BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: pthuone - 28.01.10 - klo:18:28
-
Olen vaihtamassa renkaita ässääni ennen ajojen alkua.
Kuinka helposti vanteet irtoaa ja asettuu takaisin paikalleen?
Takavanne näyttäis irtoavan kuin auton vanne, pultit vaan löysälle ja pudottaa vaan alas, jarrulevykin näyttäis jäävän runkoon.
Etuvanne näyttääkin vähän monimutkaisemmalta, jarrupaloja saa varmaan paineltua sisäänpäin niinkuin autossakin että saa vähän
sivuttais tilaa.
Sitten vielä kiristysmomentit takaisin asennuksessa?
Kertokaapas viisaammat ja kokeneemmat... ajelu
-
Joo,takana kannattaa kääntää vaimenninta vähän sivuun,antaa enemmän tilaa.Pyöränpulttien momentti 60Nm.
Edessä täytyy jarrusatulat irroittaa.Akselin momentti 50Nm,lukitusruuvi 19Nm ja jarrusatuloiden momentti 30Nm.
Jarrusatuloiden ruuveihin laitan itse jotain mietoa lukitetta,mutta se nyt on sellainen tapa vain.
03Biker BMWsmile
-
Pitääko etupäässä ensin irroittaa se lukitusruuvi ja jollain hel......n suurella kuusiokololla löystää akseli.
En ole vielä tutkinut aukeaako akseli vain toiselta puolelta vai onko ne iiiisot kuusiot molemmilla puolilla. ajelu
-
Vanteisiin voi vetästä pätkät roudarinteippiä molemmille puolille => suojaa vannetta naarmuilta kun satulat irrottaa. Ite virittelen apunarut kahvoista ennalta valmiiksi jotta kun satulat on irti, niin ne saa roikkumaan hetkeks muunkin kun letkun varaan. Ja abs:n anturia kannattaa varoa, jo nostovaiheessa. (ainakin R12S:ssä on herkässä paikassa ja vrt. joissain japseissa nop.mitt.anturi).
Lukituspultti ens löysälle ja sitten se iso kuusiokolo. Lukituspultti on samalla puolella ku "iso" kuusiokolo. Akseli on vaan piitkä pultti.
-
Juurikin näin,se kuusiokolo taisi olla 22mm (muistin varainen tieto,kun juuri nyt ei oo mopoo että pääsis katsoon)
Jos ei löydä niin isoa 6-koloavainta,niin sellaisesta pitkästä ns.jatkomutterista saa aika hyvän,lenkillä tai hylsyllä vaan vääntää siitä toisesta päästä. idea3
-
Motonetistäkin löytyy irtohylsynä, ei oo kallis. Tai sitten voi tehdä niinku minä ashamed, ostaa "oikeesta" työkalukaupasta normi kuusiokoloavain ja rälläkällä (minäkö tyhmä) withstupid sopiva pätkä poikki => sain tavalliseen hylsyyn sopivan "kuusioholkin". Hommaa oli enemmän kun BemArin versiolla. Akseli ei oo kovin tiukalla, joten jatkomutteri kestää varmasti.
-
Kiitos hyvistä ohjeista.
Kuullostaa suht simppeliltä, pitää vaan hommata kunnon momenttiavain, hyllyssä on vaan tosi vanha viisarinäyttöinen ajalta kun nuorena piti aotoja rassata ja katsoa mitä ne oli syönyt.
Mulla ei ole pyörässä keskitukea, mutta suunnittelin että nostan pyörän katosta ilmaan vaihdon ajaksi.
hali_peukku
-
Katosta ilmaan? Mutta älä sarvista tai yläkolmiosta. Pemarin keula on sellanen että kuljetussidontakin pitäs tehdä tuolta teleleveristä eli duoleveristä eikä stongasta (ei bar-strapseila) kuten teleskooppihaarukalliset voi sitoa kahvoista. Ennen nosturilevy tekemistä nostin tavallisella takahaarukkanostimella, johon laitoin sopivaksi sorvatut terästapit. Tapin menee etuliukuputkien alapäässä oleviin "kolmio silmukoihin", siis on ainakin R12S offtopic.
