheellisesti tyhjää, mutta elpyi sitten ja oli ok koko kesän. Nyt tosin taas tankki oikeasti tyhjä, joten vaikea sanoa miten käy kun täyttää...
Kiitos vinkistä naapuri. Jospa kävisi näin.
-
Olen nyt ajellut tankkia tyhjemmäksi ja ehdin uuden filmianturin tilata ebaysta saksasta. 157€ postikuluineen. Ite vaihdan kaverin kanssa Atomicin ohjeiden mukaan. Ja onhan mulla korjaus manual cd:kin. Niin se vaan kolmio vilkuttaa koko ajan... Korjataan poies.
-
Joo, eihän tuota jaksa kauan katella. Elpyminen olisi voinut tapahtua tankkauksen jälkeen, vaan ehkä ei.
Oma pyörä toimi kyllä tänään erinomaisesti, niin hyvä käynti ja veto. Tietkin aika hyvässä kunnossa.
-
Tuli tänään vaihdettua se anturi. Eipä pahakaan homma. Kolme kateosaa irti; tankin ympäriltä kolme osaa. Sitten tankki irti. Kaveri kannattaa olla apuna, yksin aika mahdotonta. Ja anturin vaihdon jälkeen lähti toimimaan. Joten vika oli siinä filmissä. Mutta ei mennyt vielä kaikki nappiin. Tankattuani keltainen kolmio sammui ja polttoaineen vähenemisen tankin kuva...mutta palkit eivät nousseet tappiin asti. Yksi palkki jäi vajaaksi. Ei tullut kalibroitua kun ei ole testeriäkään. Mutta muuten pelaa. Olkoon noin seuraavaan isoon huoltoon asti (30000 km huolto) 90000 km. Tulee tässä kesällä.
-
Netistä selaten näytti kyllä olevan mainintaa kalibroinnin tarpeesta. Toivottavasti Nurmen pojat saavat sen testerin lisenssin, niin voivat hoidella kotikylällä näitäkin hommia tarpeen taas yllättäessä.
Jäi valitettavasti ajoissa mainitsematta tankin laskuputken modaus, oliko jo tehtynä? Eli pari ilmareikää poralla molemmille sivuille riittävän ylös siihen korkin alla olevaan reilun 5cm mittaiseen muovikaulukseen, jonka jälkeen tankin saa helposti täyteen. Olen tankannut joskus yli 20L nimellisesti 19L tankkiin, johon ei aiemmin koskaan saanut nimellismäärää millään sisään, hyvä modaus.
-
Ei ole sitä tankin modausta. Odottelen sitä Nurmen testeriä tai sitten poikkean R.M.Heinolla Tampereella joku päivä.
-
Ajelin aamusta töihin ja nytpä se näytti täyttä tankkia. Kalibroitui itsestään. Onpa hyvä homma.
-
Kuudes polttoaineanturi meni rikki ässästä tällä Garmischin Euroopan turneella heinäkuussa 2019. 3,5 vuotta pelasi viides kappale. Että sellaista. Matka vielä jatkuu, pakko hyväksyä kun pyörää pitää. Vasta 137000 km ajettu.
-
Mulla kans välillä bensatankki näyttää tyhjää, vaikkon täynnä ja välillä koko ajan täyttä. Eli anturi vedellee viimeisiä henkosiaan. Tuon kai pystyis itekki vaihtaan. Onko tietoa kannattaako tilata osa ulkomailta vai marmorilta?
-
Olisko 13S jo uudistettu tuo filmianturi, kun mullakin oli K1200R Sportissa sama vika, mutta nyt on ollut kaksi K1300S:ää n. 75000km / 6 vuoden ajan eikä yhtään ongelmaa?
-
Joo,nehän vaihtoi tuon filmianturin perinteiseksi kohoanturiksi tuohon 1300 malliin.
-
Toimisikohan tuo 1300 mallin koho k1200 mallin tilalla? Vielähän tuo toimii nykyinen anturi, mutta kuudes on menossa.
-
Mietin samaa kuin Jussipolo. Vaikea sanoa vertaamatta kaikki osia keskenään tankin sisällä ja ehkä kokeilematta.
-
Tein piezosytkäristä korjaustyökalun juottamalla pari johtoa ja puristamalla liittimet päihin.Mittaamalla kahden keskimmäisen navan vastuksen joka oli ennen toimenpidettä 3,6Ohmia.Nejä napsausta sytkärillä vastus putosi 2,9ohmii,2napsua lisää ja vastus oli 2,6 ohmia.Lelut nippuun ja liikkeelle.4km ajon jälkeen kaikki toimi kuten pitääkin.Youtube on ihmeitä täynnä.
-
Tein itse asiassa tuollaisen vastaavan grillin pietsosytkäristä (tarvi juottaa vain yks johto hesse_blum). Mulla toimi jotenkuten sen jälkeen, mutta mittari näyttää vieläkin mitä sattuun ja välillä pomppaa täydestä tankista tyhjään miten sattuun. Oon ajellu ny pari viikkoa tuolla sen jälkeen. Tilasin sitten uuden anturin.
