Kirjoittaja Aihe: K12S kytkin??  (Luettu 152596 kertaa)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #240 : 12.05.12 - klo:06:51 »
Tämä keskustelu näyttää johtavan sellaiseen lopputulokseen, että ducatin kytkin on kaikin paras, kun se ei öljyä tarvi ollenkaan. Ja irroittaa hyvin. Nyt vain BMW pitäisi saada ostamaan lisenssi Ducatilta...
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #241 : 12.05.12 - klo:07:42 »
Niin, mistään mitään ymmärtämättä ajattelisin, että ehkä perusmineraaliöljyissä ei olisi kitkaa lisääviä = mahdollisesti kytkinlevyt yhteen liimaavia ainesosia ja sillä ehkä jotain merkitystä..

Repa, en ihan hjymmärrä sahajauhovertausta, kun ko. D täyttää valmistajan suositukset 100%.

Ja uksokaa nyt.. Polkimeen ennakoiden pieni noste ennen isommalle vaihtamista ja vaihtaessa vain hipaisu kytkimeen, niin 101% varmuudella ei pauku mikään muu vaihde kuin ykkönen. Ja senkin jysähdys voi vaimeta jollain muulla kuin "oikeilla" mp-öljyillä.

Siis kokeilkaa perusmineraalia, ei siinä mitään häviä - niin minäkin tein. Ei ole mitään omaa lehmää ojassa, enkä ole öljykauppias.


hesse_biggrin Sen verran minäkin olen matkan varrella oppinut, että en viitsi alkaa delvacista enkä muista uskonasioista vääntämään kättä. Jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu.

Se, että tehdas suosittelee jotakin tiettyä öljyä kertoo tasan tarkkaan, että kyseinen öljy täyttää insinöörien asettamat vaatimukset. Ja se on referenssi. Siihen en voi ottaa kantaa, onko jokin muu öljy yhtä hyvä tai mitä haittaa on muiden öljyjen käytöstä kun en tunne valintakriteerejä. Itse olen matkan varrella ollut jonkun kerran eri yhtiöissä näiden asioiden kanssa tekemisissä ja nähnyt, että ääriolosuhteissä valmistajien välillä on eroja. Joskus suuriakin. Toisaalta tehdas testaa ääriolosuhteissa ja matti meikäläinen ajeleen kruisailuvauhtia eli oikeasti taitaisi kelvata melkein mikä vain. Poislukien em. sahajauhot. Pidetään ne pääkopan sisällä.

Sitä öljyn merkin ja tyypin vaihtointoa joka on melkein uskonnon omainen rituaali en vain henkilökohtaisesti ymmärrä. Jos kerran vuodessa muutaman litran vaihtaa koneeseen, niin miksei se voisi olla sitä parasta jota tehdas suosittelee ja jota tehdas on taatusti miljoonien kilometrien testein testannut. Miksi se pitää vaihtaa johonkin johon joku "uskoo" vakaasti ajettuaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin verran ilman ongelmia.  Mutta jokainenhan saa tehdä mitä oman moponsa kanssa haluaa. Ja tuskin tuo puimurin kone meidän useimpien käytössä miksikään delvacistakaan menee. Enemmän noista vapaavirtaussuodattimista ym härpäkkeistä on taatusti haittaa.

Mutta nyt hyppään tarkoituksella toiseen asiaan, joka tosin sivuaa öljyvalintaa. Tuossa autossani katsoin, että BMW suosittelee tiettyä longlife tyyppiä. Pidin humpuukina asiaa ja mietin tosissani panenko Mobil 1 -öljyt koneeseen. Ne nyt eivät ole huonommasta päästä nekään (Decvakkia en edes ajatellut, olisi ehkä täyttänyt standardit). No kun huoltoromppua selailin, niin sieltä löytyi BMW:n kommentti: ei saa laittaa muuta öljyä, muuten menee hiukkassuodatin tukkoon. Oikeasti meinasi suu loksahtaa auki. Tämäkin oli oikeasti mietitty  asia ja perustelu on olemassa. Onneksi en mennyt panemaaan mitään Delvakkia koneeseen. Huh!

t. repa

http://www.bmw-motorrad.co.uk/media/pdf/70583_A1_BMW_POSTER_MCO00066_low_res.pdf
Bin laden

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #242 : 12.05.12 - klo:10:19 »
Tämä keskustelu näyttää johtavan sellaiseen lopputulokseen, että ducatin kytkin on kaikin paras, kun se ei öljyä tarvi ollenkaan. Ja irroittaa hyvin. Nyt vain BMW pitäisi saada ostamaan lisenssi Ducatilta...
Ei tarvinne ostaa lisenssejä.  BMWsmile osaa ja tekee kuivia kytkimiä, edelleen. hesse_biggrin
Quot homines, tot sententiae.

