BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: spk_1978 - 25.11.09 - klo:19:00

Otsikko: K12/13R erot
Kirjoitti: spk_1978 - 25.11.09 - klo:19:00
Onko muita ulkoisia eroja kuin äänenvaimennin?

Kuinkahan hyvin K12 lisähilppeet käy tonnikolmoseen?
Meinaan että jos tilailee hiukan pleksia sun muuta hilpettä..
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: Repa - 25.11.09 - klo:20:47
Lainaus käyttäjältä: "spk_1978"
Onko muita ulkoisia eroja kuin äänenvaimennin?

Kuinkahan hyvin K12 lisähilppeet käy tonnikolmoseen?
Meinaan että jos tilailee hiukan pleksia sun muuta hilpettä..

Kaikilta osin ei ole faktatietoa heti annettavaksi, mutta heittäisin lonkalta, että lähes kaikki osat käyvät suoraan.

Esim. kysymäsi tuulilasi käy suoraan R:ssä.
Erojahan on oikeasti vain sivukatteiden muodossa, sylinterin porauksessa ja iskunpituudessa, ruiskujen ohjauksessa, vilkkukytkimissä, jarruissa (tehostin puute K1300), ESA:ssa  ja vaihdepolkimen laakeroinnissa. Noin karkeasti.  Ja todennäköisesti kiinnityksetkin ovat samat esim. katteille. Eli ei sitä pyörää ole muutettu juurikaan. Sori, ajattelin pääasiassa vain ässän osalta noita eroja, mutta kyllä ärräkin menee samaan muottiin.
t. repa
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: jarska - 25.11.09 - klo:20:59
Paljon on puhuttu siitä miten K1200S ja K1300S erot ovat pienet, tai riippuu keltä kysyy.

Mites noitten K1200R ja K1300R kanssa noin ajolleen ja muuten, kellään kokemuksia molemmista?
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 25.11.09 - klo:21:21
Mulla on kokemusta molemmista. 1300:sta tosin vain puolen tunnin koeajon verran. Vaikea varmaan arvata, että 1300:n vaihteet paukkuu vähemmän ja vekotin nykii vähemmän pintakaasulla  idea3 Muuten erot on mielestäni aika pieniä, molemmat on mielettömän tehokkaita ja kovia kiihtymään, vaikka 1300:ssa on vähän enemmän tehoa.
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: jarska - 25.11.09 - klo:21:31
Jossain Biken numerossa oli tuo K1300R vastaan jotain muita pyöriä, muistelen että aika makeesti pärjäs jopa yammun uutta v-maxia vastaan kiihdytyksissä.

Perkule kun oon hukannut sen lehden.
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: Bem-Ari - 25.11.09 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Jossain Biken numerossa oli tuo K1300R vastaan jotain muita pyöriä, muistelen että aika makeesti pärjäs jopa yammun uutta v-maxia vastaan kiihdytyksissä.

Perkule kun oon hukannut sen lehden.

Siinä testissä 1300R oli tehottomin,silti 5:stä kiihtyvyysmittauksesta 4:ssä nopein,huippunopeuksissa nopein ja parhaat jarrut.Eli Bemari kyykytti puhtaasti B-Kingin ja uuden V-Maxin.  hesse_yahoo
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 26.11.09 - klo:11:36
Joo, ja Ärrä voitti siis koko vertailun. Tehottomin, mutta nopein. Kertonee jotain siitä, että se teho saadaan siirrettyä myös tien pintaan. Oliko B-Kingillä ja V-Maxilla ongelmana sitten joko sutiminen tai keuliminen tai molemmat, niitähän ainakaan vakiokuntoinen K-sarjalainen ei kovin helposti tee, ellei sitä siihen piiskaa. Kiihtyy vaan ihan sikana. Olen yleisemminkin huomannut, että testeissä puimurin mitatut teholukemat ovat olleet paljon lähempänä ilmoitettuja kuin monilla muilla merkeillä. Markkinointiosaston hevosia ei ilmoiteta niin montaa kisaan mukaan.

