BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Modaukset => Aiheen aloitti: juke - 12.09.11 - klo:22:58
-
Tästä tankin täyteen tankkaamisen helpottavasta modauksesta oli puhetta Juankoskella:
http://www.bmwk1200s.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=15176
En ole (vielä) kokeillut, mutta lisää rangea tarvittaisiin. Jaanalla F800ST on tankki vasta puolessa välissä, kun mulla jo pa-valo palaa. Ilmeisesti uusissa k16gt/gtl malleissa vastaava on jo tehty tehtaalla.
Varoituksena mainittiin, että ei kannata aivan piripintaan tankata jos aikoo jättä pyörän helteeseen parkkiin...
-
Olikin hyvät kuvat hommasta tuolla linkissä. hesse_biggrin
Jos tosiaan noin paljon lisää bensamäärää,niin tuohan tekee Ässästä vielä paremman reissupyörän. 03Biker
Teenpä tuon homman omaan mopoon ensi viikonloppuna.KIITOS shakehands
-
Hyvä linkki ! Taidan peesata ja tehdä saman jutun hesse_ok
-
Kannattaa pari senttiä jättää löpölle laajentumistilaa. Itsellä ainakin Megamoto lirauttaa tipan aina alleen, jos suoraan tankilta ajaa talliin.
-
Poraushommiin joutuu viikonloppuna. Kiitos vinkistä.
jumpie
-
Reikä porattu "varatankille". Ennen suppilon nostoa tankista kannattaa kuivata tiivisteen ympärys ettei lirahda mahdollisesti kertynyttä vettä tankkiin.
-
kiitos vinkistä, vettä oli, kun tein saman asennuksen.
3 X 6 mm reijät ja aikaa meni 20 min.
-
Joku syyhän siihen varmaan on, että tankkia ei pysty "ylitankkaamaan". Syy lienee juuri tuo tulviminen kun tankki vedetään ihan piripintaan. No, minä en niin paljoa reissua aja, että viitsisin tuota tehdä, parempi antaa olla tankin vähän vajaa.
Sama juttu on muuten lentämissäni lentokoneissa (Cessna 150, 152 ja 172), jos tankin tankkaa aivan täyteen, se alkaa vuotamaan huohottimesta. Tästä sain kerran palautetta ilmailukerhon "kerhomestarilta" kun edellisenä iltana ennen reissuun lähtöä tankkasin koneen valmiiksi täyteen ja työnsin sen takaisin halliin yöksi. Ämpäri piti laittaa yöksi siiven alle ja olihan siellä bensaa aamulla.
-
Kävin äsken kokeilemassa, ei se mitään liruta alle.
Toiminta säde ajotietokoneen mukaan nousee 60 km.
Tietokone ilmoittaa 450 km toimintasädettä
http://www.youtube.com/watch?v=d7Wf_LEqRNU
jumpie
-
Porattu tänään reikä, mutta ei vielä kokemusta tankkauksesta.
03Biker
-
Voitais pitää kilpailut, kuka oikeasti ajaa yhtäkyytiä tankkaamatta 450 km.
Mutta kun ei voi, ei niin pitkää matkaa voi ajaa enää yhtäkyytiä, ettei tulisi kuseet housuun.
Nyt on niin, että täytyy pysähtyä kuseelle, ennenkuin bensa loppuu. horisko
-
Tässä kisassa uskaltaisin olla GT:llä mukana - edellyttäen, että haen Honkkarista Ruotsin armeijan 5 € ylijäämä "sorsan". Tämähän onnistuu hesse_yahoo
Siis oikeasti tuli mieleen, kuka hitto tuollaisiakin ostaa.. Niitä "lasisorsia" kun on tosiaan myytävänä ainakin Keravan Honkkarissa.
-
Voitais pitää kilpailut, kuka oikeasti ajaa yhtäkyytiä tankkaamatta 450 km.
Epäilen kyllä vakaasti meneekö se sen 450km.