Pyörien irrotus on helppo homma, mutta suosittelen sopivan/vien nostimen/mien hankkimista / tekemistä. Tuttu tiputti harrikkansa tukevalta pölkyltä kun runko luisti => tankki kasaan ja syvä harmi.
-
Mä löysin siihen eturattaan isoon kuusiokoloakseliin vanhasta ulosvetäjästä sen keskikappaleen, oli juuri sopiva pää ja sen verta pitkä, että mahtui tavallisella lenkillä vääntään juuresta. idea3
-
Joo tota nostoo pitää vielä vähän treenata mutta kun ei ole mitään sopivia nostimia niin varsinkin ykspuolisen takapään kanssa nosto on varmaan yksinkertaisin homma.
Pitää nyt ensin hommata renkaat, sitten pari viskiä ja hommiin hesse_kalja
-
Asentakaa nyt hyvät ihmiset se keskituki, johan helpottaa hommia. :mrgreen:
-
Keskituki on hyvä keksintö.Mulla on se Bilteman halpa etupään pukki,toimii hyvin Bemarissakin,eikä maksa paljoa.
Keskituki oli ESA:n jälkeen seuraava varuste,mikä ruksattiin uuden Ässän tilaukseen. hesse_wink2
-
Etupäätä varten ei tarvitse nostinta. Pyörä sivutuelle ja varovasti nostetaan pakoputkistosta hallitunkilla. Takapäätä varten nuuka mies tekee/teettää nostimen mallia Ek@.
Keskituki on 633.gif estä.
Kiitoksia noista momenteista, pitää melkein hommata se huoltoromppu ennenkuin särkee jotain korjatessaan.
Tuleeko muuten takajarrulevyn pultteihin lukitetta ja minkälaista hesse_blink
-
Huoltorompun mukaan ei tarvitse lukitetta.
Jos haluaa lukitetta laittaa, niin keskivahva (sininen) lukite riittää. esim: Loctite 243 tai Permatex Threadlocker Blue (saa ainakin Motonetistä)
Lujaa lukitetta ei kannata laittaa, sitä kun ei saa irti lämmittämättä.
t. Repa
-
Keskituki on 633.gif sitä mieltä mäkin oon.
Nyt on niin paljon hyviä neuvoja että ei voi epäonnistua.
Kiiitoos. hesse_kalja
-
Keskituki on 633.gif estä.
bowdown
-
No voi 633.gif:n 633.gif.Kuitenkin tilasin keskituen.Sehän on makuasia,niinkuin se entinen koirakin sanoi. horisko hesse_biggrin
-
No voi 633.gif:n 633.gif.Kuitenkin tilasin keskituen.Sehän on makuasia,niinkuin se entinen koirakin sanoi. horisko hesse_biggrin
Pidetään me vaan kiinni näistä keskituista ja annetaan muiden nysvätä kaiken maailman nostimien kanssa. hesse_blum
-
No voi 633.gif:n 633.gif.Kuitenkin tilasin keskituen.Sehän on makuasia,niinkuin se entinen koirakin sanoi. horisko hesse_biggrin
Pidetään me vaan kiinni näistä keskituista ja annetaan muiden nysvätä kaiken maailman nostimien kanssa. hesse_blum
Joo,periksi ei anneta.Ei muuten anneta. shakehands
-
Keskituki on huippu hyvä hali_peukku Itekkin laitoin heti, itseasiassa vähän pettynyt kun ei ollut vakiona.
Helpottaa mm. pyörän pesussa.
-
On on keskituki ihan hyvä, uskotaan.
Onneks mulla vaan ei oo sitä lisäpainona niin oon teitä radalla pikkuriikkisen nopeampi jumpie
-
On on keskituki ihan hyvä, uskotaan.
Onneks mulla vaan ei oo sitä lisäpainona niin oon teitä radalla pikkuriikkisen nopeampi jumpie
Prkle, mä otan kyllä ton pois rata keikan ajaksi. :mrgreen:
-
No niin, nyt roikkuu bemari perä ylhäällä katosta.