Myös ajo-ominaisuuksia, vakautta ja jarruja kehuttiin aika estoitta, ainoastaan keulan epämääräistä tuntumaa tiehen vähän moitittiin. Olen aikalailla samaa mieltä sekä hyvistä että huonista puolista. Keulan tuntuma tiehen on vähän ohut.

Kirjoitin eilen suunnilleen tämän sisältöisen viestin, mutta se on kadonnut jonnekin bittiavaruuteen. Se oli juuri ennen tuota Bem-Arin viestiä.

Muoks: on tosin ihan mahdollista, että olen sössinyt sen ite bittitaivaaseen.
Otsikko: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: spk_1978 - 26.11.09 - klo:14:03
Pisti silmään että tankin korkki on karvan vasemmalla puolella, ainakin siltä se näyttää.
Samoin tankin päälliset muoviosat on jännästi epäkeskoja.

Onko 12 sarjalaisessa sama juttu?

Kuinkahan tohon tankin rinkulaan saa tankkilaukkua kun se ei vaikuta olevan keskellä?
Otsikko: Vs: Re: K12/13R erot
Kirjoitti: Jusa - 17.08.10 - klo:16:54
Vaikea varmaan arvata, että 1300:n vaihteet paukkuu vähemmän ja vekotin nykii vähemmän pintakaasulla  idea3 Muuten erot on mielestäni aika pieniä, molemmat on mielettömän tehokkaita ja kovia kiihtymään, vaikka 1300:ssa on vähän enemmän tehoa.

Niin eikös tuota nykimistä ja kulkua pehmeemmäksi saa vanhemmistakin komentajalla/säädöllä ja samaan syssyyn putkisto tai lipari....?
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 17.08.10 - klo:22:26
Niinhän nuo väittää, jotka ovat sellaisia mopoihinsa laittaneet. Commanderi siihen kai eniten vaikuttaa. Tiiä noista kun ei oo moisia gizmoja.

Vaihteistoa parantaa jonkun verran Rebiken vaihdepoljinmodaussetti. Sellaisen minäkin laitoin ja parani kyllä jonkun verran kun ylimääräiset välykset katosivat polkimesta.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: spk_1978 - 18.08.10 - klo:08:09
K12S:llä eilen haettiin pitkästä aikaa tuntumaa ja onhan erilainen ajaa kuin K13R!

K13 motti vetää ihan erilailla alajengoilla.
Ässä tuntuu pirusti pienemmältä ja kyykymmältä kuin R-versio.
Kytkin on kevyempi K12S:ssä vastaavasti jarrut on tunnottomat jos vertaa K13R:ään.

Opetteluks menee taas, ihme kyllä vilkut istu käsiin kertalaakista.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 18.08.10 - klo:10:52
Minä en ole ajanut K13R/S:llä kuin yhden kerran, tai siis kerran molemmilla. Alavääntöä väitetään olevan enemmän kuin K12-malleissa ja näin varmaan onkin, mutta mun mielestä jo K12R:n alavääntö on aika huikea. On oikeastaan ihan sama mikä vaihde on sisällä, aina se lähtee kun käskee. Isoilla vaihtella ja pikkukierroksilla äänet on nautittavat kun kahvasta kääntää. Ja 8 tonnin raja kun menee rikki niin sitten mennään kovaa. Edelleen puhutaan siis aivan vakiomoposta.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: hidas57 - 18.08.10 - klo:11:15
R:ssä on lyhyempi välitys. Vaikuttaa tuntumaan.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Repa - 18.08.10 - klo:12:24
Minä en ole ajanut K13R/S:llä kuin yhden kerran, tai siis kerran molemmilla. Alavääntöä väitetään olevan enemmän kuin K12-malleissa ja näin varmaan onkin, mutta mun mielestä jo K12R:n alavääntö on aika huikea. On oikeastaan ihan sama mikä vaihde on sisällä, aina se lähtee kun käskee. Isoilla vaihtella ja pikkukierroksilla äänet on nautittavat kun kahvasta kääntää. Ja 8 tonnin raja kun menee rikki niin sitten mennään kovaa. Edelleen puhutaan siis aivan vakiomoposta.

