BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Takaisinkutsut => Aiheen aloitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:14:18

Otsikko: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:14:18
Ilmoitellaan nyt tänne vaikka tän kaikki jo tietääkin.

K1200S on tunnetusti julkaistu aika keskeneräisenä.
Itseasiassa sitä taidettiin viivyttää puolivuotta kun mikään ei toiminut / kestänyt..

Mulla 2006 loppuvuoden pärrä.
Nokkaketjun kiristin rallatti kylmänä aikalailla, ja ominaisuus ei mitenkään parane kilometrien myötä.
Pyysin vaihtamaan huollon yhteydessä uudempaan versioon.

Heinon pojat vaihtoi ja itse osa meni good willinä BMW motorradin piikkiin.
Työtä laskuttivat 20 minuuttia.

Kyseessä ei ole mitenkään vakava vika, jos nyt vika lainkaan.
Mutta on se kivempi kun ei tartte odotella paineiden kasvua että kiristin alkaa toimiin.
Se on kuitenkin se parkkipaikan pikkupoikien odottama hetki kun mopo starttaa, paljon kivempi kuunnella pörinöitä kuin kilinöitä.
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:14:44
Muistan kyllä kun meidän vanhemmassa(2005) ässässä piti jo melkoista rallatusta kylmänä.  grin

Silloin en ainakaan muista kuulleeni tästä, milloin lie tullut ohjelmistoon uudempi kiristin?
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:14:53
Oisko 2007 kun alkoi oll auudempaa kiristintä kiinni.
Noita aikaisempia Ässiä on korjailtu aikalailla vissiin ihan vaihdelaatikkoa myöten vaihdettu osia ensimmäisiin..

Mutta jos se rallatus haittaa niin pyytää vaihtamaan huollossa.
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 10.10.09 - klo:21:38
Mulla rallattaa joskus, ei aina. Sitä olen ihmetellyt, että mitään säännönmukaista tuossa ei ole. Joskus käynnistyy ilman ylimääräisiä räpinöitä ja joskus sitä kuuntelee että nonni, nyt se morjesti. En tiedä mistä johtuu. Öljyt mulla on olleet aina samat, eli suosituksen mukaiset Castrol GPS 10W-40.

Täytyis varmaan keskustella tuosta "ominaisuudesta" seuraavassa huollossa.
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Ekku - 10.10.09 - klo:21:43
Mulla on vuosihuolto ensi tiistaina. Omassa 2005-mallisessa sama "ominaisuus". Sanoivat kun mainitsin asiasta huoltoa varatessa, että ei ole vaarallista ja ei kuulu takuun piiriin.

Minulle on jäänyt vähän nulju kuva näistä Bmw:n takuuasioiden hoidosta muutenkin. Silloin kun ostin pyörän, niin se ruiskun kartta oli niin perseellään kuin voi vaan olla. 2 päivitystä laitettiin, joista ekalla ei tehnyt mitään, eli asiat eivät parantuneet lainkaan ja toisen jouduin jo maksamaan itse.

Jarrutehostin on mennyt vikatilaan muutaman kerran ja se ei kuulemma näy testerissä lainkaan?
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 10.10.09 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: Ekku
Mulla on vuosihuolto ensi tiistaina. Omassa 2005-mallisessa sama "ominaisuus". Sanoivat kun mainitsin asiasta huoltoa varatessa, että ei ole vaarallista ja ei kuulu takuun piiriin.

Minulle on jäänyt vähän nulju kuva näistä Bmw:n takuuasioiden hoidosta muutenkin. Silloin kun ostin pyörän, niin se ruiskun kartta oli niin perseellään kuin voi vaan olla. 2 päivitystä laitettiin, joista ekalla ei tehnyt mitään, eli asiat eivät parantuneet lainkaan ja toisen jouduin jo maksamaan itse.

Jarrutehostin on mennyt vikatilaan muutaman kerran ja se ei kuulemma näy testerissä lainkaan?

Näiden takuuasioiden hoidostahan BMW Motorrad Suomelle myönnettiin taannoin "kultainen heilahduskäsi"-palkinto  hesse_biggrin

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 93675;st=0 (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST;f=20;t=93675;st=0)
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 11.10.09 - klo:17:13
Aika useinhan se ei lämpöisenä särähdä juuri lainkaan, tällöin öljynpaineet on vielä sen verran kovat että kiristin toimii jollain tavalla.

Tosin mä huomasin Saksassa kun piti 200+ vauhtia puolisen tuntia ja pysähdyin tankkaan ni se innostu rallattaan oikein huolella, aattelin jo että nysse sekos täysin.
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: pthuone - 11.10.09 - klo:23:14
Mulla oli -06 sama vaiva ja piti vaihtaa, mutta menikin sitten koko pyörä vaihtoon.
-08 on hiljainen kylmänäkin.
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: jarska - 11.10.09 - klo:23:19
Olisko tuo uudempi kiristin  tullut vasta -08 malliin jo tehtaalta?
Otsikko: Re: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 15.10.09 - klo:23:15
Lainaus käyttäjältä: "pthuone"
Mulla oli -06 sama vaiva ja piti vaihtaa, mutta menikin sitten koko pyörä vaihtoon.
-08 on hiljainen kylmänäkin.

 horisko

No joo.. juttu lentää Terveiset vaan Saudi-Arabiasta koko komeelle joukolle!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: j@ck - 06.04.10 - klo:14:01
Kyllä tuo mun 08 särähtää kylmänä käynnistettäessa melkoisesti. Ääni ilmaantui joskus 09 loppukesästä, enkä muistanut siitä huollossa mainita. Siis sellanen muutaman sekunnin kestävä ihme sirinä, joka ei kuulu lämmintä konetta käynnistäessä. Samasta asiasta lienee kyse...?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: macceS - 06.04.10 - klo:15:58
Samasta aiheesta lisää täällä:   http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=112.0

Samaa rallatusta on niin K12S ja K12R -koneissa, ja myös uudemmissa kuin 2006 malleissa...
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Ekku - 17.04.10 - klo:08:37
Täytyy lähteä hankkimaan lisää työkaluja, että saa sen nokkaketjun kiristimen vaihdettua. On sen verran ahtaassa paikassa, että näyttää tarvitsevan vähän solakamman torx-hylsyn ja varmaankin sellaisen nivelletyn adapterin.

Pyörän ajoin talvisäilytyksestä omaan talliin jo muutama päivä sitten ja kumma kyllä tästä ajelusta ei sen kummempaa ajoinnostusta kehittynyt.

Oliskohan syynä talven aikana huolestuttavasti kutistunut nahkapuku?
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Repa - 17.04.10 - klo:10:14
Itse en ole tainnut niveltä tuoss käyttää. Pitäisi mennä pienellä 1/4" räikällä ja pienellä torx hylsyllä.
Meinasin tässä neuvoa katsomaan miten kytkimen vaijeri on koukuilla lukittu siihen kiristimeen, jotta tulee oikeiun takaisin laitettaessa, mutta eihän sitä enää silleen saakaan tuolla uudella kiristäjällä.
Mitä maksoit kiristäjästä?

t. repa
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Ekku - 17.04.10 - klo:22:34
Itse en ole tainnut niveltä tuoss käyttää. Pitäisi mennä pienellä 1/4" räikällä ja pienellä torx hylsyllä.
Meinasin tässä neuvoa katsomaan miten kytkimen vaijeri on koukuilla lukittu siihen kiristimeen, jotta tulee oikeiun takaisin laitettaessa, mutta eihän sitä enää silleen saakaan tuolla uudella kiristäjällä.
Mitä maksoit kiristäjästä?

t. repa

Ei tarvinnut niveltä, mutta pienen hylsyn kylläkin. Ei käy ne kokut siihen uuteen kiristäjään, kun siinä on se tötterö. Laiton kytkinletkun ympärille pätkän sellaista muovispiraalia ja pistin nippusiteellä kiinni siihen tötteröön.

