BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Rex100 - 21.11.12 - klo:11:11

Otsikko: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: Rex100 - 21.11.12 - klo:11:11
Talvella olis aikaa vaihtaa moottoriöljyt, mutta mitä litkua kannattaisi käyttää ?
Huoltokirja suosittaa Castrol GPS:ää mutta joissain keskusteluissa siitä on sanottu, että vaihteet paukkuu sillä. No ainakin minulla vaihteet on aina paukkunut, mutta onko kokemusta, millä öljyllä vaihteet pelaisi paremmin ?
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: j@ck - 21.11.12 - klo:11:57
On.. Laita mineraaliöljyt koneeseen - vaikka ne 15W-40 MX Delvacit.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: veetee - 21.11.12 - klo:23:05
Juu eihän sitä huoltokirjan suosittelemaa kannata nyt laittaa. Delvac on varmaan paras voiteluaine talviseisokin ajaksi.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: j@ck - 21.11.12 - klo:23:52
Niin.. Delvacin parhaudesta tiedä, mutta 15W-40 mineraaliöljyjä 08 ässänkin koneeseen suositellaan ja ne toimii. Ja kun vähän pellepeloton olen, niin mineraalit vaihtui nykyisenkin GT:n koneeseen. Taisin jo aiemmin kirjoittaakin - eroa en voi olla huomaamatta ja vacilla mennään jatkossakin..
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: Rex100 - 22.11.12 - klo:10:05
Oletko tosissasi tuon 15W-40 MX Delvac:n kanssa, sehän näkyy olevan dieselkäyttöisten maansiirtokoneiden öljy, joka ei täytä GT:n ohjekirjan standardien vaatimuksia. Luin kyllä muutamia keskusteluja Delvacin MP käytöstä, kommentteja oli puolesta ja vastaan. Mutta kyllä vähän arvelluttaa laittaa maasiirtokoneen öljyä high tech koneeseen. Onko muita kokemuksia esim. Castrolin 15W-40 öljyistä. Paksumpi viskositeetti sinällään saattaa vähentää kuuman koneen vaihteiden ääniä ??
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: j@ck - 22.11.12 - klo:11:46
Näin siellä K 12 GT:n ohjekirjassa - sivulla 142 - kerrotaan: API-luokituksen mukainen mineraalimoottoriöljy SF ... SH.

Mm. mainittu öljy täyttää ja ylittää nuo vaatimukset. Jos epäilyttää, niin laita jotain muuta mineraaliöljyä. Sillä, onko öljyn viskositeetti 10W-40, tai 15W-40 ei ole tuon taivaallista merkitystä, jos et talvella ajele. Nuo 10W ja 15W ovat kylmän pään viskositeetteja, eli kuumassa koneessa molemmat ovat juoksevuudeltaan samaa SAE 40 tavaraa..

Käy Mobilin sivuilla... Sieltä löytyy mm. seuraavanlainen maininta Vacista: "Erittäin suorituskykyiset bensiinimoottorit ja sekakalusto" Mobil Suomi (http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_engine-oils_mobil-delvac-mx-esp-15w-40.aspx#)

JASO luokituksesta joskus Mobililta kyselin ja sain seuraavanlaisen vastauksen: Mobil Delvac MX 15W-40 on ensisijaisesti raskaan kaluston dieselmoottoriöljy, ja tämän vuoksi sille ei ole haettu JASO MA hyväksyntää.
Todennäköisesti tuote tämän luokituksen täyttäisi, jos se testattaisiin, mutta virallista hyväksyntää ei siis ole.

Jos et tiedä mikä tuo JASO-luokitus on, niin vaikka Tästä linkistä (http://www.motot.net/wiki/Nelitahtimoottorin_%C3%B6ljynvaihto) löytyy jotain tietoa.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: 1234 - 24.11.12 - klo:17:30
Oletko tosissasi tuon 15W-40 MX Delvac:n kanssa, sehän näkyy olevan dieselkäyttöisten maansiirtokoneiden öljy, joka ei täytä GT:n ohjekirjan standardien vaatimuksia. Luin kyllä muutamia keskusteluja Delvacin MP käytöstä, kommentteja oli puolesta ja vastaan. Mutta kyllä vähän arvelluttaa laittaa maasiirtokoneen öljyä high tech koneeseen. Onko muita kokemuksia esim. Castrolin 15W-40 öljyistä. Paksumpi viskositeetti sinällään saattaa vähentää kuuman koneen vaihteiden ääniä ??
Rex100. Haluatko vaihtaa öljylaatua vain vaihteiston äänien takia. Vaihteistossa KÄY pienimäärä öljyä, joten en usko että sieltä tulevat äänet poistuvat tai edes vähenevät millää öljyllä. Uskon kuitenkin että moottorin, vaihteiston ja kytkimen voiteluun soveltuu monta öljylaatua / merkkiä. Enkä usko että valmistaja on valinnut castrolia vain voitelun perusteella. Tämähän on BMW ehkä eka ja kenties viimeinen kuivasumppukone.

