BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: akkep - 08.08.11 - klo:13:40

Otsikko: K1200S jousitus
Kirjoitti: akkep - 08.08.11 - klo:13:40
Ja kysymykset jatkuu..
luin käyttäjän käsikirjan rules2 kannesta kanteen mutten löytänyt vastausta siihen voiko K1200ässän etupään jousitusta säätää jostain erikseen vai säätyykö se samasta murikasta ja ruuvista kuin takapääkin?

ja ja

"mezukan Z6set" alkaa tulemaan tiensä päähän,mitä rengasta arvon raati suosittelee seuraavaksi alle? ajot etupäässä matkaa ja mutkaa,kerta pari Kemorassakin kesän aikana (toivottavasti)
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: hidas57 - 08.08.11 - klo:14:04
Joku toinen vastannee jousituksesta, kun on vain ESA, joka säätyy napista.

Renkaistahan löytyy ainakin tuolta:
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=54.0 (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=54.0)

Omat suosikkini ovat tässä: Michelin Pilot Power (B- ja W-erikoistyypit). Kehuja on tullut muistakin, Mezejä ei oikein voi suositella, tai en ainakaan itse M3:a. Nyt on alla PR3, mutta kehuja vain varauksella ja radalla liian raskas kääntymään, plus luoton puutetta.

Dunlop SportSmart taitaa olla aika etevä.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: j@ck - 08.08.11 - klo:14:14
Ei voi säätää. ESA-napista, tai (esan puuttuessa) manuaalisesti "ruuvista ja murikasta" säätyy vain takapää.
Mz kuutosia uskaltaisin suositella edelleen, ovat ainakin minun seuraavat renkaat.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: akkep - 08.08.11 - klo:14:25
ok.kiitos tiedosta.
hetken jo luulin toivovani että murikan vääntely vaikuttaa etuseenkin.
eturengas ei oo vanha,mut laineelle on jo mennyt ns traktorikuviota ilmenee...

mutta kiitos taas tiedoista
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: spk_1978 - 08.08.11 - klo:15:03
Ja kysymykset jatkuu..
luin käyttäjän käsikirjan rules2 kannesta kanteen mutten löytänyt vastausta siihen voiko K1200ässän etupään jousitusta säätää jostain erikseen vai säätyykö se samasta murikasta ja ruuvista kuin takapääkin?

Samaa itse funaillut, mutten koskenut.
Muistaakseni jousen esijännitystä voi säätää, ja mieli tekis sitä ruuvata kireemmälle mutta kuten sanottu annoin olla.

"mezukan Z6set" alkaa tulemaan tiensä päähän,mitä rengasta arvon raati suosittelee seuraavaksi alle? ajot etupäässä matkaa ja mutkaa,kerta pari Kemorassakin kesän aikana (toivottavasti)

Z6 on aika terve valinta monelle.
Miltä ne susta itse tuntuu? Jos poikkeet radalla niin noi matkarenkaat alkaa kuoria aika helposti.
Laita rohkeasti Dunloppia alle. Tuskin petyt.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: hidas57 - 08.08.11 - klo:15:07
Joo, no Metzelerin tapauksessa M3 ja Z6 eivät eroa merkittävästi esim kestoltaan. Omasta mielestä M3 oli täysi floppi beemerissä, Z6 ei ole tässä pyörässä ollut alla, edellisessä FZ1:ssä kylläkin. Aika tavanomainen siinä, keskeltä tasaiseksi 'nopeasti'. Molemmat mallia kova. Selkeä ero, kun kokee misukan mukavuuden. Misukalla tosi karkeaakaan tien pintaa ei huomaa.

Mutta monia hyviä on, varsinkin uudemmat mallit, ja aika vähän tosi huonoja.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: keke - 08.08.11 - klo:15:18
Metzeller Z8:lla takana 11000 km ja kulutuyspintaa jäljellä vaikka kuinka paljon. Tuntuu olevan hyvä ja kestävä rengas.  Radallakin toimi aika hyvin. Hinta oli kyllä aika korkea.
 jumpie
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: j@ck - 08.08.11 - klo:18:05
^^^ Jos etupään jousen etujännitystä voi säätää, niin joku sitä säätänyt voisi kertoa asiasta tarkemmin. Mielestäni ohjekirjassa ei kerrota asiasta mitään, enkä ole kenenkään kuullut keulan jousta / vaimennusta säätäneen.

