BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: 1234 - 12.12.11 - klo:20:19

Otsikko: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 12.12.11 - klo:20:19
MOi. Minusta voitaisiin kirjoitella mitkä asiat tai kohdat pitäisi saada muutettua
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: j@ck - 12.12.11 - klo:20:46
Poistin tänne kuulumattoman kirjoitukseni
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: jarska - 12.12.11 - klo:21:02
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 13.12.11 - klo:08:44
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3

Asiaa puhuu kawamies.
Tosin tuohon on olemassa vaihtoehtoisia jousituksia joilla sitä saa trimmattua mieleisekseen, tosin rahaa palaa.
Itse aattelin kiristellä K13R:n keulajousta, tiedä sitten miten vaikuttaa.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hidas57 - 13.12.11 - klo:09:13
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3

Kuulostaa vanhalta ESA:lta. Uusi kun sisältää saksalaisten mukaan asetukset kova-kovempi-kovin. No kuitenkin, kyllä se maantiellä kelpaa hyvin, mutta ei tietenkään vaativammassa ratakäytössä. Siinähän on myös esijännityksen säätö. Itse en käytä koskaan 'kuski'-moodissa, vaan 'kuski+pakaasi'. Jämäköittää selvästi jopa vanhaa ESA:aa. Huonolla tiellä comf, normiajossa norm ja harvemmin sport.

Liekö tuossa kuitenkaan varsinaista estettä tehdä säädöistä 'portaattomat', esim 10 pykälää sekä esijännitykseen että vaimennuksiin.

Muita parannuksia, hmmm... K1300 Sport, tai K1600 Sport  idea3

Vikojen korjaus veloituksetta  idea3
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Veppe - 13.12.11 - klo:09:45
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
tää on helppo; ei hanki ESAaa ollenkaan  hesse_blum
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hidas57 - 13.12.11 - klo:13:55
Rataa kiertävälle oiva ratkaisu. Sitten vaan Öhlinssikauppaan ja tuunaamaan.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 13.12.11 - klo:17:08
MOI. tässä
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 13.12.11 - klo:17:29
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 13.12.11 - klo:18:25
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 13.12.11 - klo:18:29
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 57pannu - 13.12.11 - klo:19:39
Nuoresta tummasta näköjään hävinnyt yksi kierros joustakin.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Repa - 13.12.11 - klo:20:03
Nuoresta tummasta näköjään hävinnyt yksi kierros joustakin.

Niinpä näkyy. Oliskohan suunnittelijalle käynyt alunperin piirustusvirhe kun on pitänyt panna lisää lankaa.   
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 13.12.11 - klo:20:14
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Ekku - 13.12.11 - klo:20:54
Minulle on nuo vanhan mallisen ESA_n säädöt riittäneet ihan hyvin.

Kun kuski on läski, niin perusasetuksena käytän 1jlö+matkatavarat asetusta ja kadulla ei oikeastaan tarvitse kuin NORMAL-asetusta vaimennuksessa. se COMFORT-asento on liian pehmoinen kaikkiin muihin olosuhteisiin paitsi mukulakivikadulle ym. muille huonoille pinnoille.

Radalle sitten 2hlö+SPORt, niin se tuntuu olevan ainakin minun vauhdeilleni yleispätevä asetus.

Sitten kun joku keksii toimivimman ratkaisun kytkimen ongelmien korjaamiseen, niin muistakaa mainita täälläkin.

Toivottavasti tämä nykyinen kestää siihen asti...
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 18.12.11 - klo:18:44
MOi. Onko K12S heikko
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: j@ck - 18.12.11 - klo:21:31
Mulle ei kyllä aukea, mitä hra 1234 meille yrittää kertoa. Olen kai ainoa joka suoraan sanoo,  withstupid mutta mielestäni jutut ovat vailla päätä ja häntää..
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 19.12.11 - klo:06:14
MOi. Onko K12S heikko. Löysin seuraavaa. Suomessa myyty ja rekisterissä K12S vm-2005 kelta/musta 10.11.2011 ajettu 117.000 km. Rekisteri osoite Kotka.
Selvitetyt korjaukset.
-Jakopäänketju vaihdettu Suomessa samallaiseen hammasketjuun, ei rattaita, sekä lisätty se ihmepurkki.
-Sytytys kela vaihdettu Suomessa   
-Perävaihde vaihdettu keski euroopassa (BMW tullut oma aloitteisesti hinnassa vastaan)
-Vesipumppu vaihdettu keski euroopassa (Olisi selvitty pelkällä tiivisteellä)

Kytkintä eikä kytkinkoria korjattu tai vaihdettu.

Juu. Ihan paska. Kaikki tietää. 2005 alkupään mallit oli susia. Vaihdettii kardaaneita ja laatikoita. Kytkin toimii. Miksi pitäs vaihtaa?
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Jussipolo - 19.12.11 - klo:17:28
MOi. Onko K12S heikko. Löysin seuraavaa. Suomessa myyty ja rekisterissä K12S vm-2005 kelta/musta 10.11.2011 ajettu 117.000 km. Rekisteri osoite Kotka.
Selvitetyt korjaukset.
-Jakopäänketju vaihdettu Suomessa samallaiseen hammasketjuun, ei rattaita, sekä lisätty se ihmepurkki.
-Sytytys kela vaihdettu Suomessa   
-Perävaihde vaihdettu keski euroopassa (BMW tullut oma aloitteisesti hinnassa vastaan)
-Vesipumppu vaihdettu keski euroopassa (Olisi selvitty pelkällä tiivisteellä)

Kytkintä eikä kytkinkoria korjattu tai vaihdettu.

Juu. Ihan paska. Kaikki tietää. 2005 alkupään mallit oli susia. Vaihdettii kardaaneita ja laatikoita. Kytkin toimii. Miksi pitäs vaihtaa?