Moottorin pohjalta pumpataa öljyä sekä suuri määrä ilmaa öljynlauhduttimeen. Putkistossa ja lauhduttimessa nämä sekoontuu ja siirtyy öljysäiliöön. Tässä järjestelmässä vaaditaan öljyltä sellainen ominaisuus että, öljystä vapautuu ilma mahdollisimman pian. Jos näin ei tapahdu on vaara että, öljyn sisältämät ilmakuplat siirtyvät voiteluun. Uskoisin että, mitä jäykempää öljy on sitä kauemmin ilmakuplat viihtyvät öljyssä. Vaikka käytetää Castrolia olisi öljyn lämpötilan noustava 50c lämpöön ennen kuin aletaa kurmotus.
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: Entelodontti - 27.11.12 - klo:12:54
Kysyin aikanaan eräältä A luokan ratakuskilta mitä öljyä koneeseen kannattaisi laittaa. Mineraalilit vai synteettiset. Vastaus oli synteettiset. Mineraaliöjyissä ei sinäänsä ole kuulemma mitään vikaa mutta korkeimmilla kierroksilla ja lämmöillä ne voivat "leikkaantua" ja sitkeyden laskiessa voiteluteho laskee dramaattisesti.
Kustanussyistä mineraaliöljyjä ei ainakaan kannata suosia. Tässä harrastuksessa öljyt taitaa olla se pienin menoerä..

Synteettinen öljy (http://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_öljy)
Mineraaliöljy (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraaliöljy)
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: 1234 - 27.11.12 - klo:16:29
MOi. Tässä kuva omistajan käsikirjasta K1200S. En tiedä onko BMW hyväksynyt Castrolit, jotka on pyörässäni. Tästä jää sellainen kuva että jos käytät synteettistä on Sinun saatava siihen lupa. Taidan siirtyä Delvac MX:n. 
Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: Repa - 27.11.12 - klo:22:09
MOi. Tässä kuva omistajan käsikirjasta K1200S. En tiedä onko BMW hyväksynyt Castrolit, jotka on pyörässäni. Tästä jää sellainen kuva että jos käytät synteettistä on Sinun saatava siihen lupa. Taidan siirtyä Delvac MX:n.

BMW hyväksyi näihin koneisiin muistaakseni joskus 2008 tai 2009 jotkut synteettiset öljyt käytettäviksi. Siitä löytyy tältäkin foorumilta juttua jossa on tietoa tarkemmin.

Ennen tuota ajankohtaa oli suosituksena vain Castrolin mineraaliöljyt. Ja ilmeisesti syynä synteettisten soveltumattomuus kytkimelle eli kytkimen luistoriski.

Otsikko: Vs: Mitä öljyä moottoriin K1200GT
Kirjoitti: Repa - 27.11.12 - klo:22:14


Moottorin pohjalta pumpataa öljyä sekä suuri määrä ilmaa öljynlauhduttimeen. Putkistossa ja lauhduttimessa nämä sekoontuu ja siirtyy öljysäiliöön. Tässä järjestelmässä vaaditaan öljyltä sellainen ominaisuus että, öljystä vapautuu ilma mahdollisimman pian. Jos näin ei tapahdu on vaara että, öljyn sisältämät ilmakuplat siirtyvät voiteluun. Uskoisin että, mitä jäykempää öljy on sitä kauemmin ilmakuplat viihtyvät öljyssä. Vaikka käytetää Castrolia olisi öljyn lämpötilan noustava 50c lämpöön ennen kuin aletaa kurmotus.

Tuo kone lämpenee muutamassa minuutissa käyttölämpöiseksi. Öljyt lämpenevät ehkä hiukan hitaammin mutta ei se viskositeetti mitenkään olennaisesti  muutu muutaman kymmenen asteen lämmön nousulla joten ei kun kurmottamaan vaan.