BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: mp71 - 10.10.09 - klo:22:52

Otsikko: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: mp71 - 10.10.09 - klo:22:52
Kärsiikö akkua ladata akku paikallaan Ctekin laturilla vai aiheuttaako jotain ylimääräsiä kuvioita (jotain vikaakoodia tms.)? Tuo sähköjärjestelä on kuitenki jotenki eksoottisen tuntuinen. Manuska varottelee, mutta varotteleeko turhaan vain BMW-laturin myynnin toivossa.
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Eka - 10.10.09 - klo:23:48
En usko, että voi tulla mitään ongelmaa. Mulla ainakin on ollut Ctek kiinni suoraan akussa ja akun piuhat kiinni, jos mopo on jäänyt vähäksi aikaa seisomaan. Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa. Latauksessa jännite vähän nousee, mutta mistäpä se elektroniikka tietää, että mitä akulle tapahtuu. Bemarin omaan laturiin kyllä luotan vähemmän, kuin suoraan akkuun kytkemiseen.
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.10.09 - klo:08:46
Mulla myös hontan "älylaturi"   kiinni suoraan akussa ja kaapelit paikallaan, ei ongelmia. hesse_ok
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Bem-Ari - 11.10.09 - klo:10:22
Joo,kannattaa laittaa oma liitin akulle ylläpitolatausta varten.Älylaturien mukana tulee yleensä aikahyvä suojattu liitinkin.Sen kun fiksusti asentaa jostain muovien raosta pilkottamaan,niin tulee laturia käytettyäkin.Itse pääsin alkuperäisellä akulla 3 kesää.Talven aikana tuli aina sillointällöin tökättyä Bentonin älylaturi pariksi päiväksi kiinni.  hesse_biggrin .
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: mp71 - 11.10.09 - klo:12:11
Tarkotus oli eilen käydä latauspiuha ostaan, jonka voi stte kiinnittää suoraan akun napoihin. Mönkkärisssä ja ed. Ducatissa mullon ne ollu, ku akut oli hankalasti sijoitettu. No päädyin sitte koeajolle autolla ja piuhan osto unohtu. Ens viikolla... :-)
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Bem-Ari - 11.10.09 - klo:19:40
Tulikos autokauppaa ??
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 04.12.09 - klo:13:38
Mites muuten K13:sta, pystyykö akun lataamaan siinä sivulla olevasta virran ulosotosta suoraan?

Ja pitääkö olla  pemarin oma älylaturi vai käykö joku vastaava?

Tuli mieleen tuolta Raolin eräästä linkistä kun näin valmiin bemun piuhan.
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Bem-Ari - 04.12.09 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: jarska
Mites muuten K13:sta, pystyykö akun lataamaan siinä sivulla olevasta virran ulosotosta suoraan?

Ja pitääkö olla  pemarin oma älylaturi vai käykö joku vastaava?

Tuli mieleen tuolta Raolin eräästä linkistä kun näin valmiin bemun piuhan.

Ei taida lataus onnistua alkuperäisestä ulosotosta muuta,kuin sillä BMW:n omalla laturilla.Varmaan edukkaampi tehdä oma latauspiuha suoraan akulle. (muista,sulake väliin). :mrgreen:
Otsikko: Re: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 04.12.09 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Mites muuten K13:sta, pystyykö akun lataamaan siinä sivulla olevasta virran ulosotosta suoraan?

Ja pitääkö olla  pemarin oma älylaturi vai käykö joku vastaava?

Tuli mieleen tuolta Raolin eräästä linkistä kun näin valmiin bemun piuhan.

Ei taida lataus onnistua alkuperäisestä ulosotosta muuta,kuin sillä BMW:n omalla laturilla.Varmaan edukkaampi tehdä oma latauspiuha suoraan akulle. (muista,sulake väliin).  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 07.03.10 - klo:18:23
Akku täyteen seisontaan laitettaessa ja maakaapeli irti, niin ei tartte latailla. Just tarkistin ja samaa 12,85 v näyttää digitaalimittari kuin marraskuussakin - ei ole latailu, eikä käynnistelty kertaakaan.
Turhilla käynnistelyillä minkä tahansa akun saa tapettua. Ja jos kaapelit on kiinni, niin ilman latausta ässän akku syväpurkautuu talven mittaan satavarmasti.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 07.03.10 - klo:19:29
Minullakin on lisäliitin katteessa suoraan akun napoihin liitettynä. Lataus käy mainiosti CTEKillä. Suosittelen samaa. Voipi käyttää tarpeen mukaan tuota liitintä muuhunkin. Vaikka kännykän lataukseen.

t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 08.03.10 - klo:09:43
Akku täyteen seisontaan laitettaessa ja maakaapeli irti, niin ei tartte latailla. Just tarkistin ja samaa 12,85 v näyttää digitaalimittari kuin marraskuussakin - ei ole latailu, eikä käynnistelty kertaakaan.
Turhilla käynnistelyillä minkä tahansa akun saa tapettua. Ja jos kaapelit on kiinni, niin ilman latausta ässän akku syväpurkautuu talven mittaan satavarmasti.

Jaa että purkautuu. Mulla on ollu kaapelit aina kiinni, kun ei tiedä koska tulee kiire lähteä ajoon.  hesse_wink2

On sellanen laturikin olemassa, mutta ei sitä raaski ottaa paketista pois.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 08.03.10 - klo:09:48
Purkautuminen on kaikissa nykyajan ajoneuvoissa ominaisuus, joka on vain hyväksyttävä. Eli niin autoissa kuin mopoissakin on toimintoja jotka ovat päällä, vaikka virrat ovat pois päältä. Erityisesti jos vehkeessä on ajonestolaite. Sehän on päällä nimenomaan silloin kun virrat eivät ole kytkettynä.

Eli vaikka se akku 2...3...4 viikkoa säilyttääkin latausta, niin kyllä se aika heikossa hapessa muutaman seisontaviikon kuluttua on.

t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 08.03.10 - klo:10:06
^ Näin se munkin mielestä menee.. Taisi olla 2008 ajokauden lopulla, kun mopo oli seisoi kuukauden päivät. Mittasin mielenkiinnosta akun jännitteen ja se oli laskenut selvästi - oliskohan ollut enää jotain 12,6.. v luokkaa.

