BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1600GT/GTL => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: huttma - 20.11.12 - klo:07:12
-
Tietääkö joku, onko K1600:ssa Brembon jarrut. Onkos joku käyttänyt Bemuissaan Brembon jälkimarkkinapaloja. Ovatko alkuperäisen kaltaisia. Duellin luettelon mukaan samat palat sopivat useampaan malliin. Hintaero alkuperäisvaraosiin on melkoinen. ashamed
Tokicon tekemät jarruthan siinä näkyi olevan. Sen merkkisiä tarvikepaloja en googlailemalla vielä löytänyt. Onko joku bongannut?
27.11: Takana onkin Brembon jarru. Tokicon edessä. Putsailin paikkoja viikonloppuna ja näinhän siellä luki. Kai siinä sitten joku ajatus on ollut, kun alihankkijoita on valittu.
-
Lucas-paloja olen käyttänyt HP2 sportissa ja olen ollut ihan tyytyväinen. Tilasin GT:hen kanssa, mutten ole vielä asentanut. Tuolta saa edullisesti:
ebay eteen koko setti (http://www.ebay.co.uk/itm/170900456233?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
ebay taakse (http://www.ebay.co.uk/itm/180961436911?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
-
Nyt mulla on edessä Fedoro Platinium -palat, eikä semmoisia ainakaan kanna laittaa. Jarruteho on selvästi huonompi. Ei ollut siihen hätään muita ja piti reissuun lähteä. Ehkä Fedoron muut toimisivat paremmin, muttei huvita enää kokeilla.
-
Motonetistä löytyy vastaavia TRW-Lucas sintteripalasarjoja, Hiukan kalliimmalla Hinnalla, mitä eBauy:ssa.
-
Olkaas sitten tarkkana kun tilailette taakse paloja.
Stormilta EBCn ja All rightilta Ferrodon ei sovi on reilun sentin liian lyhyet.
Stormilla myyjä vain sanoi ettei voi mitään kun varaosakirjassa on väärä tyyppi, rahat sain kyllä takaisin.
All rigtilla sama homma tarjoaa väärää palaa, hyllystä orkkis palan kanssa löysin oikean kun ei motomarketissa ollut
alkuperäisiä. TR-pyörästä hain sitten toisen sarjan en muista nyt minkä merkkiset oli mutta huomattavasti paremmat
kuin Ferrodon palat.
-
... Onkos joku käyttänyt Bemuissaan Brembon jälkimarkkinapaloja. Ovatko alkuperäisen kaltaisia. Duellin luettelon mukaan samat palat sopivat useampaan malliin. Hintaero alkuperäisvaraosiin on melkoinen. ...
Laitoin keväällä Brembon "vakio"palat (pokseriin), tuntuma sama kuin alkuperäisissä.
-
Rinkuloita vaihdettaessa huomattiin, että takajarrupalat oli aivan loppu, noin 0,5 mm jäljellä, ja olisi laitettu uudet, mutta GTL:ään sopivia ei varmaan 100 erilaisen palan valikoimassa ollut, joten tilaukseen meni ja huomenna vaihdetaan, kestivät siis 20750 km, edessä on vielä likimain puolet jäljellä. Tarvike Brembot meinasin laittaa.
-
Joo. Mistähän hommasit noi takapalat?
-
Onko ihan normaalia että takapalat kuluu moista vauhtia?
-
Joo, saapa nähdä, ainakaan ensimmäiset ei olleetkaan sopivat, kokeillaan nyt tilata alkuperäisten takana olevilla Brembon numeroilla, jos tulisi oikeat. Vai tekeeköhän Brembo noita BMW:lle yksinoikeudella. Esim SKF tekee joitakin laakereita mittatilaustyönä esim Volvolle, ja niitä ei saa muualta kuin Volvo-organisaation kautta
-
Brembon paloja tuo maahan Duell. K1600- mallin Brembon numero on 07GR62SA (SA tarkoittaa seosta ja alkuosa palan tyyppiä. SA on Brembon katalookin mukaan sopiva alkuperäisen paikalle. Duellin numero tuolle on 231-GR62SA. Takapalat on Duellin katalookissa väärin. Tarjoavat siinä 231-BB28SP:tä ja se ei sovi. Oikea Brembon numero on 07BB03SP (sama loru tuosta SP:stä kuin etupaoissa SA:sta) ja Duellin tuotenumero 231-BB03SP.