Kiristäjä maksoi muistaakseni vajaa 200 euroa, mutta jos sitä pelkkää kiristäjän tötterö-osaa saa erikseen, niin se kyllä riittäisi. se sisälle tuleva osa on identtinen vanhan kanssa ja jousi otetaan myös vanhasta kiristäjästä. Ekalla käynnistyskerralla pärinä oli melkoinen, mutta kun sdammutti koneen, niin seuraavilla kokeilukerroilla sitä tavanomaista pärähsyatä ei kuulunut. Siinä ilmeisesti vaan kesti hetken, ennen kuin se kiristimen säiliö täyttyi öljyllä.
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Repa - 18.04.10 - klo:08:20

Kiristäjä maksoi muistaakseni vajaa 200 euroa, mutta jos sitä pelkkää kiristäjän tötterö-osaa saa erikseen, niin se kyllä riittäisi. se sisälle tuleva osa on identtinen vanhan kanssa ja jousi otetaan myös vanhasta kiristäjästä. Ekalla käynnistyskerralla pärinä oli melkoinen, mutta kun sdammutti koneen, niin seuraavilla kokeilukerroilla sitä tavanomaista pärähsyatä ei kuulunut. Siinä ilmeisesti vaan kesti hetken, ennen kuin se kiristimen säiliö täyttyi öljyllä.

Kiitti Ekku. Täytynee katsoa saako säiliötä erikseen. Tohdin tosin epäillä, mutta katsotaan kuinka käy.

t. Repa
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Ekku - 18.04.10 - klo:11:36
Uskallan veikata, että tuossa päivitetyssä nokkaketjun kiristimessä se sisäosa on varmasti se kallein osa, että jos sen saa erikseen, niin hinnan pitäisi kaiken järjen mukaan pudota merkittävästi.
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: hidas57 - 18.04.10 - klo:12:29
Uskallan veikata, että tuossa päivitetyssä nokkaketjun kiristimessä se sisäosa on varmasti se kallein osa, että jos sen saa erikseen, niin hinnan pitäisi kaiken järjen mukaan pudota merkittävästi.

Mulle tulee myös tuo kiristäjä viikon päästä kiinni. Oikein ammattimiehet laittaa samalla kun laitetaan PC:n säädöt kuntoon taas kertaalleen.
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: DrPain - 18.04.10 - klo:13:22

Kiristäjä maksoi muistaakseni vajaa 200 euroa, mutta jos sitä pelkkää kiristäjän tötterö-osaa saa erikseen, niin se kyllä riittäisi. se sisälle tuleva osa on identtinen vanhan kanssa ja jousi otetaan myös vanhasta kiristäjästä. Ekalla käynnistyskerralla pärinä oli melkoinen, mutta kun sdammutti koneen, niin seuraavilla kokeilukerroilla sitä tavanomaista pärähsyatä ei kuulunut. Siinä ilmeisesti vaan kesti hetken, ennen kuin se kiristimen säiliö täyttyi öljyllä.

Kiitti Ekku. Täytynee katsoa saako säiliötä erikseen. Tohdin tosin epäillä, mutta katsotaan kuinka käy.

t. Repa

Ohessa räjäytyskuvaa nokkaketjusta / Kiristäjästä. Lähdehän oli:
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/DiagramsMain.aspx?vid=51574

Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Ekku - 18.04.10 - klo:14:58
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollu ollenkaan sitä jousta, joka siinä vanhassa mallissa on siinä tötterön ja sisäosan välissä. Siinä on kyllä samanlainen kavennus joten oletin että kyllä sekin kuuluu asennettavaksi, joten laitoin sen siihen mukaan. Samat pultit kuin vanhassa näyttää käuvän, mutta rikat lienee syytä laittaa alle, kun ne kiristäjän pultinreijät on aika väljät.

PC kiinnostaisi kovasti, niin saisi tuon kierroslukualueen alapäänkin ajettavaan kuntoon, mutta toistaiseksi en taida investoida tuohon mopoon kuin välttämättömän.
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Repa - 18.04.10 - klo:17:40
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollu ollenkaan sitä jousta, joka siinä vanhassa mallissa on siinä tötterön ja sisäosan välissä. Siinä on kyllä samanlainen kavennus joten oletin että kyllä sekin kuuluu asennettavaksi, joten laitoin sen siihen mukaan. Samat pultit kuin vanhassa näyttää käuvän, mutta rikat lienee syytä laittaa alle, kun ne kiristäjän pultinreijät on aika väljät.

PC kiinnostaisi kovasti, niin saisi tuon kierroslukualueen alapäänkin ajettavaan kuntoon, mutta toistaiseksi en taida investoida tuohon mopoon kuin välttämättömän.

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Ekku - 18.04.10 - klo:19:38

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa

Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.
Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Repa - 19.04.10 - klo:19:48
Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.


No kuvaus kuulostaa selkeästi siltä, että homma on tehty niin kuin se kuuluu. Öljysäiliöhän tuo lisäpötikkä on ja sen tarkoitus on toimia nimenomaan esikiristäjänä. Järki vain ei heti sano miten tuo toimii. Vaikka itselläkin on niin koneinsinöörin koulutus kuin vahva hydrauliikkakokemuskin tukena. Mutta toimiva laite tuntuu olevan ja on se itsellekin laitettava. Sen verran pahaa ääntä tuo kone startatessa pitää.

t. Repa





Otsikko: Nokkaketjun kiristin
Kirjoitti: Repa - 06.05.10 - klo:22:53

Tuo kuva ei kyllä liikaa kerro. Näyttäisi koko paketilta. Kuva ei muuten kyllä näytä jousta asennettavaksi!
Vaikuttaisi siltä, että säiliön sisällä täytyy olla jousi. Ja siinä tapauksessa laittamasi ylimääräinen jousi rajoittaa laitteen toimintaa. Paikka on sen näköinen, että helposti sen jousen tuohon luikutappiin paikalleen laittaa, kun siinä on paikkakin sille.
Hmm?


t. Repa

Ihmettelen kovasti, jos sen säiliön sisällä on jousi. Se on alhaalta sen mallinen, että siinä on keskellä se ontto tappi, jonka ympärillä on o-rengas ja tämä puolestaan sopii siihen sisäosaan, jossa on oiken kokoinen reikä. Lisäksi siinä alapinnassa on reusoilla 2 pienenpää reikää. Kaverin kanssa joka suunnittelee työkseen koneita tuota jousta tuumattiin ja hän oli sitä mieltä, että sen jousen tehtävänä olisi hoitaa alkuun esikiristys enen kuin öljynpaine nousee. Se jousi itsessänhän ei ole mikään kovin jäykkä.

Ilmeisesti se säiliö on vain sitä varten, että sinne sisälle jää öljyä varastoon, jotta paine saadaan nousemaan nopeammin?

Ekan kerran kun tuon starttasi asennuksen jälkeen, niin muutaman sekunnin kuului aikamoinen pärinä, mutta jokaisella startilla sen jälkeen ei mitään entisen kaltaista pärähdystä, joten kaipa se sitten toimii.

Äsken kävin heittämässä sellaisen 80 kilsan lenkin. tarkoitus oli ajaa pidemmälle, mutta olihan siellä turhan kylmä meikäläisen ajovarusteille.


