BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Pekkavee - 21.04.10 - klo:23:39

Otsikko: Jarrunesteen vaihto K-sarja
Kirjoitti: Pekkavee - 21.04.10 - klo:23:39
Tuolla on ohjeet niiden servojarrujen nesteiden vaihtoon.
ABS yksikössä on kuusi ilmausnippaa!
http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf


Pekka
 hesse_blink hesse_blink hesse_blink
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: Repa - 22.04.10 - klo:09:04
Tuo on hyvä ohje. Periaatteessa samat ohjeet, kuin tässä ketjussa aiemmin lähettämäni ohje. Ja kuten kuvista näkyy, em. ohje on tehty alunperin LT:n jarrujen huoltoon. Toisaalta kun katsoo kuvia tarkemmin, niin niissä esiintyy esim. bokserikone, joten lienee kyseessä jokin LT:n erikoisversio hesse_blink. Eli ohjeet ovat myös yleisluontoiset ja kelpaavat sellaisenaan kaikkiin näihin BMW:n mopomalleihin, joissa tuo yksikkö on sama.

pekkavee kertoi näiden ohjeiden olevan servojarruille. Osa ohjeiden kuvista ei kylläkään ole servojarruista, osa on. Tämä ei ole oikeasti oleellinen juttu, homma tapahtuu samalla tavalla oli kyseessä servot tai ei. Kuvissa on vain käytetty aika sekalaista materiaalia eri pyörämalleista ja eri jarrutyypeistä. On mielestäni hiukan hämäävää. Etenkin kun LT:stäkin osa kuvista on servojarruista, osa tavallisista jarruista.

Joitain nyansseja on, jotka malleittain eroavat. Esim. noissa kuvissa näkyy etujarrusatulan ilmausruuvi, joka on LT:ssä käytössä 2001 malleihin asti.  Samanlainen on luultavasti myös samanikäisissä RS/GT malleissa (en ole niihin remppaa tehnyt, mutta oletan). Ei pidä hätääntyä, vaikka omasta moposta ei samanlaista osaa löydykään. Uudemmissa on jo tehdasasennuksena sellaisenaan toimivat ilmausruuvit joten tuollaista osaa ei enää moposta löydy.

Toinen juttu on sitten nuo ilmausruuvit ABS-yksikössä. LT:ssä ilmausruuvit ovat aika hyvin esillä. S/R/GT malleissa vielä paremmin. Mutta olen tehnyt tuota varten itselleni erikoisavaimen joka hiukan helpottaa hommaa. Eli tuolla aiemmin postasin kuvan jossa näkyy holkki/lenkkiavainyhdistelmä jolla nipat saa fiksusti auki/kiinni niin, että ilmausletku on ABS-yksikän nipassa kiinni kokoajan. Jos joku haluaa tuommoisen avaimen tehdä, niin sehän ei vaadi kuin 1/4 " hylsyn ja 7 mm lenkkiavainen liitttämisen toisiinsa. Minulla on noita muutama hyllyssä valmiina, joten jos joku haluaa nesteitä vaihtaa eikä itse tee avainta minulta saa suurin piirtein omakustannushintaan postitse tuommoisen avaimen.
 
Joissakin muissa malleissa (oliskohan RS/GT ABSIII-yksiköllä) on muistaakseni joku ilmausruuvi tosi vaikeassa paikassa sivulla jolloin erikoistyökalua todella tarvitaan.

(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/rsgt abs bleeding.jpg)








t. Repa
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: Repa - 22.04.10 - klo:09:32
Itse vaihtaessani äSsään jarrunesteet käytin tehdasromppua apuna. Minulla oleva romppu on vanhempi versio ja siinä on virhe. Ohjeessa oleva kuva neuvoo etujarrun osalta kytkemään tuo suppilon etummaiseen ABS-yksikönsäiliöön. Tuo säiliö on merkitty H-kirjaimella, jonka oletan tarkoittavan "Hinten" eli takajarrua. Kun taas takimmaisessa säiliössä on V-kirjain, joka voisi tarkoittaa "Vorne" eli viittaisi etujarruun. No, tein kuvien mukaan. Suppilo (tässä tapauksessa pussisysteemi) etummaiseen säiliöön, virrat päälle nippa auki etujarrusatulasta ja kahvaa painamaan. No nesteet tulivat ulos ja alkoipa tulla ilmaakin ihan kiitettävästi. Vilkaisin varmuuden vuoksi takasäiliöön ja tyhjäksihän se oli mennyt. Eli merkinnät H ja V kertovat että kyseessä on taka- ja etu-piiri.
Ja rompulla kuvat ovat menneet ristiin. Olettaisin tuon virheen olevan korjattu uudemmissa rompuissa.