Kuva siitä korjausvehkeestä:
https://photos.app.goo.gl/fcCPApwyFE5ZjwVz5 (https://photos.app.goo.gl/fcCPApwyFE5ZjwVz5)
Linkki yhteen korjausvideoon netistä: https://www.youtube.com/watch?v=nNRRy1yCpHc (https://www.youtube.com/watch?v=nNRRy1yCpHc)
-
eipä tosta piezotempusta isoa riemua ollut,300km ja sama vika.Ensimmäinen anturi ja toimi200400km,joten mun tuskin tarvii vaihtaa kun tän kerran.
-
eipä tosta piezotempusta isoa riemua ollut,300km ja sama vika.Ensimmäinen anturi ja toimi200400km,joten mun tuskin tarvii vaihtaa kun tän kerran.
Mulla sama homma. Luultavasti johtuu siitä, että anturi on irronnut tankin sisällä tms., koska kunnon ykkösellä rajottimelle kiihdytyksen jälkeen yleensä pimenny - kahesti oon ny pietsonnut sen. Pitää joku sateinen vkoloppu koittaa vaihdella se hyllyssä ootteleva anturi.
-
Toimisikohan tuo 1300 mallin koho k1200 mallin tilalla? Vielähän tuo toimii nykyinen anturi, mutta kuudes on menossa.
Varasin 1200GT anturinvaihtoon ajan EMC:lle ja kysyin onko "parempaa" anturia tiedossa - ei kuulemma ole..
-
Vaihtelin eilen uuden anturin omaan Ässään ja näkyy pelittävän. Ei mitenkään paha homma. 1,5 tuntia tai vähä alle meni ekalla kerralla ihmettelyineen. Toki tankki on tullu irrotettua monta kertaa aiemminkin. Pelittää.
Mittailin varulta muistiin vastusarvot ennen asennusta niin voi koittaa pietsoilla, jos pimenee ja tietää mihin vastuksiin pitäis päästä.
-
Ei välttämättä kannata ajaa ihan nollille tankkia mittarin mukaan. Voi olla tyhjä jo selvästi aiemminkin. Kannattaa siis vähän testata. Liuskallehan voi tehdä kalibroinnin.
-
Ei välttämättä kannata ajaa ihan nollille tankkia mittarin mukaan. Voi olla tyhjä jo selvästi aiemminkin. Kannattaa siis vähän testata. Liuskallehan voi tehdä kalibroinnin.
Ajattelinki vetää aluksi trippimittarin mukaan niin näkee, miten tuo toimii. Pitäis käydä varmaan liikkeessä kalibroimassa, jos tuntuu, että näyttää väärin.
-
Tiedoksi:Kalibrointi tehdään anturi kuivana,eli tankki tyhjänä.Jos anturi on ollut jo käytössä sen pitäisi kuivua n.vuorokausi.
-
Buuttaus ei taida riittää kalibrointiin vaan tarvii sitä Bemarin diagnostiikkatyökalua? Hiukan liikaa bensaa näyttää tuo anturi - oikeasti tankki tyhjempi.
-
Aivan.Tankki tyhjänä,anturi kuivana,piuhat kiinni ja jakkaran alla olevaan töpseliin kytkentä.Vaihdoin eilen uuden anturin ,tankkasin n.10litraa niin mittari näyttää pykälän yli 1/2 tankillista.Se tarkkuus riittää mulle.Eli ei tarvitse kalibrointia.
-
Voi jäädä kalibroimattakin hesse_blink. Taidan testata kanisteri tarakalla mitä ajotietokone ja bensamittari näyttää, kun ajaa tankin tyhjiin niin tietää jatkossa.
-
Ajelin 4 litran bensakanisteri takaboksissa niin pitkälle, että ajotietokone näytti nollaa + muutaman kilsan päälle. Kaadoin sen 4 litraa ja tankkasin yhteensä 19,4 litraa kanisteri mukaanlukien.
https://photos.app.goo.gl/pg9BuExzbTiwje3U8
Vaikutti tosiaan siltä, että ajotietokone näytti aluksi anturin vaihdon jälkeen hiukan mitä sattuun, koska kerännyt viimeksi kulutustietoa rikkinäisellä anturilla. Rikkinäisellä anturilla jäljellä oleva ajomatka vaihteli 0 ja noin 350 kilsan välillä bensamäärästä riippumatta. Uuden anturin vaihdon jälkeen ajotietokoneella kesti kai vähän aikaa oppia paljonko oikea kulutus on, koska vanhat sekavat lukemat oli vielä siellä muistissa, eikä korvautuneet uusilla. Ajoin nyt mittarin mukaan tankillisella sen 314 kilsaa kunnes tankki oli tyhjä. Ihan tyytyväinen oon nyt tuohon tarkkuuteen. Uskaltaa reissussakin luottaa taas bensamittariin ja ajotietokoneen näyttöön. En usko, että ois kummentunut tuosta kalibroimalla.
Ehkä akkukaapeli irrottamalla ajotietokone ois nollautunut ja alkanu sitten näyttää oikeita lukemia nopeammin(?).