No niin. Nyt on kiristäjä hommattu. Säiliötä ei saa erikseen.
Säiliön sisällä on ilmeisesti vastaventiili paineen pitämiseksi. No, siinäkin on jousi, mutta vain tuon venttiilin kiinni pitämiseksi.
Liukutappi on teleskooppi ja sen sisällä on jousi. Mielestäni alkuperäinen tappi on kiinteä.


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/kiristin.jpg)


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/kiristin2.jpg)


Se, että kiristimessä tarvitaan tuplajouset viittaa liian lyhyeen kiristimen liikkeeseen alunperin.
Eli nokkaketju venyy enemmän kuin on oletettu.

t. Repa
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: jarska - 07.05.10 - klo:05:48
Poimin tämän tärkeän aiheen ja yhdistin tänne kun hukkuu muuten tuonne pörinöihin.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 07.05.10 - klo:08:11
Näinhän tämän kuuluu olla.

t. Repa
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 07.05.10 - klo:08:31
Uuden kiristäjän sain takuuseen. Ei rallata käynnistyksessä ja mielestäni mekaaniset äänet on siistimmät muutenkin. Vielä kun sais moottorinohjauksen toimimaan käynnistyksessä vähän järkevämmin (mutta ei saa). Tarpeettomalta vaikuttaa nostaa tyhjäkäynti aina, oli kone kuuma tai kylmä, niin korkealle ja sitten hitaasti valutella normaaliksi. Käynnistys tuppaa olemaan sellainen rykivä riiiintin-tiiintin-hrrrr, kun se vois vain hörskähtää heti tasaiselle käynnille, ainakin kuumana. Muissakin tilanteissa joskus kaasu ikäänkuin laahaa hiukan nollakaasulle palattua. Muistaakseni K13:ssa oli parempi.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 07.05.10 - klo:20:52
No nyt on uusi kiristin asennettu paikalleen. Hyvin oli tilaa pienelle räikkäavaimelle otta vanha kiristin pois. Uuden asentaminen olikin hiukan ahtaampaa.

Kyllähän niin vanhan ja uudenkin kiristimen tappi  on teleskooppityyppinen jonka sisällä on jousi. Ja ovat identtiset ulkomittojen puolesta. Jousivoimakin tuntui kutakuinkin samalta. Eli uusi tappi tulee ilmeisesti tuon öljysäiliön O-rengasliittimen tiivistemitoituksen vuoksi kiristimen mukana.

Starttaus asennuksen jälkeen oli kammottavaa kuunneltavaa.  Piti sammuttaa kone ja miettiä onko koneesta jotakin rikki. Piti aika pahaa ääntä. Ja aika pitkään. Hiljeni kyllä hetken kuluttua. Taisi johtua osittain siitäkin, että vaihdoin öljyt ja suodattimen samalla. Eli meni hetken aikaa ennen kuin kiristimelle tuli öljyä.

t. Repa
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 07.05.10 - klo:21:12
Mullaki satunnaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluu pari sekuntia tuo ketjun ääni. Ajattelin toistaseksi olla tekemättä mitään - Ducatiin verrattuna tuo Bemu on kuitenki aika hiljanen. Toisaalta tuo vaihto vaikuttaa suht. helpolta hommalta.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 07.05.10 - klo:22:02
No tuo ei oikeasti ole kuin alle 10 minuutin homma. Kate pois ja kaksi ruuvia irti. Osan vaihto, ruuvit kiinni ja kate paikalleen.

Mulla tuossa edessä oli turbon lisäöljysäiliön imupumppu, jonka vuoksi oli vähän ahtaampaa työskennellä.

t. Repa
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: perttip - 08.05.10 - klo:08:04
No nyt on uusi kiristin asennettu paikalleen. Hyvin oli tilaa pienelle räikkäavaimelle otta vanha kiristin pois. Uuden asentaminen olikin hiukan ahtaampaa.

Kyllähän niin vanhan ja uudenkin kiristimen tappi  on teleskooppityyppinen jonka sisällä on jousi. Ja ovat identtiset ulkomittojen puolesta. Jousivoimakin tuntui kutakuinkin samalta. Eli uusi tappi tulee ilmeisesti tuon öljysäiliön O-rengasliittimen tiivistemitoituksen vuoksi kiristimen mukana.

Starttaus asennuksen jälkeen oli kammottavaa kuunneltavaa.  Piti sammuttaa kone ja miettiä onko koneesta jotakin rikki. Piti aika pahaa ääntä. Ja aika pitkään. Hiljeni kyllä hetken kuluttua. Taisi johtua osittain siitäkin, että vaihdoin öljyt ja suodattimen samalla. Eli meni hetken aikaa ennen kuin kiristimelle tuli öljyä.

t. Repa


Ilman  suodattimen ja öljynvaihtoakin teki saman, piti sammuttaa, ja miettiä, että menikö kaikki oikein.  Nyt n. 6000km:n aikana ei ole "särähdellyt" enää käynnistyksissä.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 16.05.10 - klo:20:59
Kone piti aivan kauheaa rällätystä alle 3000 kierroksen.
Ajelin tässä nämä muutamat päivät ja ihmettelin mikä on vikana.
Ei kehdannut edes parkkiin ajaa, kun kone pitää tuollaista meteliä.

3000 kierrosta kelloon ja kone hiljeni.

Ainoat hommat jotka olen tehnyt koneelle: nokkaketjun kiristimen vaihto ja öljyn vaihto.

No, otinpa nokkaketjun kiristimen irti. Säiliö pois ja öljyähän sieltä tuli. Vaikuttaa siltä, että on toiminut. Tarkistin vielä, että ei ole mitään tiettyä asentoa johon se pitäisi laittaa. Sehän käy kahteen asentoon. No vedin varmuuden vuoksi jousen ja tapin pois. Panin osat takaisin paikoilleen. Kiersin öljysäiliötä 180 astetta edellisestä asennusasennosta. Ja ruuvasin kiinni.

Ja nyt kone kehrää kuin kissa. No, vähän isompi sellainen.

Olisikohan tuon öljysäiliön kaula jumittanut kiristimen tapin niin, ettei se liikkunut aiemmin tarpeeksi? Ei tuossa kyllä mitään tiettyä asentoa itäisi olla.

Toimii nyt kuitenkin.

t. repa

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Olli - 17.05.10 - klo:17:36
Tuntuu sieltä käynnistäessä hieman särähtävän ja joskus hiljalleen rallattelee ketju.
Ei ole kuulemma tarvinnut noita huollon mukaan ennen vaihdella  knuppel2
Huomenna selviää lisää. Ei taida mennä enää mitenkään takuuna vaikka valmistusvika olisikin.
Eikä huollossa tietenkään ole hyllyssä tarvittavaa palikkaa tilaamatta.
Pitänee ostaa se Akran putki  hali_peukku
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 17.05.10 - klo:18:46
Mun 2006 Ässään vaihdettiin kiristin viime syksynä.
Osa ei kuulemma ollut takuissa mutta Heino teki siitä Good Will pyynnön BMW:lle ja se kulut oli sillä selvät.
Asennuksesta ne otti muutaman kympin.

