BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: Jakke - 22.04.14 - klo:12:25

Otsikko: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: Jakke - 22.04.14 - klo:12:25
Vakuutusmaksujen hintoja on palstalla paljonkin pohdittu ja vertailtu. Useimmilla tuntuu olevan jonkinsorttinen kasko. Kun tuossa katsoin omia tietojani Pohjolan sivuilta, niin huomasin, että sieltähän se on taas tulossa 500 euron vakuutusmaksu kesäkuun alkuun. Yhteensä kasko- ja liikennevakuutukseni tekevät tonnin vuodessa.  Onko mielestänne järkeä ostaa isokasko (500 euroa vuodessa) pyörään jonka hyvitysarvo vaihdossa on 8000:- ja suoramyyntinä pari tonnia enemmän? Eikö riittäisi Autoliiton jäsenyys ja siten tiepalvelu Euroopassa? Ajat muuttuvat. Kolmekymmentä vuotta sitten ei kenelläkään tuntunut olevan varaa kaskon maksamiseen - riskillä mentiin. Mitä mieltä olette?
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: mchuurre - 22.04.14 - klo:15:57
Kasko on täysin turha, jos sitä ei käytä ! Noinhan sen voisi kiteyttää, mutta kaskon kannattavuuteen vaikuttavat niin monet seikat:

- pyörämalli, - ikä, - sen lisävarusteet, - ajokokemus, - ajotyyli, - ajopaikat, yms.

Elikkäs, jos esim kurvailisin vain kotipihalla, tai -kaupungissa, en todennäköisesti tarvitsisi kaskon hinauspalvelua. Sitten jos jutaisin vain Gessulla, (iästä välittämättä), niin siinä olevat tukevat kaatumaraudat estäisivät pahimmat skraadut, ja toisekseen, nehän vain antavat sitä "katu-uskottavuutta"  hesse_biggrin

No sitten jos olisin aivan "rookie", elikkäs pyörä olisi uusi mutta taidot vielä hakusessaan, niin ilmanmuuta kasko, koska ne lipat tai vain se perinteinen parkkiksella kaato olisi enemmän kuin todennäköinen.
Mutta toisaalta, sitten niinkin, että jos olisin "High Way Riser -King", tai vastaava "Sporttie", että kaasu on joko auki tai kiinni, hytti pystyssä enimmäkseen muutenkin, niin tottakai kasko on paikallaan....

Että on ne niin tapauskohtaisia nuo kaikki. Kaskoon sisältyvä hinauspalvelua olen joutunut käyttämään kahdesti, toisella kerralla LT:n perälaakeri sanoi sopimuksensa irti aamu viideltä Inarin kainalossa, ja toisen kerran RS:n jarrut hirtti kiinni matkalla Vaasaan ja iltamyöhään. Että noissa tapauksissa olihan se mainiota palvelua kun pääsi pärrä hoitoon ja itse lakanoitten väliin, tai kotia.

Ai niin ja olihan vielä se RT:n akkuhyytyminen siellä Narbonnessa, mutta siitä olikin täällä aivan oma juttunsa....hyvin sekin sitten lopulta meni!

Eri vakuutus yhtiöillä on erilaisia käytäntöjä, esim jos vanhassa pyörässä on kasko, sitä ei saa siihen enää uudelleen, jos sen irtisanoo. Eli noitten vuosien kanssa kannattaa olla tarkkana jos sikseen. Samoin osakaskoissa autopalveluvakuutus lakkaa tietyn aikarajan jälkeen! Samoin osakaskossa ei autopalveluvakuutus korvaa kuin pohjoismaissa tapahtuvan matkan keskeytymisen. Eri yhtiöillä eri säännöt, joten tarkkana.

Mutta kysyjän K1200S:n ollessa kyseessä, itse voisin kuvitella korvaavani kaskon kaatumatapeilla tai sitten vaan "fisummalla" ajotyylillä, perälaakereita ei noista liene mennyt niin useita kuitenkaan?
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: Jakke - 22.04.14 - klo:16:33
Kiitos kommenteista! Näinhän se on. Pari vuotta sitten Rügenillä meni Guzzista perälaakerit. Soitin Pohjolaan, josta antoivat luvan tiepalvelun käyttöön. Pakulla köröteltiin Lüneburgiin merkkihuoltoon 400 km. Kahden päivän päästä aamulla Puolassa soi puhelin: "Pohjolasta huomenta - sitä vaan, että siinä teidän Osakaskossanne ei ole tiepalvelua Pohjoismaiden ulkopuolella..." Maksoi muuten aika tasan viisisataa se kuljetus...
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: Tumppi678 - 23.04.14 - klo:20:49
Joo, mulle ei tullut mieleenkään olla ilman kaskoa. Kuuluun siihen rookie kastiin  :D
Toki kun vertailin että ottais jonkun varkausvakuutuksen vs kasko niin peli oli selvä, kasko. Maksaahan se, liikenne ja kasko 1100 e vuodessa mutta ainakin on se mielenrauha jos jotain tapahtuu, esimerkiks joku natiainen kaataa sen parkkiksella, kasko korvaa :)
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: hidas57 - 24.04.14 - klo:18:17
Itse olen 'muistanut' hyödyntää kaskoa. Kerran sain vaan työnnettyä pyörän tallin kynnyksen yli ulos, niin jo oli yli 4000€ tehty vahinkoa ja hinausauton laverille päätyi pyörä. Sivutuen kiinnityskorvake katkesi ja koko runko piti vaihtaa...

Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: TMy - 09.11.14 - klo:20:42
Norjassa pyörä liukui lumihangessa 2metriä.  Osat 3750€.  Onneksi on kasko.
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: perttip - 09.11.14 - klo:22:11
Itsekin pohdin  kesällä "Gessulla" ajellessa, että jos lopettais kaskovakuutuksen, sillä onhan pyörässä vahvat kaatuma/tankinsuojaraudat, ettei pikkukellahduksessa käy juuri mitään.
Mutta onnekseni jäi vain aikeeksi, sillä  "Jänkhältä" tullessa osuin poroon, seurauksella että vaikka en itse kaatunut, tuli korjaus maksamaan vähän vajaa 5000e.
Uutta osaa tuli kaatumaraudat, tankki, etuhäkki, lisävalo, sivulaukun kiinitysosia, sormisuojat ym. pikkusälää, (omavastuu 150e)
Eli tässä tapauksessa kannatti vielä pitää kaskovakuutus.
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: j@ck - 10.11.14 - klo:10:34
Kasko on ollut pyörissä viimeiset 15 vuotta ja vaikka sillä ei käyttöä juuri ole ollutkaan, niin ilmankaan en uskalla olla. Mopon uushankintahinta kun on ~25 ke, niin ei vaan ole varaa ottaa sellaista vahinkoa omaan piikkiin.
Minun kasko ei korvaa rata-ajeluissa (paitsi ohjatuissa) sattuvaa vahinkoa ja sen vuoksi ratailut on jäänyt vähiin. Onhan siinä muitakin rajoitteita, esim. varkaustapaus useissa Itä-Euroopan maissa tarkoittaa 25 % omavastuuta. Ulkomaiden reissuilla onkin ollut lisälukitsimia mukana ja aina tulee myös harkittua, mihin sen mopon yöksi jättää.

Ehkä minullekin joku 8-10 ke raja olisi sellainen, jonka alle voisin ajella ilman kaskoa.. Nämä jutut on vaan niin monesta tekijästä kiinni. Hyvillä suhteilla vakuutusyhtiöön + isoilla bonuksilla kaskon kun voi saada suht. edullisestikin.
Toisaalta listahinnat ovat järkyttäviä ja jos niihin saisi vain pikku bonukset.. En todellakaan tiedä mitä tekisin, jos joutuisin maksamaan kaskosta "ovh" summia.
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: hidas57 - 10.11.14 - klo:17:06
Eikös tuota kaskoa ole jo vuosia saanut -70% aloitusbonuksilla? Maksettavaa siltikin tuppaa jäämään.
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: Jussipolo - 10.11.14 - klo:20:26
Vuonna 2010 ostin ässäni (vm. -05) ja laitoin kaskon. Oli siitä hyötyä kun se kaatui paikaltaan Mikkelin kupeessa parkkipaikalla. Kasko maksoi ne parin tonnin kulut; katetta ja muuta pikkusälää. Noo, ajokilometrejä on sen jälkeen kertynyt ja kaskon lakkautin ... olikohan 2012. Pari vuotta oon ajellut osakaskolla ja toistaiseksi onnellisesti. Eihän tolla enää arvoa paljoa ole, mutta tunnearvoa ja hyvin on pelannut. Matka jatkuu. Mutta kun näitä juttujanne olen lukenut, niin alkaa taas hirvittää... Mutta antaakohan ne noin vanhaan ennää Kaskoa? :)
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: mara h - 11.11.14 - klo:05:41
Eikös tuota kaskoa ole jo vuosia saanut -70% aloitusbonuksilla? Maksettavaa siltikin tuppaa jäämään.
Voihan senkin kanssa veivata, jättää syksyllä pois ja ottaa keväällä uudelleen
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: Tumppi678 - 11.11.14 - klo:08:30
Vuonna 2010 ostin ässäni (vm. -05) ja laitoin kaskon. Oli siitä hyötyä kun se kaatui paikaltaan Mikkelin kupeessa parkkipaikalla. Kasko maksoi ne parin tonnin kulut; katetta ja muuta pikkusälää. Noo, ajokilometrejä on sen jälkeen kertynyt ja kaskon lakkautin ... olikohan 2012. Pari vuotta oon ajellut osakaskolla ja toistaiseksi onnellisesti. Eihän tolla enää arvoa paljoa ole, mutta tunnearvoa ja hyvin on pelannut. Matka jatkuu. Mutta kun näitä juttujanne olen lukenut, niin alkaa taas hirvittää... Mutta antaakohan ne noin vanhaan ennää Kaskoa? :)

Antaa ne :)
Otsikko: Vs: Kasko - järkeä vai ei?
Kirjoitti: j@ck - 11.11.14 - klo:09:03

Voihan senkin kanssa veivata, jättää syksyllä pois ja ottaa keväällä uudelleen

Jos seisonta-ajallinen, niin voi ja pitääkin veivata
Jos läpi vuoden voimassa, niin talvikuukaudet hinnoitellaan eri tavalla = ei vastaavaa hyötyä