BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Modaukset => Aiheen aloitti: Repa - 30.09.09 - klo:15:34
-
Tässä lyhyt kuvaus mopostani ja siihen tehdyistä muutoksista tehonlisäämiseksi.
Pyörä on K1200S vm. 2006 ja alkuperäinen Suomipyörä. Sisäänajon (2000 km) jälkeen se on ajettu Saksaan MAB-Powerille turbotettavaksi. Lisätietoja saa http://www.mab-power.de (http://www.mab-power.de) -linkistä.
(http://h.imagehost.org/0197/k1200s_turbo.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0197/k1200s_turbo)
Eli omistan pyörän, jota en ole itse rakentanut. Olen purkanut pyörän osiksi 27.000 km kohdalla viime talvena vain tarkistaakseni mäntien, kiertokankien ja runkolaakerien kunnon. Olivat täysin tehtaan uusille osille antamissa mitoissa vaikka takana oli jo 25.000 km turbotettuna ja merkittävä osa näistä kilometreistä 1.0 barin ahtopaineilla ajettuna, välillä aika paljon kovemmillakin ahtopaineilla hetkellisesti.
No asiaan. Mitä pyörälle on sitten tehty?
Siihen on asennettu turbo, muistaakseni tyypiltään MHI 16, jota on hiukan modifioitu poistopuolelta pienemmäksi. Näin se on saatu pakosarjan kanssa erittäin kompaktiksi paketiksi.
(http://h.imagehost.org/0295/engine_front.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0295/engine_front)
(http://h.imagehost.org/0370/engine_side.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0370/engine_side)
(http://h.imagehost.org/0421/turbo_pakopuoli.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0421/turbo_pakopuoli)
Polttoainepuolelle on vaihdettu aixbox, johon on liitettu toinen ruiskurunko ja lisäsuuttimet jokaiselle sylinterille. Airboxi on ankkuroitu sekä moottoriin että pyöränrunkoon, muutenhan se haluaisi lähteä irti imukurkuista.
(http://a.imagehost.org/0314/airbox_fuel_system.jpg) (http://a.imagehost.org/view/0314/airbox_fuel_system)
Lisäksi polttoainepumppu on vaihdettu suuremmaksi ja polttoaineelle on asennettu säädettävä paineentasain.
(http://h.imagehost.org/0717/bensapumppu.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0717/bensapumppu)
(http://h.imagehost.org/0399/polttoainepumppu.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0399/polttoainepumppu)
Ja tankkiin on pitänyt tehdä polttoaineelle paluuliitäntä. Se on toteutettu samanlaisella pikaliittimellä kuin BMW:n muutkin polttoaineletkut asennuksen ja huollon helpottamiseksi.
(http://h.imagehost.org/0102/tankkiliit_nn_t.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0102/tankkiliit_nn_t)
Polttoaineen syötön ohjaus lisäruiskuille tapahtuu MAB Powerin oman ECUN avulla, jota ohjataan ahtopaineanturilla ja kierrosnopeuden tunnistimella.
LisäECU kuvassa vihreän nuolen osoittamassa paikassa.
(http://a.imagehost.org/0232/additional_ecu.jpg) (http://a.imagehost.org/view/0232/additional_ecu)
Ilmaa purisettaessa kasaan 0.7 barilla se lämpenbee noin +200 asteeseen ja sen jäähdytys hoidetaan suhteellisen suurella välijäähdyttimellä. Tavoitteenahan on saada mahdollisimman poaljon happea koneeseen.
(http://h.imagehost.org/0323/intercooler.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0323/intercooler)
(http://h.imagehost.org/0270/intercooler_vasen.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0270/intercooler_vasen)
Moottoriin ei ole tehty muita muutoksia, kuin kannen korotus 1.5 mm lisätiivisteellä. Tällä puristussuhde on pudotettu 13:1:stä 10.2:een. Näin korkean puristussuhteen mahdollistaa BMW:n nakutustunnistinten olemassaolo.
(http://h.imagehost.org/0469/cylinder_head_with_distance_plate.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0469/cylinder_head_with_distance_plate)
(http://h.imagehost.org/0895/sylinterinkannenkorotuslevy.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0895/sylinterinkannenkorotuslevy)
(http://h.imagehost.org/0114/sylinterinkannenkorotuslevy2.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0114/sylinterinkannenkorotuslevy2)
Männät ovat alkuperäiset Mahlen valmistamat ja kestävät lisääntyneet paineet mainiosti. Ne ovat äSsässä jo valmiiksi öljysuihkujäähdytetyt, joten muutoksia ei tarvitse tehdä.