En nyt ihan paskaksi sanoisi. 2005 minulla ja vajaa 60 donaa ajettu. Vaihdeanturi ja tankin filmi vaihdettu. Nämä ei estäneet ajamista.  Niinkuin uusi kiristinkin. Olisi mennyt eteenpäin vanhallakin. Se on vain aina sillä lailla, että uusi malli ja kokemukset karttuu. Pyörä on ensi vuonna 7-vuotias mutta uskon että taival jatkuu ja minä tykkään siitä. Kyllä niitä menee ihan uusistakin vehkeistä!!!! rules2

Että ei heti haukuta kaikkia malleja! Vaikka et varmasti henkilökohtaisesti ketään tarkoitakaan.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 19.12.11 - klo:19:52
Ihan pikkuriikkistä sarkasmin tynkää oli tuossa kirjoittamassani kommentissa. oops2

Alkupään ässät oli kyllä melkoisia puolivalmisteita.
Koko mallin julkistuskin myöhästytettiin kuukausitolkulla kun ei paikat kestäneet. Ekat linjalta lähteneet koki aikamoisia takaisinkutsuja, mutta näinhän tuotekehitys aina on mennyt.

Mulla oli K12S -06-mallia, paras ajamani matkasportti isolla erolla Busaan ja Kwaakun vastaavaan.
K13S vois olla Ärräkokemuksien perusteella parempi kuin edeltäjänsä mutta mennään nyt Ärrällä vaihteeksi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 19.12.11 - klo:20:27
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Bem-Ari - 19.12.11 - klo:22:41
Mulle ei kyllä aukea, mitä hra 1234 meille yrittää kertoa. Olen kai ainoa joka suoraan sanoo,  withstupid mutta mielestäni jutut ovat vailla päätä ja häntää..


No eiköhän tuossa aika selvästi kerrota,että -05 mallin Ässälläkin pääsee melko huimia kilometrimääriä melkein ilman murheita.Tuo 1234:n jutussa mainittu peränvaihto varmaankin johtui silloisesta "ikuisesta" peräöljystä.
Eihän millään japsipyörällä tuollaisia määriä ajeta ainakaan vähemmillä korjauksilla.Pidetään vaan Bemarin lippua korkealla. BMWsmile

Mun mielestä 1234 tuntuu olevan asioista erittäin hyvin perillä,kaverin kirjoitusten pieni epätarkkuus tulikin jo tuolla aikaisemmin selvitettyä.Olisi mielenkiintoista tietää,onko hänellä mahdollisesti jonkinlainen BMW-mekaanikon tausta tms.  bowdown
Tuo maininta perävälityksen reiän jäähdyttävästä vaikutuksesta on varmasti totta.Asiaa mietiskeltiin viime kesänä parinkin foorumilaisen kanssa.Piti vähän mittailla lämpötiloja pitkän ajon jälkeen ja sitten tulpata tuo reikä ja tehdä vertailevat mittaukset.Jotenkin se vaan jäi,mutta ehkäpä ensikesänä.  BMWsmile

Ei sitten herneitä,tarkoitus ei ole arvostella kenenkään kommentteja,kunhan kerroin oman mielipiteeni. shakehands
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 20.12.11 - klo:16:16
MOi. Bem-Ari. Mielelläni kerron. Ei ole BMW mek. taustaa. 2 kertaa käynnyt BMW kaupassa tilaamassa ja noutamassa. 2kertaa huollossa Noin 2000km ja noin 10000km. Takuuna saannut neljä osaa, 1kpl Banjoliitin, 2kpl Cu-rengas, 1kpl öljysäiliön korkki. Nyt kun olen avannut omaa intimiteettiäni, Voisitko Sinä kertoa, kuka ei saa ottaa herneitä, sekä sivunvalvojana voisit kertoa miksi ei saa arvostella kommentteja, mutta kirjoituksia saa arvostella.
 
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: j@ck - 20.12.11 - klo:16:45
MOi. Olen katsellut täällä olevia kuvia. Joku on teipannut takavannetta ja tulpannut perävaihteen akseliputken reijän. Tietenkin jokainen saa tehdä pyörälleen mitä haluaa, Avonaisen akseliputken tarkoitus on jäähdyttää perävaihdetta. Tämä ei varmaan ole teippaajalle uusitieto koska kuvaa on katsottu 44 kertaa.

Ihan vaan tiedoksesi - K 16 GT:n akseliputkessa ei ole reikää  BMWsmile Tuskin siellä on samanmoista putkeakaan kuin ässässä ja ärrässä.. Jos olisi, niin olisi varmaan se reikäkin, jota en todellakaan olisi tulpannut  hali_peukku Vai liimasinko tuon bemulätkän epähuomiossa tyhjän päälle..? Jos näin, niin eiköhän painovoima sen kevääseen mennessä pudottane  hesse_blum

Ja hei, ei mulla sinua ja kirjoittamiasi sen enempää ole tarvetta arvostella. Ihmettelen vaan, ovatko juttusi ihan mutua, vai onko niillä jotain todellisuuspohjaa.. Kerro siis ihmeessä, mistä kaiken tiedät? Ovatko juttusi ammatti-ihmisen kertomaa, omaa kokemusta vuosikymmeniltä, vai mitä mistä tietosi ja taitosi ovat peräisin? Kiinnostanee muitakin..

P.s. En ole koneiden kanssa ropannut syvällisemmin 25 vuoteen, mutta jotain ymmärrän ja muistan minäkin.

P.s.s. Vaan eiko olekin ruma pintavalu tuossa perämurikassa.. Ja nuo punaiset (heijastavat) vanneteipit ei oikeasti näytä yhtään samoilta kuin salamalla oletussa kuvassa. angst

Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 20.12.11 - klo:20:01
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Raaseri - 21.12.11 - klo:14:02
Olen purrut hammasta ja olla kirjoittamatta. Pakko kuitenkin todeta etten olisi lainkaan huolissani Suomen olosuhteissa jonkun perämurikan jäähdytyksestä vaikka olisi vuorivillalla päällystetty. Muutamalla Euroopan turneella jopa +38 ulkolämmöissä ajaneena tai Texasin kesässä +40, niin mopoissahan flekti huutaa ja lämmöt yli 100 koneessa aina kun vauhtia on alle 50.