Kyllä toi on selkee vika, riippunee huoltopajasta kuinka hanakasti ottavat takuu/good will asioihin otetta.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: j@ck - 18.05.10 - klo:12:33
Pikkasen särähtää (joskus) vaikka uuden mallin kiristin vakiona onkin. Kysäisin Heinon asentajalta ja hän sanoi, ettei voi, eikä tarvitse tehdä mitään.
Sanoi myös jotenkin siihen malliin, ettei vanhemmissa riitä pelkän kiristimen vaihto, vaan myös ketju pitäisi uusia (ja olikohan muutakin..) Enpä ole tällaisesta aiemmin kuullut, enkä kirjoittelua nähnyt. Mitenhän asian laita oikein on..?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 18.05.10 - klo:13:44
Pikkasen särähtää (joskus) vaikka uuden mallin kiristin vakiona onkin. Kysäisin Heinon asentajalta ja hän sanoi, ettei voi, eikä tarvitse tehdä mitään.
Sanoi myös jotenkin siihen malliin, ettei vanhemmissa riitä pelkän kiristimen vaihto, vaan myös ketju pitäisi uusia (ja olikohan muutakin..) Enpä ole tällaisesta aiemmin kuullut, enkä kirjoittelua nähnyt. Mitenhän asian laita oikein on..?


Jossakin olen kuullut suosituksen, että yloi 30 tkm ajettuun mopoon kannattaisi vihtaa ketju kiristimen vaihdon yhteydessä. Muuta vaihdettavaa ei käytännössä ole.
Itse en näe siihen mitään syytä, koska tuota särähtelyäkään ei ole kovin montaa tuhatta kilometriä kuulunut.
Vaikka mittarissa on n. 40.000 km.

Jos haluat tuonb hiljaiseksi ei sille muuta voi tehdä kuin vaihtaa ketjun ja tarkistaa auttaako tuo sama hokkus pokkus temppu, jonka tein omalleni kiertämällä öljysäiliötä.
Ketjunvaihto vain onkin suuremman luokan operaatio. Vastaa 30.000 km huoltoa töiden puolesta. Eli jäähdytysjärjestelmän purku on edessä.

t. Repa
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: macceS - 19.05.10 - klo:09:15
Ja lisää aiheeseen:
Omaani vaihdettiin takuuseen viimeviikolla Biketeamissa tuo kiristäjä, sekä myös nokkaketjut ja rattaat(?).
Siihen loppui kylmäkäynnistyspärinä!



Samasta aiheesta lisää täällä:   http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=112.0

Samaa rallatusta on niin K12S ja K12R -koneissa, ja myös uudemmissa kuin 2006 malleissa...
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: bin laden - 04.10.11 - klo:14:23
Soitin äsken maahantuojalle kylmäkäynnistyspärinästä. Neuvoivat ottamaan yhteyttä Good Will pyynnön merkeissä merkkihuoltoon. Soitin Vantaan Bike teamin huoltoon, jonka huoltomies otti tiedot ylös ja lupasi tehdä Saksaan Good Will pyynnön K1300s 09 nokkaketjun kiristäjästä. Pyörällä on ajettu 24500 km.
Aikaisemmin kyselin asiaa Espoon Heinolta kopio sähköpostista:
Moi
Rekisterinumeron perusteella pyörä on rekisteröity 25.3.2009. Pyörässä on 2 v tehdastakuu ja tuo aika on jo mennyt umpeen.
Kiristäjän rakenne on sellainen, että kiristys tapahtuu öljynpaineella. Jos pyörä seisoo pari päivää jolloin kiristimestä on öljyt valunut pois on normaalia, että pienen hetken ajan kuuluu pärähdys.


Eli jos pärinää esiintyy, kannattaa lähestyä huoltoa Good Will pyynnöllä, jos takuu ei ole enää voimassa.
Nyt vaan jään jännäämään meneekö Good Will pyyntö läpi.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 04.10.11 - klo:15:07
Nimenomaan goodwillin piikkiin meni omaan 03/2007 käyttöönotettuun viime kesänä. Ja meni kytkimen vaihtokin samalla. Käsittääkseni 05/06-mallien kanssa on ollut heikompaa.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 06.10.11 - klo:18:42
Vaihdatin kiristäjän 60 tkm:n huollossa taannoin EMC:llä. Pyörä on -05 K1200S. Veloittivat vaihdosta kiristäjän hinnan - olikohan 148 Euroa.

Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 06.10.11 - klo:19:59
Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.

Mulla ei Ässä kyllä säristele.
Onko nokkaketju vaihdettu milloin vai originaali edelleen paikallaan?
Mun mopoon vaihdettiin juurikin 30tkm huollossa uusi nokkaketju, ne on venyneet yllättävän nopeasti.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: JukkaE60 - 06.10.11 - klo:20:11
Tuli aikanaan kirjoiteltua tuonne Nokkaketju -threadiin: Menee itselläkin kiristin vaihtoon, pitää ajoittain ääntä. Kiitos Heinolle (Lahti), ei maksa mitään vaikka pyörä jo 4 v vanha, itse vaihtelen. Tuollainen ohje löytyi netin syövereistä, eli tuossa jalustalaipassa on "kolo" joka pitäisi osoittaa sisäänpäin.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 07.10.11 - klo:12:16
Nyt jos pyörä on seissyt useamman päivän kuuluu noin sekunnin särähdys käynnistettäessä aiemman muutaman sekunnin rällätyksen sijaan.

Mulla ei Ässä kyllä säristele.
Onko nokkaketju vaihdettu milloin vai originaali edelleen paikallaan?
Mun mopoon vaihdettiin juurikin 30tkm huollossa uusi nokkaketju, ne on venyneet yllättävän nopeasti.

Alkuperäinen ketju siellä pyörii. Hiljainen se nyt minun mielestä on joka tapauksessa verrattuna aiempaan rällätykseen (joka ei sekään kovin paha ollut). Parin päivän seisotuksen jälkeen starttauksen jälkeen ei kuulu ylimääräisiä ääniä, mutta jos vaikka viikon on ajamatta kuuluu pieni ääni (just sen vajaan sekunnin). Aiemmin kuului aina rällätystä useamman sekunnin käynnistyksen jälkeen. Ehkä ketjunkin vois vaihtaa tai vaihdattaa.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 30.11.11 - klo:01:04
Ketjun venymiseen en usko ennen 200000 km:n.         
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 30.11.11 - klo:08:43
Insinööreille kerron nokkaketjusta ja tasaimesta. Epäilen että nokkaketju ei veny niin paljon että pitää vaihtaa. Jos tapahtuisi venymistä tapahtuisi jakomuutos ketjussa aiheuttaisi sopimattomuuden rattaisiin tai ketjupyöriin.
Ketjun hakkaaminen käynnistäessä johtuu korkeista nokista sekä vahvoista venttiilinjousista sekä öljyttömästä ketjuntasaimesta. Tasaimen öljytön tyhjäliike rajoitetaan tasaimessa olevalla jousella (jousi puristuu täysin kasaa). Ihmetystä herättänyt tasaimen purkki on pelkkä ilmasäiliö, ennen öljykanavasta tullut ilma kiersi tasaimen (ei toiminut), nyt ilma menee purkkiin eikä tasaimeen. Tasain poistaa ketjun tyhjänliikkeen. Ketjun venymiseen en usko ennen 200000 km:n.         