Ja itse asiassa valehtelin tuossa edellisessä viestissä.. Olinkin pistänyt marraskuun lukemat muistiin ja mittari näytti tällöin 12,87 volttia, nyt siis 12,85 v. Lukema tarkoittaa kuitenkin sitä, että akku on edelleen täysi, eikä ole käytännössä purkautunut lainkaan..
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 08.03.10 - klo:10:12
Joo, mitä vähemmän varausta akussa on, niin sen nopsempaa se loppuu jos virtaa käytetään.  idea3

Täytyy kai käydä tsekkaamassa, vaikka onkin vasta viitisen kuukautta ollut lataamatta. Näyttää ettei ihan ens viikolla vielä tule ajoakaan.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 08.03.10 - klo:10:20
^ Jos sulla on tarkka yleismittari, niin mittaappas akun jännite ennen kuin alat latailemaan. Olis mielenkiintoista tietää, mitä lukemia mittari 5 kk jälkeen näyttää..
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 08.03.10 - klo:10:52
Purkautuminen on kaikissa nykyajan ajoneuvoissa ominaisuus, joka on vain hyväksyttävä. Eli niin autoissa kuin mopoissakin on toimintoja jotka ovat päällä, vaikka virrat ovat pois päältä. Erityisesti jos vehkeessä on ajonestolaite. Sehän on päällä nimenomaan silloin kun virrat eivät ole kytkettynä.
Eli vaikka se akku 2...3...4 viikkoa säilyttääkin latausta, niin kyllä se aika heikossa hapessa muutaman seisontaviikon kuluttua on.
t. Repa
Noin se menee, ylläpitolataus vähentää murheita. Miten tuo bemarin laturi pelaa originaalin virtapistokkeen kautta? R12S:ssä häviää sammutuksen jälkeen virrat muutaman minuutin kuluessa alkuperäisestä virtapistokkeesta (on ominaisuus ei vika), eikä ainakaan c-tekn laturilla homma onnistu. Joten lataus  pitää hoitaa suoraan akun navoista tai niihin suoraan liitetystä pistokkeesta. Akku on penkin alla niin helpossa paikassa ettei lataus ole ongelma.
offtopic Heikko akku saattaa tuoda murheita vaikka mopo lähtisi käyntiinkin. Nuorison etelä-eurooppalainen skootteri lähti käyntiin mutta ei ottanut kierroksia vaan sammui oitis kun antoi kaasua. Akun latauksen jälkeen mopo pelasi ok, kunnes taas parin viikon seisomisen jälkeen sama homma: "käynnistyy muttei ota kierroksia". Tätä ihmettelin ja joku viisas tarjoili ratkaisuksi akun vaihtoa. => Käytin akun kuormitustestissä => oli loppuillaan => Uuden akun jälkeen ongelmat hävisi. Mopo oli italianihme polttoaineen ruiskutuksella varustettu Aprilia.
Nyky akutkin on lyhytikäisempiä kuin vanhaan hyvään aikaan.
Edit: Jälkeen päin kuulin että nykyisin kulkuneuvoissa (autoissakin) osassa moottoriohjausyksiköt, tunnistaan alhaisen varaustason  ja panee "aja korjaamoon" ohjelman päälle. Mitä ihmettelen, koska napajännitteen luulisi nousevan oitis kun kone käy ja jos oma laturi on ehjä? 
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 08.03.10 - klo:10:57
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: atomic - 08.03.10 - klo:13:46
Käytin pyörän käynnissä pitkästä aikaa ja annoin käydä lämpimäksi. Aivan hyvin lähti käytiin. Pari kertaa kokeillut että lähtee käyntiin (pikku kaljoissa, Repa, olut merkki Carlberg, sama konserni kuin Lapin Kulta) talven aikana mutta ei ole ehtinyt lämmetä tai ladata sen kummemmin.
Joskus marraskuussa ladannut C-tekillä täyteen kun asentelin lisäpistokkeita ja arvelin akun jäävän vajaa tehoiseksi testausten jälkeen.
Mulla myös tallissa tytön skootteri, iltalian ihme Piaggio joka ei lähtenyt napista käyntiin, yritti kyllä mutta ei riittänyt akun teho. Polkimesta lähti käyntiin.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 08.03.10 - klo:14:10
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.

Ei pelaa muilla latureilla, kun bemun omalla. Jotakin viisautta sinne laturin sisään on rakennettu, että se toimii. Pitäisi varmaan tuntea paremmin tuon canbussin toimintaa. Veikkaan, että bmw:n laturi antaa digitaalista viestiä ECUn suuntaan, jolla tuo pistorasiaväylä aukeaa lataukselle.

t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 09.03.10 - klo:11:42
^ Jos sulla on tarkka yleismittari, niin mittaappas akun jännite ennen kuin alat latailemaan. Olis mielenkiintoista tietää, mitä lukemia mittari 5 kk jälkeen näyttää..

Katotaas jos tänään muistaisin. Jos mittaristossa on henkeä, niin yritän myös tulille. Viime keväänä kyllä starttasi, joskaan ei kovin virkeästi.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 09.03.10 - klo:11:49
^ Ei pelaa ainakaan ctekillä, ilmeiseti tarttee sen bemun oman laturin. Helpossa paikassahan se, mutta ei mun ässän akku kyllä missään penkin alla ole. Oops, luin huolimattomasti, kyse olikin ihan toisesta mallista.

Ei pelaa muilla latureilla, kun bemun omalla. Jotakin viisautta sinne laturin sisään on rakennettu, että se toimii. Pitäisi varmaan tuntea paremmin tuon canbussin toimintaa. Veikkaan, että bmw:n laturi antaa digitaalista viestiä ECUn suuntaan, jolla tuo pistorasiaväylä aukeaa lataukselle.

t. Repa
Mä ylläpidän suoraan akun napoihin Optimatella ja hyvin toimii. Mitä muita tapoja on ladata akkua?  ;D
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 10.03.10 - klo:08:44
Eilen nostin hupun pyörän päältä ekaa kertaa noin 5 kuukauteen ja mittasin ensin akkujännitteen: 12,20V. Sitten virrat päälle, kaikki toimi nätisti. Ja eikun tulille noin 2s startilla. Alkuun huikan epätasainen käynti, mutta tasoittui nopeasti komeaksi hyrinäksi. Käyttelin sitten naapurien iloksi ja ihmetykseksi koneen lämpöiseksi. Mittasin samalla akun jännitteen. 14,3V tyhjäkäynnillä ja 14,4V kierroksilla. Sammutin koneen ja mittaisin hetken päästä taas jännitteen: 12,7V ja laskussa.

Mikä olikaan ongelma?  hesse_blink

Samanlaista hoitoa tuo on saanut jo kolme talvea, eli ei ole laturia nähnyt. Laturi on kyllä siltä varalta, että ongelmia tulisi. Oliskohan nyt niin, että pilaatte sen akkunne jatkuvalla latauksella?  idea3
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 10.03.10 - klo:09:33
Sitä samaa minäkin olen joskus miettinyt, siis pilaamista jatkuvalla lataamisella. Vaan oli tuo sun akkusi melkoisesti purkautunut, tuskin olisi montaa starttausyritystä kestänyt. Näinköhän kuudauden päästä olisi enää käynnistynyt...
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 10.03.10 - klo:10:03
Ei akku nykyaikaisilla "äly"latureilla C-Tek, Optimate, Bemarin oma, lataamalla pilaannu. Mutta käynnistys keväällä on helpompi, kun akku on ladattu :mrgreen:.
Akut kestää aikansa, kun tunnit on täysi, niin sitte haetaan uusi. No problem.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 10.03.10 - klo:10:10
En kyllä millään usko että "älylatureilla" sais akun ennenaikaseen hautaan.