Mullakin mopo näyttänyt pitkälle yli 300km rangeja tankkauksen jälkeen mutta ikinä en yli 300km ole ässän tankilla ajanut.
(enkä minkään muunkaan kaksipyöräisen tankilla)
Ässän ajoasento on niin loistava että kyllä sillä sen 300km saattais huristella yhtäkyytiä.
-
Epäilen kyllä vakaasti meneekö se sen 450km.
Mullakin mopo näyttänyt pitkälle yli 300km rangeja tankkauksen jälkeen mutta ikinä en yli 300km ole ässän tankilla ajanut.
Mulla näytti eilen vajaan 300 km:n matka-ajon jälkeen että pääsisi enää vain about 40 km. Menin tankille eikä liruttamallakaan mennyt kuin 14,5 litraa eli vielä vajaat 100 km olisi kaiken järjen mukaan päässyt. Ja tätä ennen vilkkui jo mittari tutttuun baijerilaistyyliin varoitusta polttoaineesta n. 50 km:n ajan. Ei taida olla kovin tarkka tuo ässiäisen mittari.
-
Ässän ajoasento on niin loistava että kyllä sillä sen 300km saattais huristella yhtäkyytiä.
Eihän toi ota kuin puolitoista tuntia jos sattuu sopiva latu alle :) airrev
Paljonkohan mopo kuluttaa tasaisella 200 km/h vauhdilla. Ei ole ollut tilaisutta testata.
Mulla ainakin kulutus sataselle putoaa kun nostaa nopeuden 120:stä 140:een hesse_fool
K 1200 R:llä pisin tankkaus väli on ollut 318 km. Loppumatkasta range näytti pitkään (tai ainakin se tuntui siltä) nollaa.
Tankkiin meni lirutuksineen muistaaksen 18, 2 litraa.
-
Voitais pitää kilpailut, kuka oikeasti ajaa yhtäkyytiä tankkaamatta 450 km.
Mutta kun ei voi, ei niin pitkää matkaa voi ajaa enää yhtäkyytiä, ettei tulisi kuseet housuun.
Nyt on niin, että täytyy pysähtyä kuseelle, ennenkuin bensa loppuu. horisko
Eilen porattu reiät tuohon muovitötteröön.Tein 5mm reiät etu- ja takareunaan sekä oikeaan ja vasempaan sivuun.En osannut päättää sopivaa paikkaa,niin tein sitten 4 reikää. hesse_biggrin
Ei ehtinyt testaamaan toimintasädettä,mutta jos ensi viikonloppuna ottaisi 2-3 litraa bensaa varalle mukaan ja ajelisi tankin tyhjäksi.Olisi aika mielenkiintoinen koe.
Melko huimia lukemia tuo bin ladenin range tuossa kuvassa näyttää. 03Biker
-
Tankkasin sen eilen Hyvinkään teboilla keskiseisontatuella lisäreikiin asti.
Kävin heittämässä testinlenkin hesassa. Säikähdin itsekin, etää nyt särki tietokone tai anturi tai jotain.
Liikennevaloissa kun seisoo niin tietokoneen range laskee aika nopeasti.
Takasinpäin lasettelin tulemaan vähän reippaamiin. Nopeusrajoitus + 30km/h lisää vauhtia, ei uskaltanut kyytiläinen mukana kovempaa ajaa. Onneksi tietokoneen range alkaa laskea aika nopeasti. Tulen antamaan raporttia kuinka paljon oikeasti normaaliajossa pääsee käytännössä yhdellä tankillisella. Olisin tänään lähetynyt bemarilla töihin, mutta lupasi takaisinpäin tulessa vesisadetta. Yritän ajaa tankin tyhjemmäksi, niin tiedetään.