Ketjun rikkoutumiseen ei tarvitä kovin pitkää venymistä kunnes se ottaa alapäässä olevaan suojukseen kiinni ja alkaa kolisemaan käydessä, tuohon riittää joitan sadasosamillejä per lenkki.
Alkuperäisessä kiristäjässä ei ole ÖLJYsäiliötä, toivottavasti kellään ei kierrä öljykanavassa ilmaa! Alkuperäinen kiristin kiristää ketjun vasta koneen öljyn paineen noustessa. Uudessa kiristäjässä on takaiskuventtilillä varustettu öljysäiliö jossa paine pysyy vaikka kone on sammutettu.
I
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 01.12.11 - klo:00:37
mopo on Minun mieleen, ihanan kallis.   
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 02.12.11 - klo:17:02
Moi. Mi16 .
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 02.12.11 - klo:19:06
Moi. Mi16 . Kysyisin Sinulta seuraavaa. Kun Sinun mopoo suoritetaa öljysuodattimen vaihto, niin minne suodattimen sisällä oleva ilma johdetaa vai jääkö se sinne suodattimeen. Repalle sen verran että ilmapurkki on tarkoitettu sellaiseen asentoo että kiinnityslaipassa oleva kevennys tulee alas. Tämä on selvitetty asennusohjeessa. Jos asennetaa toisin voi laippa jäädä kantamaa alapuolelta. toiminnallista eroa ei ole asennetaanko mitenpäin haluaa.

mi16 pienellä m kirjaimella.

Oljynsuodattimen vaihdon jälkeen konetta käytetään hetken pienillä kierroksilla jotta ilma poistuu järjestelmästä. Ilma poistuu huohottimen kautta. Ketjunkiristäjässä on edelleen öljysäiliö ei ilmasäiliö. Minulla on yksi ylimääräinen tuolla pöydällä, voin lähettää sen korvausta vastaa jos joku haluaa tutustua laitteeseen.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 02.12.11 - klo:19:41
MOi. Pyydän anteeksi isoa M.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 08.12.11 - klo:15:00
MOi. Tämä jakopään ketjunkiristin
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 17.12.11 - klo:12:58
MOi. Tälläinen kiristin on oikein hyvä
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Jussipolo - 17.12.11 - klo:14:24
Kun lukee 1234 hemmon juttuja, jotka vaikuttavat erittäin asiantuntevilta ja vakuuttavilta. Niin voisit kertoa mihin asiantuntemuus perustuu, ihan vaan mielenkiinnosta. Itse olen näitä ajan tietä ja ajan välillä huoltoon. Hoidan itse renkaanvaihtoja, pieniä korjauksia mutta suuremmat jätän huoltoon.

 hesse_kalja bowdown bowdown
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: JTK - 17.12.11 - klo:20:06
 offtopic
... Niin voisit kertoa mihin asiantuntemuus perustuu, ihan vaan mielenkiinnosta...

Joop, uusille ja vanhoille muistutukseksi että esittäytyäkin saa, niin halutessaan, TÄÄLLÄ (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=16.0).
Avautumisen määrä ja laatu on tietysti itse määriteltävissä ja vapaaehtoista.

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 21.04.13 - klo:09:01
Kone piti aivan kauheaa rällätystä alle 3000 kierroksen.
Ajelin tässä nämä muutamat päivät ja ihmettelin mikä on vikana.
Ei kehdannut edes parkkiin ajaa, kun kone pitää tuollaista meteliä.

3000 kierrosta kelloon ja kone hiljeni.

Ainoat hommat jotka olen tehnyt koneelle: nokkaketjun kiristimen vaihto ja öljyn vaihto.

No, otinpa nokkaketjun kiristimen irti. Säiliö pois ja öljyähän sieltä tuli. Vaikuttaa siltä, että on toiminut. Tarkistin vielä, että ei ole mitään tiettyä asentoa johon se pitäisi laittaa. Sehän käy kahteen asentoon. No vedin varmuuden vuoksi jousen ja tapin pois. Panin osat takaisin paikoilleen. Kiersin öljysäiliötä 180 astetta edellisestä asennusasennosta. Ja ruuvasin kiinni.

Ja nyt kone kehrää kuin kissa. No, vähän isompi sellainen.

Olisikohan tuon öljysäiliön kaula jumittanut kiristimen tapin niin, ettei se liikkunut aiemmin tarpeeksi? Ei tuossa kyllä mitään tiettyä asentoa itäisi olla.

Toimii nyt kuitenkin.

t. repa

Mulla ihan sama ongelma!!!
Tehtiin pyörään 50k huolto talvella ja samalla vaihdettiin nokkaketjun kiristin uuteen.
Aluksi rallatus käynnistyksen jälkeen hävisi kokonaan, mutta muutaman ajetun kilometrin jälkeen alkoi ihan karsea nokkaketjun kolina!
Kuului siis koko ajan eli kiristin ei toiminutkaan.... 2800rpm yläpuolella ääni hiljenee ja ajattelin sen johtuvan pikemminkin siitä että ketju kiristyy sen takia kun kierrokset ovat niin korkealla (!!??)
Nyt pyörä on Biketeamissä avattavana, täytyypä heti ma aamulla soittaa että ei välttämättä olekaan mitään muuta rikki!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 21.04.13 - klo:13:50
Moi. Eikai valtuutettuja BMW huoltoliikkeitä tarvitse neuvoa.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 25.04.13 - klo:05:11
Kyllä tää keissi ainakin on menny neuvomisen puolelle!
Mun pyörään on nyt kokeiltu sitä ensimmäistä uutta ketjunkiristintä väärinpäin ja oikeinpäin. Plus vielä uudempaa ketjunkiristintä. Lisäksi on tehty se takaisinkutsuhuolto, eli lisätty se ohjuri sinne alas. Rallatus on ja pysyy!
Seuraavaksi laitetaan sitten uusi ketju ja rattaat. Ihanan kallista...
Yhden soiton tein R.M. Heinolle jossa sanoivat etteivät suosittele pelkän kiristäjän vaihtamista pyörään missä kilometrejä on alkanut kertymään. Eivät sanoneet että kuinka paljon niitä pitää kertyä...
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 25.04.13 - klo:16:17
Ketju olisi pitänyt vaihtaa samalla kertaa kiristimen kanssa.
Pyydä vanha ketju takaisin.
Mielenkiintoista olisi verrata paljonko pidempi se on kuin uusi.
Veikkaisin että aika pirusti pidempi ja rallatus lakkaa uuden ketjun myötä.
Venynyt ketju on varmaan tehnyt tehtävänsä rattaidenkin osalta eli ne kanssa uusiksi.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 25.04.13 - klo:19:57
Ketju olisi pitänyt vaihtaa samalla kertaa kiristimen kanssa.
Pyydä vanha ketju takaisin.
Mielenkiintoista olisi verrata paljonko pidempi se on kuin uusi.
Veikkaisin että aika pirusti pidempi ja rallatus lakkaa uuden ketjun myötä.
Venynyt ketju on varmaan tehnyt tehtävänsä rattaidenkin osalta eli ne kanssa uusiksi.

Rattaat pitää vaihtaa jo sen takia että uusiketju on vahvempi ja eri jaolla.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 25.04.13 - klo:21:09
No mun mielestä 50k km ei ole kovinkaan paljoa nokkaketjulle... tai ainakaan niin paljoa että olisi niin venynyt että alkaisi rallattamaan...???!!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 25.04.13 - klo:22:08
No mun mielestä 50k km ei ole kovinkaan paljoa nokkaketjulle... tai ainakaan niin paljoa että olisi niin venynyt että alkaisi rallattamaan...???!!

Mulla meni 12S:ssä alle 40k km ketju vaihtokuntoon. Kuten toisessa ketjussa kerroin, ota BMWhen yhteyttä ja neuvottele vastaantulosta. Hyvä peruste on, mikäli noin nopea kuluminen on normaalia, niin miksi sen vaihto ole huolto-ohjelmassa esim. 30k km kohdalla.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 26.04.13 - klo:04:11
50tkm ei ole nokkaketjulle juuri mitään.
En osaa sanoa paljonko vaikuttaa tuo vanhan kiristimen "väärä" toiminta eli ketju starttaa löysänä.

