BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: mi16 - 16.02.12 - klo:18:39
-
Hei, kaikki jotka on ajaneet molemmilla moottoreila, mitä eroja löytyy ajotuntumassa. Riippuen lähteestä niin toiset kertoo koneen olevan sama porattu vaan ja toinen ehkä luotettavampi lähde kertoo että K13S koneessa on paljonkin eroa sisuskaluissa.
-
13:n käyttäytyy kaupunkiajossa miellyttävämmin,ei niin on - off tyyppinen ruiskun toiminta.Tuntuu aavistuksen voimakkaammalta normaaliajossa.Vaihteisto toimii herkemmin,johtunee varmaan vaihdevivun laakeroinnista.Omassa 12:ssa ei ollut aikoinaan sitä Repan muutossarjaa,orkkis liukulaakerointi oli aika "väljä".
Aika samanlaisia nuo muuten ovat,suurin totuttelun aihe oli nuo sähkökatkaisimet,varsinkin tuo vilkkukytkin.
Nämä nyt tämmöisen tavismotoristin kokemuksia.Oma 12:n oli -06 mallia ja nykyinen 13:n on vm. -10.Ekalla ajoin n. 30 000 ja nykyisen mittarissa on jotain n. 25 000.
Loppuun vielä onnittelut uudelle. hali_peukku
-
Nyt on tullut n.1300km ajeltua k13s niin voisi hiukan valoittaa kokemuksia k12s verratuna.
-Vaihteisto tarkempi ja hiljaisempi
-Moottorissa on varsinkin alhaisilla kierroksilla huomattavasti enemmän vääntöä.
-Jousitus on jämäkämpi
-Esa säätää kaksipäällä asennon korkeammalle kuin k12s, parantaa entisestään kaksipäällä ajamista.
-Penkki ei ole yhtä liukas
-Kone ei rallata käynnistyessä
-Kone ei nypytä kaupunkiajossa
-Katteet suojaan paremmin viimalta, vaikka silmämääräisesti vaikuttaa sirommalta
-Vaihdeavustin on kiva ja siihen tottui nopeasti
-Sutimisenesto hieno lumisella pihalla :)
-
Nyt on tullut n.1300km ajeltua k13s niin voisi hiukan valoittaa kokemuksia k12s verratuna.
-Vaihteisto tarkempi ja hiljaisempi = osittain vaihdepoljin muutoksen (kuulalaakerointi) ansiota
-Moottorissa on varsinkin alhaisilla kierroksilla huomattavasti enemmän vääntöä. ="There is nothing but cubic inches". Tosin pakonokan loivennuksella on saatu paljon vääntöä alas lisää eli BMW ei hakenutkaan kuutiotilavuusmuutoksella maksimaalista tehonnousua, vaan käytettävyyttä. Kuutiotilavuuden noston olisi pitänyt samalla viritysasteella nostaa tehoa n. 15-16 hp, mutta nokkamuutos pudotti tehon lisäyksen 8 heppaan.
-Jousitus on jämäkämpi
-Esa säätää kaksipäällä asennon korkeammalle kuin k12s, parantaa entisestään kaksipäällä ajamista.
-Penkki ei ole yhtä liukas
-Kone ei rallata käynnistyessä =muutos tehtiin jo K1200 koneeseen, eli ei ole K13 koneen ominaisuus
-Kone ei nypytä kaupunkiajossa =tämä oli uskomaton farssi BMW:ltä. Eikä kestänyt kuin 4 vuotta korjata
-Katteet suojaan paremmin viimalta, vaikka silmämääräisesti vaikuttaa sirommalta = katteiden suojaavuus on aika yllättävä huomio. Ovat 8% kapeammat kuin k12s katteet jos oikein muistan eli silmä ei valehtele jos kerran näyttävät sirommila.
-Vaihdeavustin on kiva ja siihen tottui nopeasti
-Sutimisenesto hieno lumisella pihalla :)
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
Kone ei ole yhtä brutaali luin K12, mutta on se edelleen sopivan raaka :)
-
-Katteet suojaan paremmin viimalta, vaikka silmämääräisesti vaikuttaa sirommalta = katteiden suojaavuus on aika yllättävä huomio. Ovat 8% kapeammat kuin k12s katteet jos oikein muistan eli silmä ei valehtele jos kerran näyttävät sirommila.