Just olin kirjoittamassa samaa. Tuo vännön tuntuma muuttuu kummasti kun muuttaa tiheämpiin välityksiin. Niin kuin R:ssä on tehty.

t. Repa
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 18.08.10 - klo:13:28
No niinpä olikin, en tullut ajatelleksi, että välityksissä on eroa. Eipä tuo silti huippuihinkaan paljoa vaikuta, saksalaisen perinpohjaisen rekisteriotteen mukaan R:n huiput on 262 km/h, eli kulkee ihan mukavasti huippujakin vaikka välitys on lyhyempi.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Jusa - 18.08.10 - klo:20:12
Oiskos siitä kellään persdyno/dynokokemuksia voiko juuri noilla pikku komentaja/putkisto yms. virittelyillä paikata k1200 vääntöä tuonne vakion k1300 tasolle?
Ei sillä etteikö varmasti k1200 ole jo tarpeeksi viäntöä, kunhan vaan pohdin ja mietin.

Jos puhutaan ajomukavuutta tuottavasta väännöstä niin jo noissa peruspyörissä mm. XJR 1300, bandit 1200, GSX 1400 jne. on jo mukavaa vääntöä kautta kierrosalueen, etenkin kun on vähän putkea ym. vaihtanut.

Noista mainitsemistani jaappanialaisista peruspyöristä puuttuu vaan se kunnon "kitsku" eli voema/repivyys ylemmiltä kierroksilta.
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Ttuttu - 18.08.10 - klo:23:09
Oiskos siitä kellään persdyno/dynokokemuksia voiko juuri noilla pikku komentaja/putkisto yms. virittelyillä paikata k1200 vääntöä tuonne vakion k1300 tasolle?
Ei sillä etteikö varmasti k1200 ole jo tarpeeksi viäntöä, kunhan vaan pohdin ja mietin.

Jos puhutaan ajomukavuutta tuottavasta väännöstä niin jo noissa peruspyörissä mm. XJR 1300, bandit 1200, GSX 1400 jne. on jo mukavaa vääntöä kautta kierrosalueen, etenkin kun on vähän putkea ym. vaihtanut.

Noista mainitsemistani jaappanialaisista peruspyöristä puuttuu vaan se kunnon "kitsku" eli voema/repivyys ylemmiltä kierroksilta.
Suosittelen koeajoa ja sen jälkeen mietit uudestaan.  hali_peukku
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Jusa - 19.08.10 - klo:08:57
Oiskos siitä kellään persdyno/dynokokemuksia voiko juuri noilla pikku komentaja/putkisto yms. virittelyillä paikata k1200 vääntöä tuonne vakion k1300 tasolle?
Ei sillä etteikö varmasti k1200 ole jo tarpeeksi viäntöä, kunhan vaan pohdin ja mietin.

Jos puhutaan ajomukavuutta tuottavasta väännöstä niin jo noissa peruspyörissä mm. XJR 1300, bandit 1200, GSX 1400 jne. on jo mukavaa vääntöä kautta kierrosalueen, etenkin kun on vähän putkea ym. vaihtanut.

Noista mainitsemistani jaappanialaisista peruspyöristä puuttuu vaan se kunnon "kitsku" eli voema/repivyys ylemmiltä kierroksilta.
Suosittelen koeajoa ja sen jälkeen mietit uudestaan.  hali_peukku

Niin, tottakai ja samalla sehän täytyis molemmat yhtäaikaa niin vois sillä tarkkaakin tarkemmalla persdynolla sitten vertailla hesse_blum
(tai sais ainakin jonkunlaisen vertailupohjan, hankalampaa se on jos ajat 2kk välillä toisen ja sit toisen)

Sitä ajoin vaan takaa, että onko kellään myöskään papereilla tuloksia, että saako sitä eroa nollattua?
Toki 100cc vaikuttaa, mutta onko korvattavissa muuten? (tässä tapauksessa)'

Onko sulla muuten kumpi?
Otsikko: Vs: K12/13R erot
Kirjoitti: Repa - 27.08.10 - klo:21:29
Kyllä mun persdynolla tuntuu, että putkisto on vaikuttanut hiukkasen. Mutta kun äSsässä on pitempi välitys niin putkiston vaikutus tuntunee vähemmän kuin äRrässä.

t. repa