-
Kesäkuussa ajelin ässällä Kilpisjärveltä Vantaalle lähes yhtä kyytiä. 1180 km / 15 h 15 min. Aamulla tankkasin Kilpisjärvellä klo. 8.45 ja kotipihassa olin paria minuuttia vaille puolen yön. Pakolliset nopeat tankkaus / kahvitauot ja lisäksi yksi n. ½ tunnin ruokatauko. Ei ollut edes peppu ihmeemmin puuduksissa, kiiton muokatun geelipenkin.
-
Ei ollut edes peppu ihmeemmin puuduksissa, kiiton muokatun geelipenkin.
offtopic Samanlaisia km määriä ajanut pari kertaa tänä kesänä saman päivän aikana normi satulan selässä ilman ahterin puutumista.
Ei ole henk.koht. tarvetta hankkia geelisatulaa.
-
Tähän tankkaukseen liittyen (!), multa puutui persus jo lyhyemmällä matkalla, vaikka oli geelisatula. Missä on vika? Kenties ruoka ei ole tarpeeksi rasvaista? withstupid
-
offtopic Samanlaisia km määriä ajanut pari kertaa tänä kesänä saman päivän aikana normi satulan selässä ilman ahterin puutumista.
Ei ole henk.koht. tarvetta hankkia geelisatulaa.
Mulle ässän alkuperäinen penkki aiheutti suoranaista kipua.. Jo parinsadan jälkeen alkoi tuntua ja >500 km oli tuskaa. Muistan kun 09 ajoin Oulusta Vantaalle.. Loppumatka oli kaikkea muuta kuin nautintoa ja silloin taisn päättää, että penkille on tehtävä jotain. Air Hawkiakin kokeilin ja toimiihan se, mutta on niin halvatun järkyn näköinen.
-
303 km tripissä ja 111 km toiminta matkaa
-
367 km vielä jäi 30 km pelivaraa.
Onkohan joku päässyt yli 400 km tankillisella?
-
Tänään tehty testiajo Ässällä.Tankkasin täyteen korkkia myöten,110 km:n ajon jälkeen näytti range 317km.
Siitä sitten tankki tyhjäksi,niin kauan,että sammui tienposkeen.Meni tasan 375km.Sen jälkeen,kun range näytti pelkkää viivaa,pääsi vielä 30 km.
Ajotyyli oli normaali +10-20 km/h ja muutama tosi raju kiihdytys.Varmaan pääsisi yli 400 sellaisella taloudellisella ajotavalla.Oli kyllä hienoa tankata kerralla täyteen,ilman sitä "tuputtamista". 6 kesää kiroillut sitä viimeisen litran liruttamista ja muutamalla reiällä homma korjaantui noin helpoksi. hesse_ok
-
Tänään tehty testiajo Ässällä.Tankkasin täyteen korkkia myöten,110 km:n ajon jälkeen näytti range 317km.
Siitä sitten tankki tyhjäksi,niin kauan,että sammui tienposkeen.Meni tasan 375km.Sen jälkeen,kun range näytti pelkkää viivaa,pääsi vielä 30 km.
Ajotyyli oli normaali +10-20 km/h ja muutama tosi raju kiihdytys.Varmaan pääsisi yli 400 sellaisella taloudellisella ajotavalla.Oli kyllä hienoa tankata kerralla täyteen,ilman sitä "tuputtamista". 6 kesää kiroillut sitä viimeisen litran liruttamista ja muutamalla reiällä homma korjaantui noin helpoksi. hesse_ok
Tämä on perusteellinen testaus bowdown
-
Tankkasin eilen Lahdessa museokierroksen jälkeen ja range näytti tankkauksen jälkeen 266 km,
kilometrilukemat nousivat koko ajan tuonne 330 km:iin ja pyörällä oli ajettu noin 60 km. Saas nähdä kuinka pitkälle pääsee.
03Biker
-
No saipahan tänkin moden tehtyä, onkos tullut testattua miten ko. modaus on toiminut?---> 03Biker
-
Tota noin... Miksi mopolla tartee ajaa 300-400km kerralla samalla tankillisella? Olenko jotain ymmärtänyt väärin? Taas.
