BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: hidas57 - 17.02.17 - klo:17:13
-
Löysin juttua jarrunesteiden vaihdosta 1200S/1300S-puolelta, mutta vain perusproseduurin osalta. Tuossa omassa laitteessa on 'teil integral' jarrut, mutta ei mitään servoja. Joskus sain romppukopion huoltoproseduureista, mutta valitettavasti 2005 malleille ja oma on 2007. Siinä on esitetty ABS-keskusyksikkö, jollaista omassani ei ole, ja sen nesteen vaihto. Omassa ei ole mitään muita nesteliitäntöjä kuin jarruputket sisään/ulos etu- ja takapäälle tuossa abs-purkissa. Ei siis mitään korkkeja tms, kuten servoversiossa. Jotenka mahtaneko nesteet vaihtua etu-/takasäiliöiden kautta?? Vai mitenkä??
Tarkoitus on käyttää ilmausnipasta (satulat) imevää laitetta ja syötellä säiliöön uutta nestettä kunnes varmasti on imetty vanhat nesteet pois. Tuon vekottimen hankin alun perin tallissa olevaa toista pyörää varten, koska siinä homma on helppo, ei abseja.
-
Ei mitään ihmeellistä. Liiteenä viralliset ohjeet ei abc versiolle.
Itse olen kyllä aina puhdistannut ja herkistellyt jarrut. Ja painanut jarrusatuloiden männät sisään ja siten kompuran avulla vaihtanut jarrunesteet.
Videossa on menty lyhyen kaavan mukaan, eikä jarrusatuloiden mäntiä ole painettu sisään.
https://www.youtube.com/watch?v=1nWmDQjrL6c
-
Kiitoksia, mutta taisin selittää huonosti. Kyllä abs löytyy, jarrut mallia teil integral. Eli se uusin ja yleisin malli. Juuri abs, erityisesti se ohjausboxi jonka läpi jarruputket menevät, on se ihmetyksen kohde. Eli mitä lisää se vaatii, vaiko mitään?
-
Kiitoksia, mutta taisin selittää huonosti. Kyllä abs löytyy, jarrut mallia teil integral. Eli se uusin ja yleisin malli. Juuri abs, erityisesti se ohjausboxi jonka läpi jarruputket menevät, on se ihmetyksen kohde. Eli mitä lisää se vaatii, vaiko mitään?
Ei mitään lisää, samalla kaavalla.
-
Eikö vaadi esimerkiksi jarrun aktivointia, vai virtaako neste tuon murikan läpi kuin tyhjää? Sehän tietysti sopii!
Oletko ottanut mäntiä ulos satuloista tuon homman yhteydessä, vai millä tavalla herkistät ne? Itse vaan otan ne reippaammin ulos ja pesen satuloineen miedolla saippuavedellä. EBC:n palat pölyää erityisesti, Brembon vähemmän.
-
Eikö vaadi esimerkiksi jarrun aktivointia, vai virtaako neste tuon murikan läpi kuin tyhjää? Sehän tietysti sopii!
Oletko ottanut mäntiä ulos satuloista tuon homman yhteydessä, vai millä tavalla herkistät ne? Itse vaan otan ne reippaammin ulos ja pesen satuloineen miedolla saippuavedellä. EBC:n palat pölyää erityisesti, Brembon vähemmän.
Mitä jarrunestettä käytät, jos käytät synteettistä aiotko vaihtaa siliconiin.
-
Minulla on yhdet vanhat jarrupalat puhdistusta varten. Kunnon hemmotteluvaahtokylpy, hammarharjaa ja rättiä käyttäen en purista paloja kokonaan ulos vaan putsaan niin kauan, että sormilla painaen männät liikkuvat herkästi. Jarrusatuloiden tapit kannattaa myös putsata kunnolla ja voidella kupari tahnalla. Jarrupalojen taakse pikkuriikkisen vaikka kuparitahnaa niin ei jarrutellessä kitise. Kyllä on mahtava jarrutella,kun jarrutuntuma on herkkä. Ja ihan normi jarrunesteenvaihto, jarrusatuloiden männät sisäänpainettuna.
-
Selvähän tämä. Itse jätin varuilta rasvaukset pois, kun tuli jotain mystisiä ravistuksia etulevyihin, eikä auttanut kuin levyjen vaihto. Nyt on ollut kelluvat jo pari kesää ja hyvät ovat, eikä kitisekään brembon paloilla.
Jarrunesteeksi meinasin laittaa saman kuin ratapyörään, eli Motul RBF dot4, mutta sehän ei välttämättä ole absien kanssa optimaalinen, en tiedä. Ratakäytössä korkea kiehumispiste on hyvä, mutta absin kanssa voi olla muitakin tekijöitä.