Takapalat vaihtelin eilen kun lopulta sain oikeat. Hommasin noita jo talvella jemmaan, että olisi sitten valmiina, mutta näin kävi. Minulla olisi siis ylimääräiset 231-BB28SP palat ja voisin myydä ne 30€:lla. Sopivat "vajaapyttyisiin " malleihin Duellin luettelon (netissä kulutusosat luettelo s.425) mukaisesti. Varmistin Brembon luettelosta. Pistä yv jos kiinnostaa.
-
No niin, toisella yrittämällä sattui jo oikeatkin takapalat. Duellilla olikin jo tiedossa, että heillä on luetteloissa GT/GTL:ään väärät palat. Tuntuma on, että takajarru ei ole aivan yhtä tehokkaan tuntuinen, kuin oli alkuperäisillä, vaikka nämä pitäisi olla samat. Ehkäpä se on vain mutua.
Mutta jarrupaloja vaihdetaessa huomattiin, että vain 500 km ajetussa takarenkaassa on ruuvi, ja juuri kuvion pohjassa, ja tottakai läpi. Tuli sanottua pari sopimatonta sanaa. No kummi pois vanteelta ja korjattiin ns. tatilla, ja toisella kerralla jo nykyy pitävän ilmat sisällään. Ainakin 30 vuotta olen ajanut niin autoilla kuin pyörilläkin ilman ainoatakaan rengasvauriota, ja nyt kaksi parin viikon välein.
-
Onko ihan normaalia että takapalat kuluu moista vauhtia?
Taitaa olla näissä integral-abseissa ihan normaalia. Muistelisin, että K 12 RS:ään ja K 12 ässään vaihdoin takapalat ~20 tkm välein. Eikä tarvitse jarrupolkimeen edes koskea happybikeday
-
No ei mulla ainakaan K12R:ssä kulunut takapalat. Jossain 43tkm paikkeilla taisin vaihtaa palat ihan muuten vaan, samalla kun eteenkin, eikä nekään olleet lopussa. Vielä olisi mennyt todella pitkään takapaloilla. Taitaa mennä ajotavan piikkiin nuo kulumiset. Liikaa jarrua. hesse_blum
-
Mites päin toi menee?
Jos jalka "lepää" takajarrulla niin pelkkä takanen ottaa kiinni ja voi näin ollen kulua enempi?
Etujarru aktivoi molemmat jarrut?
Mun mielestä on aika hurja kulumistahti normiajossa takajarrupaloille.
Ellei sitten ole tosi raskaassa käytössä tai ehkä ohkaset palat?
-
No ei mulla ainakaan K12R:ssä kulunut takapalat. Jossain 43tkm paikkeilla taisin vaihtaa palat ihan muuten vaan, samalla kun eteenkin, eikä nekään olleet lopussa. Vielä olisi mennyt todella pitkään takapaloilla. Taitaa mennä ajotavan piikkiin nuo kulumiset. Liikaa jarrua. hesse_blum
Voit olla oikeassa.. Kuitenkin, tai siis ihan varmasti vanhemman K 12 RS:än takapalat oli loppu aina 20 tkm lukemilla, eikä jarrupolkimeen tarvinnut edes koskea (servo-integralit). K 12 ässän takapaloilla taisi sittenkin päästä pitemmälle. Muistankin nyt, että vaihdoin ässään takapalat 30 tkm paikkeilla. Palojen loppuunkuluminen taisi johtua myös jumiutuneesta satulasta..
