BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: spk_1978 - 06.03.10 - klo:20:18
-
Jahas, ekat ongelmat koettu.
Kaksi kertaa Ärrä sammunut vauhdista.
Molemmat kerrat vaihdelaatikko jäänyt välivapaalle, ekalla kerralla 3-4 väliin ja toisella kerralla 4-5 väliin.
Virrat lähtee starttaa kytkimen kanssa ja ajo jatkuu.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
-
Meinasin neuvoa kysymään i-bmw-foorumilta, Suomessa kun näiden mopojen käyttäjiä on suhteellisen vähän, mutta olitkin ehtinyt jo. Sieltä varmaan tulee kommentteja nopeasti.
t. Repa
-
Juu, näkyy olevan kohtuu yleinen ongelma ja ainakin moottorinohjausyksikköön ollaan tarjoiltu uudempaa softaa.
Tiiä sitten meniskö esim power commanderilla paremmaksi.
Joku 2500km takana ja nyt viikon sisällä 2 kertaa tapahtunut, näyttää olevan samaa tyyliä jenkkilässä eli vikadatan nollaamisesta / huollon jälkeen mailien kasvaessa tulee tätä ongelmaa.
Viimeisen kerran radalla täydellä kaasulla nyin isompaa shifterillä päälle kun yhtäkkiä tilttas ja tippui välivapaalle.
Ihmeellistä. hesse_blink
Tuli mieleen että tappokytkimissäkin on ollut ongelmia joka saattaa aiheuttaa vastaavan tilanteen eli jos tappokytkimen kontakti hukkuu hetkeksi niin se tekee juuri tämän.
www.mwerks.com:
"The National Highway Transportation Safety Administration has announced a recall of approximately 2019 BMW K1300 S and GT models for a safety issue. According to the report, poor fuel quality can lead to buildup in the throttle bodies, leading to a potential stall situation.
The issue affects only 2009 and 2010 models. Dealers will begin to remedy the problem starting January."
Sikäli hyvä että koskee vain 2009 ja 2010 malleja, eihän noita muita olekaan :drinking62:
S- ja GT-mallit mainittu sillä jenkkilässä ei R-mallia ole myynnissä lainkaan.
-
Noita kahvojen kytkinpaketteja on vaihdettu kanssa alkupään mopoihin paljon. Aurinkoon jos on jättänyt moponsa hetkeksi, niin ei käynnisty, vilkut ei toimi toisella puolella ym. Siitä on kai joku recallin tapainen. Tuo välivapaa vaan ihmetyttää. Eihän sillä voi olla mitään tekemistä kahvojen kytkimien kanssa. Ettei olisi laatikossa jotain...
-
i-bmw.comissa joku vihjaisi että softaversio 14.2 on poistanut sammumisonkelmat vissiin lähes kokonaan ellei kokonaan.
Eli pöristelen sen töpseliin ja tsekataan millä softalla mennään.
K12S:ssä mulla taitaa olla joku 13.1 softana.. mikähän sen uusin softaversio on?
-
Käsitin tuon sammumisongelman (stalling) esiintyvän lähinnä kaupunkiliikenteessä, eli tyhjäkäynnin tuntumassa. Ja johtuvan nimenomaan matalaoktaanisesta polttoaineesta, jota jenkeissä käytetään.
Täydellä kaasulla ei luulisi tuon polttoaineongelman olevan kyseessä. Ja välivapaita löytyy? Omasta rouskuttimesta ei ole löytynyt kertaakaan.
Ohjelmapäivitys kannattaa tehdä nyt alkuun.
-
Samoja "kylmänä tyhjäkäynnillä sammuu" oireita on ollu muutaman kerran omassa R12S:ssä. Ihan uutena pari kertaa 08. Viimeiksi keväällä 09 laivasta ulosajaessa (tankki täynnä Shell V-poweria, suomalaista). Oireet olleet erittäin satunnaisia (max 6-7 kertaa 2 vuoden aikana), huollossa ei ole löytynyt vikakoodia... Ilma on ollut kostea vaikkei mopo ole kastunut => Oma epäilyni on, että tietyissä kosteus-lämpötilaolosuhteissa seossuhteet ei oo kohdallaan (ohjelmavirhe?)...