Tosin mistä sitä tietää, välillä tuntuu että tietsikka maailman viruksien tekijätki on torjuntaohjelmia valmistavien palkkalistoilla, voihan se olla että latureilla saadaan akkuja hyvin kaupaksi. :mrgreen:

Mä en roikota "älylaturissa" akkua pitkin talvea, mutta noin 1kk välein kytken sen siihen pariksi päiväksi, hyvin on akut kestäneet.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 10.03.10 - klo:10:16
Sitä samaa minäkin olen joskus miettinyt, siis pilaamista jatkuvalla lataamisella. Vaan oli tuo sun akkusi melkoisesti purkautunut, tuskin olisi montaa starttausyritystä kestänyt. Näinköhän kuudauden päästä olisi enää käynnistynyt...

Joo, olihan se purkaantunut, ja jonkin kaasutinpelin kanssa olisi voinut olla heikompaa tuo starttaus. Ei se niin virkeesti sentään jauhanut.

Mutta mielestäni käynnistys oli ihan yhtä helppo kuin milloin tahansa, kun oikein saivarrellaan.  hesse_blum

Akun, kuten miehenkin, elämään kuuluu latautuminen ja purkaantuminen.  hesse_wink2

Tommosella älylaturin jatkuvalla käytöllä kyllä saa jonkinlaisen potkun pysymään huonossakin akussa siihen saakka kunnes laturin irroittaa, mutta siinä saattaa jäädä akun (ja pyörän laturin) todellinen kunto huomaamatta, mikä voi reissussa yllättää.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 10.03.10 - klo:10:28
Tommosella älylaturin jatkuvalla käytöllä kyllä saa jonkinlaisen potkun pysymään huonossakin akussa siihen saakka kunnes laturin irroittaa, mutta siinä saattaa jäädä akun (ja pyörän laturin) todellinen kunto huomaamatta, mikä voi reissussa yllättää.

Tämäkin on kyllä totta, asiaa kaukaisesti liipaten muistan aina taannoisen wingi kuskin jonka näin Pulkkilan huoltsikalla kun tulin tankkaamaan pyörää...

Kaveri oli purkanut lähes koko wingin osiksi siihen alfaltille ja tietty piti mennä kysyyn mikä mättää..

Noh, kertoili että kaikki toimi hyvin kunnes kävi tankkaamassa, sen jälkeen käynnistyi ja sammui kuin seinään..

Epäili vikaa jossain sähköjutuissa ja siksi purkanut pyörää melkoisesti.

Ehdotin että mitäs jos sittenkin akku sippasi.

Kuski kertoi että on lataillut sitä älylaturilla, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt, aina pelannut ja startannut, ei oikeen ottanut todesta koko mun ehdotusta.

Aikansa rapattuaan suostui kuitenkin ottamaan virtaa paikalle tulleesta autosta..

Sehän pamahti laakista tulille ja käyteltiin toinen akku rinnalla aikansa ja aina kun irrotti toisesta akusta, pyörä sammui.

Melkeen puoli tuntia kun annettiin olla sen siinä auton akun kupeessa, rupes pysyyn jo omallaki käynnissä.

Eli näinkin voi käydä, kaikki näyttää toimivan kunnes akku vaan tuli tiensä päähän ja kerrasta. hesse_blink
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 10.03.10 - klo:10:37
Justiin. Mielestäni kesäaikaan, jolloin pyörällä ajellaan, ei ylimääräisissä lataamisissa ole mitään järkeä juurikin tuosta syystä. Jos pyörä starttaa normaalisti omin voimin ajoon lähdettäessä, voi olla aika varma ettei kapasiteetista ole pulaa, eikä piilevää vikaa ole. Ja jos sitten starttaa nihkeesti, niin voi kyllä alkaa hakea vikaa. Ihan kotioloissa eikä tien päällä.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 10.03.10 - klo:11:23
Ei akku nykyaikaisilla "äly"latureilla C-Tek, Optimate, Bemarin oma, lataamalla pilaannu. Mutta käynnistys keväällä on helpompi, kun akku on ladattu :mrgreen:.
Akut kestää aikansa, kun tunnit on täysi, niin sitte haetaan uusi. No problem.


No, joku tässä akkusirkuksessa joka tapauksessa mättää.. Ei akku saa hajota vain vuoden-kahden (tai paremminkin ajokauden) jälkeen. Jos ylläpitolataus ei akkua pilaa, niin tuossa kovin montaa mahdollisuutta ole.

Mieleen tulee vain:

- Turhat käynnistelyt talvella, joiden jälkeen mopon laturi lataa vajaaksi päässyttä (kaapelit kiinni seisonutta) akkua suurella virralla ja tuhoaa akun.

- Niinku tuossa aiemmin on jo todettu, nykyvehkeissä on aina jotain pientä virrankuluttajaa päällä, ajonestoa, hälytintä, kelloa tms.. Akku ei tykkää siitä, että se purkaantuu pienen kuorman vuoksi hiljalleen ja sulfatoituu. Periaatteessa ylläpitolatauksen pitäisi tämä estää, mutta ehkä asia käytännössä ole kuitenkaan niin? Eli jospa ylläpitolataus ei eliminoikaan kaapelit kiinni seisottamista...?

- Tai sitte nämä nykyakut ovat laadultaan täyttä ***kaa.

Itse en ole lataillut talviaikaan akkua, kuin korkeintaan tarpeeseen ja se tarve on helppo todeta mittarilla. Kuitenkin seisontaan laittaessani olen aina huolehtinut siitä, että akku on täysi ja maakaapelin irrottaminen on itsestäänselvyys. Aiemmassa RS:ssä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta, eikä ollut käyttökelvoton vielä silloinkaan - kunhan varmuudeksi Euroopan reissulle vaihdoin..
Tätä samaa käytäntöä meinaan jatkaa edelleen, paremmasta kun en tiedä  drinking22
Nykyisen ässän akku on kestänyt 2 vuotta ja tuntuisi olevan iskussa edelleen. Paha sanoa mitä tulee kestämään - palataan asiaan, kun akun vaihto on ajankohtainen.

Ja joo.. Akku tykkää viileässä säilytyksestä. Mulla niin mopo kuin akkukin seisovat talven tallissa, vajaan 10 asteen lämmössä. Siinäkö se salaisuus..?
Vielä sen verran, että mikä ihmeen vaiva / hankaluus siinä akkukaapelin irrottamisessa on..? Todella helppo - ässässä parin minuutin homma.  Ja onhan akun irrottaminen virtapiiristä suositeltavaa talven ajaksi jo paloturvallisuudenkin kannalta .
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 10.03.10 - klo:11:32
Veikkaan kyllä myös tuota akkujen laadun huonontumista yhtenä syynä, minusta melkeen kaikki tehdään nykysin enemmän tai vähemmän "kertakäyttöisiksi".

Oi missä on ne ajat jollon joku philipsin vatkain kesti 30v ja edelleen toimii. icon_rolleyes
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 10.03.10 - klo:13:17
J@ck kirjoitti:
Ja joo.. Akku tykkää viileässä säilytyksestä. Mulla niin mopo kuin akkukin seisovat talven tallissa, vajaan 10 asteen lämmössä. Siinäkö se salaisuus..?
Vielä sen verran, että mikä ihmeen vaiva / hankaluus siinä akkukaapelin irrottamisessa on..? Todella helppo - ässässä parin minuutin homma.  Ja onhan akun irrottaminen virtapiiristä suositeltavaa talven ajaksi jo paloturvallisuudenkin kannalta .

