Mörö,
Ostin otsikon mukaisen pyörän tässä vuoden vaihteessa ja vuosimallia 1997. (tosin peilit on katteissa kuten uudemmassa mallissa) Alkuperää Saksan mailta, tosin huoltokirja niin Saksassa kuten Suomessa täydellinen jota itsekin jatkoin.
Vein pyörän öljyjen&suodattim(ie)n vaihtoon, abs jarrunesteiden vaihtoon sekä venttiilien säätöön BikeTeamille Vantaalle. Syy sinne vientiin tietty oli merkkiliike joka oletettavasti tuntee bmw merkin paremmin kuin allekirjoittanut.
Pitkä tarina lyhyesti kaiken kaikkiaan pyörä mökötti huollossa 3 viikkoa koska kuulemma jotain venttiilien osia ei saatu ja niitä odoteltiin. Kun vihdoin sain pyörän ajoon viime viikon perjantaina, oli vedot kateissa kaasu kahvan ylittäessä 45 astetta ja 5000rpm jälkeen. Ajattelin ettei tuo nyt voi johtua venttiileistä kun tuohan olisi jo hajonut alkukilometreillä (vai johtuuko?).
Ajoin sinä perjantaina max15km eli käytännössä heti kun tuon huomasin lopetin ajamisen ja pyörä jäi parkkiin odottelemaan maanantaita.
Maanantaina 16.5. vein pyörän takaisin BikeTeamille Vantaalle (siinä Jumbon lähellä) ja ilmaisin huoleni.
Hetken asiaa poikien ihmetellessä pyysin vaihtamaan polttoaineen suodattimen ja ilmanputsarin kun näitä ei sitten oltu vaihdettu vaikka oletin että nekin olisi vaihdettu silloin ensimmäisen 3 viikon aikana :)
Noh 2.5 tunnin odottelin jälkeen sain pyöräni takaisin ja ajoin sinä iltana noin 40 km ja kaikki vaikutti olevan ok. Keskiviikkona seuraavan kerran päätin sitten vähän taas jo aamusta lähteä liikkeelle möpöllä ja kappas tontissa oli bensaa niin maan perkel##sti ja näytti olevan myös öljyä kohtalainen määrä.
--> pyörä hinattiin sitten taas samaan paikkaan ja nyt sitten asiaa tutkitaan.
Bensan ulostulo on sinänsä kohtuu helppo arvata kun pa-suodin juuri vaihdettu, eli jokin letku vähän irti tai suodin tankissa jotenkin huonosti kiinni?
MUTTA:
Kertokaapa viisaammat mistä tuo öljy voi päästä muualta pihalle kuin kannen tiivisteestä?
Voiko olla että venttiilien kanssa on nyt jotain kohellettu ja noilla km määrillä ajoa nyt olisi jotain rikkoutunut ja öljyä tulee jostain tästä syystä ulos?
Missä sijaitsee huohotin letku koneelle, olisiko tukkeessa?
Onko pyörän alla jotain öljylinjaa, prikkaa, tms. kikkulaa joka olisi voinut korkata ja tästä syystä öljyä pihalle?
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Öljy proppuun en usko että olisi rikki koska olisin kyllä ajon aikana huomannut jos tavarat olisi tullut pihalle.
Pojat BikeTeamilla sanoivat kuulemma olevan pelkkää bensaa mutta minä kyllä väitän että öljyä oli tontissa myös kohtalainen määrä. Venttiiliensäätö töineen sekä muut huollot jota tehtiin maksoi noin 700e, luulisi tuolla hinnalla saavan ajokuntoon. Nyt varmaan lisää jotain kustannuksia tulossa?
Kiitoksia etukäteen.