" Siinä sitten lähti lihat luitten päältä kun kaasua painoin, voi perkele!! Kyllä se niin kiihty että ei nykypyöristä ole sellaiseen, paina se poika mielees!"
Eiköhän tolta Kawalta ole aina löytynyt se ykköstykki näille kylänraiteille, missä sitten pullistellaan, kuten pitääkin! Mullakin on pari ollut ja varmaan tulee vielä olemaankin? Se miksi Kawa sitten ei pärjää oikeastaan missään noissa kilpasarjoissa, sitä en tiedä. Ehkä joku pystyy siihen vastaamaan. Itse kovasti haluaisin tuon kympin. Tulevan kesän kyllä bemulla vetelen. Olispa molemmat, siinä sitä olis kiva saddle to saddle kokeilla. Jarrskahan lupas Jyväskylässä pikkutunneilla mulle pariksi viikkoa Kawaa lainaksi että saan tutustua, tosi reilu kaveri. Muistatko Jarrska?
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.
Lainaus käyttäjältä: hidas57 - 22.03.11 - klo:14:00Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.Vaihdelaatikon ja ketjun/kardaanin häviöitä tarkoitin. Niiden tarkka osuus on aina arvio. Emmehän me saa millään tarkkaa tulosta, ilman että moottorin teho mitataan erikseen, ja sen jälkeen voimansiirron kanssa vetävästä pyörästä saatu teho. Väkisinkin menee arvion puolelle, jos mittaus suoritetaan ainoastaan takapyörältä.Kitkahäviöitä nämä siis. Kytkimen osuus lienee hyvinkin pieni silloin kun sitä ei luistateta.
Nyt kun luin uudestaan alkuperäisen tekstisi, niin siinähän se jo kertaalleen seisoi. Hätäisesti luin ensin.Kyllä, noin se saadaan mitattua. Ihan selkeä juttu. Mulle pitää vääntää tavallista paksummasta rautalgasta, vahvavirta-asentaja kun oon Joo, insinööriopinnot jäivät toisella luokalla kesken HTOL:ssa aikoinaan, mikä silloin minulle nuorna miesnä tappio, mutta kansantaloudelle voitto. Seikka on saletti (The joulukalenteri).Niin, vielä noista hävuöistä; Yllättävän vähän voimansiirto haukkaa moottoripyörässä. Kun luvut olivat munkin mopedissa 192/172. Autossa tasauspyörästö lisukkeena varmastikin ottaa melkein toisen mokoman, verrattuna mp:n 10+% tappioihin.Veneessä potkuri vie hirvittävän määrän veden sekoittamiseen. Aikoinaan olen lukenut, että noin 25% koneen tehosta muuttuu työntövoimaksi.