---------------
Mulla pyörä seisoo 10-15 asteessa, tosin patterin vieressä.

Ei kai tossa kaapelin irroituksessa muuta ole kuin että kello on kai sitten aina päin  633.gif, vai mitenkä. Tuleehan siinä kuitenkin tsekattua akun napojen kunto. Mutta ennemmin noin, eli kunnon lataus ja kaapeli irti, kuin että jatkuvasti laturin perässä.

Edittiä: oli tuo lainaus ensin virheellisesti JTK:n suuhun laitettu
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 10.03.10 - klo:18:19
Harva kait akkua lataa koko talvea, saati ajokaudella? Ylläpitolatauksesta voinee puhua silloinkin kun akku ladataan talvella pari kolme kertaa? "Älylaturilla" ei ole niin tunnin /päivän päällle kuinka kauan laturi on kiinni. (Ennen vanhaan horisko oli latureita, joissa latausvirtaa piti seurailla ja tarvittaessa sitä pystyi säätämäänkin eli piti huolehtia ettei akkua kiehuta kuivaksi.)
Nykyakut kokee useinkin äkkikuoleman, latureista riippumatta. Ja kuten Repa tuolla edellä kirjoittaa, niin nykykulkuneuvojen elektroniikka purkaa akkua, seisoessakin. Miinuskengän irroittaminen, etenkin kun akku on täynnä on hyvä tapa. Mutta jos sitä ei jostain syystä halua tehdä, niin "älylatureiden" mukana tulee pikaliittimellinen johdon pätkä, jonka saa suoraan akun napoihin, jolloin laturin liittäminen on helppoa akun sijainnista riippumatta. Latauksen virtapistokkeen kautta kommentti löytyy Repan vastauksesta. Ja BemArin kommentti sulakkeesta TI-lisäpistokkeeseen on hali_peukku.

PS.
Joskus akut seisoo hapotettuna pitkään, jopa akkuliikkeessä. Minullekin myytiin valmiiksi hapotettua akkua, jossa oli laatikossa rahtileimat + 3 vuoden takaa. Hain toisesta liikkeestä Yuasan, jonka sai hapottaa ihan ite. Kun luulotautisena halusin tuoretta.
PS.PS. Bemarillakin on "parasta ennen" tarra akussa, vinkiksi jos joku on ostanut "ylivuotisen" mopon. Ja tulee akkuongelmia.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Jouni K - 10.03.10 - klo:20:19
Itselläni on  Ctek laturi ja ei sekään koko talvea kyllä kiinni akussa ole, kun sitten noin kuukauden välein käytän kiinni niin
puoleen tuntiin enintään jää lataus aika. Akku on kylläkin vain pari vuotta vanha joten sekin vaikuttanee.

Mutta sitten kysymys teille kokeneille bemaristeille, miten nopsaan tuo avaimella aktivoitava ajonesto syö akun tyhjiin jos
akku on vaikkapa 14Ah akku ja kunnossa oleva? Onko tietoa paljonkos tuo ajonesto syö virtaa? Onko siinä muita sähköä
kuluttavaa kuin tuo vilkkuva punainen led? Ei oikein viitsis laittaa kestotestiinkään kun voi tulla ajokausi ennen testin loppuun
saattamista  ajelu. Kyseessä siis -98 K1200RS malli...
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 11.03.10 - klo:08:31
Laitoinpa oman laturin myös eilen töihin, ensimmäistä kertaa, kun kerran oli akun navat paljaana. Laturi on sellanen mallia Lidl, olisko ollut aikoinaan 6,99€. Tossa aamulla vielä näkyi puskevan virtaskaa (merkkivalo), 13,6V akun navoissa. Ei yhtään ollut lämmennyt se murikka, joten taitaa pelata hyvällä hyötysuhteella. Tänään otan kummiskin irti. Seuraavan kerran vuoden päästä.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 11.03.10 - klo:08:56
Harva kait akkua lataa koko talvea, saati ajokaudella?

Esim. orgin jutuista päätellen läpi talven laturissa pitämien olisi kohtuullisen yleistäkin.
Harvemmassa ne jotka ajokaudella lataa, mutta niitäkin riittää. Joktut ovat kirjoiteleet pitävänsä mopon aina piuhan päässä, kun se ei ole ajossa. Pointtia en oikein ymmärrä, mutta tuskin tarvitseekaan.. Ei kai siitä muuta haittaa ole kuin se, että akun kuntoa on lähes mahdotonta seurata. Kun tunnit sitte tulee täyteen, niin se tapahtuu todennäköisesti muualla kuin omassa pihassa - sekö hyvä?


 offtopic Jos toisen tekstiä lainaa, niin pitääkö se tosiaan lainata kokonaan? Meinaan kun tuota JTK:n viestiä lainasin ja siitä vain yhden lauseen poimin, niin miksei se tule tuollaiseen "lainauslokeroon", vai miksi sitä pitäis sanoa..?
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:09:05
offtopic Jos toisen tekstiä lainaa, niin pitääkö se tosiaan lainata kokonaan? Meinaan kun tuota JTK:n viestiä lainasin ja siitä vain yhden lauseen poimin, niin miksei se tule tuollaiseen "lainauslokeroon", vai miksi sitä pitäis sanoa..?

Ei tarvitse lainata kokonaan, voit pyyhkiä lainaamastasi tekstistä pois sen osan jota et halua käyttää, kunhan et pyyhi quote hakasulkujen välissä olevaa tavaraa pois.

Edit: Muokkasin j@ck sun tekstiä silleen kuin sen halusit olevan, voit käydä kattoon muokkaus napilla miltä se näyttää.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 11.03.10 - klo:09:10
PS.PS. Bemarillakin on "parasta ennen" tarra akussa, vinkiksi jos joku on ostanut "ylivuotisen" mopon. Ja tulee akkuongelmia.
[/quote]

Noin kävi mutta meni takuuseen.  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 11.03.10 - klo:09:12
Laitoinpa oman laturin myös eilen töihin, ensimmäistä kertaa, kun kerran oli akun navat paljaana. Laturi on sellanen mallia Lidl, olisko ollut aikoinaan 6,99€. Tossa aamulla vielä näkyi puskevan virtaskaa (merkkivalo), 13,6V akun navoissa. Ei yhtään ollut lämmennyt se murikka, joten taitaa pelata hyvällä hyötysuhteella. Tänään otan kummiskin irti. Seuraavan kerran vuoden päästä.

Miksi irti? Mulla on koko ajan Optimatessa akku kiinni. Se "hoitaa" akkua yötä päivää; purkaa ja lataa! Pidän sitä jopa ajokaudella kiinni. Lienen "akkufanaatikko"?  hesse_yahoo
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 11.03.10 - klo:10:08
Laitoinpa oman laturin myös eilen töihin, ensimmäistä kertaa, kun kerran oli akun navat paljaana. Laturi on sellanen mallia Lidl, olisko ollut aikoinaan 6,99€. Tossa aamulla vielä näkyi puskevan virtaskaa (merkkivalo), 13,6V akun navoissa. Ei yhtään ollut lämmennyt se murikka, joten taitaa pelata hyvällä hyötysuhteella. Tänään otan kummiskin irti. Seuraavan kerran vuoden päästä.