-
Tota noin... Miksi mopolla tartee ajaa 300-400km kerralla samalla tankillisella? Olenko jotain ymmärtänyt väärin? Taas.
Jos pyörää käyttää matka-ajossa, niin minulle on käyttöä sellaiselle pyörälle millä pääsee helposti 300 km.
Edellisestä pyörästä (VTR) reippaassa matkavauhdissa bensan varoitusvalo syttyi 130 km jälkeen.
Olimme porukalla (6 pyörää) reissussa, kävimme katsomassa motogp:tä. Ensin otti minua päähän jatkuva tankkaaminen ja sitten muitakin, kuin muut tankkasivat vain joka toinen kerta.
Yleinen normi on, että matkakäyttöön on oltava vähintään 300km toimintasäde.
Honda VFR1200 oli floppi, ei mikään myyntimenestys, osa syy oli sen toimintasäde. Tehdas on tämän vuoden malliin suurentanut vähän bensatankin tilavuutta. Esim. minulle yksi syy oli, miksen ostanut Bemarin sijaan Hondaa oli sen huonompi toimintasäde.
-
Jos pyörää käyttää matka-ajossa, niin minulle on käyttöä sellaiselle pyörälle millä pääsee helposti 300 km.
Edellisestä pyörästä (VTR) reippaassa matkavauhdissa bensan varoitusvalo syttyi 130 km jälkeen.
Olimme porukalla (6 pyörää) reissussa, kävimme katsomassa motogp:tä. Ensin otti minua päähän jatkuva tankkaaminen ja sitten muitakin, kuin muut tankkasivat vain joka toinen kerta.
Yleinen normi on, että matkakäyttöön on oltava vähintään 300km toimintasäde.
Honda VFR1200 oli floppi, ei mikään myyntimenestys, osa syy oli sen toimintasäde. Tehdas on tämän vuoden malliin suurentanut vähän bensatankin tilavuutta. Esim. minulle yksi syy oli, miksen ostanut Bemarin sijaan Hondaa oli sen huonompi toimintasäde.
Juurikin näin, ja euroopassa iltamyöhään tuopa turvallisuutta kun ei ole noita ABC:tä joka nurkassa. hali_peukku 03Biker
-
Tota noin... Miksi mopolla tartee ajaa 300-400km kerralla samalla tankillisella? Olenko jotain ymmärtänyt väärin? Taas.
Jos pyörää käyttää matka-ajossa, niin minulle on käyttöä sellaiselle pyörälle millä pääsee helposti 300 km.
Edellisestä pyörästä (VTR) reippaassa matkavauhdissa bensan varoitusvalo syttyi 130 km jälkeen.
Olimme porukalla (6 pyörää) reissussa, kävimme katsomassa motogp:tä. Ensin otti minua päähän jatkuva tankkaaminen ja sitten muitakin, kuin muut tankkasivat vain joka toinen kerta.
Yleinen normi on, että matkakäyttöön on oltava vähintään 300km toimintasäde.
Honda VFR1200 oli floppi, ei mikään myyntimenestys, osa syy oli sen toimintasäde. Tehdas on tämän vuoden malliin suurentanut vähän bensatankin tilavuutta. Esim. minulle yksi syy oli, miksen ostanut Bemarin sijaan Hondaa oli sen huonompi toimintasäde.
Jaa, mekin poikain kanssa ollaan harrastettu tourinkia kyykkypyörillä. Joskus hitaampaa, toisinaan ei ihan niin. 180-200km on melko hyvin päässy, kun ei enää kellään ole VTR hondiakan matkassa. Eikä vielä ole jäsenet puutunu silloin, mutta tauko on muuten paikallaan ehkä.
