Mulla ei ole varsinaisesti näistä systeemeistä kokemuksia, mutta muutamia järjestelmiä on tuossa matkan varrella tullut kokeiltua. Ensimmäinen puhelinsettini meni kolarissa uusiksi 1982.
Paras käyttämistäni järjestelmistä on ollut Goldwingin alkuperäinen setti, joka on koko ajan auki, huomioi nopeuden eikä kohise. Tosi hyvä. Eikä vaadi mitään karjaisuja.
LT:n, kaksi eri settiä ollut käytössä, uudempi ja vanhempi. Vaativat tuon karjaisun, joka avaa sitten yhteyden hidastettuna. Tuuli tahtoo avata systeemin ja kohista. En ollut pätkääkään tyytyväinen, mutta toimii kuitenkin. Vanhemmassa oli vielä tuo hemmetin toiminto, jossa sekä kajarit että kuulokkeet toimivat yht'aikaisesti, eikä kajareita voi sulkea pois käytöstä. Uskomattoman lapsellinen systeemi BMW:ltä vielä 2000-luvulla. Uudemmassa tuon sentään sai pois kytkettyä (2004-alkaen).
Sitten on tullut kokeiltua noita PMR-puhelimia, joissa toiminta on ollut vaihtelevaa. Ovat olleet äSsässä käytössä. Ei kehumista niissäkään. Joskus kuuluu tosi hyvin, joskus pelkkää rohinaa. Ja PMR:rissä on aina se viive, niin kuin noissa karjaisulla avattavissa.
Kun ajattelee sitä, että Honda on wingissä tuonut markkinoille hyvän, toimivan järjestelmän 80-luvun puolessa välissä, eikä muilla ole vieläkään tarjota parempaa, niin kyllä panee ihmettelemään. Luulisi BMW:n insinöörien osaavan hoitaa tämänkin paremmin.
Pitääköhän vaihtaa Goldwingiin?
t. Repa