Kuten SPK mainitsi, kuluva osa. Jollain kestää pidempään, jollain ei.
On tuo hiukan lyhyt elinikä laakerille, sitä ei käy kieltäminen. Olisikohan vain mitoitettu turhan tiukalle. Aiemmin ajoneuvojen mitoituksessa käytettiin 100.000 km:n ajokilometrejä jonkinlaisena ohjeellisena lukuna. Luulisin, että BMW:n insinöörit ovat hoksanneet, että Saksassa ja ameriikassa ajetaan mopoilla aika vähän vuosittain, varmaan keskimäärin alle 5.000 km/vuosi jolloin käyttöikää 50.000 km kohdalla tulee jo 10 vuotta. Jo on aikakin tehdä varaosakauppaa...
Toisaalta koneenrakennuksessa käytetään laakerimitoituksessa laakerivalmistajien ohjeita, eivätkä nekään takaa 100%:n käyttöikää, vaan varman päällekin laskennalla saa vain 99%:n varmuuden laakerin teoreettiselle eliniälle. Eli 1% saa lakerivalmistajan mielestä hajota ennen aikojaan, ja silti laakerit ovat tehtaan mielestä ok. Ja yleisesti koneenrakennuksessa käytetään 95%:n laskentaa eli...
Mutta silti ihmetyttää, että näitä tulee aina vain. LT:ssä tuon ymmärtää hiukan paremmin, kun painoa on sata kiloa enemmän, mutta ei sekään kyllä paljon ole. Autoissa painot / pyörä ovat tuplat ja laakerin elinikä helposti vähintään nelinkertainen. Eli luulisi ainakaan olevan mitoitusosaamisesta kiinni. Eikä painonsäästöstä.
t. repa