Päivitän tähän muutamia "pointteja" ... paikkana nyt: Köngäs, Inarin tien varressa. Ulkona -23'c.:jippikaijee:
LRWR-ajossa (Long Range Winter Riding) huomioitavaa, elikkäs ABBM 2013 mukaan lähtijöille vielä muutamia seikkoja pähkäiltäväksi ja huomioitaviksi ::orgmp::orgmp::orgmp:
1. Rengaspaineet: Varatkaa mukaan luotettava pienikokoinen (digitaali) rengaspainemittari koska pakkasilla rengaspaineet laskevat dramaattisesti ja varsinkin raskaasti lastatuilla ja muutenkin painavilla matkapyörillä rengaspaineiden lasku vaikuttaa merkittävästi pyörän ajettavuuteen. Esim +5'c lähtölämmöissä asetin rengaspaineiksi 2 kpa mutta jo esim -20'c:ssä todellisuudessa ne on enää 1.4 kpa. Harakiriliikkeestä noudin omani jossa on vieläpä näyttö ja suutin valolla joten näkee myös pimeäajossa. Varatkaa myös pumppu mukaan, esim jalkakäyttöinen?
2. Näkyvyys & Visiiri: Etenkin pimeäajossa visiirin kunto sekä näkyvyys ovat turvallisuustekijä. Visiiri pitää olla hyväkuntoinen sekä ehjä. Lämpötila -15? on sikäli erikoinen että siihen asti normaalivisiirillä kutakuinkin vielä selviää mutta sen alapuolella pitää olla lämmitysvastuksella varustettu malli. Toki visiirin huurtumiseen vaikuttaa myös kypärän merkki ja malli, samoin se käyttääkö maskia tai naamaria. Huomioikaa että visiiriin muodostuva jää on todellisuudessa hiekkaakin pahempi visiirin naarmuttaja, eli jää pitää sulattaa sormin, tms eli jäätä ei tule hangata sormikkailla tai muutoin visiiriin tulee naarmuja. Pin-Lock ei itselläni toimi enkä crossimallin kypärästä välitä (+ crossilasit) sen kylmyyden takia (ajoviima). Lienee itsestään selvää että visiiri pitää olla kirkas, ei mitään tummia / peilimalleja.
3. Kelkkaurat: pienempien teiden ja kelkkaurien risteyskohdissa on todellinen vaara. Ensiksi, kelkkahemmoilla on ikävä tapa pysähdellä tielle, (etenkin korpitiet joissa liikennemäärät ovat olemattomat tai muutoin pienet), pitämään taukoja tai sitten kelkat muutoin sammuvat tietä ylitettäessä, (tankkauspaikka?). Toisekseen, ajettaessa tuollaisen kelkkauran ylitse, ajan mittaan siihen muodostuu todella syvät urat (telamatolla suditettu) jolloin vauhdilla tuohon tultaessa voi mp:n hallinta olla haastavaa, voimakas heilahdus on kuitenkin varmaa!
Erityisesti mutkapaikoissa tarkkana ! Esim Rukajärventiellä eräässä kohdin ylityspaikka sijaitsee mutkassa ja siihen tullessani 2 kelkkaa lähes seisoi tiellä paikoillaan ja yhden vielä tullessa ja pysähtyen vasta osittain jo tiellä ollessaan, (näkee paremmin tuleeko autoja ? :kääk:)!
4. Akut: Puhelimien ja kameroiden, (vast), akut kannattaa sijoittaa ajotakin sisälle, lähelle kehoa. Mikäli em. vermeet säilytetään sivulaukuissa, pitää ulkolämpötila yhdessä ajoviiman kanssa huolen, ette akun teho loppuu muutaman kuvanoton tai lyhyen puhelun jälkeen. Ainoa keino tuolloin on tietenkin sulattaa se uudelleen esim. käsineen sisällä. Mp:n oma akku luonnollisesti on jo mitattu (kennot ominaispainomittarilla sekä antojännite volttimittarilla (min. 12.5 V), ja tietenkin myös laturin tuottama latausjännite ~13.v
5. Sormet ja kynnet: Kovat pakkaset yhdessä kahvalämmityksen kanssa aiheuttaa sormenpäiden voimakasta kuivumista sekä kynsien halkeilua. Joku saattaa pitää tätä "naisten hommina" mutta muutamien syvien sormenpäähavojen kanssa esim yksinkertaistenkin asioiden (vetoketjujen avaamien) hoito saattaa olla yhtä tuskaa. Lisänä vielä kun jokin kynsistä repeytyy halki onkin UUSI ajofiilis ainoa keino hoitaa vamma. Näiden ehkäisemiseksi ottakaa yksinkertaisesti jonkinlaista käsivoidetta matkaan.
