Lainaus käyttäjältä: j@ck - 11.05.12 - klo:21:43Niin, mistään mitään ymmärtämättä ajattelisin, että ehkä perusmineraaliöljyissä ei olisi kitkaa lisääviä = mahdollisesti kytkinlevyt yhteen liimaavia ainesosia ja sillä ehkä jotain merkitystä..Repa, en ihan hjymmärrä sahajauhovertausta, kun ko. D täyttää valmistajan suositukset 100%.Ja uksokaa nyt.. Polkimeen ennakoiden pieni noste ennen isommalle vaihtamista ja vaihtaessa vain hipaisu kytkimeen, niin 101% varmuudella ei pauku mikään muu vaihde kuin ykkönen. Ja senkin jysähdys voi vaimeta jollain muulla kuin "oikeilla" mp-öljyillä.Siis kokeilkaa perusmineraalia, ei siinä mitään häviä - niin minäkin tein. Ei ole mitään omaa lehmää ojassa, enkä ole öljykauppias. Sen verran minäkin olen matkan varrella oppinut, että en viitsi alkaa delvacista enkä muista uskonasioista vääntämään kättä. Jokainen tekee niin kuin hyvältä tuntuu. Se, että tehdas suosittelee jotakin tiettyä öljyä kertoo tasan tarkkaan, että kyseinen öljy täyttää insinöörien asettamat vaatimukset. Ja se on referenssi. Siihen en voi ottaa kantaa, onko jokin muu öljy yhtä hyvä tai mitä haittaa on muiden öljyjen käytöstä kun en tunne valintakriteerejä. Itse olen matkan varrella ollut jonkun kerran eri yhtiöissä näiden asioiden kanssa tekemisissä ja nähnyt, että ääriolosuhteissä valmistajien välillä on eroja. Joskus suuriakin. Toisaalta tehdas testaa ääriolosuhteissa ja matti meikäläinen ajeleen kruisailuvauhtia eli oikeasti taitaisi kelvata melkein mikä vain. Poislukien em. sahajauhot. Pidetään ne pääkopan sisällä.Sitä öljyn merkin ja tyypin vaihtointoa joka on melkein uskonnon omainen rituaali en vain henkilökohtaisesti ymmärrä. Jos kerran vuodessa muutaman litran vaihtaa koneeseen, niin miksei se voisi olla sitä parasta jota tehdas suosittelee ja jota tehdas on taatusti miljoonien kilometrien testein testannut. Miksi se pitää vaihtaa johonkin johon joku "uskoo" vakaasti ajettuaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin verran ilman ongelmia. Mutta jokainenhan saa tehdä mitä oman moponsa kanssa haluaa. Ja tuskin tuo puimurin kone meidän useimpien käytössä miksikään delvacistakaan menee. Enemmän noista vapaavirtaussuodattimista ym härpäkkeistä on taatusti haittaa.Mutta nyt hyppään tarkoituksella toiseen asiaan, joka tosin sivuaa öljyvalintaa. Tuossa autossani katsoin, että BMW suosittelee tiettyä longlife tyyppiä. Pidin humpuukina asiaa ja mietin tosissani panenko Mobil 1 -öljyt koneeseen. Ne nyt eivät ole huonommasta päästä nekään (Decvakkia en edes ajatellut, olisi ehkä täyttänyt standardit). No kun huoltoromppua selailin, niin sieltä löytyi BMW:n kommentti: ei saa laittaa muuta öljyä, muuten menee hiukkassuodatin tukkoon. Oikeasti meinasi suu loksahtaa auki. Tämäkin oli oikeasti mietitty asia ja perustelu on olemassa. Onneksi en mennyt panemaaan mitään Delvakkia koneeseen. Huh!t. repa
Niin, mistään mitään ymmärtämättä ajattelisin, että ehkä perusmineraaliöljyissä ei olisi kitkaa lisääviä = mahdollisesti kytkinlevyt yhteen liimaavia ainesosia ja sillä ehkä jotain merkitystä..Repa, en ihan hjymmärrä sahajauhovertausta, kun ko. D täyttää valmistajan suositukset 100%.Ja uksokaa nyt.. Polkimeen ennakoiden pieni noste ennen isommalle vaihtamista ja vaihtaessa vain hipaisu kytkimeen, niin 101% varmuudella ei pauku mikään muu vaihde kuin ykkönen. Ja senkin jysähdys voi vaimeta jollain muulla kuin "oikeilla" mp-öljyillä.Siis kokeilkaa perusmineraalia, ei siinä mitään häviä - niin minäkin tein. Ei ole mitään omaa lehmää ojassa, enkä ole öljykauppias.