-
Lirutusmodi kahdella reiällä tehty tankin tyhjennyksen yhteydessä. Mitään ultimate-testejä en ole vielä tehnyt, mutta tankkasin aika vaivattomasti 18L kun rangea oli 20km, eli vähintään litra ainetta jäljellä. Aiemmin ei ollut helppoa tankata yli 16L vaikka oli kuinka tyhjä tankki. Selkeä parannus ja tarpeenkin, jos tulee vaikka lähdettyä erämaahan (=Norge).
-
Mahtava homma tämä ja kiva huomata että moni on modauksen tehnyt ja siitä on oikeasti ollut hyötyä.
Tulee ehdottomasti talven aikana tehtyä! jumpie
-
Mahtava homma tämä ja kiva huomata että moni on modauksen tehnyt ja siitä on oikeasti ollut hyötyä.
Tulee ehdottomasti talven aikana tehtyä! jumpie
Kesällä tuli ajettua kaksipäällä laukkujen kanssa 337km, niin sain tankattua 18,75l eli tankissa oli vielä ainetta 7km matkalle :). Ajotietokone näytti 8km miinusta...
-
Tein myös reijät.. Vaikka tankki oli mittarin mukaan tyhjä ja myös jäljelläolevat kilometrit muutaman km miinuksella, niin sain mahtumaan tankkin vain 18,95 litraa. Onko joku tyhjentänyt tankin viimeistä pisaraa myöten ja jos, niin paljonko bensaa mahtuu täysin tyhjään tankkiin?
-
Juu, siis viime viikolla ajoin niin tyhjäksi että kone sammui ennen tankkausta. Ainetta meni 20,3L. Tankin laskuputken yläosassa on kaksi reikää tehtynä ja tankkaan yleensä noiden reikien tasolle, onnistuu aivan kätevästi pistoolia nostaen. Ajotietokone lupasi vielä 5km ajomatkaa. Normiajolla pääsen noin 375km tankillisella, jos aivan tyhjäksi ajaa.
Mullahan on Akran kokoputki ja K&N, sekä avarampi ilmanotto. Lisäksi PCV+Autotune. Pienten kaasujen (alle 10%) seokset säädetty pientä kulutusta silmällä pitäen. Isommilla kaasuilla optimiseos.
Laskuputken reikien avulla tankatulla lisäbensalla saa jopa 50km lisää ajomatkaa. Riippuu siitä kuinka täyteen on aiemmin pystynyt tankin liruttamaan.
-
Eli mittarit nollilla tankissa on reilu litra bensaa. Hyvä tietää, jos asemaa joutuu joskus hakemaan..Tässä 13 ässässä on muuten tarkempi mittari kuin aiemmassa 12 ässässä. Ilmeisesti pa-liuskat on unohdettu ja palattu takaisin vanhaan kohosysteemiin.
Tuli vielä mieleen.. Onkohan noissa 12 / 13 R ja S malleissa täysin samankokoiset tankit?
-
En tiedä onko R/S tankit varmasti samankokoisia, mutta näin luvataan spekseissä. Omalla pyörällä olen joskus aiemmin ajanut mittarin nollille ja vielä selvinnyt tankkaamaan, mutta nyt en siis aivan päässyt tankille vaikka 5km vielä luvattiin ajomatkaa (kts tänään tehtyä). Polttoaineliuskan asento tankissa voi olla muuttunut siinä yhteydessä kun minä/huolto on liuskaa käpistellyt. Kerran on liuska vaihdettu huollossa ja reikien porauksen yhteydessä irroitin/asensin sen itse kerran. Kyllä viimeistään 30km ennen maalia on hyvä löytää tankkauspiste...
-
Teinpäs ton modaulsen tuossa joku aika sitten.
Nyt vasta pääsin ajamaan tankin oikeasti tyhjäksi. Matkaa mittariin kertyi 310 km ja varalla vielä huuruja 39km varten. Tankkasin 16,9l ja kulutus oli hyvät 5,4l
KIITOS vinkeistä, olen erittäin kiitollinen. Tää on niin hyvä juttu et sai kivasti lisäkilsoja ässään ????. Nyt ei tartte vaihtaa....
