BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: anothergeek - 29.05.12 - klo:20:07

Otsikko: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 29.05.12 - klo:20:07
Olisiko kellään asiasta enemmän tietävällä vinkkiä, mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiskelemään?

Kyseessä vm. 2007 K1200R, jolla mittarissa hieman reilut 24tkm. Pyörä alkoi vapun aikoihin nykimään, varsinkin alle 3500rpm kierroksilla. Vappuajoissa hieman reilun kävelyvauhdin ajonopeudessa oli ajaminen nykimisen vuoksi yhtä tuskaa. Huollot on aloitettu ja viikonloppuna vaihtuivat öljyt/suodatin ja vakioilmanpuhdistin vaihtui K&N:n vapaavirtaus-suodattimeen. Seuraavana luvassa peräöljyt, jarrunesteet, jäähdytinnesteet ja tulpat.

Pyörä myös tarkistettu GS-911:llä, eikä ainakaan äkkiseltään löytynyt selkeää syytä nykimiselle:


AutoScan Report
GS-911 version: 1204.4 Datapack version:1.0
Date: 19.5.2012 Time: 16:10:23

Motorcycle Information
VIN: xxxxxxxxxxZN19377
Mileage: 24032.0 km

BMS-K
BMS type: BMS-K
Part No.: 7704868
Hardware Index: 10
Coding Index: 1
Manufacturer: Bosch
Manufacturing Date: 2006-06-13
HWOE No.: 26738836
MCV: 0.5.8
FSV: 0.77.22
OSV: 2.3.1
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
VIN model year: 2007
No fault codes found

ZFE-Basic
ZFE type: ZFE-Basic
Part No.: 7711746
Hardware Index: C6
Coding Index: 7
Manufacturer: Loewe Lear
Manufacturing Date: 2004-03-01
HWOE No.: 26867684
MCV: 0.5.9
FSV: 1.3.0
OSV: 3.3.0
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
No fault codes found

Alarm only
RDC/DWA type: Alarm only
Part No.: 7697695
Hardware Index: C4
Coding Index: 2
Manufacturer: Gemel
HWOE No.: 27205836
MCV: 0.5.6
FSV: 1.6.2
OSV: 3.2.1
No fault codes found

Integral ABS 2 - CAN
Part No.: 7707617
HW Version No.: C1
Coding Index: 0
Manufacturing Date: 2006-08-22
HWOE No.: 26769148
Manufacturer: Continental Teves
MCV: 0.5.9
FSV: 2.0.2
OSV: 3.3.0
Free programming slots: 1
Serial No.: 668M000A0
Hardware No.: 07682002
Hardware star No.: 07707617
No fault codes found

CAN-Kombi H/L
Cluster type: CAN-Kombi H/L
Part No.: 7699412
Hardware Index: 3
Coding Index: 5
Manufacturer: Siemens VDO Automotive
Manufacturing Date: 2005-01-01
HWOE No.: 27227668
MCV: 0.5.8
FSV: 2.2.1
OSV: 3.3.10
Factory I-Level: K024-06-08-500
Actual I-Level: K024-11-03-510
Assembly No.: 07699424
No fault codes found
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: mi16 - 29.05.12 - klo:20:33
Kun vaihdat ne tulpat, niin tarkista puolat..
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 29.05.12 - klo:20:49
Kun vaihdat ne tulpat, niin tarkista puolat..

Kiitokset vinkistä!

Pari ajatusta on tullut mieleen, mistä se nykiminen voisi mahdollisesti johtua:
- Lambda-anturi (miten tuon anturin toiminnan pystyy testaamaan?) ?
- Polttoainesuodatin?
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: mi16 - 29.05.12 - klo:21:47
Lamda vian luulisi näkyvän tuolla testerillä. Lamdan johdon voi ottaa irti, kone käy silloin jollain peruskartalla. Polttoainesuodatinvika tulee esiin kierroksilla ja vedättäessä, ei kävelyvauhdissa. Edelleen puolavika ei näy testerilä.
Polttoainesuutin? No koita eliminoida vika kerrallaan.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 29.05.12 - klo:23:13
Lamda vian luulisi näkyvän tuolla testerillä. Lamdan johdon voi ottaa irti, kone käy silloin jollain peruskartalla. Polttoainesuodatinvika tulee esiin kierroksilla ja vedättäessä, ei kävelyvauhdissa. Edelleen puolavika ei näy testerilä.
Polttoainesuutin? No koita eliminoida vika kerrallaan.

Kiitokset vinkeistä!
Pitää alkaa tulevana viikonloppuna eliminoimaan mahdolliset vian aiheuttajat yksi kerrallaan...
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: hidas57 - 30.05.12 - klo:08:19
Käykö hyvin tyhjäkäyntiä ja pysyykö kierrokset vakaina? Lähteekö heti vetämään, kun pienillä kierroksilla avaa kaasua reilummin?

