BMW Sportbikes Finland
Sporttifoorumi => Takaisinkutsut => Aiheen aloitti: atomic - 09.12.10 - klo:15:36
-
BMW Group Sverige lähestyi takaisinkutsulla otsikossa oleviin malleihin. Oma pyörä on K1200S -08 en tiedä koskeeko vanhempia vuosimalleja.
Onko suomen maahantuoja ilmoittanut mitään ?
Takaisinkutsu koskee takajousitusta ja menee näin på svenska:
”Vårt kvalitetsövervakningssystem har tyvärr visat att en lagring i det bakre stödämparlänkaget,
inte står emot smuts och fukt tillräckligt bra. Det medför att lagringen kan börja kärva och
fjädringen då skulle kunna fastna i något läge, vilket kan utgöra en säkerhetsrisk.”
"vapaa" suomennos (saa korjata ) på finska:
"Laadunvalvonta systeemi on huomannut että laakerointi takajousitus hässäkässä ei kestä kosteutta ja paskaa tarpeeksi hyvin
mikä voi aiheuttaa että jousitus voi takertua johonkin asentoon mikä voi olla turvallisuusriski."
-
Täällä oli aikoinaan jotain tuosta linkusta:
http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=5951 (http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=5951)
http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10646 (http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=10646)
http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7308 (http://bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7308)
-
Atomicci käyttää lievää sanaa "saattaa takertua" tapahtumasta jossa mopon koko peräpää saattaa romahtaa.
Aloin mustelemaan, että tuostahan on tosissaan aikaa. Vika havaittiin joskun 2007 keväällä ja siitä oli silloin takaisinkutsu, aikakin joissakin maissa. Täytyy kyllä sanoa, että Ruåtsissa kusti polkee tosi hitaasti.
Eli linkku pannaan paksummaksi ettei ruostu enää puhki. Tai väsy.
t. Repa
-
Bemareiden takaisinkutsut ovatkin mielenkiintoinen juttu.
Ostin exäni (K12R sport) vuoden vanhana demokäytöstä mittarissa alle 3tkm:ää , siis ainakin 1000:n huolto ja talviseisonta merkkiliikkeessä. Heti alkuunsa kone keitteli vedet yli. Kolmisen viikkoa parhaaseen kevätkauteen pyörää hoidettiin liikkeessä -oli ollut irti suurinpiirtein kaikki veteen liittyvä. No, valohoidolla peli korjaantui.
Lappiin matkalla hurahti moottoriöljyä kardaanistefan ohi takarenkaalle siihen malliin, että loma oli sitten siinä. Merkkiliike, johon peli jätettiin ei osannut/uskaltanut/viitsinyt tehdä mitään viikkoon, onneksi emoliike haki pelin hoiviinsa ja tuollapa saatiin mokoma häiriö pois takuuseen reilussa viikossa.
Syksyyn mennessä peli oli ollut hallussani jo sen verran, että vein kympin huoltoon jollekkin muulle valtuutetulle pajalle kuin em kolmelle. Normi huollon lisäksi äimistelin recall:ja: ews anturi, etukatteen ruostuneet kiinnikkeet ja nokkaketjun lisäöljyhässäkkä. Öljysäiliön korkin kuulemma oli joku jo vaihtanut.
Vakuutussetä halusi välttämättä yhtiölleen siniseni ja ostimpa tilalle ylivuotisen toisaalta uitetun, mutta silti Saksassa valmistetun 08:n R:n joka on mieleenkintoisesti rekisteröity 2010. Kävin näyttämässä luottohuollolleni : ews anturi recall -ei muuta kuin vaihtoon mokoma rinkula. Samalla tuli tsekattua, jotta takuu pelaa hieman mutkan kautta maahan tuotuunkin pyörään.
Eli nähdäkseni recall:it joku liike tekee toinen taas ei? Onko ne vapaaehtoisia? Eikö tehdas/maahantuoja maksakkaan niistä?
-
Siinä suhteessa bemarihuolloilla(kin) olisi myös petraamista, että kertoisivat rehellisesti jos ovat vaihtaneet jotain recallin tai vastaavan piikkiin. Ja nämä voisi vaikka merkata siihen huoltokirjaankin, johon tavallisesti tulee vain se mitäänsanomaton leima. Näin asiat olisi helppo todentaa myöhemminkin.
Aikoinaan omistin Saab 95:n, siihen tuli muutama päivitys, jotka tehtiin normihuollon yhteydessä ilman recalleja, mutta asiakkaalle kertoen. Eikä siinä paljoa yskitty että tehdäänkö vai ei jos vian mahdollisuus oli tiedossa. Esimerkiksi moottorinohjausboxi ja akku meni vaihtoon alle kahden vuoden. Mitään vikaa en itse havainnut. Akun kohdalla kuulemma testeri ilmoitti, että 'vaihda akku'. Vaihtoivat. Moottorinohjausboxin vaihto oli sikälis kuisallinen, että olin hankkinut siihen chippivirityksen, mikä oli vaarassa mennä roskiin. Hankkivat uuteenkin boxiin sellaisen, vieläpä paremman. bowdown
-
Lukaisin saksalaisten palstaa ja sielläkin oli 3.12. käynnistynyt keskustelu, jossa aiheena tuo samainen takaisinkutsu. Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka! Minullehan tämä tehtiin, mutta vaati omaa aktiivisuutta, eli kyselyä.
Oheisessa linkissä on tuota keskustelua, josta löytyy kuviakin. Ensimmäisessä kuvassa sivulla 1 on takaiskarin alapään mekaniikka, jossa näkyy vaakatasossa oleva n. 10cm mittainen alumiinituki, joka on laakeroitu molemmista päistään. Sivulta 2 löytyy sama heebeli irrallaan katkenneena ja laakeri ruosteessa.
http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=16&t=17138 (http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=16&t=17138)
(http://www.vestrick.de/fotos/2010/DSC00086.jpg)
(http://eberhard-stanger.privat.t-online.de/z6.jpg)
(http://eberhard-stanger.privat.t-online.de/z4.jpg)
Ekan linkeissä suunnilleen samaa sisältöä.
-
Jep. Tämä juttu tuli ihan vasta hiljattain tuonne foorumille. Ja on herättänyt melkoisesti keskustelua lyhyessä ajassa.