Paitsi jos syyskuussa BMW syystapahtumassa oliskin jotain herkkuja Raision Biketeamilla
-
Eilen kun tulin Jänkhältä Jytisee tapahtumasta kotia niin range näytti parhaimmillaan 433 km.
Kotia tulee matkaa 380 km ja ilman väli tankkausta pääsin kotia. Range näytti vielä kotona 30 km.
Keskikulutus tietokoneen mukaan 4,9 l, keskinopeus n. 100 km/H. Kaks päällä kulutus ollut jopa 4.8 l.
Mulla kulutukseen vaikuttaa varmaan PC V positiivisesti.
-
Nooh, tähän tankilliseen on tullut muutamia melkoisen reippaita siirtymiä motarilla joten....
Mut en ole tollasiin lukemiin ikinä päässyt. Aina on ollut 5,4-5,9 oltiin sit yks tai kaks päällä
-
Joo, mulla on Akran kokoputki ja K&N avarretulla ilmanotolla, eli hengityspuoli on suht kunnossa, joten kulutus voi olla vähän normaalia suurempi. Matka-ajon AFR on säädetty arvoon 14.5 ja onkin tuota luokkaa, koska näen sen POD-300 näytöstä. Oikein nätisti kun pitää kaasua ja ajelee 80-120, niin kulutusmittari näyttää 5.1-5.2. En tiedä mistä ECU tuon arvon leipoo (luultavasti ruiskujen ohjauksesta), koska PC5 säätää ruiskuja vasta ECU:n antaman arvon jälkeen. Todellinen kulutus on kuitenkin parhaimmillaan luokkaa 5.4L, jos kerran 20.4L polttoaineella ei pääse aivan 400km.
Hankin viimeisimpänä hullutuksena Dynojetin POD-300 tuon näytön, jolla mm näkee AFR-arvon reaaliaikaisena ajossa, sekä voi tehdä pitempikestoista dataloggausta kaikista PC5:n ja AT:n tuntemista parametreista. Kruisailuun olen säätänyt tavoitteeksi AFR-arvon 14.5 ja tehoalueelle 13.1 ja peruskartta on dynossa tehty. Kruisailussa AFR voisi olla vieläkin suurempi polttoaineen säästämiseksi, mutta yli 14.7 arvot alkavat olemaan liian laihan puolella. Ajettavuudessa ei huomaa mitään erikoista yli 14.7 arvoilla ainakaan pikkukaasuilla, mutta periaatteessa tuollainen sentin venytys voi kostaantua.
Melko mielenkiintoisia käppyröitä saa aikaiseksi noista dataloggauksista. Pääsispä käsiksi itse ECU:n parametreihin...
-
Paljonkohan mopo kuluttaa tasaisella 200 km/h vauhdilla. Ei ole ollut tilaisutta testata.
Mulla ainakin kulutus sataselle putoaa kun nostaa nopeuden 120:stä 140:een hesse_fool
Taidan tehdä tämän itsekin. 180 km/h tasaisella vauhdilla kulutus oli 8.4 l/100 km unkarilaisella moottoritiellä.
En tiedä viekö tuplaäksä vähemmän vai mahtuuko sen tankkiin enemmän, mutta meikäläisellä tuli tankkaustarve huomattavastia aiemmin.
-
Eihän nämä mitään säästöpossuja ole, mutta on XX:n tankkikin kooltaan 22L vs 19L.
-
Oli keväällä kortti 6 vko.poies niin oon ajellu sellasta tierajotusten mukasta ajoo,koko 5500 km keskikulutus 4,7/4,8 litraa satkulla.Ilman kosteus ja lämpötila vaikuttaa aika paljon,ja sit kaupungissa ku kuljin viimekesän duunissa (hesa)niin alle kuuden ei tarvinnu unelmoidakaan pääsevänsä ;) K1300S.Oon lirutellu ilman niitä reikiä parhaillaan 19 litraa tankkiin.....