Ainakin Repa varmaan tietää, eli annahan totuuden kuulua  idea3

^Tuo Metzeller Z8 vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Voisikin olla nämä mun seuraavat renkaat. Onko Mz 8 joku uusi malli ja millaisia muiden kokemukset ko. kumeista ovat? Vallankin tuo vastaohjauksen mahdollinen keveneminen kiinnostaa..

24MX Europe AB:n tekstistä lainattua:

Uudet Roadtec Z8 Interact renkaisiin on panostettu ajomukavuuteen. Renkaat joilla on monipuolinen käyttöalue, mukavuus ja turvallisuus (erityisesti märissä olosuhteissa). Mahdollistaa täydellisen ajohallinnan.
CMT-profiili (Contour Modeling Technology) vähentää vastaohjausta 5%:illa!

Päällyskerroksen paksuutta on vähennetty ja interact teknologia takaa älykkään paineen jakautumisen koko profiilin alueelle ja varmistaa, että ajotuntuma säilyy erilaisista ajotyyleistä huolimatta.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: pekkaärrä - 08.08.11 - klo:20:23
Itse laitoin alle Pirellin Diablo Rosso II:n sunnuntaina, pyörä muuttui mielestäni tosi paljon verrattuna vanhaan perus Diabloon. Rosso II profiili on enemmän U:n muotoinen, kun perus Diablo oli enemmän V:n mallinen.
=> Pyörä muuttui mielestäni paljon herkemmäksi kääntymään, toki suuntavakavuus samalla heikkeni.
Itse kaipasin pyörään lisää kääntyvyyttä, joten 240 km kokemuksella olen tyytyväinen.

Enemmän kokemuksia huomenna, jos sää sallii Alastarolla kurvailla Ducati miesten ja naisten kanssa  ajelu
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: spk_1978 - 08.08.11 - klo:20:30
^^^ Jos etupään jousen etujännitystä voi säätää, niin joku sitä säätänyt voisi kertoa asiasta tarkemmin. Mielestäni ohjekirjassa ei kerrota asiasta mitään, enkä ole kenenkään kuulut keulan jousta / vaimennusta säätäneen.

Tässä lontoon kielellä.
Eli lukkoruuvi auki ja kiertelemään kunhan saat painon pois etuselta.

1. Remove lower cowling.

2. Remove upper right cowling (easier access to shock than through the front).

3. Remove set screw in shock collar using 3mm allen wrench. (note: I removed it planning on using that hole for leverage. Turned out it didn't help much and I didn't what to take a chance on damaging the threads. So, you may just want to loosen it rather than remove it completely.)

4. There is another hole on the shock collar about 1/3 the way around to the left as you face the front of the bike. A 4.5mm allen wrench fits into the hole perfectly, it is not threaded. This is what I used to turn the collar. If you need additional leverage, the threaded hole is a standard M6 bolt.

Note: The trick is to get the front wheel off the ground to reduce the pressure on the spring. Once the pressure is off, the shock collar was suprisingly easy to turn. I would say this would be an impossible task without the center stand.

5. Once the adjustment is done, replace/tighten the set screw back, not too tight, don't want to damage the threads on the collar.

6. Replace the upper right cowling.

7. Replace the lower cowling and you're good to go.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 08.08.11 - klo:21:22
Renkaista kommenttia: itse vaihdoin hiljattain Dunlop RoadSmartin alle ja toistaseks oon ollu tyytyväinen
VFR:ssä samanlainen alla eikä siinäkään valittamista. Kilometreistä en vielä tiedä kuinka kauan kestää mut sen näkee sitten.

Vähän karkaa aiheesta mut rengasjutuista tuli mieleen...
Rakentelin tos aikani kuluksi huoltopukin pyörään, katotaan onnistunko näiden liitteiden kans hesse_biggrin
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: mi16 - 09.08.11 - klo:08:24
Renkaista kommenttia: itse vaihdoin hiljattain Dunlop RoadSmartin alle ja toistaseks oon ollu tyytyväinen
VFR:ssä samanlainen alla eikä siinäkään valittamista. Kilometreistä en vielä tiedä kuinka kauan kestää mut sen näkee sitten.

Vähän karkaa aiheesta mut rengasjutuista tuli mieleen...
Rakentelin tos aikani kuluksi huoltopukin pyörään, katotaan onnistunko näiden liitteiden kans hesse_biggrin

Olisiko tuosta pukista mitat, niin vois itellekkin rakentaa.