Ei tarvittu keskitukea eikä mennyt ihan koko pulloa viskiäkään.
Etupään vuoro ens viikolla, voi olla vähän kinkkisempi. ;D
-
Keskituki on hyvä hesse_blum, eikä 633.gif:stä
Hankkikaa Akran kevyt ränni, niin ei tarvii säästää tarpeellisista asioista. hesse_hellou
-
Keskituki on hyvä hesse_blum, eikä 633.gif:stä
Hankkikaa Akran kevyt ränni, niin ei tarvii säästää tarpeellisista asioista. hesse_hellou
Kirjoitat asiaa hidas57 hali_peukku
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
Mun mielestä kaikki, missä on irtisaatavia osia, pitää purkaa ihan jo pelkästään uteliaisuudesta. Ihan sama missä tuoite on tehty. No, kiinalaisten vehkeiden kohdalla voi tehdä poikkeuksen. Niissä kuitenkin kierteet tulevat lohkoista ruuvien mukana kun ruuvin aukaisee.
t. Repa
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
Mun mielestä kaikki, missä on irtisaatavia osia, pitää purkaa ihan jo pelkästään uteliaisuudesta. Ihan sama missä tuoite on tehty. No, kiinalaisten vehkeiden kohdalla voi tehdä poikkeuksen. Niissä kuitenkin kierteet tulevat lohkoista ruuvien mukana kun ruuvin aukaisee.
t. Repa
Selitys on hyvä. hesse_blum Itse en enää viitsi (enkä oikein koskaan ole viitsinyt) liata näppejäni kulkuneuvojen kanssa. Siksi kai minä ihan kädetön olenkin? innocent Minusta on kiva ihan vaan AJAA! happybikeday
-
[/quote]
Selitys on hyvä. hesse_blum Itse en enää viitsi (enkä oikein koskaan ole viitsinyt) liata näppejäni kulkuneuvojen kanssa. Siksi kai minä ihan kädetön olenkin? innocent Minusta on kiva ihan vaan AJAA! happybikeday
[/quote]
Itse korjailin vehkeitä aikanaan ihan tarpeeksi sormet rasvassa. Ja sain tarpeekseni pitkäksi aikaa. Mutta aina on mieli tehnyt vähän ruuvailla kaikennäköistä. Mopojen suhteen tein päätöksen jokunen vuosi sitten, että voisi taas rassailla mutta vanhoja romuja en rassaile. Uusia on paljon mukavampi ruuvailla. Tosin näyttävät vanhenevan käsiin...
t. Repa
-
^^^^ Ihan mielenkiinnosta ja harrastuksenkin vuoksi pitää vähän rassata. Jos ei rassaa, niin tuskin saa edes vannetta irti tien päällä. Sellaista avuttomuutta en kehtaisi edes tunnustaa.. hesse_blink
Vaikka mopo kallis onkin, niin ei se ihan sama ole mitä huolloista ja vaikkapa renkaista maksaa. Miksi maksaisin renkaista Mototripin hinnan, lähes 450 €, jos samat kumit saa toisesta paikasta (kotimaasta) alle kolmen sadan? Ja miksi en tekisi vaikkapa osaa 30 tkm huolosta itse, jos säästän siinä 350 € ja saan samalla nähdä senkin, mitä mielenkiintoista siellä muovikuorien alla piileskelee..?
Bemaria ei ehkä ole tarkoitettu jokapojan itsehuollettavaksi, mutta ei noi vanteen irrotukset, öljynvaihdot yms. perushuollot mitään rakettitiedettä ole - ei yhtään ihmeellisempää hommaa kuin muidenkaan pyörien vastaavat hommat.
offtopic Huomasitko muuten "Ttuttu" vastaukseni siihen satulakyselyysi?
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!
Muutama vuos taaksepäin en uskaltanut edes purkaa katteita moposta ja pienimmätkin jutut käytin asentajalla.
Kiinnostus on ollu aina kova, rohkeus vaan puuttunut.