t. Repa

Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: joko - 30.05.11 - klo:00:07
Tuossa pari viestiä ylempänä olevassa Repan laittamassa kuvassa on samanlainen abs yksikkö kuin tuossa minulla työnalla olevassa pyörässä. Eli nyt näitä juttuja luoskelleena, vaikututtais siltä että edessä on 2x3h työ hedari Eli pyörä on -02 mallinen k1200rs ja vaikuttais siltä että abs yksikkö on täynnä ilmaa. Yksikössä on yhteensä 6kpl ilmausruuveja, mihin näistä tulee "juottaa" uutta jarrunestettä esim. pussilla että tilanne saadaan korjattua?
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: spk_1978 - 30.05.11 - klo:07:03
Vie se Repalle.
Juot kahvit aikas kuluksi ja poistut ihmetellen kun takanen savuaa ja äänet muuttui. airrev

Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: joko - 30.05.11 - klo:15:55
Hivenen on pitkä matka ajella jarruttomalla pyörällä yli 400km/sivu.

Edit: ongelma selätetty ilman ainuttakaan hienoa erikoistyökalua ja bmw huollon ohjeajastakin jäi vielä aika monta tuntia käyttämättä...
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: Repa - 31.05.11 - klo:07:58
Tuossa pari viestiä ylempänä olevassa Repan laittamassa kuvassa on samanlainen abs yksikkö kuin tuossa minulla työnalla olevassa pyörässä. Eli nyt näitä juttuja luoskelleena, vaikututtais siltä että edessä on 2x3h työ hedari Eli pyörä on -02 mallinen k1200rs ja vaikuttais siltä että abs yksikkö on täynnä ilmaa. Yksikössä on yhteensä 6kpl ilmausruuveja, mihin näistä tulee "juottaa" uutta jarrunestettä esim. pussilla että tilanne saadaan korjattua?

So, olen hiukan hidas vastaamaan.
En oikeasti muista kuinka homma hoituu, mutta minun ei ole noista tarvinnut koskaan mitään sisään työntää.
Onko RS:ssä tehostin?
K12S ja K12LT (2002 alkaen) ovat tehostimella ja niiden kanssa toimintamalli on hiukan erilainen kuin perus ABS.

Melkeinpä panisin aietta vain täyttökorkista sisään, letku ilmausruuviin, ilmausruuvia auki ja virrat päälle.
Ja sitten kevyesti jarrukahvaa/poljinta painaen.
Tehostimen kanssa saa olla tarkkana. Jos painaa paljon, tavaraa tulee paljon ulos.
Normaalin ABS:n kanssa homma meni ihan täytöllä ja normaalilla ilmauksella.

t. Repa




Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: Repa - 31.05.11 - klo:08:01
Hivenen on pitkä matka ajella jarruttomalla pyörällä yli 400km/sivu.

Edit: ongelma selätetty ilman ainuttakaan hienoa erikoistyökalua ja bmw huollon ohjeajastakin jäi vielä aika monta tuntia käyttämättä...

Nuo BMW:n ohjeet ovat niille, jotka haluavat tehdä homman 100%:sesti.
Jos itse tekee ja tyytyy 98.73%:seen lopputulokseen, niin kuin autolleenkin tekisi, niin tunnin pari säästää BMW:n ohjeajoista ja homma on paljon helpompi ja halvempi. Ilman erikoisjuttuja.

t. repa
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: joko - 31.05.11 - klo:17:05
joo, ilmasin ensiksi kahvalta abs yksikölle menevän putken sieltä abs yksikön puolelta putken liitoksesta, sen jälkeen abs mötikästä ilmausruuvit netistä löytyneen ohjeen mukaan ja aikaa hommaan ei sitten kovin paljoa mennyt. Takajarrunesteet oli helpompi vaihtaa kun näki kokoajan säiliön pinnan. Kaverista ei tuossa hommassa haittaa olisi tai sitten tuosta pussukasta jolla tarjoilla jarrunestettä säiliöön lisää.
Otsikko: Vs: Vs: Jarrunesteen vaihto
Kirjoitti: ville68 - 02.01.12 - klo:08:33
Hivenen on pitkä matka ajella jarruttomalla pyörällä yli 400km/sivu.

