Milloinhan tulisi sellainen kypärä myyntiin, ettei oikeasti tarvitsisi ajaessa käyttää korvatulppia?
Niimpä, valmistajien meluilmoitukset perustuvat nakupyörällä ajoon. Heti kun ilmavirtauksia muutellaan katteilla, niin homma muuttuu, huonompaan suuntaan melumielessä. Muuten ehkä parempaan...
No nyt se on kotona ! Omani sain Jyväs-Marinesta (JKL) hintaan 420€ (Ovh 560 € valkoinen), kun oli kuulemma ollut yhtenä koeajopäivänä käytössä. No ei tuosta mistään mitään kyllä huomannut että/jos oli ollut? Mutta ONHAN se niin hyvä kuin silloin keväällä sitä koetin ja muistelinkin Monenlaisia olen pitänyt ja käyttänyt, joista viimeksi BMW System IV josta olen toki pitänyt mutta aika tekee tehtävänsä. Sen lukitus klonksuu, avaus paukahtaa jne, mutta pahimpana pidin tuota kun se leukaosa ei enää pysynyt reilusti ylhäällä vaan pienestäkin heilahduksesta saattoi pudota silmille ,että jos ei nyt ihan vaaratilanteita olisi aiheuttanut mutta lähes!! Eli verrokkina siis System IV ja vaihdoin potan tulomatkallani ajossa joten tuoretta vertailua tässä:NEOTEC istuu omaan päähäni kuin "hansikas". Koko M (vastaa Bemarin 56-57). Eli kiinniasennossa tuntuu aivan kuin olisi integraalikypärä päässä vaikka onkin avattava systeemi! Tukee mukavasti myös poskista, korvien takaa sekä leuasta mitä Bemari ei vastaavasti tee, bemarissa kun kasvot jää aivan kuin jotenkin "luukun reunoille".Näkökenttää mainostettiin tuossa bemarissa aikoinaan erityisen laajana, mutta nyt kun vertaan NEOTEC:iin niin on muuten vieläkin laajempi! Hyvin esim. huomasin ja pystyin seuraamaan ajon aikana laskuun tulevaa HN-parvea (4) kun sattumoisin on tuossa tuo Ruska2012-harjoitus käynnissä. No sitten ilmastoinnista: Avasin kypärän päällä olevan vivun ja johan alkoi päähän tuulemaan vaikka olikin Windstopper-ajohuppu käytössä (+9´C). Ja kun kypärän sisälle katsoo niin siinähän onkin melkoiset ja suorat reijät läpi ulkokuoreen ettei mikään ihme. No sitten kun vielä avasin leukaosassa olevan tuuletusläpän niin aivan kuin olisi jokin tuuletin lähtenyt päälle! Että on vaan melkoinen tuulenväre kypärin sisällä jos molemmat luukut avaa...Leukaosan avaus onnistuu helposti ajokinthaat käessäkin mitä taas bemarin kypärällä ei voinut tehdä ilman ähellystä. Leukaosan avauspainike on myös paremmalla paikalla, edessä kun bemarilla se on alhaalla, piilossa. Lukitus ei klonksu eli ei mitään klappeja mutta katsotaan mitä aika tekee sitten...Hihnan lukitus on NEOTEC:issä avattavissa yhdellä kädellä, kevyesti sormella vetäen. Bemarissa taas tarvitaan (yleensä) kahta kättä ja sitten pitää jollaikin sormella painaa lujahkosti. Bemarin hihnalukon olen muuten saanut pari-kolme kertaa "lukkoon" niin ettei se tahdo aueta -ei sitten niin millään! Syytä moiseen käytökseen en tiedä vaikka olen sen mekanismia koettanut selvittää. Molemmissa on kuulokkeille valmiit syvennykset mutta NEOTEC:issä on selkeät ja selvät montut. Bemarissa jouduin aikoinaan työstämään styroksia pois. Paino molemmissa kutakuinkin sama (NEOTEC M -koko 1565gr-1600gr) ja visiirin irroitus on NEOTEC:issä helpompaa bemariin verrattuna ja muutenkin on tuo viriisin lukitus erikoisempaa perinteisiin kypäriin verrattuna koska NEOTEC:issä visiiri menee "vetäytymällä" (3 jousta), kiinni aivan loppumetreillä tiivistyen näin huulia vasten! Tuosta huolehtii erikoinen mekanismi tuossa jonka selvästi näkee kun osat ovat kirkasta muovia. Vivusta laskeutuva aurinkovisiiri vaikuttaa viimeistellyltä ja laadukkaalta, eikä sen sävytys ole niin tumma kuin olettaisi. Sen käyttö meikäläisellä voi sitten olla toinen juttu kun muutenkin ajan aina laseilla (tummat/keltaiset)?Pin-Lock vakiona on varmaan ihan hyvä olla olemassa ja jees...? Melusta: No mitään a i v a n selvää eroa en noitten välillä vielä päässyt (vain 60-80km/h nopeuksilla), tekemään, mutta molemmissa on leukaosa alhaalta käsin suojattu, bemarilla verkkokankaalla ja NEOTEC.illä läpinäkymättömällä eli tukevammalla. Siitä päätellen NEOTEC on tod.näk varsinkin autobahn-nopeuksilla hiljaisempi?No mitä huonoa bemariin? No System IV:sta saa 4 erilaista kypärää, eli ehkä nyt se voisi olla se huonoin juttu? Tosin ei tuota ole tullut riisuttua aiemminkaan avomalliseksi, leukaosaa toki olen ottanut silloin tälllöin aina pesua varten pois mutta en muuta.Että nyt system IV jää kyllä talviajoihin (sähkövisiiri on) sekä muuten rymyajoja varten