Kuten mi16 sanoi niin uutta ratasta uuden ketjun kera.
Repalla taisi olla hyviä kuvia jossain vanhasta ketjusta ja sen aiheuttamista haitoista.

Hyvä siitä tulee!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 26.04.13 - klo:09:59
Joo, eikös se rahina/pärähdys ainakin osaksi tule siitä että ketju hankaa jotain kohtaa kopan sisustassa (näin muistelen tuota Repan juttua), eli siitähän irtooa metallisiruja kiertoon. Ei hjuva.

Itsellä ei ole rohinoita kuulunut kiristimen vaihdon jälkeen, muita osia ei ole vaihdettu.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Repa - 29.04.13 - klo:20:27
Ketju olisi pitänyt vaihtaa samalla kertaa kiristimen kanssa.
Pyydä vanha ketju takaisin.
Mielenkiintoista olisi verrata paljonko pidempi se on kuin uusi.
Veikkaisin että aika pirusti pidempi ja rallatus lakkaa uuden ketjun myötä.
Venynyt ketju on varmaan tehnyt tehtävänsä rattaidenkin osalta eli ne kanssa uusiksi.

Rattaat pitää vaihtaa jo sen takia että uusi ketju on vahvempi ja eri jaolla.


No oikeasti jako on sama. Hampaiden määrä on sama.
Mutta ketjutyyppi on eri.
Vanhassa lamelliketjuja uudessa rullaketju. Vai oliko se toisinpäin.

Tarkistin vielä tänään tuo kiristäjän ja sylinterin kannessa olevan paikan.
Näyttäisi siltä, että ketjun kiristäjän voi laittaa mitenpäin vain. Ja silmällä katsottuna pitäisi toimia
Mutta kuten on toteen näytetty niin henkimaailman hommia näissäkin mopoissa löytyy.


Ohessa kuva siitä sylinterin kannen sisäpiolella olevasta osasta jota ketju pääsee hankaamaan jos se on löysällä.
Niin kuin tässä on käynyt.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/ketjunjyrsima.jpg)
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 01.05.13 - klo:08:28
ota BMWhen yhteyttä ja neuvottele vastaantulosta. Hyvä peruste on, mikäli noin nopea kuluminen on normaalia, niin miksi sen vaihto ole huolto-ohjelmassa esim. 30k km kohdalla.

Mikähän se BMW:n yhteysosoite tai yhteydenottopaikka on?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: bin laden - 01.05.13 - klo:08:37
BMW Motorrad Suomen myyntipäällikkö Stefan Collin todennäköisesti käskee soittamaan esim. biketeamiin.
Ei hyvältä vaikuta, koska pyörähän on jo huollossa.
Kannattaa soittaa ei siinä enää voi hävitä.

Yhteystiedot
Toiminimi
Oy BMW Suomi Ab
Y-tunnus   09880059
Käyntiosoite Äyritie 8 B 01510 VANTAA
Postiosoite Äyritie 8 B 01510 VANTAA
Puhelin   09-613741
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 01.05.13 - klo:14:21
BMW Motorrad Suomen myyntipäällikkö Stefan Collin todennäköisesti käskee soittamaan esim. biketeamiin.
Ei hyvältä vaikuta, koska pyörähän on jo huollossa.
Kannattaa soittaa ei siinä enää voi hävitä.

Yhteystiedot
Toiminimi
Oy BMW Suomi Ab
Y-tunnus 09880059
Käyntiosoite Äyritie 8 B 01510 VANTAA
Postiosoite Äyritie 8 B 01510 VANTAA
Puhelin 09-613741

Tuo Stefan Collin hoiti mun nokkaketju korvauksen, mutta nyt lienee edennyt urallaan. Olisiko ollut silloin jälkimarkkinoinin päällikkö. Se että pyörä on avattu ja on pajalla helpottaa asiaa siinä mielessä, että te kaikki kolme osapuolta puhutte nyt samasta asiasta. Suora numero Stefan Collinille löytyy helposti googlettamalla :)

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 03.05.13 - klo:10:06
Sampsa Lönnqvist on nykyään oikea henkilö.
Mulla ei vaan asia etene mihinkään, 2 viikkoa nyt ollu pyörä biketeamissä!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 03.05.13 - klo:11:00
Pitäiskö meidän järkätä kevätretki Biketeamiin  knuppel2
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 03.05.13 - klo:12:46
No ei kai sentään... Mutta aion kyllä käydä myynnin puolella moikkaamassa kaveria joka myi mulle ton pyörän. Kerron terveisiä että niiden huolto varmisti etten ainakaan minä koskaan enää käytä niiden huoltoa taikka osta sieltä pyörää. Hoitivat siinä suhteessa "jälkimarkkinoinnin" hienosti tässä keississä!
Lisää asiasta blogissa... (http://gozamite.wordpress.com/2013/04/29/biketeam-huolto-ei-hyva/)
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: JTK - 03.05.13 - klo:13:58
No ei kai sentään... Mutta aion kyllä käydä myynnin puolella moikkaamassa kaveria joka myi mulle ton pyörän. Kerron terveisiä että niiden huolto varmisti etten ainakaan minä koskaan enää käytä niiden huoltoa taikka osta sieltä pyörää. Hoitivat siinä suhteessa "jälkimarkkinoinnin" hienosti tässä keississä!
Lisää asiasta blogissa... (http://gozamite.wordpress.com/2013/04/29/biketeam-huolto-ei-hyva/)
Tavasin tätä ketjua, onko kiristin vaihdettu jossain toisessa liikkeessä kuin Biketeamissa? Mitens se kiristimen alun perin vaihtanut (180 astetta väärinpäin) liike vastasi?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 04.05.13 - klo:09:06
Mitens se kiristimen alun perin vaihtanut (180 astetta väärinpäin) liike vastasi?

Emmä tiedä miten niiden pitäisi vastata... Ovat kysyneet Biketeamiltä neuvoa että onko kiristimen asennuksessa mitään mikä pitäisi ottaa huomioon?? Biketeam on vastannut että ei! Ja kiristin toimii jotakuinkin oikein myös väärinpäin asennettuna, eli vika ei ole siinä! (Varsinkin kun kokonaan uusi kiristinkään ei enää poistanut ketjujen rallatusta!)
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 05.05.13 - klo:05:14
Mun korvaan kuulostaa siltä että kiristin voi hyvinkin toimia kumminpäin tahansa mutta ketju voi olla simppelisti niin paljon venynyt että uusikaan kiristin ei sitä kiristä kunnolla alle tuon maagisen kierrosluvun.
Tää on nyt täysin muun alan inssin veikkaus, perustuen enempi maalaisjärkeen kuin moottoritekniikan tuntemiseen. (kumpaakaan ei tosin ole riittävästi, mennään tunteella, ei taidolla)

Edelleen pyytäisin vanhan ketjun takaisin ja vertaisin sitä jossain uuteen ketjuun, pointtina simppelisti katsoa paljonko se on venynyt.

Ja edelleen vailla sen suurempaa moottoritekniikan tuntemusta veikkaisin että tuossa on ollut isompikin remontti aika lähellä.

Vastuun puolesta kannattaa funata onko nokkaketjun kunnon tarkastus valtuutetun myyjän vai kiristimen vaihtajan piikissä?

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 05.05.13 - klo:18:43
Mun korvaan kuulostaa siltä että kiristin voi hyvinkin toimia kumminpäin tahansa mutta ketju voi olla simppelisti niin paljon venynyt että uusikaan kiristin ei sitä kiristä kunnolla alle tuon maagisen kierrosluvun.