Miksi irti? Mulla on koko ajan Optimatessa akku kiinni. Se "hoitaa" akkua yötä päivää; purkaa ja lataa! Pidän sitä jopa ajokaudella kiinni. Lienen "akkufanaatikko"?  hesse_yahoo

Voihan nuo olla hienoja vehkeitä tommoset lataavat ja purkavat keksinnöt, mutta mistäs se tietää milloinka olet lähdössä ajoon? Meinaan jos se onkin justiin purkanut akun.

Kuten tuossa yllä jo kirjoiteltiin, niin siinä voi käydä joskus se yllätys reissun päällä, kun ei akku pysykään tolpillaan ilman laturia.

Kun siinä mun 3v vanhan pyörän akussa oli 5kk ajamattomuuden jälkeenkin paukkua starttaamiseen ja olen sen nyt laturilla täyttänyt, niin miksi sitä pitäisi roikottaa turhaan piuhan päässä? Periaatteella mitä vähemmän laitteita kiinni verkossa, sen parempi.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:10:13
Voihan nuo olla hienoja vehkeitä tommoset lataavat ja purkavat keksinnöt, mutta mistäs se tietää milloinka olet lähdössä ajoon? Meinaan jos se onkin justiin purkanut akun.

Haha, hyvä pointti, pitäs varmaan olla joku hieno ajastin sydeemi millä ohjelmoidaan purkaus ja lataus sessiot tarkasti. :mrgreen:
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:10:25
Tuota kun vielä pohtii, niin onkohan kukaan koskaan laittanut mittaria akun ja älylaturin väliin missä vaiheessa se rupee purkamaan ja missä lataamaan?

Jos tuota omaa laturia noin silmällä seuraa niin kyllä se alkuun näyttää keltaista(purkaiskohan just alussa) ja sen jälkeen vihreetä kun on täynnä.

Ei se kyllä missään vaiheessa ainakaan millään ledeillä näytä et väliin purkas vaikka kuin kauan pitäis laturissa.

Tiedä sitten pitääkö edes näyttää mut olis mielenkiintosta joskus pitää mittari väliin ja todeta sen tosiaan purkavan vai liekkö humpuukia koko juttu ja saadaan kivasti kaupaksi näitä. grin
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 11.03.10 - klo:10:32
Niin monen mopon ja vuoden jälkeen olen huomannut, että se purkaminen ei tarkoita sitä, että akku olisi aivan tyhjä. Ajoon lähtiessä olen nypännyt piuhat irti ja ei kun mopo tulille. AINA on lähtenyt enkä ole vilkkuviin ledeihin huomiota kiinnittänyt.  hali_peukku
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:10:43
Niin monen mopon ja vuoden jälkeen olen huomannut, että se purkaminen ei tarkoita sitä, että akku olisi aivan tyhjä. Ajoon lähtiessä olen nypännyt piuhat irti ja ei kun mopo tulille. AINA on lähtenyt enkä ole vilkkuviin ledeihin huomiota kiinnittänyt.  hali_peukku

Juujuu, mutta akun kunnon kannaltahan olis just tärkeetä että se purkais sen aivan tyhjiin ennen latausta, näin se todellakin saattais jatkaa akun ikää. hesse_wink2


Ps. Huomaa että odotellaan jo lumien sulamista. :mrgreen:
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: spk_1978 - 11.03.10 - klo:11:04
Niin monen mopon ja vuoden jälkeen olen huomannut, että se purkaminen ei tarkoita sitä, että akku olisi aivan tyhjä. Ajoon lähtiessä olen nypännyt piuhat irti ja ei kun mopo tulille. AINA on lähtenyt enkä ole vilkkuviin ledeihin huomiota kiinnittänyt.  hali_peukku
Juujuu, mutta akun kunnon kannaltahan olis just tärkeetä että se purkais sen aivan tyhjiin ennen latausta, näin se todellakin saattais jatkaa akun ikää. hesse_wink2

Riippunee akusta.
Joidenkin digikameroiden akkuja ei saa päästää tyhjiksi lainkaan.
Samoin jotkut kameratestit näyttää ettei sitä ekaa "superlatausta" saisi tehdä.
Tää nyt siis mitenkään hifistelemättä mutta silti perkeleesti pätien.

harvompa noita mopoja digikameroiden akuilla ooon koittanu tulille saada.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:11:08
Joidenkin digikameroiden akkuja ei saa päästää tyhjiksi lainkaan.

Menee kyllä jo vähän  offtopic, mutta nyt tuli mulle uutta juttua, empäs ole törmännyt sellasiin tikikameroitten akkuihin, joita ei saa päästää tyhjiksi ennen latausta??? hesse_blink
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: spk_1978 - 11.03.10 - klo:11:16
Siis täysin tyhjiksi.
Briteissä lueskelin lehtestä moisesta.  (työmatkoilla yleensä mopo ja kameralehtiä mukana)
Kuulemma heikentää joidenkin uusien akkujen kapasiteettia.

Mää näistä mitään tiedä täysillä eteen jos se starttaa prkl
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:11:22
Siis täysin tyhjiksi.
Briteissä lueskelin lehtestä moisesta.  (työmatkoilla yleensä mopo ja kameralehtiä mukana)
Kuulemma heikentää joidenkin uusien akkujen kapasiteettia.

Mää näistä mitään tiedä täysillä eteen jos se starttaa prkl

Nojaa, en väitä oikeen kovasti vastaankaan, mut varmaan satoja uudehkoja sekä wanhoja tikikameroiden akkuja duunissa elvyttäneenä en ole koskaan törmännyt moiseen.

Kyl ne on ensin pitänyt purkaa täysin tyhjiksi ja sen jälkeen yllättäväkin elpyminen joidenkin kohdalla tapahtunut, ei tosin pitkäikäinen keino kaikkien akkujen osalta.

Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 11.03.10 - klo:11:54
Niin monen mopon ja vuoden jälkeen olen huomannut, että se purkaminen ei tarkoita sitä, että akku olisi aivan tyhjä.
En usko akkulaturin, joka purkais akun VÄLILLÄ tyhjäksi, menestyvän kovin kauan markkinoilla. Amerikassa moisen ostaja muuttuis lakituvassa miljonääriksi. Latauksen alussa, noiden mainosten "elvytystoimien" yhteydessä, purkaminen lie mahdollista.
Isommissa akuissa on niin paljon energiaa joten aikaa palais kohtuu kauan että elektroniset laturit edes pystyis purkamaan täyden akun.  Lämmöksihän se purkuenergia pitää muuttaa.
Älylaturit vahtii akun tilaa keskeyttämällä lataamisen vaikka puoleksi tunniksi – tunniksi. Ja seuraamalla samalla napajännitettä. => Jännitteen mahd. muutoksen perusteella laturi arpoo jatkolataustarpeen ja -tavan. Saattavat nostaa hetkeksi jännitteen varsin isoksikin tms. (Lienee syy siihen miksi akku suositellaan irroitettavaksi latauksen ajaksi?)
Eli "älylaturi" tekee saman, kuin heppu joka käy mittaamassa napajännitteen tammikuun synkkänä iltana ja kytkee laturin yöksi ja aamulla irrottaa laturin ja seuraa napajännitteen mahd. putoamista jonka jälkeen….
Akku kuolee kuitenkin aina tien päällä, viikonloppuna kun kaikki liikkeet on kiinni, paikassa jossa on mahdollisimman paljon katsojia.
Taitaa olla liian pitkä aika edellisestä ajopäivästä ja liian pitkä seuraavaan hedari. Kun katsoo tämän viestiketjun asiallista aloitusta, niin aika kauas ite aiheesta ollaan päädytty :mrgreen:. Näinkin mielenkiintoinen idea3 aihe kun akun lataus.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 11.03.10 - klo:12:19
Häh, katsoin nyt uudestaan tuon asiallisen keskustelun aloituksen. Ja voi hirvitys, minähän iskin Liiterin myymän laatulaturin ihan raakana (vilkaisin kyllä poikkeuksellisesti käyttöohjetta) akun napoihin. Nyt taitaa mopo kenkkuilla koko kesän, tai ainakin huoltoon saakka. Näi mää luule.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 11.03.10 - klo:12:36
Sehän on saman maan tavaraa kun mopoki. Vauhti saattaa vaan kiihtyä.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: spk_1978 - 11.03.10 - klo:14:05
Kun katsoo tämän viestiketjun asiallista aloitusta, niin aika kauas ite aiheesta ollaan päädytty :mrgreen:.

Kunnon offtopicit rulettaa, yritystä pelissä.
Mä olin eilen Afrikassa. offtopic
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 11.03.10 - klo:16:41

Kunnon offtopicit rulettaa, yritystä pelissä.
Mä olin eilen Afrikassa. offtopic
offtopic Nää mun jutut sopii laittaa pitkään kestäneen ajamattomuuden piikkiin. Sorry.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Matso - 11.03.10 - klo:19:49
Tähä threadii on pakko osallistua  offtopic  hesse_hellou
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: pthuone - 11.03.10 - klo:20:29
Tähä threadii on pakko osallistua  offtopic  hesse_hellou
Tähän ON pakko osallistua.
Kevään eka startti lähestyy, kerran on ladannut akun muistaakseni setekillä eikä kauaa töitä tehnyt, piuhat on ollut
irti koko ajan.
Näin meillä ajelu
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: tahvo - 11.03.10 - klo:20:34
Tähä threadii on pakko osallistua  offtopic  hesse_hellou

Mää oon ladannu parikertaa setekillä, n. tunnin tai puolentunnin pätkiä, mitä nyt on tullut touhuttua hallilla muuta...

Piuhat on kii ja kaikkee, lähtee käymään tai sitten ei..  lähti viimeks ku koitin.. 
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 12.03.10 - klo:08:35
Hei, hyvä meininki.  withstupid offtopic

Eilen irtisanoin laturin hommistaan. Näillä mennään.  oooh
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 12.03.10 - klo:10:39
Elekee nyt mittään tikikameran akkuja tähän sotke, ne on ihan eri asia kuin mopon akku. Jos mopetin (tai auton) akkua haluaa elvyttää, niin ikivanha konsti on purkaa akku isolla virralla ja sen jälkeen ladata pienellä virralla. Tällä menetelmällä ja sitä vaikka jonkun kerran toistaen saattaa sulfatoituneenkin akun saada elpymään.
Akkua ei kuitenkaan saa syväpurkaa, kunhan vaan purkaa sen nopeasti sinne 12 v nurkille. Isolla virralla purkaminen voipi vaan olla hankalaa, jos ei ole siihen sopivaa vastusta tms. Enpä ainakaan itse raaskisi startilla niin kauaa jauhattaa..  Ei ylläpitolaturit akkua voi tuolla em. tavalla purkaa, johan siinä hehkuisi piuhat ja laturikin punaisena..
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 12.03.10 - klo:12:45
Elekee nyt mittään tikikameran akkuja tähän sotke, ne on ihan eri asia kuin mopon akku. Jos mopetin (tai auton) akkua haluaa elvytää, niin ikivanha konsti on purkaa akku isolla virralla ja sen jälkeen ladata pienellä virralla. Tällä menetelmällä ja sitä vaikka jonkun kerran toistaen saattaa sulfatoituneenkin akun saada elpymään.
Akkua ei kuitenkaan saa syväpurkaa, kunhan vaan purkaa sen nopeasti sinne 12 v nurkille. Isolla virralla purkaminen voipi vaan plla hankalaa, jos ei ole siihen sopivaa vastusta tms. Enpä ainakaan itse raaskisi startilla niin kauaa jauhattaa..  Ei ylläpitolaturit akkua voi tuolla em. tavalla purkaa, johan siinä hehkuisi piuhat ja laturikin punaisena..
Väännetään nyt sitten vielä: Älylaturin paketissa lukee, että "korjaa sulfatoituneenkin akun" eli kukas nyt haukkuu ja ketä?  angry  horisko jumpie
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 12.03.10 - klo:13:25
Ja motoruppi korjaa loppuunajetun koneen  bowdown  Painettu sana ei valehtele  hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Matso - 12.03.10 - klo:17:13
Delvacilla saa akutkin heräämään.  hali_peukku
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: JTK - 12.03.10 - klo:18:23
Delvacilla saa akutkin heräämään.  hali_peukku
reps Löysitkö org:n puolelta? reps
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 08.04.10 - klo:23:04
Nonni. Kolme viikkoa sitten toimi, nyt ei virka mittään angry Silloin kaverin yllyttämänä käynnistin mopon, akku oli ollut kiinni koko talven. Ei ongelmia, syttyi ekalla. Käytin koneen kuumaksi ja sammutin, tökkäsin vielä BMW:n oman laturin kiinni töpseliin, ajattelin, että ladataan sitten täyteen laturilla. Pidin laturissa pari päivää ja kaikki näytti olevan OK, "älylaturi" näytti, että akku on täysi.

Tänään mopo ei tehnyt mitään, ei kerrassaan mitään. Akku on totaalisen tyhjentynyt, ei elektronin elektronia ollut kotona  hedari Noinko perusteellisesti ne BMW-akut kuolee sitten kun kuolee? Kannattaako tuota vielä yrittää elvyttää esim. suoraan lataamalla tavallisella laturilla? BMW:n omalla laturilla ei tapahdu mitään. Mistäs uusi ja halavalla tietenkin?

Enpä ole koskaan törmännyt mokomaan ilmiöön, yleensä akut kuolee hiipumalla. Joku veisteli joskus, että vaikka akku ei ole varsinaisesti loppu, se on BMW-mielessä loppu. Mokoma kahdelle pyörälle nostettu tietokone/akkusyöppö knuppel2
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 09.04.10 - klo:00:09
Saas nähdä kuinka minun käy. Edellinen akku simahti totaaalisesti niin kuin gxfllä kävi.