Itsellä on ajoittain ollut ilmiö, jossa tyhjäkäynti soutaa edestakaisin ja samalla veto pienillä kaasuilla on pätkivää. Kerran vein tilanteen ollessa päällä pajalle ja yhtenä veikkauksena puolavika. Seokset näytti seilaavan tyhjäkäynnillä laihan ja normaalin väliä. Tänä vuonna on ollut aika hyvä ilman mitään varsinaisia korjauksia...

Lambda on tosiaan helpppo kokeilla, kun irroittaa liittimen siinä satulan allaoikeassa etukulmassa.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: Repa - 30.05.12 - klo:08:51
Hei! Pane GS-911 kiinni ja kone käyntiin. Tämän jälkeen pystyt lukemaan lambda-arvot koneen käydessä. Samalla voit lukaista polttoaineen paineen. Sama olisi hyvä tehdä "ajaessa" jolloin nämä lukemat saisi talteen hetkellä jolloin nykimistä tapahtuu. Saisi ainakin varmistettua lambdan toiminnan ja saavatko suuttimet tarpeeksi polttoainetta.Ettei vaan vika olisi tyhjäkäynnin ilmasuuttimessa airboxin pohjassa?
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: hidas57 - 30.05.12 - klo:09:01
Tuo tyhjäkäyntiventtiili onkin aika kiusallinen juttu, kun ainakin omassa pyörässä se on sellainen muovinen, jota ei saa enää varaosana. Sen voi kyllä puhdistaa. Uudemmissa pyörissä on metallinen versio, joka käy vaan uudempaan ilmaboxiin, joka taas maksaa muutaman saturaisen lisää...

Mutta jos tyhjäkäynti on ok, niin tuskin siitä on kyse.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 30.05.12 - klo:09:13
Käykö hyvin tyhjäkäyntiä ja pysyykö kierrokset vakaina? Lähteekö heti vetämään, kun pienillä kierroksilla avaa kaasua reilummin?

Tyhjäkäynti seilaa hieman ja ajossa alle 3500rpm kierroksilla lähtiessä pyörä nykäisee kerran kun avaa kaasua reilummin.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 30.05.12 - klo:11:54
Hei! Pane GS-911 kiinni ja kone käyntiin. Tämän jälkeen pystyt lukemaan lambda-arvot koneen käydessä. Samalla voit lukaista polttoaineen paineen. Sama olisi hyvä tehdä "ajaessa" jolloin nämä lukemat saisi talteen hetkellä jolloin nykimistä tapahtuu. Saisi ainakin varmistettua lambdan toiminnan ja saavatko suuttimet tarpeeksi polttoainetta.Ettei vaan vika olisi tyhjäkäynnin ilmasuuttimessa airboxin pohjassa?

Ajoin loggauksen hetki sitten pyörän ollessa tyhjäkäynnillä.
Ihan rehellisesti sanottuna nämä lukemat eivät itselleni kerro mitään, mutta mitä mieltä te olette?
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: Repa - 30.05.12 - klo:16:13
Polttoaineen paineet hyvät. Eli ei varmaan kannata miettiä polttoaineen saantia / polttoainesuodatinta.
Lambda säättää eli oletettavasti on ok.
Tyhjäkäynnin ilmanottosuutin ei liiku, mutta on ilmeisesti jonkin verran auki, kierrokset eivät vaikuta tähän yhtään mitään.
Nyt kannattaisi laittaa GS-911 toiseen samanlaiseen pyörään tai ässään kiinni ja verrata näitä lukemia. En muista saisiko harrastaja mistään tehtaan lukemia. Mutta vastaava vakiopyörä ja siitä GS:llä lukemat, niin pääsee jäljille.

Tuohon tyhjäkäyntisuuttimen toimintaan voi vaikuttaa ympäristön ja moottorin lämpötila. Jos ne vaikuttavat, lämpeneminen todennäköisesti jumittaa suutinta ja aiheuttaa nykimistä. Pitäisi näkyä ajettaessa ja logattaessa tietoa ajon aikana.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: spk_1978 - 30.05.12 - klo:16:22
En tiedä onko kaukana kotoa mutta mulla oli vastaavaa K13R:ssä.
Sitä ihmeteltiin huollossakin kunnes putsasivat tyhjäkäyntiventtiilin(?) (Idle valvesta puhuivat)
Hyvin veti sen jälkeen.

Tuo on K13 alkupään mopoissa jonkin sortin ominaisuus joka kai on osa huolto-ohjelmaakin.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: Repa - 30.05.12 - klo:18:17
En tiedä onko kaukana kotoa mutta mulla oli vastaavaa K13R:ssä.
Sitä ihmeteltiin huollossakin kunnes putsasivat tyhjäkäyntiventtiilin(?) (Idle valvesta puhuivat)
Hyvin veti sen jälkeen.

Tuo on K13 alkupään mopoissa jonkin sortin ominaisuus joka kai on osa huolto-ohjelmaakin.