Tietoa siellä on ollut asiasta, koska muutamat näistä veijareista on aktiivisia muillakin foorumeilla. Mutta en muista keskustelua saksan foorumilla aikaisemmilta ajoilta tästä ongelmasta. Toisaalta tuossa jutussa oli kommentteja kytkimestäkin ja sekin herätti paljon keskustelua. Ja ylipäätään tuolla foorumilla on muutama veijari joiden pitää kommentoida asioita, vakkei niistä mitään ymmärtäisi. Ja joka asiaan. Asiaa ja asiattomuuksia. No se siitä.
Olisikohan niin, että BMW hoitaa nämä asiat Saksassa hiljaisesti huoltojen yhteydessä, niin ettei niistä synny mitään hälinää lainkaan. Siellä kun ajetaan oikeasti kovaa, niin mopon rikkoutuminen kovassa nopeudessa saattaa aiheuttaa oikeasti pahaa jälkeä BMWn maineelle? Muuallahan recalleja on ollut jo jonkin aikaa.
t. Repa
-
. Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka!/quote]
Mitenkähän parempi kytkin erottuu? Siis millä tavalla se on parempi?
Olikos sulla jotain nypyttämistä vai muistelenko ihan päin honkia?
-
Ohhoh,onpas mennyt akseli ja neulalaakeri huonon näköisiksi tuossa hidas57:n kuvassa.Vaikka siihen on tuollainen hieno roiskesuojakin väsätty.
Vanhaan aikaan tuollaisissa kohteissa olisi ollut voidenipat>no problem. horisko
-
Takaisinkutsun toisena aiheena, että kaikkiin K1200-sarjan pyöriin voi vaihdattaa ilmaiseksi parannetun kytkimen 2010 loppuun saakka! Minullehan tämä tehtiin, mutta vaati omaa aktiivisuutta, eli kyselyä.
Hidas57, oletko / onko joku muu täysin varma, että asia on näin? Ja jos on, niin koskeeko se kaikkia vuosimalleja? Meinaan, kun soitin äsken Heinolle, eikä huoltopäällikkö ollut kuullut mitään moisesta. Palvelu oli kyllä jälleen kerran asiallista ja hän lupasi vastata minulle pikapuoliin.
Tuosta takaiskarin alapääongelmasta on kuulemma tulossa postia kotiin lähiaikoina. Jos ei mitään kuulu, niin on syytä olla omatoimisesti yhteydessä merkkiliikkeeseen. Tuollaisesta viasta voi seurata vaikka mitä vähemmän mukavaa..
-
No Saksassa ovat lähettäneet omistajille kirjeen, jossa tuo kytkinjuttu mainitaan. Tarina ei kertonut vuosimallirajoituksista, kunhan on tätä uutta nelipyttykonetta käyttävä K12. Suomen käytännöistä en siis tarkemmin tiedä. Viimeksi kun pyörää vein huoltoon ja kyselivät onko mitään erityistä, sanoin kytkimen ottavan kiinni epätasaisesti ja pitävän joskus tyhjäkäynnillä lonkottavaa ääntä. Huollosta noutaessa sanoivat, että kytkin vaihdetaan veloituksetta uuteen haluamanani ajankohtana, ja osatkin on jo hyllyssä. Vähän jäi sellainen maku, että osia oli odottamassa asiakasvalituksia, mutta aktiivista markkinointia ei tehty, saatikka kutsuja lähetetty.
Vaatinee siis omaa aktiivisuutta, eli sitä valittamista.
-
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.
En ole huomannut, jos ja kun kytkin olisi hiljakseen alkanut jotenkin äännellä. En myöskään osaa sanoa, ottaako se epätasaisemmin kiinni kuin uutena.. Nämä on vähän sellaisia juttuja, että jos tulevat hiipimällä, niin ei niitä välttämättä edes huomaa.
Täytynee laittaa tulille ja kuunnella, josko sieltä jotain lonkotusta kuuluisi.. Mutta kuuluuko se edes kylmänä, tai lämpimänä, vai pitääkö koneen olla kuuma, kuin kovan ajon jäljiltä..? Takertelua on vähän paha testata, kun mittari näyttää -15 pakkasta.
Tuli vielä mieleen.. Vaihtaessani öljyjä, moottorista (eikä perästä) ole tullut pihalle mitään ylimääräistä..
-
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.
Juu.. samaa sanoivat minulle siitä nokkaketjun kiristäjästä, ja näköjään perustelut liian huonot koska lopulta sain sen ite maksaa. Noh.. se nyt ei kallis osa ollut, mutta kytkimen osalta voi olla vähän toinen juttu.. toisaalta oma on ainakin toiminut moiteetta joten sen suhteen ei mitään vaihtotarvetta.
Tuosta linkkuun liittyvästä takaisinkutsusta ei ole mitään tietoa, sen verran kysäisin kun käytin omaa pyörää 20 tkm huollossa jos kaikki recallit on tehtynä ja kuulemma oli. Tuo oli heinäkuun alkupuolella tänä vuonna ja edellinen iso huolto (10 tkm) oli ollut kesäkuussa -07 joten siitä päätellen mitään takaisinkutsuja ei olisi ollut sillä välillä. Tai jos oli niin sitten jonkun öljynvaihdon yhteydessä tehty, mutta siitä ei mitään merkintää huoltokirjassa.
-
Löytyykö tosta linkusta jotain tunnistetietoa minkä perusteella vois selvittää onko se omaan mopoon vaihdettu?
Oma K1200 R on vuosikertaa 06 ja edellinen haltija (BMW mekaanikko Latviasta) oli vaihtanut ainakin nokkaketjun kiristäjän.
Heppu oli töissä paikallisella BMW diilerillä, jolta pyörän ostin, joten luulisi että palikka on vaihdettu jos siitä on tullut recall.
Hienoa politiikkaa muuten toi recallien piilottelu 633
Mulla on pyörä talvihuollossa Korpiaholla ja pyysin niitä kurkkaamaan kytkimeen kun musta tuntui että sieltä oli alkanut kuulua ylimääräinen "viheltävä" ääni....
-
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.
En ole huomannut, jos ja kun kytkin olisi hiljakseen alkanut jotenkin äännellä. En myöskään osaa sanoa, ottaako se epätasaisemmin kiinni kuin uutena.. Nämä on vähän sellaisia juttuja, että jos tulevat hiipimällä, niin ei niitä välttämättä edes huomaa.
Täytynee laittaa tulille ja kuunnella, josko sieltä jotain lonkotusta kuuluisi.. Mutta kuuluuko se edes kylmänä, tai lämpimänä, vai pitääkö koneen olla kuuma, kuin kovan ajon jäljiltä..? Takertelua on vähän paha testata, kun mittari näyttää -15 pakkasta.