Joskus olen saanut bemarin akun henkiin vanhanaikaisella auton akkulaturilla, jossa ei ole yhtään ylimääräistä älyä.
Kun cetekki näytti, että ei mene mitään, kuollut, niin autolaturi sai akun vielä toimivaksi. Ja toimi koko kauden.


t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: puujahke - 09.04.10 - klo:08:22
Mä kyl suosiolla hankin uuden akun keväällä. Mun k1200s ominaisuus oli akkujen syönti :mrgreen:
Vähemmän hatutusta ku pani uuden keväisin ja toimi varmasti. Matkan teko loppuu totaalisesti ainakin noilla sähköisillä jarrutehostimilla varustetuissa, ku virta loppuu.
Kokemusta on!
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 09.04.10 - klo:08:35
Samaa mieltä. Akun käyttöikä näissä mopoissa 18 kk omalla kokemuksella!

t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ekku - 09.04.10 - klo:09:38
Mä kyl suosiolla hankin uuden akun keväällä. Mun k1200s ominaisuus oli akkujen syönti :mrgreen:
Vähemmän hatutusta ku pani uuden keväisin ja toimi varmasti. Matkan teko loppuu totaalisesti ainakin noilla sähköisillä jarrutehostimilla varustetuissa, ku virta loppuu.
Kokemusta on!

Lyhytikäisihän ne akut näissä on. Mun 2005-mallisessa kolmatta akkua kaipalee tänä vuonna. Onhan se parempi, jos loppuu eteneminen ennen jarruja. Minun kokemuksen mukaan ilmeisesti virran vähyys aiheuttaa ensiksi sen jarrutehostimen käytöstä poistumisen ja sitten vasta myöhemmin ilmeisesti loppuu meno jos ei nyt sitten seuraavaan mutkaan...
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 09.04.10 - klo:09:55
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: hidas57 - 09.04.10 - klo:10:04
Ja mulla ei latailuja, ei kaapeleita irti. Ainakin kolmen talvehtimisen (noin 5kk per kerta) jälkeen akku yhtä hyvä kuin uusi.

Ei ole myöskään sähkötehostettuja jarruja...
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 09.04.10 - klo:10:19
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ttuttu - 09.04.10 - klo:11:42
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa

Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 09.04.10 - klo:11:50
Kiinnihän se kaapeli oli. Oli moneen otteeseen mielessä syksyllä, että pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, pitää ottaa puimurista miinuskaapeli irti, mutta niin vaan unohtui. Kun jotain on mielessä, se pitää tehdä heti. Kaikista muista laitteista kyllä sen irrotin withstupid Tykkään nyppiä piuhoja irti virtalähteistä ihan paloturvallisuusmielessäkin.

Akkukauppaan vaan, tuo J@ckin teoria on mielestäni ihan uskottava, näin siinä varmaan on käynyt. Tyhjä akku, johon työnnetään yht'äkkiä virtaa noin 30-40 A voimakkuudella, ei hyvä.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 09.04.10 - klo:12:29
Geeäsäxähvä taisit tehdä just niinku ei olis pitänyt.. Eli sait pyörän käyntiin lähes tyhjällä akulla, jolloin pyörän oma laturi työnsi siihen tyhjään ja jo ehkä sulfatoituneeseen akkuun virtaa isoilla ampeeriluvuilla. Akku olis pitänyt ladata pienellä virralla täyteen ja vasta sitte tulille. Toki joku asiantuntija saa olla eri mieltäkin - minä näistä mitään ymmärrä, kunhan vaan maalaisjärkeilen..

Kuitenkaan en ole ainakaan vielä samaa mieltä tästä ässän akkujen syönnistä ja 18 kuukauden kestoiästä. Voi toki olla, että mielipide vielä muuttuu, kokemusta on vasta tasan 24 kk. Ei latailuja, ainoastaan maakaapeli irti seisonta-aikana.

Edelleen kiinnostaisi tietää, onko teillä akkukaapelit talven kiinni - siis teillä joiden akut simahtaa alle kahdessa vuodessa..?


Akku on ollut irti


t.Repa

Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?

Ajosta täytenä irroitettu. Säilytetty viileässä. Vähintään kerran talvessa ollut ylläpitolaturissa muutaman päivän.

t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 09.04.10 - klo:12:46
Kyllähän se näissä mopoissa vaan on niin, että startatessa tuosta akusta otetaan aika paljon virtaa irti. Eli kun kyseessä on vahvahappoinen ns. starttiakku. Ja pieni sellainen kaiken lisäksi, niin veikkaan että nämä kaikki kolme asiaa yhdessä vaan lyhentävät tuon akun elinkaarta.

Startin nimellinen teho on 700 W, mikä on sitten todellinen ulosotettu teho?

Jo tuolla teholla nimellinen hetkellinen virta on noin 60 A mitä tuosta 14 Ah akusta otetaan kerralla ulos. Todellisen ulosottotehon voisi joku sähkötekniikasta ymmärtävä kertoa meille muillekin.  Ei se hyvää voi tehdä akulle kuormittaa sitä noin rajusti.

Mulla kun oli kone irti ja pukissa, niin meinasin mitata puristukset pyörittämällä konetta kampiakselin päästä 750 W porakoneella. Porakone on tuommoinen Milwaykeen heavy duty SDS iskuporakone, ei siis mikään tavallinen käsipora. Se ei jaksanut pyörittää ässän konetta eli mittaus jäi pukissa tekemättä! (eikä isku ollut päällä!)


t. Repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 09.04.10 - klo:13:52
Ilman latausta? Runttasitko sen täyteen virtaa laturilla ja sitten irti? Ja säilytit viileässä?


Viime talvi suoraan ajosta seisomaan, eli lataukselle ei tarvista. Mittasin jänniteet kaapelin irrotuksen yhteydessä, sekä talven aikana pari-kolme kertaa. Akku ei ollut purkautunut lainkaan - miksi sitä siis olisin lataillut?
Säilytys suht. viileässä, tallissa on talvella joku 10 asteen peruslämpö.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ekku - 10.04.10 - klo:17:42
Ekana talvena ei ollut kaapeli irti ja akku menikin sitten keväällä vaihtoon. Sitten kokeiltiin kaapeli irti+cetek ja kesti seuraavaan kevääseen, mutta syksyllä 2 viikon katoksessa seisottamisen jälkeen ilman lisävirtaa ei enää startannut.

Jos jollain olisi heittää vinkki oikein hyvästä ja kestävästä akusta, niin otan kiitollisuudella vastaan. Muuten ostan seuraavankin akun Motonetistä tai Biltemasta, jos niillä kerran ajaa suurinpiirtein saman kuin kalliimmillakin pattereilla.

Suurin ongelma minulla on varmaan se, että pyörän käyttö on aika satunnaista lukuunottamatta yhtä pidempää reissua vuodessa ja ratapäiviä tulee useita. Jotenkin vähän mietityttää, että ehkäpä tuo jarrutehostinkin näyttelee jotain osaa siinä akun lyhyessä kestoiässä?

