Muistetaanpas, että jarrujärjestelmä on suljettu painepuolella vain jarrutettaessa. Jarrusylinterissä on pieni reikä, josta jarrunestettä siirretään säiliöstä jarruletkuun tarvittaessa.
Eli:
Jarrupalojen kuluessa pyöräsylinterin männät siirtyvät ulospäin, nestepinta säiliössä laskee vastaavan tilavuuden verran, koska nestettä siirtyy tuohon suljettuun järjestelmään säiliöstä. Tästä johtuen säiliön pinta laskee ja tuo syntyvä tyhjä tila täyttyy ilmalla. Eli säiliö ei ole yleensä hermeettisesti suljettu vaan hengittää. Siis säiliön osalta järjestelmä on avoin, suljettu se on vasta jarrusylinterin männältä pyöräsylinterin männille, eikä tuossakaan kokonaan, koska jarrusylinteriltä on tue edellämainittu reikä tuohon suljettuun osuuteen. Se sulkeutuu jarrua painettaessa, kun jarrusylinterin mäntä liikahtaa ja sulkee sylinterin seinässä olevan reijän. Tätä kautta ainakin kosteutta pääsee järjestelmään.
Sitä, pääseeko kosteus letkun läpi molekyylitasolla, en pysty kommentoimaan. Mutta jarruletkuvalmistajilta varmaan saisi tietoa kysymällä.
t. Repa