Tuli vielä mieleen.. Vaihtaessani öljyjä, moottorista (eikä perästä) ole tullut pihalle mitään ylimääräistä..
Voipi olla goodwilliä Suomessa.
Kytkimen toiminnasta. En muista milloin havaitsin kytkimen ottavan kiinni selvästi nypyttämällä, esim paikaltaan lähtiessä sen huomaa, mutta kauan se oli sellainen. Ylimääräinen ääni alkoi kuulumaan joskus 10tkm jälkeen moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnin laskiessa jostain syystä alhaiseksi, noin 1000rpm (norm yli 1100rpm), vaihde vapaalla ja kytkin vapaana. Esimerkiksi liikennevaloissa seisten. Kytkimen aktivointi poisti äänen heti. Syynä kuulemma liian väljä kytkinlevyjen kori.
Oikeastaan ainoa ongelma on enää tuo satunnainen ja joskus entistäkin suurempi tyhjäkäynnin vaihtelu, joka kytkintäkin risoi. Koneen ollessa kuuma saattaa tyhjäkäynti alkaa aaltoilemaan voimakkaasti välillä 900-1300rpm. Asettuu yleensä jos koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen. Huoltopäällikkö, jolla samanlainen pyörä ja samankaltaista ongelmaa, väitti liittyvän bensaan (etanoliin), mutta luulen siinä olevan muutakin. PC:llä tyhjäkäynnin seosta rikastaen saa parannusta.
Uusi kytkin, vaihdettu syyskuun alussa 30tkm mittarissa, toimii hienosti.
Nokkaketjun kiristäjän kohdalla rallatus oli helposti toistettavissa, mutta varsinainen vikahan se ei ole. Laatuvaikutelmaa laskeva lähinnä.
-
Käsitin sieltä saksalaisten foorumilta, että uusi perän alumiinilinkku olisi 3mm paksumpaa ainetta, 8mm. Siitä tuon voisi tunnistaa. Joku kyllä väitti ettei vanha olisi 5mm, vaan ohuempi. En ole muistanut tsekata omasta pyörästä.
Liekö sitten vaihtopaketissa muutakin, esim laakereita ja kurasuojausta.
-
Joku mainitsi, että takalinkusta olisi postia tulossa omistajille? Eli varmaan AKE:sta selvittävät kyseisten pyörien omistajat ja haltijat? Toivottavasti, tai muuten täytynee ite kysellä tuon perään.
Tuo on sellainen asia, että haluan ainakin omastani sen tarkastuttaa/vaihtaa. Ei helevetti tuu mitään jos takapää pettää kesken ajon, luulisin, että silloin voi sattua leukaan ja ehkä muuallekin.
Kytkin mulla on ihan OK, nokkaketju rälkättää joskus kylmäkäynnistyksessä, mutta ei lähellekään aina. Se on pikkuvika verrattuna siihen, että heilahduskäsi (bmw2_smilie swingarm) tekee Hiroshimat kesken ajon.
-
Jeps. Mulle sanoivat Heinolla, että postia olisi ollut tulossa lähiviikkoina. Eli jos ei kuulu, niin on tosiaan syytä olla omatoiminen.. Hengenvaarallinen vika.
-
Ihanko totta tuo on? Vielä kaipaisin referencejä. Ja jos kutsu tulee, niin miten hemmetissä mopon saisi korjaamolle, kun ei ole kärriäkään? 633
-
^Ihan ja täysin totta. Tilaat ajan ja ajelet korjaamolle, kun ajokelit alkaa. Sanoivat homman vievän puolisen tuntia, eli odotellessa hoituu..
-
Käsitin sieltä saksalaisten foorumilta, että uusi perän alumiinilinkku olisi 3mm paksumpaa ainetta, 8mm. Siitä tuon voisi tunnistaa. Joku kyllä väitti ettei vanha olisi 5mm, vaan ohuempi. En ole muistanut tsekata omasta pyörästä.
Liekö sitten vaihtopaketissa muutakin, esim laakereita ja kurasuojausta.
Kiitoksia! Täytyypä tsekata
Ihanko totta tuo on? Vielä kaipaisin referencejä. Ja jos kutsu tulee, niin miten hemmetissä mopon saisi korjaamolle, kun ei ole kärriäkään? 633
Kun Yammusta aikanaan uusittiin recallin perusteella vaihdelaatikkoa niin Keskon auto haki pyörän talvisäilöstä korjaamolle ja palautti korjattuna samaan paikkaan. Koneeseen uusittiin goodwillinä männän renkaat kun kone kerran oli palasina ja tietysti ölpät vaihdettiin. Koko touhu kustansi mulle 0 €. bowdown
Kokeile onnistuuko laadukkaalta Saksalaismerkiltä samanlainen palvelu innocent
-
^Ihan ja täysin totta. Tilaat ajan ja ajelet korjaamolle, kun ajokelit alkaa. Sanoivat homman vievän puolisen tuntia, eli odotellessa hoituu..
Jokos olet omaasi korjaamolla käyttänyt?
-
Voisiko joku vielä valaista tyhmää että mikä osa/osat kaipaavat uusimista/korjaamista? Pelkkä linkku ei sano minulle mitään. withstupid
-
Katsopa edellinen sivu (1). Kuvat ja tarinaa.
-
Voisiko joku vielä valaista tyhmää että mikä osa/osat kaipaavat uusimista/korjaamista? Pelkkä linkku ei sano minulle mitään. withstupid
Mitäs jos katsoisit tämän ketjun alkuun idea3
-
Jokos olet omaasi korjaamolla käyttänyt?
En vielä, mutta meinasin ensi viikolla käyttää. Eikös siellä ole ajokelit parhaimmillaan 03Biker
No joo, pakulla vien..
-
Kävin tänään TK-Biketeamin huollossa hankkimassa öljynsuodattimen. Parempi öljynvaihto myöhään kun ei ollenkaan.
Kysyin tuosta takapään korjaamisesta. Huoltohenkilö vahvisti, että kyseessä on maailmanlaajuinen kampanja ja postia on tulossa. Tuli postia tai ei, niin kannattaa kuulemma olla vuoden vaihteen jälkeen yhteydessä ja sopia osan vaihdosta, voipi tulla ruuhkaa ja että osaavat tilata riittävästi niitä palikoita. Eli recallin paikka, heilahduskädet kuntoon! smiley_hitler-t
-
Soitin Riku Motorin huoltoon, ja olivat sielläkin tietoisia tästä asiasta. Homma menee takuuseen, ja sovimme, että vien bemarin heille tuossa maaliskuussa (samalla tehdään 30tkm huolto).