-
Kyllä minullakin LT:ssä takapalat kestivät liki 40000km, samanlaisella jarrujen käytöllä ja siinäkin on integral absit. Ilmeisesti GTL:n palat ovat pehmeämmät ja sen integralin jarrupainejakauma erilainen
-
Joo. Käytimpä omaani 16 gt Augsburg saksasssa huollosssa. Syynä oli moottorinohjauksen keltaisen merkkivalon syttyminen. Pyörä johtojen jatkoksi ja diaknoosiksi käpy karporaaattorissa eli joku sähköhäiriö. Vika kuitattiin ja ei muutakuin menoksi. Mutta asiaan huoltomies tarkasti lisäksi öljyt, rengaspaineet ja jarrut. Takajarruista totesi, että olet vaihtanut brempon tarvikepalat. Juu äskettäin vaihdettiin kun lähdimme reissuun. Tähän huoltomies totesi. Ei olis kannattanut vaihtaa tarvikepaloja nämä ovat puolenkymmenen tuhannen km päästä vaihdossa. Haki hyllystä originaalit ja siinä mittaillessamme huomasimme, että originaalit ovat kakskertaa paksummat siis kulutuspinta. Mitä tästä taas opimme. Ei muutakuin marmoripyödän taakse ostoksille.
Ps tarvikepalat 49 euroo originaali 74euroo
Pss 50 min työstä ei huolto veloittanut mitään vaan toivotti hyvää matkaa.
-
30´000km huollossa takapalat uusiksi, vanhoissa alle 2 milliä pintaa jäljellä.En edes käytä takajarrua aktiivisesti, korkeintaan jossain puolipaniikissa tulee painettua.Kai näissä ohjautuu painetta,suuren elopainon vuoksi,melko reilusti taakse etujarrua käytettäessä.
Mare
-
Jutunaiheena taas jarrupalat.Tuossa yläpuolella onkin takapalojen vaihto vajaassa kolmessa kympissä, nyt kilsoja 47250 ja takapalat toisen kerran loppu,toisessa palassa 1mm pintaa ja etupalat melko valmiit, alle 2mm ohuin. Alkuperäiset Heinolla 280€ Eteen/taakse joten hain Motonetistä Ferodo sintteripalat, 123€ eteen/taakse. Onko kokemuksia? Oudon näköiset kun ei yhtään uraa missään palassa, yhtenäistä kitkapintaa, niin etu- kuin takapaloissakin.
Mare.
-
TRW-Lucas etujarrupalat Aprilia-Yamaha
Sopivuudet:
- K 1600 GT/GTL 11-> taakse "orgaaninen" TRW-Lucas
TRW-Lucas sintteri etujarrupalat BMW
Sopivuudet:
- K 1600 GT/GTL 11-> eteen "sintteri" TRW-Lucas (tarve 2 sarjaa)
Rahaa on mennyt 100e ja kilometrejä 40 000km ympäri eurooppaa ja hyvin ovat toimineet.
-
TRW-Lucas etujarrupalat Aprilia-Yamaha
Sopivuudet:
- K 1600 GT/GTL 11-> taakse "orgaaninen" TRW-Lucas
TRW-Lucas sintteri etujarrupalat BMW
Sopivuudet:
- K 1600 GT/GTL 11-> eteen "sintteri" TRW-Lucas (tarve 2 sarjaa)
Rahaa on mennyt 100e ja kilometrejä 40 000km ympäri eurooppaa ja hyvin ovat toimineet.
Kannatta liimata samalla jarrujen vinkumista vähentävät laput jarrupalojen taakse.
linkki: https://www.louis.de/en/artikel/antiquietschfolie-trw-f-bremsbelaege-inhalt-4-st/10004371?filter_bike_id=2193&list=48247982
-
Entäs nuo
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrupalojen-asennussarja/Kitinanvaimennuslevyt-yleismalli-59201/
-
Entäs nuo
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrupalojen-asennussarja/Kitinanvaimennuslevyt-yleismalli-59201/
Joo hyvin kelpaa, leikkaa vaan sopivan muotoiseksi. K1300S alkuperäisissä jarrupaloissa on kumipinta takana. Louisilta kun tilasin tarvikkeita, niin tuli ostettua niiltä samalla niitten laput.