LT:n myötä opettelin katteiden purkua, starttireleen vaihtoa ja siitä se lähti, minusta on tosi kivaa värkätä sellasia juttuja jotka osaa ja isommat sitten ammattilaiselle.
Kukin tyylillään ,mut mä koen että henkisesti lähennymme moponi kanssa kun jotain siihen ittekkin tuunannut ja tulee hyvä fiilis. :mrgreen:
-
Kyllä näin kevättä odotellessa on pakko päästä vähän pyörän kimppuun.
En ole mekaanikko mutta käsilläni teen työni ja pikku pojasta lähtien oon purkanut
kaikki koneet jotka olen käsiini saanut, osan jopa olen saanut kasattuakin hesse_yahoo.
Jos nyt yksinkertaisena teen homman vähän eri lailla kun muut eli nostelen pyörääni katosta, ei pitäisi
muita hirveästi haitata. Vanteiden irroitus nyt on ollut yks helpoimmista hommista mitä oon ikinä tehnyt, ja ei tää
ks muutenkaan kovin hankalalta purkaa tai muuten korjailla oo tuntunut.
Näihin nyky moottoreihin en kauheasti koske kun ei ole kunnon välineitä ja ovat kyllä niin hienoja paketteja.
Tää aihe lähti liikkeelle ihan pelkästä ajankulusta kun tätä aikaa tänä talvena on ollut ihan liikaa,
enpä olisi uskonut että aiheuttaa tämmöisiä kommentteja.
Lopetan osaltani tämän kommentoinnin tähän, renkaat vaihtuu varmasti ja jos pyörä tuhoutuu tuloksen näette
toukokuussa kukkaismäessä. hedari
-
On se minullakin josku mopo roikkunut katosta. Niin LT kuin äSsäkin. LT piti nostaa peräkärryn kyydistä ja ässä piti nostaa ilmaan, että sai moottorin pois alta.
Mutta renkaan vaihdon takia en ole sitä roikkumaan laittanut. Ainakaan vielä.
t. Repa
-
Saanx mä ihmetellä vähän? Ensix: te ostatte japsi pyörää kalliimman pyörän eli köyhiä ja kippeitä ei olla. Jaskakin pisti hirveesti rahaa mopoon, joka lienee samanlainen kuin mun halpa ylivuotinen? Sitten te rupeatte ITTE irrottelemaan vanteita, vaihtamaan renkaita, niuhottamaan huoltojen hinnoista ym. Vitä mittua teidän pääkopissanne on sisällä? Bemaria ei ole tarkoitettu itsehuollettavaksi! KAIKKI teetetään muilla. Japsi mopoja rassataan itte, mutta ei nixmannin vehkeitä! horisko ;D
Tekstilaji on lähellä provoa?
Jos kaikki ei roplaa mopojaan itse pelkästään nuukuuttaan. Harrastusvälineet on henkilökohtaisia, ei kaverin viehelaatikkolle mennä tai aseeseen puututa kysymättä. Jopa postimerkkeilijät ja perhosten keräilijät järjestelee kokoelmansa itse. Tiedä minkä EWS:n satunnaislaukeamisen ne siellä korjaamossa virittää. Rengasliikkeessä takuulla kaatavat mopon tai joku asentaja "jarska" käy sillä keulimassa. Tämmöiset voi ehkäistä valveutuneella toiminnalla. Heilahduskäsi!
Muutama vuos taaksepäin en uskaltanut edes purkaa katteita moposta ja pienimmätkin jutut käytin asentajalla.
Kiinnostus on ollu aina kova, rohkeus vaan puuttunut.
LT:n myötä opettelin katteiden purkua, starttireleen vaihtoa ja siitä se lähti, minusta on tosi kivaa värkätä sellasia juttuja jotka osaa ja isommat sitten ammattilaiselle.
Kukin tyylillään ,mut mä koen että henkisesti lähennymme moponi kanssa kun jotain siihen ittekkin tuunannut ja tulee hyvä fiilis. :mrgreen:
Juu, eipä nuo vehkeet mitään rakettitiedettä ole, ihan onnistuu kaikki mekaaniset hommelit, jos vaan aikaa riittäää, nuo tietokoneboksit ym anturit sitten onkin aivan hepreaa ainakin minulle..