Guzzissa minulla ja monella muulla on Hawker Odyssey akku ja ne muuten kestää. Keskimääräinen käyttöikä on muiden Guzzi-harrastajien kesken tehsyn gallupin mukaan sellaiset 5-7 vuotta. Ei tartte ladata talvella eikä irrottaa kaapeleita ja keväällä lähtee lataamatta kuin "palmun alta". Näistä akuista ei vaan löydy sopivan kokoisia ässään.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: spk_1978 - 10.04.10 - klo:18:14
Mun mopo on talvet laturissa tallissa, muutama startti talven aikana sille kuulemma tehdään.

Kesällä ajo erittäin epäsäännöllistä.
Kerta pari radalla ja sellaista sekavaa ajoa, joskus reissu joskus ei.
Pääosa kilsoista tulee 5 viikon aikana.

Ikinä ei ole ollut ongelmia akun kanssa.
Mopo -06 vm K1200S.

Oon kyllä kuullut että akkuja on talven aika sipannut, kai se munkin mopo nukkuu koko kesän kuolleena kun kerran elvistelen ettei ongelmia ole.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Repa - 10.04.10 - klo:19:09
En minäkään missään muissa pyörissä ole näin lyhytikäisiin akkuihin törmännyt. En oikein usko, että jarrutehostimella on mitään tekemistä asian kanssa, vahvahappoisuudella (starttiakku) todennäköisemmin.

Löytyykö Biltemasta vastaavaa suurtehoakkua? Jos laittaa normaalin akun, vaikuttaakohan toimintaan jotenkin? Alkaako joku laite, vaikkapa se jarrutehostin oikuttelemaan? Joku syy BMW:llä on ollut tehoakun valintaan kuitenkin.

t. repa
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 11.04.10 - klo:17:10
Jos ei olisi noita sinänsä erinomaisia servojarruja niin saletisti ostaisin jonkun Bilhelveten akun. En kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä, että jarrut katoaa halpisakun takia, eli kai se vaan pitää kaivaa kuvetta ja ostaa joku merkkiakku.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Ekku - 12.04.10 - klo:21:28
Jos ei olisi noita sinänsä erinomaisia servojarruja niin saletisti ostaisin jonkun Bilhelveten akun. En kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä, että jarrut katoaa halpisakun takia, eli kai se vaan pitää kaivaa kuvetta ja ostaa joku merkkiakku.

Ei ne mulla pelannut sen paremmin sillä ekalla ja alkuperäisellä akullakaan. Jos jostain löytäisi alkuperäisestä akusta muutakin specsejä kuin amppeeritunnit, niin vertailu olisi helpompaa.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 13.04.10 - klo:23:53
Kameraden,

Nyt se akku taas toimii. Ostin natsimakasiinin 7 euron laturin ja laitoin yöksi latautumaan. Latauksen jälkeen lepojännite oli n. 13 volttia. Eli ihan niin kuin Repa tuossa aiemmin kirjoitti, tavallisella laturilla elpyi.

Sen jälkeen BMW:n älykääpiölaturiin kiinni, muutama tunti meni, jonka aikana laturin valot vilkkuivat vaihtelevasti punaisen, keltaisen ja vihreän välillä ja sen jälkeen tuo juppilaturi näytti, että akun varaustila on 3/3. Eli toistaiseksi näyttäisi toimivan. Saa nähdä miten kauan. "Älylaturi" ei näköjään sovellu tyhjentyneen akun lataukseen. Mittasin muuten, että mitä sieltä oikein tulee, niin jännite tulee todella lyhyinä pulsseina ja se vaihtelee välillä 2-15 volttia.
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 14.09.13 - klo:20:14
Päivitetäänpä hieman tätä ketjua.

Ohessa kuva siitä, miten kävi sähköfillarin (lyijy)akuille. Unohdin akut lataukseen n. kuukaudeksi ja täystuhohan siitä seurasi. Kyseessä fillarin oma automaattilaturi, joka piti voida huoletta jättää latailemaan akkuja... Mutta kun ei olekaan tarpeeksi automaattinen, eli vaikka ledi muuttuu vihreäksi, niin eipäs lopetakaan latausta kokonaan (mittasin) Halpispyörä, halpisakut ja halpislaturi, mutta kuitenkin..

No, akut on nyt uusittu, maksoivat viidesosan pyörän hinnasta  oooh  
Pitäisi löytää kellokytkin, jonka voisi säätää olemaan päällä 0-24 tuntia... Tavallinen mekaaninen ei käy, kun sellainen kytkee sähköt päälle uudelleen..
Tietäiskö joku sellaista kohtuuhintaista pistorasiaan laitettavaa kellokytkintä, jolla saisi irtikytkennän tietyn ajan kuluttua, eikä se kytkisi sähköjä automaattisesti päälle enää uudestaan? Pakko tuohon on joku viritys keksiä, kunnollinen automaattilaturi maksaa saman kuin koko fillari.
Kuvasta puuttuu yksi akku, eli 36 v vehkeestä on siis kysymys. Ei ole Cetekilläkään 36 v laturia, menee ammattipuolelle..
Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: mi16 - 14.09.13 - klo:20:31
Päivitetäänpä hieman tätä ketjua.

Ohessa kuva siitä, miten kävi sähköfillarin (lyijy)akuille. Unohdin akut lataukseen n. kuukaudeksi ja täystuhohan siitä seurasi. Kyseessä fillarin oma automaattilaturi, joka piti voida huoletta jättää latailemaan akkuja... Mutta kun ei olekaan tarpeeksi automaattinen, eli vaikka ledi muuttuu vihreäksi, niin eipäs lopetakaan latausta kokonaan (mittasin) Halpispyörä, halpisakut ja halpislaturi, mutta kuitenkin..

No, akut on nyt uusittu, maksoivat viidesosan pyörän hinnasta  oooh  
Pitäisi löytää kellokytkin, jonka voisi säätää olemaan päällä 0-24 tuntia... Tavallinen mekaaninen ei käy, kun sellainen kytkee sähköt päälle uudelleen..
Tietäiskö joku sellaista kohtuuhintaista pistorasiaan laitettavaa kellokytkintä, jolla saisi irtikytkennän tietyn ajan kuluttua, eikä se kytkisi sähköjä automaattisesti päälle enää uudestaan? Pakko tuohon on joku viritys keksiä, kunnollinen automaattilaturi maksaa saman kuin koko fillari.
Kuvasta puuttuu yksi akku, eli 36 v vehkeestä on siis kysymys. Ei ole Cetekilläkään 36 v laturia, menee ammattipuolelle..

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=9228

Tuon saa kytkettyä max 8h, kerkiikö siinä ajassa lataamaan täyteen....

Otsikko: Vs: Akun lataus K1200S + vastaavat
Kirjoitti: j@ck - 14.09.13 - klo:20:37
Kiitokset pikaisesta vastauksesta  kumarrus  Tuo saattaisi periaatteessa riittää, pitääkin käydä Partcossa heti maanantaina.
Enpä osannut etsiä oikealla hakusanalla, turva-ajastinhan se..