Suotavaa on, että ne Bemarikuskit jotka haluavat teettää linkun vaihdon Lahdessa, ottaisivat yhteyttä jo nyt talvella, että voivat tilailla tarpeeksi osia! Tämä siis edellyttäen, että haluaa käyttää Riku Motorin huoltoa...
Mulla ainakin on aina pelannut ko. huollossa hommat todella mallikelpoisesti ennenki, joten suosittelen!
-
Kun ei satu omistamaan pakua, niin ajokelien alkuun menee. oops2
-
Paku olis tuossa pihalla, mutta en viitti alkaa roudaamaan, hirvee duuni. Tuo voi aivan hyvin odottaa kauden alkuun. Kun Suomen X kappaletta muitakin K12/13 S/R/GT/R Sport-motoristia ajattelee samoin, niin huolloissa voipi olla kevän korvalla vähän tunkua. Aika kannattanee siis varata ajoissa.
-
^Höpsistä, 10 minuutin juttu laittaa mopo pakuun ja ei kun menoksi. Viime kesänä mopo oli pakussa parikin kertaa, kun piti yhdistellä mp- ja asuntovaunumatkailua BMWsmile
-
Muistanko ihan väärin, nimittäin muistelen että tuhon olisi tullut BMW:ltä aiemmin jo joki ohjeistus rasvauksen osalta. On vissiin sitten jotain sattunut kun takaisin kutsun tehneet. Ainakin 8.9.2009 Rikumotorissa 20k huolto-ohjelmaruksilistaan on käsin lisätty takaiskarin linkun laakerin rasvaus ja ruksi laatikkoon
-
^Höpsistä, 10 minuutin juttu laittaa mopo pakuun ja ei kun menoksi. Viime kesänä mopo oli pakussa parikin kertaa, kun piti yhdistellä mp- ja asuntovaunumatkailua BMWsmile
Mutku ei jaksa roudata kun mopo liikkuu sinne ominkin voimin sitte keväämmällä. Ellei se perän tuenta sitten morjesta siinä matkalla sinne BMWsmile Tuskinpa, onhan tolla ajettu tähänkin asti, eiköhän se nyt ainakin sinne asti kestä (kuuluisat viimeiset sanat).
Sanoivat huollossa, että nopee juttu, menee odottaessa kun vaan on aika varattu etukäteen. Eihän tuohon saa paljoa aikaa tärvättyä kun juuri mitään ei tarvitse purkaa, vanha pois ja uus tilalle. Enemmän aika taitaa mennä osan vaihdon vaatimaan byrokratiaan.
-
Toi kytkimen korjausjuttu on hyvä asia!
Mulla on 08 k1200s:stä jo takuu ohi, mutta olen aiheesta valittanut jo alle 30tkm kohdalla kun mittarissa on nyt jo neljäkymppiä. Mun tapauksessa vika ilmenee nopeissa paikaltaan kiihdytyksistä (esim. liikennevaloista) ja kun veto pitäis olla päällä niin kuuluu suunnilleen: "Iiiiiiuuuu!".
Kytkimen liikerata on myös hölmö (ja ei voi kuulemma säätää) kun se irrottaa varsin ylhäältä.
Tää on ihan ok juttu jos saa aiheeseen korjauksen kun jo etukäteen alkoi vttuttamaan, että joutuisi ehkä ensi kesänä laittamaan kytkimen melko tuoreeseen pyörään.
-
Luulis tuon kytkimen hoituvan, kun siinä kerran on vikaa. Ei tarvii olla takuu-ikäinen.
Kytkinkahvan vaihto auttaa tuohon toiseen ongelmaan. Säädettävä kahva, jolla etäisyyden saa sopivaksi.
-
Onko kukaan jo saanut postilaatikkoonsa kutsua linkun vaihtoon ? hesse_blink
AKE:n sivuilla ei ainakaan vielä ole tietoa asiasta.
http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=1 (http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=1)
Takaisinkutsujen määrän perusteella Beemeri on paljon mainettaan parempi ja viat harmittomampia kuin monissa muissa. Tosin mulla ei ole mitään hajua miten ja millä perusteella noi tiedot Trafin listoille joutuu ja suodatetaanko niitä jotenkin Trafin tai maahantuojien toimesta.
Luulisi että EU:ssa olis yhtenäinen käytäntö näissä asioissa eli jossain havaittu vika pitäisi automaattisesti korjata kaikissa EU maissa.
-
Kävin tiistaina tuon "koiranluun" Heinolla vaihdattamassa. Ei ollut entisessä mitään vikaa, eikä ruostetta neulalaakereissa. Partasen Aimoa siinä jututin ja hän kertoi ettei yhdestäkään laakeroinnista ole toistaiseksi löytynyt vikaa. Nou hätä siis, jos vaihto jostain syystä viivästyy.
Oli myös takajarrusatulan liukutapit jumissa. Huomasin sen paloja vaihtaessani ja korjautin vian samalla reissulla. Takasatulan toiminta kannattaa varmistaa, jos itse paloja vaihtelette.
Samalla innostuin kysymään vaihtotarjousta uuteen ässään. Siellä on yksi punainen, jossa erehdyttävä hintalappu päällä, taisi olla 22.800. Siitä saa ensisilmäyksellä kuvan, että se olisi ko. pyörän hinta, mutta onkin alkaen hinta. Pyörässä olevat varusteet päälle, niin hintaa tuleekin >2500 eskoa lisää.
Liikaa.. 10.800 € välirahaa ei innosta. Jos olisi ollut hintalapun hinta varusteineen, niin olisin todennäköisesti, tai oikeastaan aika warmastikin uuden ässän omistaja.
-
Tuo vaihtotarjous on luokiteltava normaaliksi, kun katselee vaihtopyörien hintoja. Aika nopsasti 10k€ lähtee näistä bemareista. Sitten ehkä vähän tasoittuu. Joten ajan vanhalla mutta hyvällä.
-
Tuo vaihtotarjous on luokiteltava normaaliksi, kun katselee vaihtopyörien hintoja. Aika nopsasti 10k€ lähtee näistä bemareista. Sitten ehkä vähän tasoittuu. Joten ajan vanhalla mutta hyvällä.
