BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: piiisiepe - 07.06.10 - klo:11:11

Otsikko: k1200GT-07
Kirjoitti: piiisiepe - 07.06.10 - klo:11:11
Joo. Pistäkääs neuvot esiin kun pitäs vaihtaa perään öljyt.  hali_peukku Kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: j@ck - 08.06.10 - klo:15:28
Mitäs tuossa ihmeellistä. Takapyörä pois, proppu auki (kai 2007 on jo tyjennysproppu) ja öljyt pihalle. Sopiva määrä uutta oikeanlaatuista öljyä sisään, en muista nyt paljonko täyttötilavuus olikaan. Oikea öljylaatu löytyy jostain aiemmasta keskustelusta, älä laita mitä vaan peräöljyä.
Miksi vaihdat, tai siis huollon yhteydessä, 10 tkm väleinhän ne vaihdetaan..
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 08.06.10 - klo:19:36
Jos oikein muistan niin Castrolin SAF-XO sinne pitäisi laittaa. Ainakin S- ja R-malleihin. Ja GT:ssähän on sama perä.
Tilavuus 0.25 litraa.

Jos ei ole tyhjennysproppua, niin sitten takapyörä pois, irroitetaan täyttöproppu, perä vakaajasta ja kardaanista ja annetaan perän kääntyä sen kääntyä alas tuettuna jolloin öljyt valuvat täyttöaikosta pois. Perä takaisin paikalleen, ruuvit ja kardaani kiinni ja täyttöaukosta öljyt sisään. Tämä on toimenpide ainakin vanhempiin eli 2004...2006 malleihin.


(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/oljy.jpg)

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/safxo.jpg)


t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: piiisiepe - 09.06.10 - klo:09:04
Kiiiiiiitos noista kuvista. Selvitti paremmin kuin tuhat sanaa.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 09.06.10 - klo:10:39
Tuon perän kun kääntää takaisin paikoilleen, pitää katsoa että haitarikumi tulee kunnolla paikoilleen. Muuten menee hiekat ja pölyt kardaanitunneliin.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/kardaanikumi.jpg)

t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 09.06.10 - klo:10:44
Voi sen tehdä perää irroittamattakin, niin kuin olen jo aiemmin joitakuita neuvonut.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/peraoljynvaihto.jpg)

t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: piiisiepe - 09.06.10 - klo:12:54
Kuvat sen kun paranee. Mutta viilataas pilkkua vähäsen. Kumpi ois paree castrol SAF-XJ tai SAF-XO. Nimittäin sattus olemaan tota ensimmäistä versioo hyllyssä.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 09.06.10 - klo:13:01
Mielestäni SAF-XO on BMW:n suositus peräöljyksi.
SAF-XO on tarkoitettu perinteisellä perävaihteistolla varustettuihin ajoneuvoihin.

SAF-XJ on tarkoitettu rajallisesti luistaviin periin esim. nelivetoisissa ajoneuvoissa.

Itse en poikkeaisi ajoneuvon valmistajan suosituksesta.


t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: juhis - 09.06.10 - klo:20:21
Hiukan hiusten halkomista, BMW:n lähteiden mukaan täyttötilavuus vaihdossa 0,18L  ;D

07 ei ole vielä tyhjennysroppua taitaapi tulla vasta -08.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 09.06.10 - klo:21:02
Hiukan hiusten halkomista, BMW:n lähteiden mukaan täyttötilavuus vaihdossa 0,18L  ;D

07 ei ole vielä tyhjennysroppua taitaapi tulla vasta -08.

Minulla on huoltorompun mukaan täyttötilavuus 0.25 l ja öljynvaihdon yhteydessä 0.23 l.


t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Bozze - 10.06.10 - klo:00:12
Hiukan hiusten halkomista, BMW:n lähteiden mukaan täyttötilavuus vaihdossa 0,18L  ;D

07 ei ole vielä tyhjennysroppua taitaapi tulla vasta -08.

Minulla on huoltorompun mukaan täyttötilavuus 0.25 l ja öljynvaihdon yhteydessä 0.23 l.


t. Repa

Kattelin just BMW:n huoltorompulta (päiv. 06/2010) niin siinä on kyllä mainittu tuo 0.18 l täyttömääräksi vaihdon yhteydessä.
Oiskohan ne sitten käyny muuttamasa tuota määrää jossain vaiheessa?  hesse_blink
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: spk_1978 - 10.06.10 - klo:08:28
Toi lienee varsin tiivis paketti?