T:Jari
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Raaseri - 09.08.11 - klo:08:40
Luulenpa että tuo akselin läpi menevän pystyputki kannattaisi jättää hieman pystympään. Jokaisessa kaupallisessa pukissa akselilinja on noin 10cm taaempana kuin pukin etureuna. Ei kaadu enää eteenpäin, eikä vastaavasta joudu pois nostettaessa käyttämään niin paljon voimaa.

Kaikissa omissa yksipuolisissa pukeissa on lisäksi jotain tukirautaa vaaka- ja pystyputken väliin. Ehkä varmuuden vuoksi, materiaalistahan se on kiinni.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: hidas57 - 09.08.11 - klo:10:14
Joo, näitä pukkeja on itse kukin keksinyt rakentaa ja säästänyt. Kukaan ei toki kerro mahdollisista äxxidenteistä protovaiheessa.  icon_rooki

Näissä maantiemalleissa helpoiten kulkee mukana keskituki.  oops2
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 09.08.11 - klo:11:13
Olisiko tuosta pukista mitat, niin vois itellekkin rakentaa.

T:Jari

Tässä mittoja:

-akseliputki 24cm, n.50mm putkea
-alaputki 70cm
-pystyputki 33cm
-tuki/nostovipu 47cm. Tämä kannattaa tehdä vaikka 10-15cm pidemmäksi kun mulla. Itse käytän usein jatkopalaa, keventää nostoa ja rengas nousee vähän ylemmäs.
Toki se toimii noinkin.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 09.08.11 - klo:11:19
Luulenpa että tuo akselin läpi menevän pystyputki kannattaisi jättää hieman pystympään. Jokaisessa kaupallisessa pukissa akselilinja on noin 10cm taaempana kuin pukin etureuna. Ei kaadu enää eteenpäin, eikä vastaavasta joudu pois nostettaessa käyttämään niin paljon voimaa.

Kaikissa omissa yksipuolisissa pukeissa on lisäksi jotain tukirautaa vaaka- ja pystyputken väliin. Ehkä varmuuden vuoksi, materiaalistahan se on kiinni.

Totta tuokin, jäi vähän turhan lyhyeks toi vipu. Tai sitten ois kulmaa vähän muuttanut. No, eiköhän tällä jotenkin pärjäile.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Raaseri - 09.08.11 - klo:11:40
Tuommoisen Bursigin standin hommaisin jos ei olisi jo nurkat täys ständejä: http://www.youtube.com/watch?v=sbwaWJx1yZI

Livenäkin nähnyt yhden käytössä, on kyllä pätevän oloinen.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: mi16 - 10.08.11 - klo:20:58
Olisiko tuosta pukista mitat, niin vois itellekkin rakentaa.

T:Jari

Tässä mittoja:

-akseliputki 24cm, n.50mm putkea
-alaputki 70cm
-pystyputki 33cm
-tuki/nostovipu 47cm. Tämä kannattaa tehdä vaikka 10-15cm pidemmäksi kun mulla. Itse käytän usein jatkopalaa, keventää nostoa ja rengas nousee vähän ylemmäs.
Toki se toimii noinkin.


Kiitos mitoista, tuli rakennettua kopio, laitoin vielä nurkkiin lattat tueksi.

Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: Jami-75 - 12.08.11 - klo:09:06
Olisiko tuosta pukista mitat, niin vois itellekkin rakentaa.

T:Jari

Tässä mittoja:

-akseliputki 24cm, n.50mm putkea
-alaputki 70cm
-pystyputki 33cm
-tuki/nostovipu 47cm. Tämä kannattaa tehdä vaikka 10-15cm pidemmäksi kun mulla. Itse käytän usein jatkopalaa, keventää nostoa ja rengas nousee vähän ylemmäs.
Toki se toimii noinkin.


Kiitos mitoista, tuli rakennettua kopio, laitoin vielä nurkkiin lattat tueksi.

Komee kun mikä ja toimii ku junan vessa! hesse_biggrin
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: j@ck - 12.08.11 - klo:19:50


Tässä lontoon kielellä.
Eli lukkoruuvi auki ja kiertelemään kunhan saat painon pois etuselta.






Eli kuorman mukaan ja sillain simppelisti keulaa ei säädellä..

Jopas nämä tekstien lainaamiset on hankalia minulle, aina menee päin peetä-
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: spk_1978 - 12.08.11 - klo:20:09
No voihan sillä painaumaa säätää tosin hiukan hankalaa se on ilman keskitukea.
Siitä että miten säädöt vaikuttaa mopon käyttäytymiseen  en uskalla veikata mitään.