Sitähän tuo voivotteli se saksalainen kaveri, joka minulle tuon R:n myi. Sanoi maksaneensa siitä uutena vuonna 2006 16 000 enskaa ja myi sen minulle keväällä 2009 kahdeksalla ja puolella tonnilla. Puolet suli pois kolmessa vuodessa, mopolla ajettu 8 100 kilsaa. Kalliita oli kilsat, sano saksalainen.
On muuten mopot aika kivan hintaisia Saksalandiassa. Tuossa minunkin yksilössä on kaikki tarvittavat esat, vesat sun muut varusteet. Luistonesto on ainoa isompi juttu, mikä puuttuu. Silti uushinta Saksassa 16 000, tänä päivänä toki ehkä vähän enemmän. Hintaero Suomen vastaaviin lähenee kymmentä tuhatta.
Aiheesta: eipä ole postia näkynyt, vaikka oli puhetta, että ihan kutsu tulisi. No, eipä tuon väliä, kun sen tietää, mutta kaikki eivät varmaan tiedä.
-
Tuo vaihtotarjous on luokiteltava normaaliksi, kun katselee vaihtopyörien hintoja. Aika nopsasti 10k€ lähtee näistä bemareista. Sitten ehkä vähän tasoittuu. Joten ajan vanhalla mutta hyvällä.
Sitähän tuo voivotteli se saksalainen kaveri, joka minulle tuon R:n myi. Sanoi maksaneensa siitä uutena vuonna 2006 16 000 enskaa ja myi sen minulle keväällä 2009 kahdeksalla ja puolella tonnilla. Puolet suli pois kolmessa vuodessa, mopolla ajettu 8 100 kilsaa. Kalliita oli kilsat, sano saksalainen.
On muuten mopot aika kivan hintaisia Saksalandiassa. Tuossa minunkin yksilössä on kaikki tarvittavat esat, vesat sun muut varusteet. Luistonesto on ainoa isompi juttu, mikä puuttuu. Silti uushinta Saksassa 16 000, tänä päivänä toki ehkä vähän enemmän. Hintaero Suomen vastaaviin lähenee kymmentä tuhatta.
Aiheesta: eipä ole postia näkynyt, vaikka oli puhetta, että ihan kutsu tulisi. No, eipä tuon väliä, kun sen tietää, mutta kaikki eivät varmaan tiedä.
Mitehän mahtaisi tulla hintaa jos noutaisi uuden pyörän Saksasta tai jostain muusta euromaasta. Autoissahan maahantuojan hinta on säädetty siten että uuden kulkupelin yksityinen tuonti ei kannata
(se siitä EU:n vapaasta kilpailusta ja tavaroiden liikkuvuudesta 32) mutta onko mopojen kanssa sama juttu?
Tehdastakuidenhan pitäisi EU- lainsäädännön mukaan olla voimassa kaikkialla euromaissa.
Edit: Ei oo takaisinkutsusta kuulunut vielä mitään..
-
Niin, puolet häipyy arvosta äkkiä, mutta euromäärä ratkaisee. Kalliista suomihintaisesta kulkupelistä tuo euromääräkin on suurempi. Jos bemarin saisikin uutena 16k€:lla, niin 10k€:n sulaminen kestäisi vähän kauemmin. Scheisse.
Kuvan MP:ssa väittivät kutsun linkun vaihtoon tulevan kyllä, onhan tässä vielä aika korkeat nietokset. Ja vaikka ei tulekaan, niin eiköhän se silti hoidu.
Edit:
Vilkaisinpa vaihdokkien hintoja Saksassa. Aika huimia hintoja suhteessa uusiin. Tollasilla välirahoilla jos Suomessa selviäisi.
-
Kävin tiistaina tuon "koiranluun" Heinolla vaihdattamassa. Ei ollut entisessä mitään vikaa, eikä ruostetta neulalaakereissa. Partasen Aimoa siinä jututin ja hän kertoi ettei yhdestäkään laakeroinnista ole toistaiseksi löytynyt vikaa. Nou hätä siis, jos vaihto jostain syystä viivästyy.
Oli myös takajarrusatulan liukutapit jumissa. Huomasin sen paloja vaihtaessani ja korjautin vian samalla reissulla. Takasatulan toiminta kannattaa varmistaa, jos itse paloja vaihtelette.
Samalla innostuin kysymään vaihtotarjousta uuteen ässään. Siellä on yksi punainen, jossa erehdyttävä hintalappu päällä, taisi olla 22.800. Siitä saa ensisilmäyksellä kuvan, että se olisi ko. pyörän hinta, mutta onkin alkaen hinta. Pyörässä olevat varusteet päälle, niin hintaa tuleekin >2500 eskoa lisää.
Liikaa.. 10.800 € välirahaa ei innosta. Jos olisi ollut hintalapun hinta varusteineen, niin olisin todennäköisesti, tai oikeastaan aika warmastikin uuden ässän omistaja.
Joo... minäkin ihan huvikseni kysäisin vaihtotarjousta viime keväänä kun mopo oli katteiden vaihdatuksessa. 17000 e olisi hyvittänyt silloin n.5000 km ajetusta K12S:stä ESA:lla yms eli perusmalliinkin väliraha olisi ollut 6000e. Saattaapi hyvinnii olla, että seuraava mopo ei ole Bemu? cry
-
offtopic
En tiedä kuinka noi mopoverojutut menee.
Mun mielestä ne ei eroa autojen verotuksesta?
Mä maksoin uudesta käsittääkseni kaikilla mausteilla varustellusta K1300R:stä noin 11,5 k€ ja siitäkin vielä jäi varmaan paikalliselle bemukauppiaalle jotain käteen.
Nyt 2009-mallisia myydään täällä hiukan alle 10k€..
Uuden K13S:n hinta näkyi nyt olevan noin 13k€.
offtopic
Sanoivat että ainakaan K13R:ään ei muka tarvis vaihtaa koiranluuta.
-
Tuo vaihtotarjous on luokiteltava normaaliksi, kun katselee vaihtopyörien hintoja. Aika nopsasti 10k€ lähtee näistä bemareista. Sitten ehkä vähän tasoittuu. Joten ajan vanhalla mutta hyvällä.
Jep, onhan se kalliissa kotimaassa normaali, tuo hintalapun hinta vaan hämäsi. Jotenkin siinä luki, että tämä pyörä 22.800, mutta hinta ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa.
