BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Bemujammu - 06.09.20 - klo:16:23
-
Yritin tuossa vaihtaa peräöljyt k 1300s 2009 vuosimalliin,mutten saannut silmään liioin tyhjennyspropua tai täyttöpropua,onko tässä vuosimallissa joku erikois kikka tähän toimenpiteeseen?
-
Yritin tuossa vaihtaa peräöljyt k 1300s 2009 vuosimalliin,mutten saannut silmään liioin tyhjennyspropua tai täyttöpropua,onko tässä vuosimallissa joku erikois kikka tähän toimenpiteeseen?
Eikö siinä ole mitään proppua? En oo kyllä perehtynyt eri vuosimallien proppujen sijaintiin tai eroihin. Omassa K1200S -08 on proppu puolivälissä takana. Omassa saa vaihdettua, kun irrottaa äänenvaimentimen, takarenkaan, jarrusatulan (saatoin irrottaa kyllä jarrupalojenkin vaihdon takia samalla - en varma) ja sitten löysää perää paikallaan pitävän tukitangon pultin. Öljyt sisään samasta reiästä tai nopeusmittarin anturin reiästä esim. pienen suppilon avulla, jonka nokassa letkun pätkä tms. - vaatii sen anturin irrottamisen yhdellä ruuvilla.
Kuva: https://photos.app.goo.gl/RUtELQ8qY9mTSQpF6
Sitä öljyä on perässä vain vähän. 1,8 dl. Liikatäyttö aiheuttaa öljyvuodon.
-
Alla sama Youtube-videona, siinä tosin potilaana K1300GT, mutta lienee aika sama Ässään
https://www.youtube.com/watch?v=Q-TdhSQ8yMA
-
Vasemmalla kardanin puolella ei ole minkäänlaista proppua,mutta kuten tuossakin videossa se sijaitsee rengas puolella,,mutta täytyy ottaa rillit mukaan ja kattoa paremmin,kiitti bozze vinkeistä
-
K1200S -05 pyörässäni peräöljyn vaihto menee just niin kuin MP71 kertoo. Keskellä perää on yksi proppu josta se öljy poistetaan ja lisätään. Takarengas on irroitettava ja keskituki auttaa tässä, mulla semmoinen ollut vuodesta 2010 kun laitteen ostin. Pakoputkea minulla ei tarvii irroittaa kun se on Laserin kapeampi malli, sirompi kuin alkuperäinen mökelö. Orkkis on liian hiljainenkin. Tukitangon irroittamalla saa perämurikan kääntymään ja öljyt valuu astiaan. Perämurikka ylös ja tukitanko paikalleen. Uudet öljyt sisään. Helppoa.
Mutta toi K1300GT öljynvaihto video oli tosi hyvä. Siitä opit homman.
-
Näköjään vaihtoa on helpotettu, kun perää ei tartte roikottaa enää. Proppu lisätty täyttöä vartenkin ja tyhjennysproppu pohjassa. Tai tuolta minusta vaikuttaa videon perusteella.
-
Joo ,tuossa k 1300 gt näyttää olevan proppu sekä tyhjennykseen että täyttöön, S:ssä täytyy ottaa se pois niinkuin sanot mp71. hali_peukku
-
Jussipolon ohjeen mukainen ”perän alas nuljautus” kannattaa tehdä vaikka joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Niin saa tsekattua&voideltua kardaanin takapään boorit.
Tuoreen öljyn saa sisään helposti ja oikean määrän hakemalla apteekista ison lääkeruiskun, johon lisää letkun pätkän.
-
Näillä mennään ,vielä tuo kardaanin poorien rasvaus,on ihan tavallista vaseliinia?
-
Ite oon pistany, mita on sattunu oleen. Viimeksi ns. tappirasvaa, jossa normaalia enempi molybdeenia ja tavallista sitkeampaa. Kaikki on varmasti jollain tapaa lisaaineistettuja.
-
Oukki doukki