Perän lämmetessä öljykin laajenee.
Tietysti ylimääräiset tulee jostain stefan välistä pihalle, mutta ylipaine vähentää kyllä perän kilometrejä.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 10.06.10 - klo:10:39
Toi lienee varsin tiivis paketti?

Perän lämmetessä öljykin laajenee.
Tietysti ylimääräiset tulee jostain stefan välistä pihalle, mutta ylipaine vähentää kyllä perän kilometrejä.

Öljyn määrä on aika vähäinen eli sen laajeneminen on myöskin aika vähäistä.
Ja onhan tuolla perässä ilmaakin sisällä. Ja se joustaa. Eli vaikka öljy laajenee ja painetta hiukan kertyy, niin ei sieltä mitään ulos tule.
Jos tulee, niin stefan välistä, mutta kun kukin itse käymme katsomassa vuotaako perän stefa, niin voimme kaiketi ihan rauhassa todeta, että eipä taida.
Ja jos vuotaa, niin sitten ei ole enää kyseessä öljyn lämpölaajeneminen vaan jotakin vakavampaa.

t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: juhis - 10.06.10 - klo:21:18
Tuon perän kun kääntää takaisin paikoilleen, pitää katsoa että haitarikumi tulee kunnolla paikoilleen. Muuten menee hiekat ja pölyt kardaanitunneliin.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/kardaanikumi.jpg)

t. Repa

Jotenkin kettumainen saada toi kumilerstikka hyvin istumaan. Varsinkin kun sormet on kuin nippu kyr..ä ashamed. Jotenkin jäi itselle vaihdon jälkeen epävarma olo että noikohan kumi asettui hyvin. En tiedä valehtelekoo minun  hesse_blink mutta näyttäisi että S/R:ssä olisi isompi väli kardaaniputken ja perämurikan välillä?
Muuten mikäs funktio tuolla sidonta remelillä on, nyrjähtääkö joku paikka jos ei oo köytetty  withstupid Itse en ainakaan köyttä käyttänyt. Tosin oli jarrusatula ja piuhat irti perämurikasta. Ja öljyn vaihdon jälkeen (vielä) liikkuu omin voimin (siis pyörä)  03Biker
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Repa - 10.06.10 - klo:21:32
Samat osat kaikissa kolmessa mopossa: S/R/GT. Kuvassa perä ei ehkä ole ihan normaalissa asennossa joten näyttää tilavalta paikalta. Tarkista nyt vielä että se haitari on hyvin, muuten jää takaraivoon kaivelemaan ihan turhan takia. Muistelen vain, että itsellänikin sen paikalleen laitto tuotti hiukan tuskaa, mutta on toki helpompi kuin LT:n haitari kardaanin etupäässä.

Remeli oli vain varalla. Panin sen varaan roikkumaan mukavalta tuntuvaan asentoon ja annoin öljyjen valua rauhassa ulos muita hommia tehdessäni.

t. Repa
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: j@ck - 11.06.10 - klo:09:38
Nykysuositus on 0,18 l kertoi Heinon asentajakin.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: Eka - 11.06.10 - klo:09:49
Mitäs haittaa olisi, jos siellä pyörii vähän enemmän öljyä? Sportin huoltorompussa oli muistaakseni 0,25l tai ainakin jotain 0,2 -alkava. Eikö tuolta aika tarkkaan tule kuitenkin kaikki pihalle. Luulisi neljänneksen enemmän öljyä pysyvän hieman puhtaampana pidempään. Täälläkin on kai parilla tihkunut stefasta öljyä, mutta en oikein usko tuon siihen paljoa vaikuttavan, kun öljy varmaankin ajossa linkoutuu enemmänkin ulkokehälle.
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: j@ck - 11.06.10 - klo:11:06
Mitäs haittaa olisi, jos siellä pyörii vähän enemmän öljyä?

Jos ajatellaan ääritilannetta, siis laitat perän piripintaan öljyä, niin varmasti pullauttaa rasvat pihalle. Eli äkkiä ajatellen... Olisko niin, että pienempi määrä öljyä pysyy varmemmin sisällä.. Jos epäilyttää, niin tekee kompromissin ja laittaa tasan 2 dl  ;D
Otsikko: Vs: k1200GT-07
Kirjoitti: hidas57 - 11.06.10 - klo:13:30
Liekö se paljonkin erilainen perä kuin omassani. Siihen laittoi merkkihuolto viime kesänä 0,18L laskun mukaan. Ja öljy oli Castrol SAF-X0 75/90W.