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #243 : 12.05.12 - klo:11:38 »
Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Osittain.

Nuo laakerit polkimessa eivät paranna vaihteistoa mitenkään. Vaihteisto on se mikä on ja pysyy sellaisena. Tosin hämmästyttävän paljon on tullut kommentteja vaihteiston kolahtelun vähenemisestä tai kokonaan poistumisesta laakerisetin asennuksen jälkeen. Teknisesti minulla ei siihen ole mitään selitystä. Eli voi olla ihan henkimaailman juttu.

t. Repa
MOi. J ja J. Tässä teille ratkaisu kolahteluun. Jos teillä on asennettu "setti", mutta kolahtelee, vaihtakaa vaikka takuuna uusi vähemmän kolahtava "setti".
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:15:40 kirjoittanut JTK »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #244 : 12.05.12 - klo:11:54 »

Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Osittain.

Nuo laakerit polkimessa eivät paranna vaihteistoa mitenkään. Vaihteisto on se mikä on ja pysyy sellaisena. Tosin hämmästyttävän paljon on tullut kommentteja vaihteiston kolahtelun vähenemisestä tai kokonaan poistumisesta laakerisetin asennuksen jälkeen. Teknisesti minulla ei siihen ole mitään selitystä. Eli voi olla ihan henkimaailman juttu.

t. Repa

MOi. J ja J. Tässä teille ratkaisu kolahteluun. Jos teillä on asennettu "setti", mutta kolahtelee, vaihtakaa vaikka takuuna uusi vähemmän kolahtava "setti".

Markkinointimateriaalissa ei ole luvattu uutta vaihteistoa eikä mitään muutakaan kolahtelua vähentävää. Joten jokainen voi hakea takuuna vaikka olutta kaupasta omaan piikkiinsä tai pahimmille tapauksille lähetän pussillisen sahanpuruja, laskun kera.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #245 : 12.05.12 - klo:11:56 »
Tämä keskustelu näyttää johtavan sellaiseen lopputulokseen, että ducatin kytkin on kaikin paras, kun se ei öljyä tarvi ollenkaan. Ja irroittaa hyvin. Nyt vain BMW pitäisi saada ostamaan lisenssi Ducatilta...
Ei tarvinne ostaa lisenssejä.  BMWsmile osaa ja tekee kuivia kytkimiä, edelleen. hesse_biggrin

Noita kytkimiä ei lasketa. Ne ovat äänettömiä, hajuttomia ja mauttomia eivätkä aiheuta mitään keskustelua voorumeilla.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #246 : 12.05.12 - klo:12:09 »
Öljystä viis, mutta siitä kai voidaan olla samaa mieltä, että tässä K1200S-mallin kytkimessä Bmw olisi voinut tehdä vähän paremmankin kapineen. Näitä märkäkytkimiä kun on tehty jo maailman sivu paremmin toimivina kuin tämä Bemarin kehitelmä.

Kuva on laittanut minun Bemariin huollossa uudesta asti jotain Repsolin 10w40-öljyä. Kolahtelee niillä ja kolahtelee nyt näillä tällä hetkellä koneessa olevalla Motulin öljylläkin.

Kavereiden Ducatien kytkinjumppaa sivusta seuranneena ei tee kyllä semmoistakaan yhtään mieli...

Ajanpa täälä kytkimellä niin kauan kun se pelaa siedettävästi ja sitten teen tältä palstalta kyselyn, mitkä hilut sinne kannattaa sisälle laittaa, kun aukaisu on ajankohtainen.


Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #247 : 12.05.12 - klo:13:18 »
Öljystä viis, mutta siitä kai voidaan olla samaa mieltä, että tässä K1200S-mallin kytkimessä Bmw olisi voinut tehdä vähän paremmankin kapineen. Näitä märkäkytkimiä kun on tehty jo maailman sivu paremmin toimivina kuin tämä Bemarin kehitelmä.

Kuva on laittanut minun Bemariin huollossa uudesta asti jotain Repsolin 10w40-öljyä. Kolahtelee niillä ja kolahtelee nyt näillä tällä hetkellä koneessa olevalla Motulin öljylläkin.

Kavereiden Ducatien kytkinjumppaa sivusta seuranneena ei tee kyllä semmoistakaan yhtään mieli...

Ajanpa täälä kytkimellä niin kauan kun se pelaa siedettävästi ja sitten teen tältä palstalta kyselyn, mitkä hilut sinne kannattaa sisälle laittaa, kun aukaisu on ajankohtainen.

Muista kytkimistä kuin STM minulla ei ole kokemusta. Eikä ilmeisesti tulekaan, kun tuntuu niin hyvin pelaavan.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa hopeanuoli59

  • Sport
  • **
  • Viestejä: 88
  • K1300S -09
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #248 : 12.05.12 - klo:14:35 »

Muista kytkimistä kuin STM minulla ei ole kokemusta. Eikä ilmeisesti tulekaan, kun tuntuu niin hyvin pelaavan.


Repa, tuleeko toi STM:n pakka bemun omaan kytkinkoriin?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #249 : 12.05.12 - klo:17:01 »

Muista kytkimistä kuin STM minulla ei ole kokemusta. Eikä ilmeisesti tulekaan, kun tuntuu niin hyvin pelaavan.


Repa, tuleeko toi STM:n pakka bemun omaan kytkinkoriin?

Joo.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #250 : 13.05.12 - klo:12:08 »
moI.
« Viimeksi muokattu: 20.11.17 - klo:20:26 kirjoittanut 1234 »

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #251 : 14.05.12 - klo:11:24 »
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se akryylilevyllä. Voisi kurkistella vaihteistoon sisälle tuossa tilanteessa jossa kolahdus syntyy. josko näkisi toimiiko tämä teoria
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #252 : 14.05.12 - klo:17:50 »
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se akryylilevyllä. Voisi kurkistella vaihteistoon sisälle tuossa tilanteessa jossa kolahdus syntyy. josko näkisi toimiiko tämä teoria

MOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #253 : 15.05.12 - klo:11:39 »
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoria
MOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.

Eipäs nyt mestaritella. Tällä foorumilla löytyy osaavia kavereita, jotka puuhaavat pyörien kanssa työkseen ja joilla on pitkä kokemus alasta. Tittelit kuulukoot heille, ammattilaisille eikä harrastelijoille.                                           

Jäin miettimään väittämääsi enkä halunnut ottaa siihen kantaa ennen kuin ymmärrän onko väittämäsi teknisesti mahdollinen. Ehdottomasti mielenkiintoinen ajatus joka tapauksessa.

No tuumittuani sitä tulin johtopäätökseen että se ei ole mahdollinen. Kuvaamasi osa kyllä sijaitsee kytkinkorin ja moottorilohkon välissä. Mutta kytkintä painettaessa akselin suuntainen voima otetaan vastaan vaihteistossa todennäköisesti  kuulalaakerilla (kasettivaihteisto josta ei ole saatavissa räjäytyskyvia ja jollaista en ole purkanut).  Tämä rakenne estää kytkinkorin sivuttaissiirtymän eikä se voi painaa mainitsemaasi osaa. Kaikki kytkimen painamiseen liittyvät voimat otetaan muualla kuin tuossa oljypumpun käytössä vastaan. Eli syy kolahteluun löytyy muualta.
« Viimeksi muokattu: 15.05.12 - klo:17:00 kirjoittanut JTK »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: K12S kytkin??
« Vastaus #254 : 15.05.12 - klo:20:45 »
MOi.
« Viimeksi muokattu: 20.11.17 - klo:20:27 kirjoittanut 1234 »

 

Uusimmat viestit

Äänimerkki ei toimi kirjoitti Jussipolo
07.05.24 - klo:23:54

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
29.04.24 - klo:15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Powered by EzPortal