Hieman väärin muistin, eli väliraha olisi ollut 10.700 €. Samoin varusteiden hinnan kanssa, eli ne kustantavat 2077 €. Vaan siihen toimituskulut, niin ollaankin jo yli 2500 eurossa. Varusteista jäi silti puuttumaan pakollinen keskituki ja vähemmän pakollinen varashälytin. Ne päälle, niin menee varusteet + toimituskulut jo neljännelle tonnille.
Olishan se uusi ässä varmaan kiva, mutta niinpä on nykyinenkin hali_peukku
-
offtopic
En tiedä kuinka noi mopoverojutut menee.
Mun mielestä ne ei eroa autojen verotuksesta?
Uuden K13S:n hinta näkyi nyt olevan noin 13k€.
Maagista on.. Uuden K 13 ässän autoveroton hinta vakiovarustein ja ilman toimituskuluja on 17.457 €. Miten se voi olla noin selkeän paljon enemmän, kuin (ilmeisesti autoveroton) myyntihinta toisella puolella maapalloa? Osaako joku selittää hintaeroa?
-
offtopic
En tiedä kuinka noi mopoverojutut menee.
Mun mielestä ne ei eroa autojen verotuksesta?
Uuden K13S:n hinta näkyi nyt olevan noin 13k€.
Maagista on.. Uuden K 13 ässän autoveroton hinta vakiovarustein ja ilman toimituskuluja on 17.457 €. Miten se voi olla noin selkeän paljon enemmän, kuin (ilmeisesti autoveroton) myyntihinta toisella puolella maapalloa? Osaako joku selittää hintaeroa?
Yksi asia on sisäänostohinta.
Täällä menee noita bemarin autojakin hiukan erilailla kaupaksi kuin Suomessa. Eli alennukset on varmaankin kohdillaan.
Sama putiikki myy myöskin Rollseja. Niitä menee kuulemma pari kertaa enemmän kuin Bemun mopoja.
Dirhamin kurssi vaikuttaa hiukan mutta paljonhan tuohon silti jää.
Menipäs off topiciksi, Mr. Referee varmaan kohta siirtää tämän johonkin?
-
2011 vuoden 1300S:n perushinta on 17457€( sis. Alv) ja myyntihinta 16246€( sis. Alv) BMW Suomen mukaan. Verolasketaan myyntihinnasta ja ne on 5243€ ...eli 21500€ on hinta jolla saat Ässän ulos kaupasta käteisellä.
Suomen veroton hinta näyttää tällä hetkellä kilpailukykyiseltä verrattuna pyynteihin ulkomailla.
Mikäli uuden tuonti kiinnostaa kannattaa muistaa Alv joka maksetaan Suomeen ja Eu-alueelta ostettuna yksityinen ostaja voi saada lähtömaan Alv:t takaisin (todennäköisesti rekisteröinnin jälkeen).
-
Mites nämä viimeisimmät viestit liittyy takaisinkutsuun? hesse_blum
-
Juu,vähän on menny ot,mutta väliäkös hällä. hesse_biggrin
Tuosta takaisinkutsusta ei oo kuulunu mitään. hesse_fool Muuttuko se koiranluu jotenkin erilaiseksi,vai vaan rasvataan.
Mul on menossa tuolla tallissa 1300S:n pikku päivitys. idea3 ja otin koiranluunkin piruuttani irti.Näytti olevan neulalaakerit hyvässä rasvassa ja muutenkin kaikki ok.Jos se jotenkin muuttuu,niin tarvii käydä Heinolla vaihtamassa.Ei kai sinne koko pyörää tarvii moisen takia kuskata. withstupid
-
Uusi palikka tulee laakereineen. On siinä ilmeisesti joku pieni rakenteellinen ero ja neulalaakerit pitäis olla paremmin suojattu. Taitaa olla niin, että haluavat hoitaa tuollaiset hommat merkkiliikkeessä, en tosin tullut kysyneeksi. Ainakin Heinolla onnistuu odotellessa, kunhan vaan ajan varaat.
-
Uusi palikka tulee laakereineen. On siinä ilmeisesti joku pieni rakenteellinen ero ja neulalaakerit pitäis olla paremmin suojattu. Taitaa olla niin, että haluavat hoitaa tuollaiset hommat merkkiliikkeessä, en tosin tullut kysyneeksi. Ainakin Heinolla onnistuu odotellessa, kunhan vaan ajan varaat.
Saitko kutsun moiseen operaatioon? Minulle ei ole tullut mitään viestiä moisesta.
-
Enpä saanut. Itse kyselin, kun täältä sain vinkkiä.
-
Enpä saanut. Itse kyselin, kun täältä sain vinkkiä.
No sitten pitää odotella ajokelejä! rules2
-
No, onko kellään postilaatikko kolahtanut?
Ei oo ainakaan täälläpäin näkynyt minkäänlaista takaisinkutsua linkkuun liittyen....
Kun aiemmin jossain topicissa oli juttua siitä että kytkimiä vaihdettaisiin uusiin K pyörissä niin selvitin asiaa minäkin. Mun pyörässä (K 1200R-06) on kuulemma sellainen sarjanumero että ei vaihdeta.
Miten mulla on jostain syntynyt sellainen mielikuva että täällä Härmässä ollaan hyvin nihkeitä noiden takaisinkutsujen suhteen. 633
-
No, onko kellään postilaatikko kolahtanut?
Ei oo ainakaan täälläpäin näkynyt minkäänlaista takaisinkutsua linkkuun liittyen....
Kun aiemmin jossain topicissa oli juttua siitä että kytkimiä vaihdettaisiin uusiin K pyörissä niin selvitin asiaa minäkin. Mun pyörässä (K 1200R-06) on kuulemma sellainen sarjanumero että ei vaihdeta.
Miten mulla on jostain syntynyt sellainen mielikuva että täällä Härmässä ollaan hyvin nihkeitä noiden takaisinkutsujen suhteen. 633
Mistä sait selville paikan, josta selviää mopon sarjanumero, jota ei huolita takaisinkutsuun?
-
Miten mulla on jostain syntynyt sellainen mielikuva että täällä Härmässä ollaan hyvin nihkeitä noiden takaisinkutsujen suhteen. 633
Vielä mitä.
Mä kyselin Ärrään uutta softaversiota kun se sammuili tyhjäkäynnille siirtyessä.
Sanoivat ettei millään voi kun pyörä ei sellaista pyytänyt huollossa. hesse_blink
Kyllä Heinolla aikoinaan tuuppasivat uutta dataa sisään kun asiakas pyysi. bowdown
Nää takuukeissithän ei ole huoltoliikkeen pussista.
