Entinen Ässä meni lunastukseen kolarissa, niin pitää jo silmäillä mitä sitten tilalle. Hirveetä kiirettähän minulla ei vielä ole kun ei tässä ajokunnossa vielä ollakaan, mutta vinkit hyvistä tarjokkaista otetaan vastaan. K1200S ja R mallit kiinnostaa eniten. Jos K1300S tai R löytyy edukkaasti, niin kiinnostaa myös. Tässä muutama kuva entisestä.
Tilanne meni niin, että ajoin vasenta kaistaa muutaman auton perässä. Turvavälit oli ok sekä eteen, että suoraan taakseni. Oikealla kaistalla takana tullut auto oli sitten huomattavasti kauempana kuin suoraa takana tullut auto. Ajoin sillan ali jolloin kauris hyppäsi yllättäen eteeni kaistojen välisten kaiteiden yli ja jouduin jarruttamaan täysillä, sekä väistämään oikealle jotten törmää kauriiseen. Jarrutuksen ollessa täysi moottoripyöräni pysähtyi sekunneissa pysähdyksiin ja kauris jäi eteeni, enkä siis törmännyt siihen. Väistössä jouduin oikealle kaistalle ja pysähdyksissä ollessani huomasin peilistä takaa tulevan auton ajavan minua ilmeisesti huomaamatta kohti. Kuulin pamauksen ja seuraava muistikuva on kun heräilin maassa makaavana tajuihini ihmetellen mitä oli tapahtunut. Minuun törmännyt autoilija sattui olemaan työkaverini vaimo ja myöhemmin kuulin, ettei hän ollut minua havainnut ollenkaan kuin juuri hetki ennen törmäystä. Hän oli ajaessaan huomioinut vastaan tulevien kaistalla nopeutta hiljentäneet autot, mutta ei siis huomioinut minua. Onnettomuus oli siis monen sattuman summa, eikä sitä voinut oikeastaan välttää mitenkään.Minulle tuli lantion murtuma pahimpana, joka leikattiin ja ruuvattiin kasaan Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Muita vaurioita oli kymmenkunta katkennutta kylkiluuta, murtunut solisluu, molempien käsien murtumat ja lukuisia ruhjeita ympäri kehoa.Se minkä otin opikseni tuosta on, että pyrin jatkossa varusteet valitsemaan siten, että näkyvyyteni liikenteessä on selkeästi parempi.
shyhander kirjoitti Hyvä säkä sulle kävi! (Ja sille työkaverin vaimollekin.) Toi lantio on muistaaksni aika vaarallinen laite rikkoa, muistelen noita EA-kursseja. Jos oikein muistan, niin se on niin iso luu että jos se murtuu pahasti ja alkaa vuotamaan sisäisesti verta, niin siinä on todellakin kiire ettei ambulanssi vaihdu tummempaan autoon.Todellakin minulla on tuuria jo pelkästään sen vuoksi, että olen hengissä. Vammat oli todella minimaalisia ottaen huomioon törmäyksen energian. Auto oli Audi A6 allroad ja törmäysvauhti noin 100km/h.Lantion murtuma leikattiin viikko onnettomuudesta ja voin kertoa, että leikkauksen odottaminen oli kohtuullisen tuskallista hyvästä lääkityksestä huolimatta. Suuret kiitokset kuitenkin sairaalan henkilöstölle joka teki hienoa työtä.Sisäistä verenvuotoa oli ja vatsaan muodostu hematooma leikkauksen jälkeen kylläkin. Edelleen kusen verta eikä sen syytä tiedetä. Päässä oli myös verenpurkauma joka kontrolloidaan magneettikuvauksella ja neurologisella testillä. Että on tässä vielä toipumista edessä pitkäksi aikaa, mutta uuden pyörän metsästäminen on tietty alkanut
mjtee kirjoitti Joskus muutama vuosi sitten ajelin Oulussa Kaukovainion isoon risteykseen Joutsentietä ja valojen vaihtuessa otin turhan tiukan jarrutuksen oikealla kaistalla vaihtuviin valoihin kun se mp:llä niin vaivatonta ja helppoa on. Olin jo pysähtynyt kun takaani suhahtaa viereistä kaistaa ilmeisesti hitusen punaisten puolella auto reilua kuuttakymppiä. Säikähdin toki ja ärsytti moinen välinpitämättömyys, mutta aloin miettiä asiaa omalta kantiltani. Lakkasin pysähtymästä vaihtuviin valoihin (jos vielä keltaisilla risteykseen ehtii). Ei kannata tsekkailla takanatulevien jarruja tai huomiokykyä jos ei ole