Jotenkin tuntus että jos ne perät ei pauku siellä, saadaan me tarroittaa akseleita aika huoleti. Meilähän ajellaan suurin osa kautta alilämmössä verrattuna noiden mopojen suurvolyymimarkkinoihin.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: j@ck - 21.12.11 - klo:18:13
^Olet todennäköisesti erittäin oikeassa. Kuitenkin muistan joskus ässän reikäperää katselleena ajatelleeni, että ehkä sillä reiällä joku tarkoitus on. Saattaahan se olla, että on vaan hra BMW halunnut tehdä jotain vähän erikoisemman näköistä  signyesmaster BMWsmile
Vaan ehkä se tosiaan on yhtä tarpeellinen kuin K 16 vaimentimien kuusi reikää, joista kaksi on käytössä  hesse_blum hesse_blum
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 22.12.11 - klo:06:51
Reiällä on aina tarkoitus. horisko
Voisi sanoa että jotkut reiät jopa pyytävät tukkimaan.

Toiset taas kuten tämä Buimurin K12/K13 perämurikka toimii varmaan molemmilla tavoilla.
Itsellä on avoimena, mutta ei se ainakaan yli 50 asteen ulkoilmoissa vielä ole poikinut.

Kauhean kätevä se reikä ainakin on kun käyttää huoltopukkia siinä.
Noissa matkapeleissähän on kai keskituet sun muut niin ei moista pukkia tartte.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Raaseri - 22.12.11 - klo:08:29
Muistan joskus jonkun insinöörin sanoneen että putki samalla halkaisijalla on jopa vahvempi taipumista vastaan kuin samaa kamaa oleva umpijööti. Lisäksi umpijöötiin nähden painoa saadaan putkirakenteella pois, vieläpä jousittamatonta massaa. En yhtään epäile jäähdytystä yhtenä lähtökohtana, mutta noin maalaisjärjellä kaksi aiempaa ovat olleet todennäköisesti tärkeämpiä ominaisuuksia Herr Ingenieurin piirrustuslaudalla.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: mp71 - 22.12.11 - klo:16:01
Tämän ingenjöörin muistikuvien mukaan tuo painonsäästö lienee just se syy, kuten todettiinkin jo. Väsymistä (väsymismurtumista) vastaan se ontto voi olla parempi kuin umpinainen samanhalkaisijainen akseli. Tietty taas jos halkaisijaa pikkasen kasvattaa niin jäykkyys lisääntyykin heti reippaammin ja onttona silti massaa voi olla reilusti ohuempaa umpinaista vähemmän. Olikohan suunnilleen niin (heikkojen lujuusopin mustikuvien perusteella), että jos paksuutta tulee materiaaliin 20% lisää niin jäykkyys tuplaantuu.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 22.12.11 - klo:17:57
MOi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Carbon - 22.12.11 - klo:19:16
On vähän sadellut lunta meilläpäin.. innocent
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Bem-Ari - 23.12.11 - klo:16:48
MOi. Bem-Ari. Mielelläni kerron. Ei ole BMW mek. taustaa. 2 kertaa käynnyt BMW kaupassa tilaamassa ja noutamassa. 2kertaa huollossa Noin 2000km ja noin 10000km. Takuuna saannut neljä osaa, 1kpl Banjoliitin, 2kpl Cu-rengas, 1kpl öljysäiliön korkki. Nyt kun olen avannut omaa intimiteettiäni, Voisitko Sinä kertoa, kuka ei saa ottaa herneitä, sekä sivunvalvojana voisit kertoa miksi ei saa arvostella kommentteja, mutta kirjoituksia saa arvostella.
 


Hyvät tiedot on kuitenkin Bemareista.Herneistä senverran,että en tarkoittanut kenellekään henkilökohtaisesti.Hiukan oli sellaisia merkkejä ilmassa,että voipi tulla isompikin vääntö aiheesta.Tarkoituksenani oli valaa ns."öljyä laineille"
Kaikkea saa hyvän maun rajoissa arvostella.  shakehands
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 23.12.11 - klo:19:21
MOi. Kiitos vastauksesta. Hyvin olet ollut hereillä, ja reakoinut nopeasti. Yritän kirjoittaa siten, ettei Sinun tai muiden valvojien tarvitse levittää öljyä. HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: mchuurre - 23.12.11 - klo:19:30
Muistan joskus jonkun insinöörin sanoneen että putki samalla halkaisijalla on jopa vahvempi taipumista vastaan kuin samaa kamaa oleva umpijööti. Lisäksi umpijöötiin nähden painoa saadaan putkirakenteella pois, vieläpä jousittamatonta massaa. En yhtään epäile jäähdytystä yhtenä lähtökohtana, mutta noin maalaisjärjellä kaksi aiempaa ovat olleet todennäköisesti tärkeämpiä ominaisuuksia Herr Ingenieurin piirrustuslaudalla.

Vaikka mennäänki vähän ot, mutta juuri tuon takia meillä kaikilla on luusto pääosin onttoa ! Ajatelkaa mikä painon säästö jos oltaisiin umpiluuta koko hemmo ! Lähettäs lenkille ja tollei aatelkaa.... Toisekseen ONTTO luu on vahvempi kuin jos se olisi UMPI luuta. Maailma on ihmeellinen... hesse_yahoo
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: mp71 - 26.12.11 - klo:13:21
Ontto on lujempi painoonsa nähden. Vetolujuus ja taivutusjäykkyys pienempiä. Väsymislujuus taitaa olla parempi. Umpiluisista ei ainakaan uimareita ja mäkihypääjiä tulis  hesse_biggrin

Luidenhan pitää ottaa iskuja vastaan ja siinä ontto on parempi. Varsinaisia akseleitahan nuo ei ole. Taitaa luiden sisällä olla myös verkkomaisia tukirakenteita lujittamassa eli estmässä lommahdusta eli ihan tyhjiähän luut ei ole. Hyvin suunniteltuja kuitenki käyttötarkoitukseensa  respekt
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 31.12.11 - klo:23:48
MOi.Kun minulta ei ole riistetty oikeutta kirjoittaa. niin perästä muutama sana uusille BMW miehille ja naisille.