-
Ihan periaatteesta pyrin tekemään itse ne hommat mitkä osaan tehdä.
Silloin tiedän ainakin mitä on tehty tai jätetty tekemättä.
Ainakin minun työssäni tuo tuntikorvaus on sen verran alhainen, että seuraavalla kerralla teen kyllä 30 tuhannen huollonkin itse vaikka siihen sitten menisikin 2 päivää, koska se huolto maksoi enemmän, kun pystyn 2 päivässä normaalilla työlläni tienaamaan.
Tämän ekan 30 tuhatta olen käyttänyt merkkihuoltoa, mutta jatkossa tuskin enää. Joissain speciaalihommissa, kuten lasikuituhommissa ja maalauksessa olen käyttänyt pyörien kanssa ulkopuolista apua, koska siinä opetteluun menee aikaa ennen kuin lopputulos on hyvä. Venttiilinsäädöt ym. muut pienet konetekniset hommat on jo harjoteltu niillä halvoilla japsipyörillä, joten nyt sitä omaksuttua tietoa voi sitten hyödyntää vaikka Bemarin kohdalla.
Sen mopon hankintahinnalla ei ole mitään tekemistä tämän huoltohomman kanssa. Silloin kun tuon ässän ostin, ei markkinoilla ollut mitään muuta vastaavaa pyörää kellään valmistajalla, joten valinnanvaraa ei siinäkään ollut.
-
^^^^ Ihan mielenkiinnosta ja harrastuksenkin vuoksi pitää vähän rassata. Jos ei rassaa, niin tuskin saa edes vannetta irti tien päällä. Sellaista avuttomuutta en kehtaisi edes tunnustaa.. hesse_blink
Vaikka mopo kallis onkin, niin ei se ihan sama ole mitä huolloista ja vaikkapa renkaista maksaa. Miksi maksaisin renkaista Mototripin hinnan, lähes 450 €, jos samat kumit saa toisesta paikasta (kotimaasta) alle kolmen sadan? Ja miksi en tekisi vaikkapa osaa 30 tkm huolosta itse, jos säästän siinä 350 € ja saan samalla nähdä senkin, mitä mielenkiintoista siellä muovikuorien alla piileskelee..?
Bemaria ei ehkä ole tarkoitettu jokapojan itsehuollettavaksi, mutta ei noi vanteen irrotukset, öljynvaihdot yms. perushuollot mitään rakettitiedettä ole - ei yhtään ihmeellisempää hommaa kuin muidenkaan pyörien vastaavat hommat.
offtopic Huomasitko muuten "Ttuttu" vastaukseni siihen satulakyselyysi?
Juu satulajutun huomasin. Tuota... renkaita saa allekin laitettuna jopa Bemariin 350 euroon. :) Kumi-Veikolta nääs. :)
-
Mulla on toi tekniikan harrastus (tehdä sen minkä varmasti osaan) jäänyt tosiaan takavanteen irroitukseksi ja akun vaihdoksi+pesemiseen :mrgreen:
Takanen on helpoin irroitettava ikinä moottoripyörästä. Tunkki sinne iskarin alle, sivutallalla ja ylös. 5 torkkia auki ja voila, käännä oikealle ja vanne kädessä.
Jos jumittaa, pakarin lemmaria auki ja pieni vääntö putkesta.
Etusen irroittminen onkin sit ihan pceestä ilman SOPIVAA avainta, hyvää vinssiä/pukkia.
-
Minusta on mukava huomata, että täällä on muitakin innokkaita harrastajia kuin minä.
Nämä hommat ova kaiken kaikkiaan varsin yksinkertaisia, kunhan hiukan tietää mitä tekee ja omaa vähän työkaluja.
Ja tehdessään huomioi muutamat pikkuniksit.
Itse olen pikkupojasta vehkeitä rassannut enkä siinä mielessä taida isommaksi kasvaakaan.
t. Repa