Kiitos ja Repa! Onko tuo nokkien irrotus ja kiinnitys+ajoitus kovin hankalaa?Magneetti ja hyvät pinsetit auttanee noiden säätöpalojen käsittelyssä.
Kiitos vielä kerran omasta ja varmaan muidenkin puolesta. Nämä tällaiset jutut ovat kaikkien keskustelufoorumien parasta antia ja suorastaan olemassa olon syy
Vielä sellainen tarkentava kysymys, että nokka-akselit siis lähtevät irti ilman, että jakoketjua ja hammaspyörää tarvitsee irrottaa, ts. jakopäätä purkaa? Laakeripukit auki vaan. Onko noissa nokka-akseleissa joku hahlosysteemi millä ne kiinnittyy tuohon ketjun hammaspyörään?Irrottamiseen hylsyä ja räikkää, mutta kiinnittäessä varmaan räikän tilalle vaihtuu momenttiavain?
Nonni, tämä selventää, kiitos vielä kerran. Unohda hahlokysymys, aloin kuvittelemaan kummia grinMutta nokat on siis irrotettava, että ne säätöpalat pääsee vaihtamaan ja se edellyttää jakopään purkamista. Repan kuvien ja selostusten perusteella huomaan, että ei se nyt ihan rakettitiedettä ole sekään, jos edes jotain on joskus tehnyt ja onnistunut siinä. Toki hankalampaa kuin Wanhat kunnon ruuvisäädöt, niin kuin Mussukassa on.Noissa akseleiden laakeripukeissa on varmaan joku kiristysjärjestys. Ainakin Suzukin korjausmanuaalissa korostettiin sitä, että ne täytyy kiristää tietyssä järjestyksessä (olikohan sisemmät ensin ja ulommat lopuksi), muuten jumii.
Yleensä kiristäminen aloitetaan keskeltä ja siitä sitten reunoille, nokat tietysti pistää hanttiin, mutta järjestys on tämä.
Nyt on hyvä harjoittelukappale Aloin tekemään talvihuoltoa emännän Hondaan, no, siinähän oli venttilit liian kireellä. Mittauspöytäkirjan laadinta ja ei muuta kuin nokka-akselit pois. Eipä tuo kummoinen homma ole. Ylähammaspyöriä ei tarvinnut irrottaa. Jos onnistun tekemään sen emännän Hondurasiin, niin eiköhän se mene sitten tulevaisuudessa puimuriinkin ihan OK. Hondan laakeripukkeihin (CBF 600) on ihan merkitty kiristysjärjestys. Säätöpalat pitää tuohon hommata ja kasata ja sitten ei kun tulille. Kysymys:pitääkö kasatessa käyttää jotain nokka-akselirasvaa, vai riittääkö ihan vaan kunnollinen öljyäminen kasauksen yhteydessä?Tuosta Kawasakin venttiliongelmasta yms. "tyyppivioista" oli juttua jossain mopolehdessä. Joo, joissain Kawoissa oli kuulemma venttiiliongelmia. 80-luvun alussa. Juttu on vaan jäänyt sitkeästi elämään niin kuin kaikki muutkin essonpaarijutut ja tornihuhut.