BMW on tehnyt periä melkein jokaiseen valmistamaansa moottoripyörään, joten tuskin esim. K12 perä olisi rakenteeltaan heikko. Niinkuin BEM-ARI totesi "ikuiset öljyt". Tässä kenties suurin syy perä ongelmiin. Miksi BMW on mennyt tälläiseen ratkaisuun, voi olla myynti / mainos kikka.

Kun puhutaan kitkasta ja hydrodynaamisesta kitkasta. En ole foorumin pätevin kertomaan näistä. Mutta voin alustaa, jotta joku voi korjata / jatkaa.

Tarkastellaa mitä lämpö perässä aiheuttaa ja miten se syntyy.

Lämpö aiheuttaa öljynlämpölaajenemisen. Öljy kuuluu nesteryhmään joka laajenee lämmetessään. Laajeneminen johtuu siitä , että atomien väliset vuorovaikutuspotentiaalit ovat epäsymmetrisiä.

Tämä laajeneminenpienentää ilmatilavuutta, jolloin paine nousee, myös ilman lämpeneminen nostaa painetta. Helposti perässä voi olla 1,5 baarin paine. Tälläinen paine ei mielestäni aiheuta muuta kuin säteistiivisteiden nopeampaa kulumista.

Sekakitka.
Kun ajetaan hiljaa, syntyy kahden kosketuksissa olevan hampaan välissä kitkaa, näiden pintojen välissä on myös voitelukalvo joka on ohuempi kuin hampaiden pinnan epätasaisuus. Tällöi korkeimmat epätasisuuden huiput rikkoutuvat ja joutuvat öljynkiertoon, niin kauaksi aikaa kunnes poistetaan tai tarttuvat magneetti roppuun tai nopeusanturiin. Tämä on alue jossa kuluminen on kenties suurinta.

Kun pintojen välinen nopeus kasvaa, voiteluaine pystyy paremmin pitämää hampaat erossa toisistaan (ollaan siirrytty hydrodynaamiselle nostovoima alueelle ), jolloin epätasaisuuden huiput joutuvat kosketuksiin harvemmin. Tämän vuoksi kitka ja kuluminen on vähäisempää. On muistettava että jo irronneet muruset kiertävät voitelussa.

Hydrodynaamista kitkaa havaitaan kun vielä nostetaan nopeutta, tällöi voitelukalvo pitää hampaat erossa toisistaan hydrodynaamisen nostovoiman ansiosta. Tällöi voitelukalvon paksuus on vähintään kaksikertaa hampaiden karheuden korkeudesta. Nopeuden laskiessa siirrytään takaisin sekakitkaa.

Tämä hydrodynaaminen kitka toimii kuten auton joutuminen vesiliirtoon. Tarvitaan reipasnopeus jotta päästää liirtoon, ja jos nopeutta pienennetään liirto häviää ja rengas ottaa tienpintaa, ja rengas kuluu.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Teppo - 01.01.12 - klo:17:51
MOi.Kun minulta ei ole riistetty oikeutta kirjoittaa. niin perästä muutama sana uusille BMW miehille ja naisille.


Lämpö aiheuttaa öljynlämpölaajenemisen. Öljy kuuluu nesteryhmään joka laajenee lämmetessään. Laajeneminen johtuu siitä , että atomien väliset vuorovaikutuspotentiaalit ovat epäsymmetrisiä.

Tämä laajeneminenpienentää ilmatilavuutta, jolloin paine nousee, myös ilman lämpeneminen nostaa painetta. Helposti perässä voi olla 1,5 baarin paine. Tälläinen paine ei mielestäni aiheuta muuta kuin säteistiivisteiden nopeampaa kulumista.



Eikä Gyntteri ole laittanut huohotinta sinne peräänsä? Lapsikin tietää että perässä on reikä.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 01.01.12 - klo:19:39
MOi. K12 ja K13 ovat sellaisia periä että sinne ei peräpuikkoa työnnetä. K16 on malliltaan sellainen että peräpuikon voi työntää. Hyvä että otit puheeksi paineen. Laskukaavassa lähdetään 0 paineesta, joten olin unohtanut poistaa meillä vallitsevan ilmanpaineen, joten olisi pitänyt pysyä puhekielessä ja ilmoittaa että paine perässä saattaa olla jopa  0,5 Baaria YLIPAINETTA. Ei ole väärätapa ilmoittaa paine kuten aiemmin olen tehnyt.  Voin myös selvittää, oliko se öljy kuuluun lämpölaajeneviinnesteisiin. On nesteitä jotka eivät laajene lämmetessään. Jos valitsen esim. Kuparioksiduulin, varmasti joku vastaa että, "mitä perkele elvistelet". Siksi valitsen kaikille tutun nesteen, joka on vesi. Jos 0-asteista vettä lämmitetään +4 asteesee, tapahtuu vedessä kutistumista.       