Kuvassa ruiskujen suuttimet näkyvät sylinterilohkossa.
(http://h.imagehost.org/0464/ljyruiskut.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0464/ljyruiskut)
Koska sylinteriryhmä on kallistettu 55 astetta eteenpäin, turbo tulee varsin alas ja sen voiteluöljyn poisto tapahtuu moottorin öljynpinnan alauolelta. Tämä aiheuttaisi runsaasti vastapainetta, jos öljyn yrittäisi johtaa suoraan takaisin moottoriin. Ongelma on ratkaistu lisäämällä moottorin alle lisäöljysäiliö, johon turbon voitelu/jäähdytysöljy valuu sekä imuöljypumppu jolla öljy imetään säiliöstä takaisin moottoriin.
(http://h.imagehost.org/0950/s_ili.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0950/s_ili)
(http://h.imagehost.org/0110/turbo_vasen.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0110/turbo_vasen)
Pakoputki on pantu uusiksi ja sisältää katalysaattorin.
(http://h.imagehost.org/0716/pakoputki.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0716/pakoputki)
(http://a.imagehost.org/0118/exhaust_2.jpg) (http://a.imagehost.org/view/0118/exhaust_2)
Imuilman suodatuksesta vastaa pestävä K&N suodatin, joka on asennettu suoraan turbon imukaulaan.
(http://a.imagehost.org/0071/mopo_2.jpg) (http://a.imagehost.org/view/0071/mopo_2)
Ahdettu kone huohottaa aina hiukan raskaammin kuin vapari ja sen vuoksi polttoainepumpun päälle on asennettu huohotussäiliö, johon kerätään huotusilmasta öljy talteen ja palautetaan se moottoriin kiertoon.
(http://h.imagehost.org/0246/intercooler_vasen3.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0246/intercooler_vasen3)
Koska BMW:n oma kytkin ei luistamatta lisääntynyttä tehoa tiehen siirrä, on sen tilalle asennettu STM:n luistokytkin varustettuna vahvimmilla saatavilla olevilla jousilla.
(http://h.imagehost.org/0175/stm.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0175/stm)
Imuilman suodatin ja välijäähdytin vaativat koloja ja lisäreikiä katteisiin. Samoin poistettava jäähdytysilma.
(http://h.imagehost.org/0379/kateaukko.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0379/kateaukko)
(http://h.imagehost.org/0352/intercooler1.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0352/intercooler1)
Ja viimeinen näkyvä muutos on nestevaimennettu ahtopainemittari.
(http://h.imagehost.org/0676/ahtopainemittari.jpg) (http://h.imagehost.org/view/0676/ahtopainemittari)
Tehoksi 0.7 Barin paineella MAB-Power antaa 250 hp ja 200 Nm. Käytetyllä 1.0 barin paineella teho kasvanee tuonne 285 hp:n kantturoihin ja vääntöä pitäisi olla 230...240 Nm.
En ole penkittänyt pyörää, mutta takapyörältä sen pitäisi antaa noin 20% alempia lukemia.
Pyörä on katsastettu Saksassa TÜV:llä ja sen jälkeen niillä papereilla Suomessa eli on katulaillinen ja täyttää tiukimmat päästönormit eli Euro3:sen vaatimukset. Rekisteriotteessa on muutokset yksilöity komponenttien merkkiä ja jopa pakoputken muotoa myöten.
No, millainen se on sitten ajaa? No upea. Helppo. Rauhallinen. Toimii kuin alkuperäinen äSsä, mutta ilman minkäänlaisia nypytyksiä. Vetää kauniisti kutosellakin nykyttelemättä jo 40 km/h:n nopeudesta (alle 1400 rpm). Mutta kaasua reippaammin käännettäessä mopon todellinen luonne paljastuu ahtopaineiden noustessa ja lisäruiskujen alkaessa ruokkia konetta. Varsinaista viivettä ei ole, eikä turbopotkuakaan. Mutta 5500 rpm kohdalla ilmeisesti seossäätö muuttaa lambda-anturin käskystä laihemmalle ja hetkellisesti tulee tehokäyrään havaittava kuoppa, joka korjaantuu 5800 kierroksen kohdalla ja tehokäyrä tuntuu tämän jälkeen pystysuoralta. Ohitukset sujuvat mallikkaasti, joskin joskus on keula karannut ilmaan täysin tahattomasti kolmosella. Ja helpostihan tuon saa spinnaamaan. Eli kokonaisuutena hyvin tehty ja mukava peli, jonka reservit menevät minun käsissäni aivan hukkaan.
t. Repa
-
No huh, tuossa on asennetta ja hienosti dokumentoitu. bowdown
Arvaas vaan Repa tekiskö mieli joskus kysäistä, et vaihdetaanko pyöriä pariksi tunniksi. :mrgreen:
Onko muuten ainut turbotettu ässä Suomessa vai?