Tätä venttiiliä minäkin tarkoitin vaikka tyhjäkäyntisuutin -nimeä käytin tuossa edellisessä kommentissa.
Tämähän on ollut näiden koneiden ikävin ongelma k12s/r/gt:n ensiesittelystä lähtien.
En tiedä mitä puhdistaminen auttaa, koska ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin alkuvaiheessa nämä oli integroitu airboxiin kiinteästi eli vaihto ei ole ainakaan halpa operaatio. 
Veikkaan vian löytyvän tuosta venttiilistä. Mutta tämä on puhdas arvaus.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 30.05.12 - klo:19:07
Hetkisen googlettamisen jälkeen, kyse on ilmeisimminkin juuri tästä?

http://www.bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14801&p=109775 (http://www.bmwsuperbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=14801&p=109775)
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: spk_1978 - 30.05.12 - klo:19:48
En tiedä mitä puhdistaminen auttaa, koska ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin alkuvaiheessa nämä oli integroitu airboxiin kiinteästi eli vaihto ei ole ainakaan halpa operaatio. 

Tämä liittynee noihin K13 sarjan sammuilu ongelmiinkin.
Siellä on todettu läppien keräävän joissain olosuhteissa niin paljon p**kaa että pienillä kierroksilla niiden aukeaminen ei enää päästä tarpeeksi ilmaa läpi. => Sama ongelma tuossa tyhjäkäynnin venttiilissä. Se luulee olevansa auki vaan ei olekaan, ainakaan kunnolla.

Alakierroksilla tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi olla osittain auki(?), jos se nyt ei aukeakaan niin kuin pitäisi niin voi hyvinkin aiheuttaa nykimistä?

Tuossa lienee pieni urakka mutta tarkastamisen arvoinen, huoltoliike saattaa rokottaa.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: hidas57 - 31.05.12 - klo:08:52
Mulla putsasivat kertaalleen tuon tyhjäkäyntiventtiilin. En havainnut mitään suurempia vaikutuksia. Ei ole mikään valtava kustannus. Alkuperäinen on tosiaan muovia, eikä ole vaihdettavissa. Uudemmassa airboxissa venttiili on metallia ja olikohan niin, että vaatii ohjelmapäivityksenkin.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 31.05.12 - klo:15:00
Pitääpä tulevana viikonloppuna avata airboxi ja tutkia missä kunnossa se venttiili on.

Googlasin hieman tästä asiasta ja jos vaihtaa uudempaan metalliseen, niin vaatii myös airboxin vaihtamisen ja uudemman softan. Hintaa näytti jo pelkästään osille kertyvän hieman vajaa 500€. Toivotaan, että vika korjaantuu tuolla venttiilin puhdistuksella. Mikäli ongelma jatkuu, pitää harkita päivitetyn venttiilin vaihtoprojektia...

Isot kiitokset foorumilaisille hyvistä vinkeistä!
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: mp71 - 01.06.12 - klo:22:34
Onko sulla tehty se kaasuläpän resetointi sen jälkeen, kun akku/akun piuha on ollu irti? Eikös sekin vois vaikuttaa tuohon käyntiin?

Eli virrat päälle ja muutama kerta kaasu auki pohjaan saakka ja vapautus, virrat päältä, takaisin päälle ja menoksi - vai miten se olikaan.

Ei ainakaan maksa paljon testata auttaako yhtään.
Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: anothergeek - 02.06.12 - klo:18:43
Onko sulla tehty se kaasuläpän resetointi sen jälkeen, kun akku/akun piuha on ollu irti? Eikös sekin vois vaikuttaa tuohon käyntiin?

Eli virrat päälle ja muutama kerta kaasu auki pohjaan saakka ja vapautus, virrat päältä, takaisin päälle ja menoksi - vai miten se olikaan.

Ei ainakaan maksa paljon testata auttaako yhtään.

Testasin tätäkin, mutta ei ollut vaikutusta.

Tänään tuli tosiaan purettua hieman pyörää ja tutkittua missä kunnossa se tyhjäkäyntiventtiili on. Jonkin verran oli kerännyt karstaa, enkä ole vielä tarkemmin ehtinyt tutkimaan venttiilin kuntoa, mutta liitteenä kuva josta näette minkänäköinen venttiili sieltä lähti irti =)

Otsikko: Vs: K1200R outo nykiminen?
Kirjoitti: Repa - 02.06.12 - klo:20:47
Onko sulla tehty se kaasuläpän resetointi sen jälkeen, kun akku/akun piuha on ollu irti? Eikös sekin vois vaikuttaa tuohon käyntiin?

Eli virrat päälle ja muutama kerta kaasu auki pohjaan saakka ja vapautus, virrat päältä, takaisin päälle ja menoksi - vai miten se olikaan.

Ei ainakaan maksa paljon testata auttaako yhtään.

Testasin tätäkin, mutta ei ollut vaikutusta.

Tänään tuli tosiaan purettua hieman pyörää ja tutkittua missä kunnossa se tyhjäkäyntiventtiili on. Jonkin verran oli kerännyt karstaa, enkä ole vielä tarkemmin ehtinyt tutkimaan venttiilin kuntoa, mutta liitteenä kuva josta näette minkänäköinen venttiili sieltä lähti irti =)

Ainakin siistimpi kuin minulla.