Sekoitetaas vielä peräöljy tähän, suosituksia?
-
Motonetistä käyt hakemassa Syntraxia
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590091/Castrol-Syntrax-75W-90-1L-GL-45-vaihteisto-peraoljy
-
Samalla rasvaa kardaanin booreihin.
-
Joo, ohjeessa on pariakin rasvaa. Kardaaniin käy kai vetonivelrasva. Yleisvaseliini sitten noihin muovisiin osiin?
Edit: kardaaniin CRC MoS2 rasva?
Tuota öljyn täyttöä nopeusanturin reiästä vähän ihmettelin, kun eikös se mene poistoreiän kauttakin. Poislaskua tietysti avittaa tuo nopeusanturin ilmareikä. Ja saattaa se olla irroitettavakin, jotta perän saa taitettua alas.
Vanhan huoltomanuaalin mukaan perään menee 0.23L öljyä, mutta tämän uuden 0.18L, kuten ovat aina laittaneetkin huolloissa. Liekö perässä jotain muuttunut, tai muuten vaihtaneet käytäntöä.
-
Vanhan huoltomanuaalin mukaan perään menee 0.23L öljyä, mutta tämän uuden 0.18L, kuten ovat aina laittaneetkin huolloissa. Liekö perässä jotain muuttunut, tai muuten vaihtaneet käytäntöä.
Jättäneet enemmän "ilmatilaa"...ei tule kuumana niin kovaa painetta perän sisälle.
-
CRC rasva on ostettu motonetistä ja Castrol rasva tilattu louis.de
Luulis CRC rasvankin kelpaavan.
-
Avasin perän tänään. Kirkasta ja pahanhajuista öljyä. Jollain suht valkoisella rasvalla oli voideltu kardaanin urat ja haitarin päiden muoviosat. Huomenna uusi öljy ja rasvaus.
Jarrujen putsaus ja nesteet sitten seuraavaksi.
-
Ässiin vaihdoin pari kertaa jarrunesteet. Onnistui ihan sillain, että ensin sylintereistä ruuvit auki ja pidin huolen ettei säiliö päässyt tyhjäksi. Taisin tehdä taka- ja etupään erikseen. Lienee nesteet aika hyvin uusiutuneet, kun reilut puoli pulloa valuttelin läpi. Ainakaan ei tarvinnut ilmauksen kanssa ihmetellä.
-
Niin, kyllä minäkin muistelin, että jotain nippoja pitää avata ja nestettä laittaa johonkin. Ja että molemmissa päissä sama juttu, ehkä. :D
Täytyy kokeilla.
-
Homma suoritettu jarruneste-imurilla satuloista. Lopuksi pääsylinterin ilmaus manuaalisesti.
Imuri vetää väkisin ilmaa sisään nipan kierteestä. Se on niin lyhyt ettei vaseliinin laitto esteeksi kierteeseen helposti onnistu. Suzukissa kierrettä näkyy melkein sentti. Homma kuitenkin hoituu, eli nestettä saa imettyä systeemin läpi helposti.
Tuossa keksinnössä on manuaalista poiketen jokin keltainen foami etupään nestesäiliössä. Estänee hölskymistä, mutta tekee myös nestepinnan havainnoinnin hankalaksi. Ja hiukan pienentää tilavuuttakin. Jotenkin muistelen ettei foamia olisi alunperin ollut.
-
Jotenkin muistelen ettei foamia olisi alunperin ollut.
Joo, ei ole alunperin ollu ainakaan K:ssa. Olis laittannet mulle recallin yhteydessä mutta ei ollut liikkeessä silloin niin jäi laittamatta.
-
Niin, kyllä minäkin muistelin, että jotain nippoja pitää avata ja nestettä laittaa johonkin. Ja että molemmissa päissä sama juttu, ehkä. :D
Täytyy kokeilla.
Meinasin siis, että nesteet vaihtuu ilman imuriakin. Hitaammin tosin juoppo4
K 13 Bemussa oli foami säiliössä.
-
Juu, ei tuo 20€ imuri välttämätön ole. Mutta jos systeemiin on joutunut reilummin ilmaa, on kahvasta vemputtaminen aika tehotonta, kuten jotkut välillä valittavat. Imuri vetää kyllä nesteen, vaikka sitä ei olisi kuin säiliössä. Esimerkiksi letkujen vaihdon jälkeen.
Jarrusatuloiden kaikki männät kannattaa olla pohjaan painettuina nestettä vaihdettaessa, kuten ohje sanoo. Muutenhan vanhaa nestettä jää satuloihin. Imuria käytettäessä männät myös pysyvät pohjassa pitämättäkin.