Tosin niiden varmaan tarvii tehdä jonkinlainen anomus takuukuluista tai sitten Suomalaiset vaan ovat sen verran jäyhää ettei haluta emoyhtiötä häiritä.
-
Mistä sait selville paikan, josta selviää mopon sarjanumero, jota ei huolita takaisinkutsuun?
En mistään.
Delegoin homman Korpiahon Erkalle kun mulla on mopo siellä talvisäilössä ja Erkka kertoi saaneensa Motomarketista tiedon että sarjanumeron perusteella kytkintä ei vaihdeta.
Eli Motomarketissa luultavasti tiedetään...
-
Nää takuukeissithän ei ole huoltoliikkeen pussista.
Tosin niiden varmaan tarvii tehdä jonkinlainen anomus takuukuluista tai sitten Suomalaiset vaan ovat sen verran jäyhää ettei haluta emoyhtiötä häiritä.
Mopojen takuuhuolloista en tiedä, mut jos toimii samalla tavalla kun mun duunin takuuhuollot elektroniikka puolella niin tulee tarkat säännöt mitä saa tehdä ja laskuttaa, muuten menee omasta pussista, asiakashan ei luonnollisesti niitä maksa.
-
Itselläni oli ongelmia edellisessä mopossa EWS:n kanssa. Kävin R.M.Heinolla asian tiimoilta ja siellä katsoivat omista dokumenteistaan mitkä ovat ne rungonnumerot joihin vaihdetaan osat takuuseen. Ei osunut kohdalle, meni muutamalla sadalla numerolla ohi.
t. repa
-
Eijoo kirjeitä näkynyt. Mutta muistan kyllä sen paikan jossa hommat on tähän saakka hoitunut, ja sinne menen tyrkylle kun ajokelit alkaa. Siis takalinkun vaihtoon, muita töitä ei ole rästissä.
-
Eipä täälläkään ole kirjettä näkynyt, mutta vaihtoajankohta on tosin tiedossa. Samalla kun kävin autolle varaamassa huollon, niin tuli pyörällekin buukattua 30 tkm huolto kesäkuun viimeiselle viikolle. Tuosta linkusta kun kyselin niin kertoivat että vaihtavat sen samalla ko. huollon yhteydessä.
-
No joo.. Heinolta huoltopäällikkö soittelikin äsken. Kertoi, ettei kyseessä ole takaisnkutsu, vaan goodwill-tyyppinen korjaus. Osat vaihdetaan jos on vikaa, mutta muuten ei. Asiakkaan pitäisi siis osata kuvailla vika ja vaatia sen korjausta, muuten eivät tee mitään.
En ole huomannut, jos ja kun kytkin olisi hiljakseen alkanut jotenkin äännellä. En myöskään osaa sanoa, ottaako se epätasaisemmin kiinni kuin uutena.. Nämä on vähän sellaisia juttuja, että jos tulevat hiipimällä, niin ei niitä välttämättä edes huomaa.
Täytynee laittaa tulille ja kuunnella, josko sieltä jotain lonkotusta kuuluisi.. Mutta kuuluuko se edes kylmänä, tai lämpimänä, vai pitääkö koneen olla kuuma, kuin kovan ajon jäljiltä..? Takertelua on vähän paha testata, kun mittari näyttää -15 pakkasta.
Tuli vielä mieleen.. Vaihtaessani öljyjä, moottorista (eikä perästä) ole tullut pihalle mitään ylimääräistä..
Voipi olla goodwilliä Suomessa.
Kytkimen toiminnasta. En muista milloin havaitsin kytkimen ottavan kiinni selvästi nypyttämällä, esim paikaltaan lähtiessä sen huomaa, mutta kauan se oli sellainen. Ylimääräinen ääni alkoi kuulumaan joskus 10tkm jälkeen moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnin laskiessa jostain syystä alhaiseksi, noin 1000rpm (norm yli 1100rpm), vaihde vapaalla ja kytkin vapaana. Esimerkiksi liikennevaloissa seisten. Kytkimen aktivointi poisti äänen heti. Syynä kuulemma liian väljä kytkinlevyjen kori.
Oikeastaan ainoa ongelma on enää tuo satunnainen ja joskus entistäkin suurempi tyhjäkäynnin vaihtelu, joka kytkintäkin risoi. Koneen ollessa kuuma saattaa tyhjäkäynti alkaa aaltoilemaan voimakkaasti välillä 900-1300rpm. Asettuu yleensä jos koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen. Huoltopäällikkö, jolla samanlainen pyörä ja samankaltaista ongelmaa, väitti liittyvän bensaan (etanoliin), mutta luulen siinä olevan muutakin. PC:llä tyhjäkäynnin seosta rikastaen saa parannusta.
Uusi kytkin, vaihdettu syyskuun alussa 30tkm mittarissa, toimii hienosti.
Nokkaketjun kiristäjän kohdalla rallatus oli helposti toistettavissa, mutta varsinainen vikahan se ei ole. Laatuvaikutelmaa laskeva lähinnä.
Eihän sinulla vain rallata kiristäjä? Olen aiemmin sanonut, että se ei haittaa. Sen jälkeen olen joutunut puheeni pyörtämään. Siitä tulee ajan kanssa vika jos sitä ei vaihda. Tuossa kiristäjää koskevassa threadissa olen siitä maininnut ja luvannut jopa kuvia lähettää, mutta olen sen autuaasti unohtanut.
Ketjun meno ja tulopuolen väliin jää sylinterin kanteen keltjun kotelon sisäpuolelle kuhmu, joka on tehty valuun yhtä M6 kierrettä varten. Ketju syö rallattaessaan tuon kuhmun ja sen sisällä olevan ruuvin pois. Ja siinä vaiheessa kun ollaan nirhaamassa lujuusteräksestä tehtyä ruuvia, ollaan kyllä hiukan heikoilla tuon ketjun kanssa. Jos se tarttuu kerran kiinni ja hyppää sen vuoksi yli, tulee kiristäjän vaihtamiselle hintaa...
t. Repa
-
No niin... Nyt on 30tkm huollon yhteydessä vaihdettu takuuseen tuo "takalinkku". Eipä ollut mullakaan mitenkään ruosteinen yms. mutta ihmetystä herätti se, että yksi holkki oli kadonnut? Ainakaan mun aikanani (ostettu esittelypyöränä 3tkm ajettuna) ei ko. linkku ole ollut auki, eikä se kuulemma voi itsekseenkään sieltä häipyä? No, nyt on kaikki holkitkin paikallaan....