Näin pikaisesti muistellen 13S katteissa on jo tehtaalta "levikkeet" eli ovat ulkonevammat kuin 12S:ssä ja siten suojaavat paremmin ajoviimalta
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
Ookko nää ajanut K12-sarjalaista jossa olisi alle 250Hp ja kestäisi yli 1000km?
Omat kokemukset on pelkästään positiivisia moottorin osalta K13 kehityksestä.
Elektroniikkakin toimii kun peruskämmit on korjattu.
Tuo katehommeli on jännä juttu.
Noitahan on jotkut matkamotoristit levitelleetkin, jossain myydään jopa levityssarjaa.
Tosin levittelijöillä on yleensä tuo tehopuoli ollut sen verran kunnossa ettei lisääntynyt ilmanvastu ole haitannut kiihdytyksiä, kestävyydessä on ollut ongelmia. Tän ymmärtää nyt jokainen niin kuin haluaa.
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
Ookko nää ajanut K12-sarjalaista jossa olisi alle 250Hp ja kestäisi yli 1000km?
Omat kokemukset on pelkästään positiivisia moottorin osalta K13 kehityksestä.
Elektroniikkakin toimii kun peruskämmit on korjattu.
Tuo katehommeli on jännä juttu.
Noitahan on jotkut matkamotoristit levitelleetkin, jossain myydään jopa levityssarjaa.
Tosin levittelijöillä on yleensä tuo tehopuoli ollut sen verran kunnossa ettei lisääntynyt ilmanvastu ole haitannut kiihdytyksiä, kestävyydessä on ollut ongelmia. Tän ymmärtää nyt jokainen niin kuin haluaa.
Noin yleisesti ottaen: EN.
Leikki leikkinä. Kone kestää molemmissa kun pitää sen vakiona eikä innostu turhia leikkimään.
Ja onhan kolmetoistasessa kunnioitettavat vääntölukemat vaikkei kaksitoistasatastakaan voi moittia.
Kyllä saksan insinöörit on homman osanneet aivan ihannoitavalla tavalla.
RR:n kone tietysti on vielä oivallisempi osiotus tästä osaamisesta.
Levityspalat tuskin Suomessa matkantekoa haittaavat, mutta Saksan baanalla saattaa teoriassa ilmanvastus kasvaa sen verran että kiihtyvyys huippunopeuden lähellä heikkenee ja ehkä jopa huippunopeuskin hiukan hiipuu. Tämä on mutua, mutta pienikin ilmanvastuksen lisäys noissa nopeuksissa vaatii äkkiä kymmeniä hepoja lisätehoa. Toisaalta saattaa käydä jopa niin, että suuremman ilmanvastuksen aiheuttavat kuski ja ajovarusteet kuin nuo levikkeet.
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
Kone ei ole yhtä brutaali luin K12, mutta on se edelleen sopivan raaka :)
Kirotellaanhan nyt näihin vanhoihin,ei näistä miusta kumpikaan ole raakoja,jos vaikka vertaa erään s.llä alkavan merkin lintumalliin tai erään k:lla alkavan merkin ylämalliin hesse_blink
-
Noin yleisesti ottaen omien kokemusten perusteella noi K1300 koneet ovat olleet tehottomamman tuntuisia kuin K1200.
Kone ei ole yhtä brutaali luin K12, mutta on se edelleen sopivan raaka :)
Kirotellaanhan nyt näihin vanhoihin,ei näistä miusta kumpikaan ole raakoja,jos vaikka vertaa erään s.llä alkavan merkin lintumalliin tai erään k:lla alkavan merkin ylämalliin hesse_blink
Kyllä noi vertailu pyörät voi laittaa ihan oikeilla malleillakin, eikä pelkillä alkukirjaimilla :) Tuolla raakuudella en tarkoita pelkkää kierrosherkkyyttä tai ulostulevaa voimaa, vaan miten se voima tulee ulos ja miltä se tuntuu.
-
Kannattaa huomata, että Repa puhuu useimmiten turbollisesta K1200S:stä...