Tarkoitukseni ei ole aloittaa perä-keskustelua ála LT, vaan:
Onko kenelläkään pyörässään HP2, R12S, R11S.... peräöljyn tyhjennys roppua? Omassa R12S:ssä roppua ei ole joten perä pitää "nuljauttaa" alas ja laskea öljy "tarkastus"-ropusta pois eli mopo nostimelle => takafillari pois, jarrusatula irti, nopeusmittarin anturin johto irti perän kiinnikkeistä, paralevertangon takapään pultti pois, ja kardaanin haitarikumin kohdalta nuljautta perä alas. Noin lyhykäisyydessään.
Huollon mukaan tyhjennysroppu laitettiin tehtaalla. Kunnes bmw päätettiin ettei peräöljyjä tartte vaihtaa => roppu jätettiin pois => todettiin että öljyn vaihdolla säästettäis perän vaihtoja => lisättiin öljynvaihto huolto-ohjelmaan mutta tyhjennys roppua ei lisätty perämurikkaan. => Vaihtotyö on työläämpi.
Ei se nytkään paha oo, mutta vaatii nostimen.
Öljyn lisäys käy "näppärästi"
abs/nopeusanturin kautta, apuna on hyvä olla iso lääkeruisku ja pätkäletkua. Öljyä menee 0,22 dl, joten annostelun vuoksikin lääkeruisku on hyvä apuväline. 60 ml ruisku oli suurin löytämäni, maksoi 0,2€/kpl.
Eli onko kellään tyhjennysroppua tai onko kukaan laittanut/laitattanut sitä jälkeenpäin? Vaatinee koneistamo visiitin?
Edit 11.6.2010: Tässä esitetyt ohjeet ja täyttömäärä 0,22 dl perustuvat huoltoromppuun 3/2008, peräöljy suositus on Castrol SAF-XO. Meinaan kun tuolla K1200GT osastolla on erilaisia täyttömääriä. Toisaalta onhan se peräkin K-sarjalaisissa eri puolella.
Edit 6.8.2010: kiristysmomentit: tyhjennysproppu (M12x1) 20 Nm + O-rengas 11.2x1.8, paralevertangon takapään pultti (M10x55-10.9) perään 42 Nm (mutteri vaihdettava uuteen), nopeusanturin kiinnitysruuvi (M6x12) 8 Nm, jarrusatulan kiinnitys (M8x25) 24 Nm, takapyörän pultit (M10x40x1.25) 60 Nm