Sousitella voin edelleen Riku Motorin huoltoa, jos Lahdessa Bemarinsa haluaa huoltaa!! Hienosti jälleen oli hommat hoidettu!
-
Käytin 08 valmistetun 12R:n vuosihuollossa. Linkkua ei kuulemma tarvi vaihtaa, on uudempaa mallia. Hämmästyttävää se, että perä oli ilman öljynpoistoproppua -kuulemma yleensä tän vuotisissa jo on. Liekö jämäosista kasattu.... hesse_blushing
-
Käytin 08 valmistetun 12R:n vuosihuollossa. Linkkua ei kuulemma tarvi vaihtaa, on uudempaa mallia. Hämmästyttävää se, että perä oli ilman öljynpoistoproppua -kuulemma yleensä tän vuotisissa jo on. Liekö jämäosista kasattu.... hesse_blushing
Mulla valmistusajankohta on 04/2007, ja on kyllä peräöljyroppu siinä "mutikan" takareunassa...
Katso omasi valm.ajankohta täältä: http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=M&arch
-
Lueskelin tätä ketjua hieman kauhun sekaisin tuntein tuossa viikonloppuna Kajaanissa. Kävimme kuitenkin sunnuntaiajelulla Sonkajärven Jyrkän vanhalla ruukilla, n. 175 km, vaikka tietoisuus siitä, että takalinkku saattaa pettää "kakspäällä" hetkellä millä hyvänsä, kaihersi alitajuntaa icon_rolleyes - tai olisi kai pitänyt kaihertaa...
No - tulipahan päästyä tänään onnellisesti vielä tänne Ouluunkin, mutta ensi töikseni kurvasin EMC huoltoon kyselemään tilannetta pyöräni osalta. "Poika" katseli ruutua ja totesi, että vaihdetaan tuo linkku heti, kun se minulle vain sopii hesse_ok ...
Kytkimestä kysellessäni vastaus olikin sitten paljon pidättyvämpi eli sen suhteen ei mitään vastaavaa ole tarjolla, mutta tuon linkun vaihdon yhteydessä asentaja vilkaisee kopan sisälle ja kertoo sitten näkemästään - allekirjoittaneen laskuun tietenkin :grin:
-
Käsitin sieltä saksalaisten foorumilta, että uusi perän alumiinilinkku olisi 3mm paksumpaa ainetta, 8mm. Siitä tuon voisi tunnistaa. Joku kyllä väitti ettei vanha olisi 5mm, vaan ohuempi. En ole muistanut tsekata omasta pyörästä.
Liekö sitten vaihtopaketissa muutakin, esim laakereita ja kurasuojausta.
Voisko joku mitata tuon linkun paksuuden kelle on vahdettu uuden tyyppinen palikka? Pitää itsekkin mittailla että mitä siellä on paikallaan... ja vaihdattaa tarvittaessa (voihan se olla että on jo huollossa vaihdettu en vain ole siitä itse tietoinen)
edit: löytyikin jo tuolta ekan linkeistä http://bmwk1200s.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7308&st=0&sk=t&sd=a tuolta tuo 8mm... eipä muuta kuin huomenna mittailemaan
-
Mulle tuli eilen kutsu linkun vaihtoon. Samalla tuli tilattua 30tkm huolto ja nokkaketjun+kiristimen vaihto.
Heinolle menee Tampereelle.
-
Jep niin tuli. bowdown
-
Mun K12S sai uueen linkun viimeviikolla Lahden Heinolla jumpie ja myös tosta nokkaketjun vaihdostakin puhuttiin mutta kun hintaa tulee reilu 300 ekee pelkille osille niin en antanut lupaa vielä vaihtoon, koska tollainen sekunnin päräys startatessa ei ole liian häiritsevä ainaskaan vielä.
-
Tuskin nokkaketjussa mitään vikaa on...nokkaketjun kiristin poistaa käynnistysäänen ja laite kestää siltä osin paermiin. Kiristimen vaihto töineen oli 150 egee. Tehtiin mulle taannoin. Ei nokkaketjut mene kovin pian. Minullakin ajettu -05 ässällä 52tkm ja kuulemma hyvä nketju vielä dealerin mielestä.
-
Kiva olis tietää kuinka dealeri nokkaketjun tarkasti.
On noita Ässiin vaihdettu 30tkm kohdallakin.
-
Vanha ketjun herättelyä...itsellä vaihdettiin tuossa muutama viikko sitten se kuuluisa takalinkun välitanko. No eihän siinä mitään. Mutta uuden linkun laakerin suojaaminen on kyllä ala-arvoista, siihen linkun päähän tuli muovinen suojus. Suojus ei mielestäni poista sitä vaivaa että takapyörästä lentää vesi suoraan linkun laakeriin, niinkuin ennenkin. Samalla kun purin koko linkuston, huomasin että vaseliinit oli hävinneet muistakin linkun laakereista, erityisesti iskarin alalaakerista. Laakerithan ovat tuttuja neulalaakereita. Eräs mielessä käynyt vaihtoehto oli että laitan rasvanipan ja pienet rasvan poistourat, mutta vielä laiskuus yllätti. No en jäänyt asiaa ihmettelemään, vaan laitoin uudet vaseliinit ja homma jatkuu. Mutta kannattanee tarkistaa. Omalla pärrällä ajettu vajaat 20000 km ja mallia -08. Linkun huoltaminen kannattaa, neulat, stefat ja laakeriholkki.
Kun linkusto oli purettuna, tein linkustoon AL suojalevyn, jolla vedenroiskuminen laakereihin ja iskarin varteen estyy tai ainakin vähenee.
-
Rekaalia:.....
This foaming may cause air to enter into the brake system, which can severely diminish the braking efficiency of the front brakes, possibly causing a crash.
http://cmgonline.com/news/2012/10/09/bmw-recall/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bmw-recall
-
Number of vehicles 258?
-
Tää on aika vanha, liittyi muutamaan keissiin missä jarrut hävis rata-ajossa.
BMW muistaakseni korjas asentamalla "tank foam" tyyppisen sienen tasaamaan nesteen pumppaamista?
-
Nokkaketjun kiristäjän vaihto/takaisinkutsu on alkanut joissakin maissa;
"The recall is for bikes K40,43,44 for years of manufacture 2006-2010"
the recall number is ZAX1149092012
TECHNICAL SERVICE INFORMATION NO. 12/2012
DATE 25/09/2012