Suistun nyt pahasti vänkäämisen puolelle
, mutta pakko kommentoida. Alkaa ketjukin mennä hiukan sekaisin kun käytetyt ratarenkaat ja kotimaan rengasliikkeet & nettikaupat on sopivasti sekaisin. Hämmennän lisää.
Tykkään että molemmat pyörät ”saa olla” tasapainossa. Kun ostan renkaat kaupasta voin valita millaiset ostan, kaupasta saan renkaat joissa on kaikki maata vasten tuleva paikallaan
.
Säästäminen on aina kannattavaa, mutta kannattaisko säästää vaikka vaikka viriputkissa tai hiilikuituhilppeissä (
sorry Mototollo&Repa) ennemmin kuin renkaissa? Renkaat kuitenkin varmistelee pystyssä pysymistä, ainakin hyvin pitkälti.
Rengastöistä: Komppaan atomicia, renkaiden vaihtotyöstäkin tulee kustannuksia, joko liikkeessä tai sitten on hommattava työkalut, joita ei muutamalla omatoimisella vaihdolla kuitata. Ja kun laittaa valmiiksi kuluneet niin vaihtojen määrä kasvaa.
Renkaan vanteelta ja vanteelle saamiseksikin tarvitaan työkalu (€) ja silloinkin työ on osattava
, muutenkin kuin teoriassa.
Ainakin jos vanteiden ulkonäköä säälii. Ja paineilmaakin (€) tarvitaan että renkaan saa asettumaan vanteelle kunnolla. Ja takasen tasapainoon saamiseksi ainakin R- ja K-sarjalaisilla tarvitaan erillinen holkki (€) että vanteen saa tasapainotettua pukilla. Pelkällä pukilla ei saa hoidettua kuin etusen. => Jos kaiken joutuu ostamaan, niin vaihtotyön vaatimat kalut kustantavat helposti +600€ (etu- ja takapään nostimet+rengastyökalu+kompura+täyttölaite+tasapainotuspukki+sovitusholkki+sarja liimapainoja+venttiileitä+vent.varsia+rengasrasva). Em. hinnalla kamojen laatu on ”taattua” harrastelijan laatua, jolla saa aineellisten ja fyysisten vaurioiden riskiä mukavasti lisättyä
. Kaikillahan on oma talli tai ainakin kuulumme kerhoon, jonka tiloissa nuo työkalut säilyvät.
Rengasliikkeet tasapainottaa etusen "mystisellä painovoimalla"
toimivalla pukilla, mutta K- ja R-sarjalaisten takasen "normaalilla" autonrengaskoneella. Rengasliikkeissä muistavat vaihtaa venttiilien lisäksi myös venttiilin varren (ainakin takasen), joka omatoimivaihtajalta usein unohtuu. Osa rengasvalmistajista merkkaa renkaan keveimmän kohdan värillisellä täplällä, => ko. kohta venttiilin vastaiselle puolelle. Tämänkin varmasti kaikki omatoimivaihtajat tietävät ja muistavat. Liikkessä työn tekee ammattilainen, joten vanteiden maalaus säilyy (ainakin useimmiten), myös pyörimissuunta onnistuu oikein jo ekalla kerralla.
OT: Paikallisten kauppiaiden on sitä vaikeampi toimia, mitä useampi tilaa kamat netistä, myyntimäärätkin vaikuttaa hinnoitteluun. Paikkakunnan liikettä käyttämällä palvelut pysyvät pikkupaikkakunnillakin. Oman kylän rengasliikettä olen rengasasioissa käyttänyt ja käytän jatkossakin. Sieltä kun saa kiiressä avun nopeammin, kuin siltä vähän edullisemmalta nettikauppiaalta. Nytkin on valmiina vanteelle laittoa odottamassa Misukan-sarja.
OT2: Ratarenkaiden, niiden katulaillistenkaan, liukkaudesta on turha huolta kantaa. Vaikka kaatuminen johtuu joskus liukkaista renkaista, niin kimpassahan ne kaatuneiden henkilö- ja aineelliset vahingot maksetaan, aina edullisina vakuutusmaksuina.