Kun kerran näppis on edessäni, ilmoitan että K12 ja K13 perässä on yhden laakerin voitelu järjestetty muuten kuin perän omalla öljyllä. Tämä laakeri ei rikkoudu vaikka perässä kiertäisi töhnää. Tähän ja takapyörän vastaiseen tiivisteeseen ( jonka joku oli jo vaihtanut ) palaan tuonnenpana.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 02.01.12 - klo:01:14
MOi. Korjaan edellistä lausuntoani. "Tämä laakeri ei rikkoudu vaikka perässä kiertäisi töhnää". Kyllä tämä laakeri voi rikkoutua vaikka perässä ei olisi yhtää töhnää. Tämä laakeri ei ole missään tekemisissä peräöljyn kanssa. Tämän laakerin voitelu on suoritettu laakeritehtaalla. sekä laakerin tiivistys on hoidettu samassa paikassa. Laakerin koko on 65x100x18. Ennen 08/06 laakerin tyyppi on 6013-2RS, sen jälkeen laakerin numero on muuttunut, mutta kuitenkin urakuulalaakeri.

Takarenkaan vastainen säteistiiviste on muutettu tiukemmaksi. Ennen 60x75x8. Uusi 59,8x75x8     
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 04.01.12 - klo:21:30
MOi. Perän laakeroinnista, näyttää että laakeri jota pelkäsin (renkaanpuoli), näyttää oleven valmis pyörimää seuraavat 35tkm. Mutta neulaholkki samalla akseliputkella menee vaihtoon, onko "ikuinen öljy" tehnyt tuhoja, laakeri on Inan valmistama 74x60-14 (237895). Akselitiiviste vaihtoon, jonkin verran kovettunut, mutta ei merkittävästi kulunut. Pienen vetopyörän neulalaakeri 30x16 vaihtoon, aika reilusti löysyyttä, tämä laakeri on perissä 08/06 asti, jolloin vaihtuu 32x16.
Samalla laitan öljyn tyhjennys ruuvin, kuusioruuvi alumiinitiivistein M6x8 hst. Perän avaus oli pelkkä tarkastus toimenpide. Takapyörän heiluttelun perusteella perää ei olisi avattu. PERÄ OLISI VARMAANKIN KESTÄNYT, vaikka kuinka kauan, kun muistaa vaihtaa öljyjä esim. 10tkm välein. Perän akseliputken seinämä vahvuus 3mm.   
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: perttip - 04.01.12 - klo:22:29
Kuvia meikeläisen pyörän perästä  yhden "synteettisen"  GL5:n jäljiltä, mitähän lienee tapahtunut? knuppel2  Tosin tapahtumasta jo muutama vuosi.   bowdown
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 04.01.12 - klo:22:45
MOi. Mikä pyörä, paljonko km, kertoisitko miten perä alkoi oireilla.selvitettiinkö mitä rikoutunnu. 
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: perttip - 05.01.12 - klo:08:31
K1200GT -06,  n. 44000km.  Akseliputkella oleva "neulalaakeri" alkoi ahdistamaan ja koko pyörä tärisi kuin horkassa, pakko oli lopettaa ajaminen ensimmäiseen kohdalle osuneeseen autobahnliittymään.  Tunnin jäähdyttelyn/ihmettelyn jälkeen pääsi taas n. 20-30km.  "Yön yli jälkeen toimi siten, että pääsi varovasti   bmw_yllapito ajelemalla Saksasta pois.   Uusin perään kaikki tiivisteet ja laakerit, sen jälkeen pyörällä ajettu yli "toinen mokoma" oireitta.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 05.01.12 - klo:21:01
MOi. Missä kunnossa oli kotelon kannessa oleva laakeri, miten/missä irroitit pyörän kiinnityslaipan. Mistä hankit vaihdettavat osat. Oliko perässä öljyn tyhjennys ruuvi. Paljonko oli kilometrejä kun ekakerran vaihdettu öljyt.  Kiitos vastauksista.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Kasperi - 06.01.12 - klo:08:02
BMW Motorrad Concept 6 (http://www.youtube.com/watch?v=mRfcYY6YiYA#ws)

Tommonen ois varmaan aika häijy kampe...
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Ekku - 06.01.12 - klo:09:27
Meinasin omalla pyörälläni ja sen perällä ajaa niin kauan kuin se kestää tai takapyörässä alkaa tuntumaan klappia.

Pyörä on K1200S -05.

Öljyt on vaihdettu kerran vuodessa tai 10 tuhannen välein.

Jos se ei noilla opeilla kestä lähemmäs 100 tuhatta kilometriä, niin eipä siinä silloin ole paljon kehumista.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Carbon - 06.01.12 - klo:09:48

 Mites ketjut...? ashamed
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 06.01.12 - klo:12:24
Meinasin omalla pyörälläni ja sen perällä ajaa niin kauan kuin se kestää tai takapyörässä alkaa tuntumaan klappia.

Pyörä on K1200S -05.

Öljyt on vaihdettu kerran vuodessa tai 10 tuhannen välein.

Jos se ei noilla opeilla kestä lähemmäs 100 tuhatta kilometriä, niin eipä siinä silloin ole paljon kehumista.
MOi. Kuinka paljon ajettu "ikuisilla öljyillä". Takapyörän heiluttelulla ei saada juurikaan tietoa laakereiden kunnosta, koska akseliputki on lukittu kestovoidellulla laakerilla, sekä hammaskosketuksen väljyydestä on vaikea saada luotettava tietoa koska kardaania ei saada lukittua. Kun suoritetaan öljyvaihto kaardaani irti otettuna, voidaan booriakselia heiluttamalla ja pyörittämällä todeta mahdollinen väljyys. Takapyörää heiluttamalla ja pyörittämällä,  saadaan jotakin tietoa kestovoidellun laakerin kunnosta. Mielestäni tämän pikku vetopyörän akselin laakerointi on tämän perän heikkous, onhan tähän kohtaan tehty parannusta.





Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: perttip - 06.01.12 - klo:12:32
Vastauksena 1234:lle, kiitos kysymyksistä. Olisko ollut ensimmäinen öljyn vaihto n.parinkympin kohdalla, sitten kymppitonnin välein. Pyörän kiinnityslaipan irroitin hydraulisella puristimella työntekemispaikallani. (Valmistin ko. peränpurkuun-kasaukseen tarvittavat "kikkareet" korjausrompun kuvia mallina käyttäen).  Osat tilasin PM Heinolta, maksoi n.250e, toimitus kesti ainakin 2-3viikkoa. (Hermo meinas mennä, kesän paras ajokausi meneillään, hankin myös "varaperän" eBay:sta hyllyyn) Tyhjennysroppua ei ollut perässä, enkä sellaista tehnyt, öljyn vaihto kun on melko helppo siitä takapropustakin, eihän siinä tartte irroitella muuta kuin reaktiotanko, takapyörä, ja tietysti ABS-anturi, helpottaa täyttöä, sekä tulee putsattua "rautasilppu" anturin päästä. Jarrusatulakin saa olla paikoillaan.  Jos tarkoitit peränkannen laakerilla sitä iso kuulalaakerin (muistaakseni 6013-2RSc- ) näytti ja tuntui ehjältä, silti uusin kaikki laakerit ja tiivisteet.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: bin laden - 06.01.12 - klo:16:26
Vaihdoin äsken 1300s peräöljyt. Öljyillä oli ajettu 10000 km. Aika kirkaat oli, mutta helppo ja nopea homma tehdä. Jatkossa pitää vaihtaa moottoriin ja perään 10000km välein öljyt yhtäaikaa. Jos sen tekee itse, se ei ole kustannuskysymys.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: mchuurre - 06.01.12 - klo:17:53
Sullahan on juuri oikeanlainen tuo mp-nostin  hali_peukku
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: bin laden - 06.01.12 - klo:18:18
Ostin aikoinaan puuilosta 150€ kantavuus 400kg.
Ja uudet öljyt isolla ruiskulla sisään.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 06.01.12 - klo:20:02
MOi. Ompa jäsen bin ladenillla komea mopo ja huoltopaikka. Näissä tiloissa voisi vaikka suorittaa umpisuolileikkauksen.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: bin laden - 06.01.12 - klo:20:52
no hätätapauksessa kyllä idea3, työpöydät on Kone oy:ltä hissien ovet- samaa materiaalia ne on leikkauspöydätkin. Valaistuksena on 18 kpl 58W loisteputkia. Talliin mahtuu 2 autoa ja yksi motukka helposti. Ja tarviketta, nykyistä ennen oli VTR
HONDA VTR 98 (http://www.youtube.com/watch?v=1qcqhX3rTS8#)
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 07.01.12 - klo:15:26
MOi. Kyllä toisten passaa. Edellisellä sivulla olevat perän kuvat, en minäkään jarrulevyä ole joulukuuseen nostanut, vaan remonttipaikalla lähimpään paikkaa jossa ei olisi mutaa. Tämä paikka on myrskyn kaatamien puiden karsittu oksisto, taitaahan siellä vilahtaa lypsykonekin.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 10.01.12 - klo:19:41
MOi. Puretun perän tarkempi tarkastelu paljasti kummia. Pienen vetorattaan (Booriakselin) neulalaakeri oli malliltaan sellainen että k12 pyörissä ei pitäisi olla koskaan käytetty. Laakeri oli 30x15 vaikka pitäisi olla 08/06 saakka 30x16 ja siintä eteenpäi 32x16. Akselin pään pitäisiolla 16mm, mutta on 15mm. tälläistä akselia on käytetty jo 1982 R80RT:sä. Neulalaakeri on tunnettua Slovakialaista laatua.

Voihan olla, että Ukko BMW on käyttänyt kasauksessa kaikkia osia mitä hyllystä on löytynyt. Saattaahan olla, että kiireinen markkinoille tulo on vaatinut tälläisen järjestelyn. Ehkä tämä on ollut syy siihen, että piirimyyjät eivät saa avata vaihdettavia periä, vaan on toimitettava tehtaalle tutkimuksiin tai "naurettavaksi". Mitähän keräily osia pyöristä vielä löytyy.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Ekku - 10.01.12 - klo:20:49
Voihan olla, että Ukko BMW on käyttänyt kasauksessa kaikkia osia mitä hyllystä on löytynyt. Saattaahan olla, että kiireinen markkinoille tulo on vaatinut tälläisen järjestelyn. Ehkä tämä on ollut syy siihen, että piirimyyjät eivät saa avata vaihdettavia periä, vaan on toimitettava tehtaalle tutkimuksiin tai "naurettavaksi". Mitähän keräily osia pyöristä vielä löytyy.

Nehän on ottaneet sitten mallia italialaisista. Noita Motoguzzeja kun entisöivät, niin joskus on vaikea näyttää toteen, että mitä osia on käytetty missäkin vuosimallissa. Tosin niissä on yleensä kyse lähinnä kosmeettisista osista. Tekniikka taasen on sitä samaa pidemmän aikaan kerrallaan ennen tarpeettomia uudistuksia...

Eihän ne Guzzin perätkään ole suunnittelultaan ihan parasta A-ryhmää, mutta kyllä niillä kuullemma sen 100 tuhatta ajaa ja laakerit löytyy tarvittaessa ihan mistä tahansa laakerikaupasta.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 20.01.12 - klo:14:05
 
K1200GT -06,  n. 44000km.  Akseliputkella oleva "neulalaakeri" alkoi ahdistamaan ja koko pyörä tärisi kuin horkassa, pakko oli lopettaa ajaminen ensimmäiseen kohdalle osuneeseen autobahnliittymään.  Tunnin jäähdyttelyn/ihmettelyn jälkeen pääsi taas n. 20-30km.  "Yön yli jälkeen toimi siten, että pääsi varovasti   bmw_yllapito ajelemalla Saksasta pois.   Uusin perään kaikki tiivisteet ja laakerit, sen jälkeen pyörällä ajettu yli "toinen mokoma" oireitta.