Tämä keskustelu näyttää johtavan sellaiseen lopputulokseen, että ducatin kytkin on kaikin paras, kun se ei öljyä tarvi ollenkaan. Ja irroittaa hyvin. Nyt vain BMW pitäisi saada ostamaan lisenssi Ducatilta...
Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Osittain.Nuo laakerit polkimessa eivät paranna vaihteistoa mitenkään. Vaihteisto on se mikä on ja pysyy sellaisena. Tosin hämmästyttävän paljon on tullut kommentteja vaihteiston kolahtelun vähenemisestä tai kokonaan poistumisesta laakerisetin asennuksen jälkeen. Teknisesti minulla ei siihen ole mitään selitystä. Eli voi olla ihan henkimaailman juttu.t. Repa
Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Osittain.Nuo laakerit polkimessa eivät paranna vaihteistoa mitenkään. Vaihteisto on se mikä on ja pysyy sellaisena. Tosin hämmästyttävän paljon on tullut kommentteja vaihteiston kolahtelun vähenemisestä tai kokonaan poistumisesta laakerisetin asennuksen jälkeen. Teknisesti minulla ei siihen ole mitään selitystä. Eli voi olla ihan henkimaailman juttu.t. RepaMOi. J ja J. Tässä teille ratkaisu kolahteluun. Jos teillä on asennettu "setti", mutta kolahtelee, vaihtakaa vaikka takuuna uusi vähemmän kolahtava "setti".
Lainaus käyttäjältä: Repa - 12.05.12 - klo:06:51Tämä keskustelu näyttää johtavan sellaiseen lopputulokseen, että ducatin kytkin on kaikin paras, kun se ei öljyä tarvi ollenkaan. Ja irroittaa hyvin. Nyt vain BMW pitäisi saada ostamaan lisenssi Ducatilta...Ei tarvinne ostaa lisenssejä. osaa ja tekee kuivia kytkimiä, edelleen.
Öljystä viis, mutta siitä kai voidaan olla samaa mieltä, että tässä K1200S-mallin kytkimessä Bmw olisi voinut tehdä vähän paremmankin kapineen. Näitä märkäkytkimiä kun on tehty jo maailman sivu paremmin toimivina kuin tämä Bemarin kehitelmä.Kuva on laittanut minun Bemariin huollossa uudesta asti jotain Repsolin 10w40-öljyä. Kolahtelee niillä ja kolahtelee nyt näillä tällä hetkellä koneessa olevalla Motulin öljylläkin.Kavereiden Ducatien kytkinjumppaa sivusta seuranneena ei tee kyllä semmoistakaan yhtään mieli...Ajanpa täälä kytkimellä niin kauan kun se pelaa siedettävästi ja sitten teen tältä palstalta kyselyn, mitkä hilut sinne kannattaa sisälle laittaa, kun aukaisu on ajankohtainen.
Muista kytkimistä kuin STM minulla ei ole kokemusta. Eikä ilmeisesti tulekaan, kun tuntuu niin hyvin pelaavan.Repa, tuleeko toi STM:n pakka bemun omaan kytkinkoriin?
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se akryylilevyllä. Voisi kurkistella vaihteistoon sisälle tuossa tilanteessa jossa kolahdus syntyy. josko näkisi toimiiko tämä teoria
Lainaus käyttäjältä: Repa - 14.05.12 - klo:11:24ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoriaMOi. Repa Repa. Olisin Sinunlaiselta Mestarilta odottanut teknisempää lähestymistä tähän kolahteluun. Joillekin tiedoksi että aiemmin nähdyt osat eivät löydy, eikä näy laatikosta.
ihan mielenkiintoinen teoria. Pitäisi vissiin leikata lohkosta pala pois ja korvata se josko näkisi toimiiko tämä teoria