6. Kypärä: Jälleen mallista ja merkistä riippuen avausmekanismin tai soljen lukon jäätyminen on todellinen ongelma. Varmistukaa ja huoltakaa molempien moitteeton toiminta jo ennen taipaleelle lähtöä. Silikon voide ja öljyä oikeaa paikkaa auttaa. (Itselläni BMW System IV joka eilen jääti Kuusamosta tullessa ja tuossa Levin K-Marketin edessä ei sitten tietenkään auennut...kun vasta joitakin minuutteja myöhemmin...porukoilla hauskaa ?:itkupilli:) (Aiheuttaa: hengityshöyryt yhdessä -15? tai alle + pitempi rupeama)
7. Lakanat: Juuri tai äskettäin satanut lumi yhdessä pakkasen kanssa aiheuttaa kuvatun kaltaisia ilmiöitä vastaantulevan liikenteen ansiosta. Erityisesti raskaat ajoneuvot: rekat, yhdistelmät, linja-autot. Ajonopeudella 80-100km/h voi mennä 1 - 2 "tolpanväliä" ennen kuin näkyvyys palaa jälleen, eli olkaapa tarkkana. Erityisesti pimeäajossa kokemus voi olla :kääk:
Tämä tulee huomioida päivän ajosuunnitelmaa laatiessa, kun tavoitematkaa sekä aikataulua verrataan toisiinsa.
Erityisen hankalaa ja haastavaa on lumiaura-auton seuraaminen tuskallisen hitaasti etenenvän (60-70km/h) ja runsaasti pölyävän ja pitkä "lakanan" takaa. Aura-auton koukkaminen bussipysäkille EI TARKOITA että se on havainnut sinut ja halua laskea sinut ohitseen!! ACHTUNG !
8. Peite/lumiharja: Varustakaa lumisateiden varalta pyöränne peitteellä tai vähintäin lumiharjalla. Peite luonnollisesti suojaa yöllä sataneelta lumelta vaijerit, virtalukot, jne. Lumiharjaa käyttäen pääset taipaleelle helpommin kuin ilman sitä. Selväähän oli että vaijereiden, kahvojen, lukkojen, jne, jäätymisen ehkäisemiseksi, ne kaikki voideltiin aseöljyllä jo ennen ensimmäisiä pakkasia
9. Taukopaikat: Suunnitelkaa marssitaukojen paikat tankkauksien yhteyteen niin turhat pysähtelemiset jää minimiin. Automaatit ovat tietenkin nopeampia käyttää mikäli ei muuten ole syytä mennä lämmittelemään tai ruokailemaan, tms. Huomatkaa ettei pääteiltä pääse läheskään kaikille levähdyspaikoille koska niitä ei talvisin aurata. Korpitaipeleilla taukopaikoiksi kannattaa valita vaarojen aakeat laet joissa lämpötilat ovat muuhun maaston nähden huomattavasti korkeammat ja jolloin aurinko pääsee jo vaikuttamaan, (se lämmittää jo!). Toisekseen, mikäli mp ei syystä tai toisesta suostuisi käynnistymään, on ainakin mäkistarttiin vielä mahdollisuudet.
10. Sandaalit: Suosittelen ottamaan mukaan yhdet vaihtojalkineet jolloin ajosaappaiden "koko aika kuivatus" on mahdollista aina silloin kun ei olla ajossa. Itse otin mukaan rantasandaalit mutta niiden silopohjaisuuden takia
jo muutamat suunnittelemattomat lipat on tullut vedettyä..:blink: Eli mielellääm karkeapohjaiset rantasandaalit!
11. Jäätelö: Kuten myös voit ja levitteitä voi huoletta ottaa mukaan koska niiden säilyvyys on taattu.
12. Termospullot: LIenee itsestään selvää ottaa mukaan ja etenkin täyttää ne kuumalla, (lue kiehuvalla) vedellä.
Ai miksikö ei sitten kahvia? No, siihen voi sitten valmistaa myös ruuat, keitot, lämminkupit tai mitä sitten kukin haluaa.
13. Ajovalojen suuntaus: Huomioikaan myös tämä, eli kun lastaatte raskaasti pyöränne nousee ajovalojen kuvio kuormasta riippuen kovinkin ylös. Ei koske pelkästään pimeäajoa.
14. Liukuesteet: Viimeisenä vaan ei vähäisempänä tämä, eli jos ja kun sitten jossain vaiheessa se ajokkinne alkaa väsymään ja sitä kautta huilaamaan, sen pystyyn saattaminen on paljon helpompaa jos on jotain pitävää ajosaappaiden alla. Tämä erityisesti korostuu liukas?innoilla...:crash:
Do niin, tässä muutamia mietteitä joita tuli väkisinkin mieleen...Ajakaa Rauhassa !