MOi. perttip voisitko vastata vielä muutamaan kysymykseen. 1 oliko pyörässä paljon kuormaa. 2 Oliko ilma viileä / kylmä.  3 kun lähdit liikkeelle, tarviko Sinun ajaa kauan hiljaista nopeutta. 4 kun / jos pääsit isolle tielle, ajoitko suurta nopeutta. 5 oliko perässä jotakin tunnettua öljyä.  Jos voisit laittaa myös noin numerotietoja.
Kiitos etukätee. 
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: perttip - 20.01.12 - klo:19:15
K1200GT -06,  n. 44000km.  Akseliputkella oleva "neulalaakeri" alkoi ahdistamaan ja koko pyörä tärisi kuin horkassa, pakko oli lopettaa ajaminen ensimmäiseen kohdalle osuneeseen autobahnliittymään.  Tunnin jäähdyttelyn/ihmettelyn jälkeen pääsi taas n. 20-30km.  "Yön yli jälkeen toimi siten, että pääsi varovasti   bmw_yllapito ajelemalla Saksasta pois.   Uusin perään kaikki tiivisteet ja laakerit, sen jälkeen pyörällä ajettu yli "toinen mokoma" oireitta.

MOi. perttip voisitko vastata vielä muutamaan kysymykseen. 1 oliko pyörässä paljon kuormaa. 2 Oliko ilma viileä / kylmä.  3 kun lähdit liikkeelle, tarviko Sinun ajaa kauan hiljaista nopeutta. 4 kun / jos pääsit isolle tielle, ajoitko suurta nopeutta. 5 oliko perässä jotakin tunnettua öljyä.  Jos voisit laittaa myös noin numerotietoja.
Kiitos etukätee.
Moikka!
Vastauksia kysymyksiin: 1= Kuljettaja (n.85kg) ja sivulaukut . 2= Ajoon lähdettäessä lämpö n. +2 c (Nordkapp), välillä -2 / -3 c (Norrköping), vian ilmetessä n.+20-+25 c(Rödbyhavn).  3= Pääsi heti n. 70-80 km:n rajoitukselle.  4= Sitä 70-80km:n nopeutta.  5= Voiteluaineena E**O Synt. 75W-90 GL5 
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: 1234 - 20.01.12 - klo:21:02
MOi. Kiitos perttip. Mukavaa iltaa.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 18.02.12 - klo:17:56
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
Kolmenkympin huolto menossa, nappasin etuiskarin (ESA) pöydälle ja kiristin esijännitystä ihan reilusti, tuli selkeästi jämäkämpi. Kesällä sitten radalla nähdään että paraniko. Helppo juttu jos on syyläri pois edestä.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: JTK - 18.02.12 - klo:19:33
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
Kolmenkympin huolto menossa, nappasin etuiskarin (ESA) pöydälle ja kiristin esijännitystä ihan reilusti, tuli selkeästi jämäkämpi. Kesällä sitten radalla nähdään että paraniko. Helppo juttu jos on syyläri pois edestä.

Tarttukaan ja vastatkaas viisaammat, mulla ei tietoa vaan "kaverilta kuultua": esijännityksen kirraaminen ei jäykistä jousta, vaan muuttaa painumaa. Jousi painuu kasaan saman verran tietyllä kuormituksella, jos jäykkyys ei riitä niin jousi on syytä vaihtaa jäykemmäksi. Näin valisti minua asiasta alan mies taannoin, kun iskareita huoltoon toimitin. (Tai sitten ymmärsin väärin)
Progressiivisista jousista en osaa sanoa, kuinka paljon esijännitys vaikuttaa. Todennäköisesti niissäkin pätee pitkäli sama fysiikka.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 18.02.12 - klo:22:53
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
Kolmenkympin huolto menossa, nappasin etuiskarin (ESA) pöydälle ja kiristin esijännitystä ihan reilusti, tuli selkeästi jämäkämpi. Kesällä sitten radalla nähdään että paraniko. Helppo juttu jos on syyläri pois edestä.

Tarttukaan ja vastatkaas viisaammat, mulla ei tietoa vaan "kaverilta kuultua": esijännityksen kirraaminen ei jäykistä jousta, vaan muuttaa painumaa. Jousi painuu kasaan saman verran tietyllä kuormituksella, jos jäykkyys ei riitä niin jousi on syytä vaihtaa jäykemmäksi. Näin valisti minua asiasta alan mies taannoin, kun iskareita huoltoon toimitin. (Tai sitten ymmärsin väärin)
Progressiivisista jousista en osaa sanoa, kuinka paljon esijännitys vaikuttaa. Todennäköisesti niissäkin pätee pitkäli sama fysiikka.
Kyllä tossa varmaan totuus piilee? Vastaava kuvio on takaiskarissa / jousessa, jos sitä esijännytystä kiristää niin kyllä se jäykistää (nostaa takapäätä). Paras vaihtoehto on varmasti vaihtaa saman pituinen jäykempi jousi.Fakta on kuitenkin että k12S:n etupää on letku/löysä varisinkin jos käy radalla ajamassa,muuten jousitus on todella hyvä ja helposti säädettävä ESA,suosittelen!
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 19.02.12 - klo:07:53
ESA sydeemiin useampia säätövaihtoehtoja,liian kapea-alainen... sportti asetus ei ole tarpeeksi jämäkkä ja toiseen päähän menee jo liiankin pehmeeksi. idea3
Kolmenkympin huolto menossa, nappasin etuiskarin (ESA) pöydälle ja kiristin esijännitystä ihan reilusti, tuli selkeästi jämäkämpi. Kesällä sitten radalla nähdään että paraniko. Helppo juttu jos on syyläri pois edestä.

Tarttukaan ja vastatkaas viisaammat, mulla ei tietoa vaan "kaverilta kuultua": esijännityksen kirraaminen ei jäykistä jousta, vaan muuttaa painumaa. Jousi painuu kasaan saman verran tietyllä kuormituksella, jos jäykkyys ei riitä niin jousi on syytä vaihtaa jäykemmäksi. Näin valisti minua asiasta alan mies taannoin, kun iskareita huoltoon toimitin. (Tai sitten ymmärsin väärin)
Progressiivisista jousista en osaa sanoa, kuinka paljon esijännitys vaikuttaa. Todennäköisesti niissäkin pätee pitkäli sama fysiikka.

