Käyttäjä

Tervetuloa,
ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
 
 
 
Unohditko salasanasi?

Kalenteri

Helmikuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829

Linkit

Motomarket
Motoring
2Wheels4u
Alpha Racing
BMW Motorrad
MotoGp
World sbk
Bob´s BMW
BMW riders gear
Ilmberger carbonparts
Teileineile shop
R&G racing
BMW planetpower
MV Motorrad-Technik
Hornig
NippyNormans
Wunderlich
Pack parts
A&S BMW Motorcycles
Kuvan moottoripalvelu
R.M.Heino Oy
Scannoora

Huutoboxi

Bemaristien kuvia

Iskunvaimentimet

Auton iskunvaimentimet: Toimintaperiaate, viat ja oireet

Iskunvaimentimet eli tuttavallisemmin iskarit ovat elintärkeä osa auton jousitusta. Niiden tehtävä on vaimentaa jousituksen jousien puristus- ja palautusliikettä. Ilman iskareita auton ohjaaminen ja hallitseminen olisi hankalaa ellei mahdotonta.

 

Auton iskunvaimentimien toiminta

Auton jousitus liikkuu jatkuvasti ylös alas ajoneuvon liikkeiden mukaan. Ohjausliikkeiden myötä tapahtuvaa jousten liikettä on kuitenkin hillittävä, jotta auto ei heilu, pompi ja tärise hallitsemattomasti. Tätä varten autossa on neljä iskunvaimenninta; yksi jokainen pyörää kohti.

 

Iskunvaimentimen tehtävä on muuntaa liike-energia lämpöenergiaksi. Tavallinen hydraulinen iskari koostuu metallirungosta ja toimii paljolti pumpun tavoin. Se on yläpäästään kiinni auton rungossa ja alhaalta kiinni akselissa lähellä pyörää. Alaosassa on iskarin pohjaventtiili.

 

Iskunvaimentimia on olemassa neljää päätyyppiä, joista yleisin on kaksiputkinen eli twin tube -iskunvaimennin. Tällaisessa rakenteessa iskarin rungon keskellä on paine- eli vaimenninputki, jota ympäröi ulompi, ”varastona” toimiva  putki. Paineputkessa liikkuva mäntä vaikuttaa iskarissa olevaan hydrauliikkaöljyyn. Kun jouset puristuvat ja vapautuvat, männässä olevien pienten aukkojen läpi kulkee öljyä paineputkesta ulompaan putkeen. Vastus hidastaa männän liikettä, joka puolestaa hidastaa jousen liikettä ja vaimentaa tärinää ja pomppimista. Huomioi, että iskareiden rakenteissa ja tyypeissä on eroja.

 

 

Kuva otettu osoitteesta autoihinvaraosat.fi

 

 

Iskunvaimentimien viat ja oireet

Iskarien käyttöikä on keskimäärin neljästä viiteen vuoteen. Yleensä ne vaurioituvat vääntymällä, niihin tulee vuoto tai niihin pääsee sisään roskia ja hiekkaa. Myös iskarin tiivisteet voivat pettää.

 

Merkkejä siitä, että iskunvaimentimet ovat vaihdon tarpeessa, ovat:

 

  • Auton keulan painuminen jarrutettaessa. Jarruttaminen saa ajoneuvon painopisteen siirtymään sen keulaan. Jos etuosan jousituksessa tai iskareissa on vikaa, keula voi laskea tuntuvasti alaspäin etenkin voimakkaasti jarrutettaessa.

  • Auton takaosan painuminen kiihdytettäessä. Jos iskareissa tai jousissa on vikaa, auton takaosa voi painua etenkin autolla kiihdytettäessä, jolloin painopiste siirtyy sen takaosaan.

  • Auton hallittavuuden heikkeneminen. Iskunvaimentimet ovat tärkeässä osassa auton hallittavuuden varmistamisessa. Niiden toimintahäiriön voi havaita ajoneuvon epävakaudesta erityisesti suurissa nopeuksissa. Auto saattaa esimerkiksi keinua jatkusti ylös ja alas.

  • Auton korin kallistuminen kaarteissa. Yksi iskunvaimentimien tärkeimmistä tehtävistä on varmistaa, että auto ei kallistu epämiellyttävän paljon kaarteissa ja mutkissa. Jos ne eivät toimi oikein, kori kallistelee kaarteissa ja yliohjautumisen Yliohjautumisen riski voi kasvaa, jos kuljettaja vastaa kasvaa kallistumiseen kääntämällä ohjauspyörää liikaa.

  • Auton pomppiminen ja tärinä ajon aikana. Normaalisti ajoneuvo ei jää pomppimaan, kun sillä on ajettu töyssyn tai kuopan yli. Iskunvaimentimien viat kuitenkin aiheuttavat tätä ja epätasaista ajoa. Ajoneuvo voi täristä.

  • Renkaiden tavallista nopeampi tai epätasainen kuluminen. Juuri pomppiminen ja renkaiden tiekosketuksen heikentyminen saavat ne kulumaan rivakasti. Kulumista voi esiintyä vain yhdellä kulutuspinnan sivulla, mikä on epätavallista.

  • Ohjauspyörän tärinä. Jos ohjauspyörän tärinä ei johdu tien epätasaisuudesta, se voi viitata iskareiden vikaan.

  • Epätavalliset äänet. Varsinkin kolina voi viitata ongelmiin.

  • Hydrauliikkaöljyvuodot. Hydrauliikkaöljyn vuotaminen ulos iskarista on merkki siitä, että ne ovat kuluneet tai vääntyneet. Aggressiivinen ajotyyli voi rasittaa iskareita ja altistaa vuodoille.

 

Kun iskarit on aika vaihtaa, sen voi useimmissa tapauksissa tehdä itse, jos sinulla on perustason osaamista autoista. Tarvitset vaihtoa varten uudet, sopivat iskunvaimentimet, autotunkin ja -pukkeja, hylsyavaimen ja hylsyjä, momenttiavaimen sekä mahdollisesti kierrejousipuristimen. Vaihto vie noin 2–3 tuntia.



 

Tilastot

Bemaristit
Bemaristit yhteensä: 1444
Viimeisin: hemppa3000
Uusia tässä kuussa: 0
Uusia tällä viikolla: 0
Uusia tänään: 0
Tilastot
Viestit Yhteensä: 28514
Aiheet Yhteensä: 1565
Eniten paikalla tänään: 67
Eniten paikalla koskaan: 694
(03.01.23 - klo:10:38)
Bemaristit paikalla
Bemaristit: 0
Vieraat: 21
Yhteensä: 21

Uusimmat jäsenet

hemppa3000
Mikapa
KapteeniMahtava
Supertuke
Eimar
erkkimo
Miksu71
hholappa
jarmotap61
Veca77
Powered by EzPortal
Siirry pois tekstitilasta