...ja kuitenkin vanhalla kiristäjällä nokkaketju ei pitänyt mitään ääntä????? Eli se nokkaketju venyi HETI kun uusi kiristin asennettiin niinkö?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: spk_1978 - 05.05.13 - klo:23:29
Mun korvaan kuulostaa siltä että kiristin voi hyvinkin toimia kumminpäin tahansa mutta ketju voi olla simppelisti niin paljon venynyt että uusikaan kiristin ei sitä kiristä kunnolla alle tuon maagisen kierrosluvun.

...ja kuitenkin vanhalla kiristäjällä nokkaketju ei pitänyt mitään ääntä????? Eli se nokkaketju venyi HETI kun uusi kiristin asennettiin niinkö?

No jostain syystä kiristin ei saa paineita alle sen 2800 kierroksen.

Noita itse asentaneet voi kommentoida millaisella putkituksella öljy kiristimelle tulee?
Kuinka helposti sinne on mahdollista saada tukos tai vastaavaa?

Eiköhän tuohonkin loppujen lopuksi syy löydy.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 08.05.13 - klo:10:48
Uusi nokkaketju ja rattaat vaihdettu. Ainoa muutos on Se että nyt ketju rallattaa jatkuvasti!!! Siis myös yli 2800rpm...
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 08.05.13 - klo:10:59
Uskomatonta. Ja varmasti on sitten tuo ketju joka ääntää?

Huollon homma olisi kyllä saattaa laite kuntoon, vaan itsekin olen autopuolella havainnut sellaisen olevan nykyään luksusta.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 08.05.13 - klo:12:03
Vahvana mutuna kuullostais, että uusi kiristäjä on viallinnen tai sitten jostain syystä tukossa esim. joku tulppa, paskaa, metallilastu tms. joka estää öljynvirtauksen ja paineennnousun (tai joku jousi jäänyt pois).
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 08.05.13 - klo:16:30
Uusi nokkaketju ja rattaat vaihdettu. Ainoa muutos on Se että nyt ketju rallattaa jatkuvasti!!! Siis myös yli 2800rpm...

Huhuh... No ei tuosta varmaan tarvii mitään maksaa... Kannattanee vaihtaa huoltoliikettä, lienee ainoa vaihtoehto R.M. Heino ja siellä pyytää Guy Wikströmin katsomaan asiaa. Mikäli annat tuon liikkeen yrittää vielä, niin nythän se on niiden moka ja vähin mitä sulle kuuluu on veloitukseton sijaispyörä.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 09.05.13 - klo:07:16
Juu sain sijaispyörän ja tuli tutustuttua tuohon kurapyöräilyyn jo ihan kunnolla... Pirun hauskaa touhua sekin!
Mulla on nyt vähän semmonen kutina että nyt Biketeam ottaa "vakavissaan" sen tekemäni Good Will -pyynnön sekä pyöräni kuntoon saamisen (Eli että mun ei tarttis maksaa niistä rattaista + ketjusta). Puhelimessa huoltomies nimittäin lupasi tänään (helatorstai) mennä ihmettelemään sitä kiristäjän toimintaa ja etsiä mahdollista tukosta.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: gozamite - 11.05.13 - klo:06:16
Mun nokkaketjun kiristäjä/ nokkaketju keissi on nyt saatettu päätökseen! Tylsää on Se että lopullista ongelman aiheuttajaa ei saatu selville... Pyörään vaihdettiin siis ensin kiristäjä ja sitten ketju+rattaat... Rallatus jatkui tai oikeastaan paheni! Viimeisenä keinona pyörälle annettiin valohoitoa!! Toisin sanoen kerran asennetut uudet osat otettiin irti ja laitettiin takaisin kiinni -ja kas! Kaikki toimii kuin unelma!!!
Biketeam tuli hienosti vastaan kustannuksissa! Aikaa meni varmaan 6-7 tuntia, mutta maksoin vain 2,5 tunnista ja osatkin taisin saada puoleen hintaan...
Loppulauseena voin sanoa että kaipa ne siellä Biketeamissä ymmärtää asioita myös asiakkaan kannalta eikä ainakaan minulle tästä jäänyt mitään hampaankoloon!
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 11.05.13 - klo:17:48
Hyvä, että tuli kuntoon.  hali_peukku

Jos kiristimen öljyreikään ois jääny joku muovitulppa, kestäiskö asentajan kantti sanoa että semmonen unohtui sinne. Monella ei kestäis. Mutta ihan 100% spekuloinniksi menee.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: DrPain - 11.05.13 - klo:18:10
Olisko nyt niin että vanha ketju oli kaput ja kun uusi ketju laitettiin paikoilleen niin ei startattu sen jälkeen muutamaa kertaa, kunten nokkakerjun vaihto-ohjeessa käsketään tekemään. Ensimmäisellä käynnistyksellä tuo räklättää ihan hirveesti ja kerää painetta, mutta ei kiristy "tarpeeksi" pyörivää ketjua vasten. pari kertaa sammuksiin ja sit homm bueno...

"Note: After installation, start the engine briefly three times in succession (to fill the
oil reservoir)."
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 11.05.13 - klo:22:48
Kuulostaa järkevältä, jos pyörä ei ollut ajossa. Luulin, että pyörä oli ajossa remontin jälkeen ja vika vain jatkui.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Juspa - 27.05.13 - klo:21:26
ilmottaudutaan tähän porukkaan mukaan kans...omassa nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellasta mekaanista rahinaa...hetkittäin eikä aina, kun kierroksia hiukan lisää loppuu äänet..

tämäkin viittaa ilmeisesti tohon kiristimeen? ootteko mistä niitä tilaillu? olisko kellään varaosanumeroa nii vois sakemanneista vaikka suoraan? mistäs tuo kiristin löytyy vaihtoa ajatellen?

oma o0n noita 05 vuoden alkupään vehkeitä ja ajettu 36tkm
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: JukkaE60 - 27.05.13 - klo:21:38
ilmottaudutaan tähän porukkaan mukaan kans...omassa nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellasta mekaanista rahinaa...hetkittäin eikä aina, kun kierroksia hiukan lisää loppuu äänet..

tämäkin viittaa ilmeisesti tohon kiristimeen? ootteko mistä niitä tilaillu? olisko kellään varaosanumeroa nii vois sakemanneista vaikka suoraan? mistäs tuo kiristin löytyy vaihtoa ajatellen?

oma o0n noita 05 vuoden alkupään vehkeitä ja ajettu 36tkm

Kytkimestäkin voisi ääntä kuulua. Nokkatketjun kiristin ei liene maksa maltaita marmorillakaan. Vaihto onnistuuu kun irrottaa oikeanpuoleisen katteen. Mm. tämän ketjun sivulla 3 viestin nro 41 liitteenä on vaihto-ohje.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Juspa - 27.05.13 - klo:21:59
kiitti

täytyy kokeilla kuuluuko sitä ääntä kytkin painettuna... mikähän siel vois sitte sellasta mekaanista ääntä aiheuttaa...
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: DrPain - 27.05.13 - klo:22:20
ilmottaudutaan tähän porukkaan mukaan kans...omassa nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellasta mekaanista rahinaa...hetkittäin eikä aina, kun kierroksia hiukan lisää loppuu äänet..

tämäkin viittaa ilmeisesti tohon kiristimeen? ootteko mistä niitä tilaillu? olisko kellään varaosanumeroa nii vois sakemanneista vaikka suoraan? mistäs tuo kiristin löytyy vaihtoa ajatellen?