pakko. Tämän onnettomuuden suhteen mieleeni tulee (varmaan monille muillekin, mutta kohteliaisuuttaan eivät sano ääneen), että kannattaako mp:llä värikkäistä varusteista huolimatta koskaan turhaan pysähtyä kaistalle. Ilmeisesti tässäkään ei ollut pakko pysähtyä tai ainakaan ajokaistalle. Kun yksittäinen eläin on tiellä väistetty, niin itse jatkan normaalia ajonopeutta. Mieleen tulee lähivuosien ajalta poro ja viime viikolta kissa. Tilanne on ohi kun ajolinja ei enää voi kohdata eläintä - hanaa vaan. Ei ole tarkoitus puukottaa tai ilkeillä tai olla jälkiviisas - tällainen toiminta on helppoa. Jaan vaan ajatuksiani joilla kuvittelen olevan merkitystä motoristin turvalliselle liikkumiselle ja silläkin uhalla, että paskaa tulee niskaan niin annan sormien laulaa. Elekää turhaan pysähtykö.Tsemppiä paranemiseen HaK77!Tähän on pakko vastata.En todellakaan suosittele pysähtymistä moottoripyörällä enkä edes autolla moottoritielle. Sun arvaus siitä ettei ilmeisesti tässäkään tapauksessa olisi ollut pakko pysähtyä meni metsään täysin. Ajaessani vasenta kaistaa kun kauris hyppäsi eteeni, niin luonnollinen väistösuunta ainakin mun reaktioilla oli oikealle kaistalle jossa tilaa oli enemmän ja samalla voimakkaasti jarruttaen. Valitettavasti mun ja kauriin ajatukset eivät käyneet ihan yksiin ja kauris juoksi samaan suuntaan ja itseasiassa se pysähtyi mun eteeni hetki ennen törmäystä. Pyrin siis ensisijaisesti välttämään törmäyksen kauriiseen ja jopa siinä onnistuen. Toki jälkiviisaana voi sanoa, että olisit väistänyt vasemmalle tai jatkanut matkaa heti pysähdyksen jälkeen. Fakta on vaan, että ainakin mun moottoripyörä pysähtyi 100km/h vauhdista nollaan sekunneissa, jolloin jatko reaktioille ei hirveesti jää aikaa. Tässä ei siis kaurista pystynyt väistämään ja jatkamaan matkaa, vaan eläin oli ajolinjalla loppuun saakka. Kauriksen kohtalo oli kuolema johtuen auton tai jonkin muun osumiseen siihen kolarin yhteydessä. Tästä nyt väkisinkin tuli mieleen semmonen puolittainen sormella osottaminen, että syy törmäykseen oli minussa. Tottahan on, että jollen ois pysähtynyt, niin tuskin mitään törmäystä olisi tullut. Toisaalta yhtä fiksua ois syyttää kaurista miksi sen nyt piti juosta siihen eteeni. Kuitenkin autoilija jota en sen enempää syyllistä oli se joka minuun törmäs ja jonka olisi pitänyt kyetä pysäyttämään kulkuneuvo tien näkyvällä osalla. Arvioni mukaan tilanteen alkaessa törmäävä auto oli 100-150m mun takana jolloin matka olisi ollut riittävä auton hallittuun pysäyttämiseen. Tilaa olisi ollut myös väistää toiselle kaistalle, mutta tätäkään ei tapahtunut. Pidän tätä onnettomuutta nimenomaan onnettomien tapahtumien yhteensattumana ja hyväksyn tilanteen. Koen itse toimineeni niin hyvin kuin vaan kykenin ottaen huomioon tilanteen yllättävyyden. Koko tapahtumaketju kauriin havaitsemisesta siihen, että auto törmäsi minuun kesti arvioilta 3-5s. Ne sekunnit kuluvat todella nopeasti tapahtumien vilistessä silmien edessä.Mutta mjtee olet todellakin oikeassa, että välttäkää pysähtymistä etenkin moottoritiellä. Jäät siellä aina heikommaksi osapuoleksi ollessasi pyörän päällä.
Etsintä on päättynyt. Tänään kotiin tuli -09 K1300S ja väriltään oranssi. Ns. kaikilla herkuilla. Metriäkään en ole vielä ajanut, mutta yllättäen luotto on kova etten tule pettymään.
Meikäläinenkin osti vähän kirkkaamman ajopuvun. Pukua on hankala ostaa ilman sovittamista.Pikkasen on hinassa eroa ostaako suomesta vai netistä. Itse ostin puvun vantaalta.Tuolta ostin:http://www.allrightshop.fi/?l=MP&cat=1&grp=140&tuote=3207513155SJos tietää mitä ostaa niin tuolta saa halvalla:http://www.motostorm.it/en/details.asp?articolo=2435