-
Ai siinä oli jo alunperin tuollaiset kumit. Mulla ei ollut, mutta vähän tarvetta tuntuisi olevan Luukaksien kanssa, joten pistän hankintaan. Sittenpä näkee mitä niistä on jäljellä kun käy radalla koeponnistamassa.
-
Takajarrulevy. 65000 kilsaa mittarissa ja geeteen takalevy alle minimimitan,onko alkuperäiselle vaihtoehtoja tarjolla, ja mihin hintaan?
ps. nopea kuuklailu ei tuottanut mitään?
Mare
-
Ylläolevaan. Heinolla takalevy yli 420€-ei tule ihan heti tänne! Nettisoivuilla käytettyjä alkaen 150€. Mittaustapakikkailuja, mittasin levyn paksuuden Motonetin jarrulevytyöntömitalla jossa on pienehköt pyöreät mittaupäät, jolloin ne hakeutui syvimpiin uriin ja tulos oli alle alarajan (uusi 5,5 ja hylky4,9mm).Netissä myynnissä olevat (liikkeissä) oli mitattu digitönärillä niin että koko mittausala oli käytössä ja näin tulee mitattua kohoumien huiput, eli levyn paksuimmat kohdat. Oma takalevy oli näin mitattuna 4,9-5,0mm joten eiköhän se kesän mene, jos vaikka tulis tähänkin mopoon tarvikelevyjä myös taakse myyntiin.
ps. vaihdoin viime keväänä taakse sintteripalat ja sen jälkeen on takalevy urautunut, ilmeisesti kovempi pala syö levyä enemmän pehmeä orgaaninen, joka näissä on vakiona. Ainakin näissä Motonetin Ferodo sinttereissä on vähemmän kulutuspintaa kuin alkuperäispaloissa,eikä siten kestä sitäkään kuin originaalit, jotkä vaihdettiin 25200km ajettuna kun Ferodot kesti viime kesän, eli 17300km + ehkä jopa 20000km jos ajaisi aivan loppuun.
Pyörällä on nyt ajettu 64500km ja takalevy alkaa olla alarajalla, 4,9mm, joku joka on käyttänyt vain alkuperäispaloja (orgaaninen) voisi mittailla takalevyn paksuutta, niin selviäisi onko sintteri syyllinen vai loppuuko nämä vain näillä kilsoilla.
Mare
-
Huonosti on tarvikelevyä myynnissä. Tuo pyörä kun on huippumalli, niin huoltokulut sen mukaan, kai.
-
Takajarrulevy. 65000 kilsaa mittarissa ja geeteen takalevy alle minimimitan,onko alkuperäiselle vaihtoehtoja tarjolla, ja mihin hintaan?
ps. nopea kuuklailu ei tuottanut mitään?
Mare
Mites tuolta :http://www.ebay.com/itm/BMW-MOTORCYCLE-REAR-ROTOR-BRAKE-DISC-K1600-GT-GTL-EXCLUSIVE-3421727542-/272104156626 (http://www.ebay.com/itm/BMW-MOTORCYCLE-REAR-ROTOR-BRAKE-DISC-K1600-GT-GTL-EXCLUSIVE-3421727542-/272104156626)
-
Bremboja nykyisin on Louis.de sivuilla myös. Orggis valmistajan levyjä siis.
-
Ei taida olla Louisillakaan kuin etulevyjä. Toi jenkkien käytetty näyttää kyllä hyvältä, uutta vastaavalta, ei paha hintakaan - 215€ toimitettuna + siihen tulli, mutta tuli jo kasattua entisellä joten mennään tuleva kesä tällä ja katsotaan jos -17 kaudeksi olisi jo uusia eu-alueelta.
Mare
-
Tuolta edullisesti jarrupaloja ja tulevat nopeasti.http://www.carpimoto.com/en-FI/Bike_BMW_K-1600-GT/Specific/Brand_Brembo/Search.aspx