-
Tuo välivapaa juttu on aika mielenkiintoinen. Jos mopo samuu, niin miksi se jää välivapaalle. Vai on vaihdenäytön anturilla jotkin tekemistä tämän kanssa. Eli kun menee välivapaalle, niin ECU ei saa signaalia ja kuukahtaa varmuuden vuoksi? Pelkkä arvaus.
Itselläni on kerran tullut vastaan koneen purku välivapaan takia. Eli täysi kiihdytys, ahtopaineet mittarin tappiin, vaihto kolmoselta neloselle ja putosi neloselta välivapaalle. Kiekat kerralla rajoittimelle. Sen jälkeen mopo kävi tosi huonosti. Kone auki ja kansi irti. Ventiilien lukituskiilat olivat venähtäneet pari milliä. Muuta ei särkynyt, mutta tulipahan taas opittua jotakin. Tätä venttiilien särkymisriskiä ei ole ahtamattomissa vehkeissä.
No, joka tapauksessa se välivapaa löytyy joskus kun huolimattomasti vaihtaa. Ainakin minun mopossani.
t. Repa
-
Mulla oli kummallinen sammuiluongelma viime kesänä, se kesti tosin aika lyhyen aikaa. Olin unohtanut mökille repun, jota lähdin sitten sunnuntai-iltana sadatellen hakemaan. Lähtiessä Tuusulassa oli lämmin ja auringonpaisteinen kuivahko keli. Ajoin noin miljuunaa tai vähän yli. Keli muuttui matkalla Porvooseen aika selvästi kylmemmäksi ja kosteaksi, sade oli alkamassa. Motarilta alas tullessani mopo sammui ja tyhjäkäynti oli aivan hukassa jonkin aikaa. Lähti kyllä käyntiin, mutta ei vaan pysynyt käynnissä. Paluumatkalla alkoi toimimaan normaalisti. Mystitstä, liekö tuolla sään muuttumisella matkan aikana ollut vaikutusta, sekoittanut ruiskua tms.? Sen jälkeen ei ole oireillut.
Muoks:no nyt vasta huomasin, että ihan samasta ilmiöstä kyse kuin JTK tuossa ylempänä kuvasi.
-
Lisää infoo jenkkisaitilta:
Softaversio 14.2 korjaa sammumisongelman mutta tekee jotain jekkua öljyn tason mittaukselle.
14.3 sitten korjaa sen..
Ja täällä helevetin hörhölässä on saatavilla 14.0... kyl taas ketuttaa joo.
Noi välivapaat ihmetyttää.
Niitä en oo löytänyt muulloin kuin sammumistilanteissa 2 kertaa.
Sikäli hyvä että paljon kivempi vaihtoehto kuin takanakin lukitus.
Voi tosin olla että alaspäin vaihtaessa olin huolimaton kun oli pirun myöhä.
ja ylöspäin kun radalla tulee vaihdeltua shifterillä niin on se vaihto jotenkin tunnottomampi kuin kytkimen kanssa.
-
Ohhoh,minkähänlainen vikakasa sitä tuli tilattua.Olisko kuitenkin pitäny valita Hånda. hesse_biggrin
-
Et tai bem-ari vielä arvatakaan minkä tilasit. Nämä jutut ovat vasta alkusoittoa...
t. Repa
-
Elä Bem-Ari turhaan huolehdi, nämä jutut ei kosketa ässää. hesse_blum
-
Niin, niissä vasta vikoja onkin grin
-
Eilinen meni ihan reisille.
Eka stintti ja biimeri sammuu takasuoralla täydestä kahvasta jääden välivapaalle. Starttas uudestaan ennenkuin vauhti hiipui ja eikun ettepäi mutta ketutti niin pirusti. Kolmannen setin alkaessa kone ei starttaa lainkaan.. päävirtakytkin ei vaan laittanu virtoja päälle. Muutaman minuutin sähläämisen jälkeen kannu pärähti käyntiin ja eikun ettepäin. 3 kierros ja shikaanin ekan mutkasta nostaessa kannu sammuu. Starttaaminen kesti pari minuuttia taskaan pääkatkaisija ei laita virtoja päälle.
Tän jälkeen ei ollu onkelmia mutta ei kyllä luottoakaan, taidan ajaa Ärrän huoltoon, katsotaan mitä ne sieltä löytää.
-
Vaihdata ne kahvojen kytkimet. Niissä se vika on. Tosin tuo välivapaa kummeksuttaa. Lieneekö syy vai seuraus.