oma o0n noita 05 vuoden alkupään vehkeitä ja ajettu 36tkm

Osanumero: 11317717287
Reilun satasen se muistaakseni maksoi...
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 27.05.13 - klo:22:27
Yleensä levyjen päittäisvälys kasvaa, kun kytkin kuluu - kytkinkoriin voi tulla pienet kolot tai levyihinkin eli levyt pääsevät kiertymään hiukan ja hakkaavat tyhjäkäynnillä kytkinkorin urien reunalta toiselle. Jos kytkin toimii normaalisti en kyllä hötkyilis, mikäli ääni on lievä. Jos kuuluu ketjusta en hötkyilis, jos ei kuulu rääkäisyä starttauksen jälkeen.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mi16 - 28.05.13 - klo:18:16
Pelkän kiristimen vaihdolla saattaa lyödä kirveen kiveen, kuten tästä viestiketjusta selviää. Suosittelen kokoremonttia. Ketju, rattaat, kiristin ja hampaanylityksenestin. Noista viimeinen kuuluu saada ilmaiseksi ja loput osat ja työt ovat kiinni omasta neuvottelutaidoista.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: Juspa - 28.05.13 - klo:20:40
sen verran tuli tänään tutkittua tätä asiaa että todellakin ääntä ei kuulu ollenkaan kun kytkin on painettuna pohjaan...lienee siis noissa levyissä kulumaa sen verran jo paljon että on varmaankin vaihto jossain vaiheessa edessä...vaikka hiukan menee OT niin minkähänlainen homma on levyjen uusinta itse tehtynä taikka hinnaltaan jossain teetettynä?
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 28.05.13 - klo:20:52
Moi. Kuvassa kiristin jolla ajettu 58000km, kuvassa myös uusi kiristin (ei ajettu metriäkää). piirustus säiliöstä.
Kun asennetaa säiliöllä oleva kiristin toimitaan seuraavasti. Täytä säiliö ja kiristintappi öljyllä, asenna kiristintappi lohkon reikää siten että pidät tappia (ohuemmasta päästä) hellästi pihdeillä, asenna (paina) säiliö tappiin, poista pihdit ja laske säiliö lohkoa vasten (tiivistettä), kiinnitä säiliö.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 28.05.13 - klo:21:02
Moi. mahdollisesti kuvat
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: veetee - 29.05.13 - klo:01:06
Onneksi ei ole noita ongelmia enään kun vanha meni kiertoon jo pari vuotta sitten.
  bmw2_smilie
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 29.05.13 - klo:07:38
ilmottaudutaan tähän porukkaan mukaan kans...omassa nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluu välillä sellasta mekaanista rahinaa...hetkittäin eikä aina, kun kierroksia hiukan lisää loppuu äänet..

tämäkin viittaa ilmeisesti tohon kiristimeen? ootteko mistä niitä tilaillu? olisko kellään varaosanumeroa nii vois sakemanneista vaikka suoraan? mistäs tuo kiristin löytyy vaihtoa ajatellen?

oma o0n noita 05 vuoden alkupään vehkeitä ja ajettu 36tkm

Moi. Ei viittaa kiristimeen.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 29.05.13 - klo:08:08
Moi. Tarkentaisin piirustusta
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: mp71 - 29.05.13 - klo:10:01
Yleensä kuluma tulee enempi kytkinkoriin kuin levyihin tuossa päittäisvälyksen tapauksessa, joka aiheuttaa sitä melua hiukan. Joutuu siis todennäköisesti senkin vaihtamaan.

En tiedä hintaa, kun ei ole ollut tarvetta vaihtaa (todella pieni kosmeettinen ääni kuuluu). Noita käytettyjä kytkimiä Saksan ebaysta kaupitellaan jollain 250-350 eurolla, niistä kuuluu varmaan sama ääni kuin alkuperäisestäkin. Uusi kaikkine hilppeineen on varmaankin ainakin tonnin asennettuna. Varmaan joku vastailee, joka tietää oikeasti hinnan. Ebay (http://www.ebay.de/bhp/bmw-k-1200-s-kupplung)

Edellinen pyörä oli Ducati kuivakytkimellä, jotan oon tottunut noihin kytkimen ääniin. En ainakaan itse vaihda kytkintä ennenkuin se alkaa takellella tai ääni on luokkaa "paha". Siinä tapauksessä, että takeltelee saa olla jo melkoiset kolot kuluneet kytkinkoriin -samalla välys ja kolina kasvaa toki. Toistaiseksi en ole itse huolissani ainakaan. Kilsoja vähä reilu 72 tkm.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 29.05.13 - klo:13:31
Noista numeromiehen kuvista en tunnista omassa pyörässäni ollutta mallia. Ohessa kuva miltä näytti paikallaan. En pidä osia pöydällä.

Eli siinähän oli tollanen 'peitelevy' ilman mitään öljysäiliöitä. Nyt on kyllä tuo uusi tötterö. Mustana, eikä hopeisena kuten kuuluisi.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 29.05.13 - klo:14:14
Noista numeromiehen kuvista en tunnista omassa pyörässäni ollutta mallia. Ohessa kuva miltä näytti paikallaan. En pidä osia pöydällä.

Eli siinähän oli tollanen 'peitelevy' ilman mitään öljysäiliöitä. Nyt on kyllä tuo uusi tötterö. Mustana, eikä hopeisena kuten kuuluisi.

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hidas57 - 30.05.13 - klo:10:07
Noista numeromiehen kuvista en tunnista omassa pyörässäni ollutta mallia. Ohessa kuva miltä näytti paikallaan. En pidä osia pöydällä.

Eli siinähän oli tollanen 'peitelevy' ilman mitään öljysäiliöitä. Nyt on kyllä tuo uusi tötterö. Mustana, eikä hopeisena kuten kuuluisi.

Moi. Katsoppa sitä kuvaa jossa vuotovälikiristimet ovat pystyssä, tunnistatko kumpi malli on tällä hetkellä pyörässäsi , minä kyllä tunnistan kumpi pyörässäsi on ollut ja on, vaikka en ole nähnyt pyörääsi. Mukavaa päivää

Että tunnistanko kumpi malli on nyt pyörässä? Siinä on alkuperäisen matalan hopeanvärisen 'prikan' tilalla tuollainen rumempi musta korkea tötterö, kuten jo sanoin. Sisuskaluista ei tietoa (en ole katsonut ikinä), joten niitä en tunnista mistään kuvista saatikka vuotovälikiristimistä, kun en tiedä mitä ne ovat.

Jos noita tötteröitäkin on useampaa mallia, niin olkoon, hyvä kun sinä tiedät mikä malli minulla on kyseessä, jos joku vaikka jatkossa kysyy. Nykyinen toimii, entinen ei, se riittää minulle mainiosti.  smiley_hitler-t

Juttuni liittyi kyllä oikeastaan siihen, että onko jollakin vaihdettu noita mustia tötteröitäkin toisenlaisiksi? Eli öljysäiliömalli jo alunperin.

Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: 1234 - 30.05.13 - klo:14:27
Moi. Pyydän anteeksi kipakkaa kannanottoa.
Otsikko: Vs: K1200S / 06 Nokkaketjun kiristin (Takuuvaihto)
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 05.08.13 - klo:21:27
Jakopää alkanut ääntelemään joten vaihdoin ketjunkiristimen, pyörällä ajettu reilu 60tkm. Täytin säiliön ja holkin öljyllä ennen kiinnilaittoa, kolme lyhtyttä starttia ja neljännellä käyntiin, ei ropinoita. Uudelleen käyntiin ei rallatuksia...