Edit: ongelma selätetty ilman ainuttakaan hienoa erikoistyökalua ja bmw huollon ohjeajastakin jäi vielä aika monta tuntia käyttämättä...

Nuo BMW:n ohjeet ovat niille, jotka haluavat tehdä homman 100%:sesti.
Jos itse tekee ja tyytyy 98.73%:seen lopputulokseen, niin kuin autolleenkin tekisi, niin tunnin pari säästää BMW:n ohjeajoista ja homma on paljon helpompi ja halvempi. Ilman erikoisjuttuja.

t. repa

Terve ja hyvää alkanutta vuotta!

Löysin tämän aiheenne. Teen talvihuoltoja GT:een ja olen pähkäillyt, uskallan itse vaihtaa nuo jarrunesteet. Pyörä tehty kesäkuussa 2006, integroitu ja surisevat servot. Ksymyksenä seurakunnalle:
Mistä saa ostettua tuota nesteen vaihtopussia tai purkkia?
ja tarvitseeko jarrupaloja irrottaa, jos vaihtaa nesteet tuolla 98,73 % tarkkuudella?

Mulla on bmw huolto dvd vuodelta 2010, jossa on vielä tuo virhe noissa abs-yksikön liitospaikoissa. Eli käsketään liittämään purkki H (taka)-liittimeen, kun vaihdetaan etupiirin nestettä.

Mulla lienee sen mallin abs-yksikkö, että tuota erikoistyökalua ei tarvita, kun avataan abs-yksikön ilmausruuvi, päät on helposti käsillä.




 
Otsikko: Vs: Jarrunesteen vaihto K-sarja
Kirjoitti: perttip - 03.01.12 - klo:21:20
Itse huolellisesti tehden tuonkaan BMW-mallin jarrunesteitten vaihdossa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä  respekt , minulla olisi sellainen "kotitekoinen" jarrunesteitten täyttösäilio servoyksikköön, jolla saa yhtäaikaa nestetäytön kumpaankin piiriin, kunhan pitää huolen että jarrunestettä on "kaatosuppilossa".   Voisin "lainata",  nimellistä korvausta vastaan  shakehands , taikka myydäkin, sillä itsellä ei enää ole ko. mallin pyörää  hali_peukku , jossa tuollaista tarvitsen.     ( Eli kyseessä "pimeäpullosalaatikastike"pullo -silikoniletku -Y-haara- silikoniletkut -"sähköservoyksikön täyttöaukkoliittimet")   BMWsmile  Kuvaa ei ollut ko. värkistä tähän liittää....mutta tallista löytyy...  smiley_hitler-t
Lisätty kuvia liittimistä
Otsikko: Vs: Jarrunesteen vaihto K-sarja
Kirjoitti: ville68 - 29.01.12 - klo:20:28
Tänään se sitten tehtiin. K1200 GT sai uudet jarrunesteet. Hienosti meni, työ kesti ilman katteiden irrotusta 2,5 tuntia. Ostin Heinolta kuitenkin uuden Abs-ylivuotoputken, ettei vanhan putken mahdolliset sonnat haittaa ja mene abs -yksikköön. Liitin Bemun letkuihin polkupyörän juomapullon paineilmaliittimillä ja siinä se työkalu sitten oli.

Erikoiskiitos Perttip:lle vinkeistä!

Nyt talvihuollossa tehty: takajarrupalat, jarrunesteet, moottoriöljy, peräöljy ja sytytystulpat.
Enää virittelen navigaattorille paremmin virtajohdon ja sitten odottelemaan ajokauden alkua.

Olo on kuin kuninkaalla, eikun treffikirjettä väsäämään cameron diazille ja mukaan liitän kuvat bmw:stä, jota olen juuri huoltamassa. bmw2_smilie