Mää mekaniikasta mitään ymmärrä mutta eikös tuo riipu jousen tyypistä?
Niitähän on progressiivisia ja sitten...ööö  lineaarisia?? hesse_blink

Mä kiristin kanssa K13R:n jousta ja parani kyllä kerrasta.

Nyt kun on huolto menossa niin pystyykö vaihtamaan muuta sälää iskarin sisällä?
Olikos noi WP:n knuppel2 valmisteet?
Elektroniikka säätää reboundia? Mutta saako sisäkaluja vaihtamalla paremmin omaan ajoon sopivan pelin?
Jos saa niin oon heti mukana tuunaamassa.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Carbon - 19.02.12 - klo:08:58
Aina kun minä istun pyörän päälle siinä on ESA mukana hesse_blushing
Joskus toimii joskus ei....... :grin:
Otsikko: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hidas57 - 19.02.12 - klo:10:07
Jaa-a, tällanen 90-kiloinen ei kaipaa lisää jäykkyyttä, keskiasento passaa. Eihän tuo keularatkaisu mihinkään radalle ole tehty, kuin ei koko pyöräkään.

Sakemannit sanoo jäykemmän K13-alustan säätöjen olevan kova-kovempi-kovin.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 19.02.12 - klo:12:31
Jaa-a, tällanen 90-kiloinen ei kaipaa lisää jäykkyyttä, keskiasento passaa. Eihän tuo keularatkaisu mihinkään radalle ole tehty, kuin ei koko pyöräkään.

Kiva sillä silti on radallakin reenata.
Etenkin kyykyn jälkeen keula tuntuu aika holtittomalta.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: hopeanuoli59 - 19.02.12 - klo:12:57
Jaa-a, tällanen 90-kiloinen ei kaipaa lisää jäykkyyttä, keskiasento passaa. Eihän tuo keularatkaisu mihinkään radalle ole tehty, kuin ei koko pyöräkään.

Kiva sillä silti on radallakin reenata.
Etenkin kyykyn jälkeen keula tuntuu aika holtittomalta.
Niin eihän se mikään ratapyörä ole vai pitääkö olla ettei ominaisuuksia voisi yrittää parantaa. Etupää vaan ei tiukoissa jarruissa herätä luottamusta. Tämän pyörän iso vahvuus on ESA alusta, keppiveto sekä kohtuu tehokas moottori. Parempaa sport/tourinki pakettia en tiedä. hesse_wink2
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Ekku - 19.02.12 - klo:14:52
Jaa-a, tällanen 90-kiloinen ei kaipaa lisää jäykkyyttä, keskiasento passaa. Eihän tuo keularatkaisu mihinkään radalle ole tehty, kuin ei koko pyöräkään.

Kiva sillä silti on radallakin reenata.
Etenkin kyykyn jälkeen keula tuntuu aika holtittomalta.
Niin eihän se mikään ratapyörä ole vai pitääkö olla ettei ominaisuuksia voisi yrittää parantaa. Etupää vaan ei tiukoissa jarruissa herätä luottamusta. Tämän pyörän iso vahvuus on ESA alusta, keppiveto sekä kohtuu tehokas moottori. Parempaa sport/tourinki pakettia en tiedä. hesse_wink2

Ei se ehkä "herätä luottamusta", mutta kyllä se aikamoisia jarrutuksia sietää. Enemmän olen ollut hulissani siitä sähköisestä jarrutehostajasta. Minusta ihan hyvä ratapyörä tällaiselle amatöörille. Harvemmin tekee mitään yllättäviä liikkeitä ja muuntuu matkavarustuksesta ratakäyttöön sangen nopeasti ja ilman sen suurempia työkaluja lukuunottamatta rengaspainemittaria.

Renkaissa joutuu tekemään komprommissin jommankumman käytön suhteen. Sääli että noita ässän vanteita ei saa kovin halvalla käytettynäkään.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Jussipolo - 21.02.12 - klo:18:07
Hyvät jarrut ässässä on. Ainoan kerran servojarrut ovat oikkuilleet Itävallassa, kun akun jännite laski niin alas että herkes servoamasta. Moottorijarrutusta ja enämpi kaasua niin akku lataantui ja no problem. Kun tehostettuun jarruun on tottunu niin vaikea ajaa normijarruilla. Ja ne absit,...jes. bowdown
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: spk_1978 - 22.02.12 - klo:06:02
Kun ajoin ekan kerran K12S:llä niin jarrukokemus oli jokseenkin mykistävän hyvä.
Sitten tuli K13R jossa servoja ei ollut.
Voimaa ei tietenkään ole niin paljoa mutta jarrutuntuma on parempi.
Sen jälkeen paluu servollisiin oli aika outo.
Pikkuisen kesti totutella niihin, voimaa niistä ei kyllä puutu niin kauan kuin servot toimii.
Lähinnä pelottaa mitä tapahtuu kun ne ei toimi.
Otsikko: Vs: parannus ehdotukset
Kirjoitti: Ekku - 22.02.12 - klo:11:08
Mulla ne servojarrut ovat oikutelleet pari kertaa ilmeisesti liian alhaisen jännitteen vuoksi, mutta kyllä siinä on ollut ne pari kertaa liikaa. Täytyy vaihtaa akkua usein ja toivoa parasta.

Vaihtaisin nämä jarrut tehostamattomiin milloin tahansa. Ei tuosta tehostamisesta ole mitään niin oleellista hyötyä, että se korvaisi ne mahdolliset ja todelliset haitat mitä siitä aiheutuu. Kahvatuntumakin on lievästi sanottuna epämääräinen. Jarrutusteho kyllä riittänee, tehostimella tai ilmankin.