Aika tunnoton tuo K-sarjalaisen keula on, toisaalta matka-ajossa alusta toimii hienosti.

Radalla keula tuntuu pehmeältä, nomiajossa runko toimii ihan hyvin.

ESA taitaa vaikuttaa vain takajouseen? (jotkus artikkelit kyllä väittää että etunenkin säätyy)
Siitä voisi jotain päätellä rungon toimintaperiaatteesta ja etupään säätötarpeesta.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: mi16 - 12.08.11 - klo:21:09
Nyt kun noita telineitä alkoi tekemään, niin tein myös eteen telineen. Tein tavalliseen takapyörän nostimeen sovitepalat. Kuva kertoo ehkä enemmän:

Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: j@ck - 13.08.11 - klo:16:39

ESA taitaa vaikuttaa vain takajouseen? (jotkus artikkelit kyllä väittää että etunenkin säätyy)
Siitä voisi jotain päätellä rungon toimintaperiaatteesta ja etupään säätötarpeesta.

Niin minun ymmärtääkseni ESA korvaa vain takavaimentimen mekaaniset säädöt. Joku kutina kuitenkin, että uusissa 1600 malleissa säätö vaikuttaisi myös eteen. Onkohan näin..
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: huttma - 13.08.11 - klo:20:06

ESA taitaa vaikuttaa vain takajouseen? (jotkus artikkelit kyllä väittää että etunenkin säätyy)
Siitä voisi jotain päätellä rungon toimintaperiaatteesta ja etupään säätötarpeesta.

Niin minun ymmärtääkseni ESA korvaa vain takavaimentimen mekaaniset säädöt. Joku kutina kuitenkin, että uusissa 1600 malleissa säätö vaikuttaisi myös eteen. Onkohan näin..

1600 mallissa ESA säätää eteen vain iskunvaimennuksen jäykkyyttä. Takapäässä se säätää myös jousen esijänitystä.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: mp71 - 19.08.11 - klo:23:13
Kyllä jo K1200S/R -malleissa ESA säätää iskunvaimennusta edessäkin.

Ohessa linkki myytävänä oleviin K1200S/R iskareihin http://www.beemerboneyard.com/31427691036p.html
Etuiskariinkin menee piuhat, mutta edessä ei ole sähkömoottoria jousen esijännityksen säätöön kuten takana.

Tuntee sen ajossakin nyökkimisen vähentymisenä kun säätää vaimennusta jäykemmäksi
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: j@ck - 22.08.11 - klo:11:24
^Mahdollistahan se, voisi siellä vaimennuksen säätö ollakin. Nuo on kyllä tarvikevaimentimia, liekö alkuperäisessä etuiskarissa piuhoja.. Onko joku purkanut ässää / ärrää niin paljon, että etuvaimennin on kunnolla näkyvillä?
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: RiKe - 22.08.11 - klo:16:52
Huoltocd:n mukaan etuiskariin menee kaksinapainen johto. Iskarin ja syylärin irroitelussa on erikseen mainittu ESA-malleissa olevan piuhan irroittaminen.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: MotoAuto - 22.08.11 - klo:18:20
Kyllä sinne nelinapainen johto menee:
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: mp71 - 23.08.11 - klo:18:06
^Mahdollistahan se, voisi siellä vaimennuksen säätö ollakin. Nuo on kyllä tarvikevaimentimia, liekö alkuperäisessä etuiskarissa piuhoja.

Kuvan iskarit oli purkuosia käytetystä. Käsittääkseni alkuperäisiä - tai ainakin samannäkösiä kuin esmes mulla on paikoillaan.
Otsikko: Vs: K1200S jousitus
Kirjoitti: MotoAuto - 23.08.11 - klo:21:41
Tuossa kuvassa on mun etuiskari, joka oli menettänyt vaimennuksen kokonaan. Heinolla huomasivat että muistiin oli jäänyt huomautus toimimattomasta vaimennuksesta. Huoltomies sanoi korjanneensa muutaman josta oli mennyt johto poikki, oli kuulemma tehtaalla hieman huonosti asennettu innocent
Avasin johdon päällä olleen suojakuoren ja löysin katkenneen keltaisen johdon. Oli mennyt poikki iskarin alapään kohdalta jossa se oli tiukasti nippusiteellä kiinni, joten iskarin joustaessa taivutus tapahtui ihan noppusiteen kohdalla.
Jousessa ei ole jäykkyyden säätöä, kuin manuaalisesti  idea3