-
No moi!
En ole toista bemaria, saati sitten äSsää ahdettuna Suomessa nähnyt, muita mopoja kylläkin ehkä parikymmentä kappaletta. Mutta ei se puimurin ahtaminen sen kummallisempaa ole kuin minkään muunkaan mopon. Samat lainalaisuudet koskevat kaikkia ahdettuja koneita. Merkkien välillä vain on joitakin nyanssieroja. Puimurin haittapuoli on se, ettei välityksiä saa muutettua eli huippunopeus ei kasva, vaan kaikki lisääntynyt teho joudutaan käyttämään kiihtyvyyteen.
Ärriä tuo MAB Power on ainakin joitakin ahtanut. Niissähän perävälitys on vielä tiheämpi, joten äSsällä varmaan jää jalkoihin jos semmoinen kohdalle osuu.
t. Repa
PS.Voitais ehkä tehdäkin vaihtokauppoja, mutta ei me sitten mistään aikarajoituksista puhuta...
-
PS.Voitais ehkä tehdäkin vaihtokauppoja, mutta ei me sitten mistään aikarajoituksista puhuta...
Ei puhuta ei. innocent
-
PS.Voitais ehkä tehdäkin vaihtokauppoja, mutta ei me sitten mistään aikarajoituksista puhuta...
Ei puhuta ei. innocent
Turbottaminen kilpiin onnistuu Suomessa useammalla tavalla.
1. Pyörä on käyttöönotettu ennen 1.1.1991. Tuolloin tulivat päästömääräykset voimaan.
-turbo kiinni, dynotesti joka osoittaa tehon nousseen max +20% ja leima tulee muutoskatsastuksessa, että heilahti. Kunhan mopo on muuten laillinen.
2. Muuttopyörä. Eli jos mopo on ollut muualla käytössä niin ei pitäisi olla ongelmia katsastuksen suhteen.
3. Turengissa on nyt kolmen kaverin kopla, jotka ovat jo ainakin yhden uudemman mopon saaneet katsastettua. Tekevät päästömittaukset ja säädöt itse niin, että mopo saadaan päästörajoihin. Taisi kustantaa kolmen tonnin luokkaa eikä ole varma, että menee läpi katsastuksessa.
Uusimmat ja tiukimmat päästömääräykset tulivat voimaan 1.1.2006 jos oikein muistan. Eli tuota uudempien mopojen kanssa joutuu tekemään töitä saadakseen mopon päästöjen osalta kuntoon. Mutta tuo em. Turengin sakki on saanut 2007 mallisen mopon katsastettua (jos nyt oikein muistan) eli kaikki on mahdollista.
Ulkomailla voi homman teettää, esim. Ruotsissa tai Saksassa. Kustannukset ovat varmaan tuota 3000 Euron luokkaa per testauskerta eikä homma ole sittenkään varma, että menee läpi.
Turbosettejä voi ostaa valmiina sieltä sun täältä, mutta ainut Euroopassa hyväksytty setti löytyy, yllätys yllätys, MAB-Powerilta. Ruotsista saa jokseenkin samaa settiä McExpress-merkillä, mutta katsastettua sillä ei mopoa saa ei päästöjen eikä äänten perusteella. Vaimennin on lähes sama noissa molemmissa, mutta MAB-Powerin vaimentimessa on vielä lyhyt sisäputki loppupäässä, jolla ilmeisesti saadaan muutama desibeli tapettua.
t. Repa
-
Toinen mieltä askarruttava kysymys on et mites tuolla pärjäis kiihdytyspippaloissa. reps).
t. Repa
-
Olipa harvinaisen selventävä juttu.Tuo ahtimen paluuöljysäiliö/pumppu on aika fiksu ratkaisu.Taidanpa apinoida sen omaan projektiini.Hieno detalji tuo nopeusmittari.
-
Olipa harvinaisen selventävä juttu.Tuo ahtimen paluuöljysäiliö/pumppu on aika fiksu ratkaisu.Taidanpa apinoida sen omaan projektiini.Hieno detalji tuo nopeusmittari.
Tämän takiahan minä tuon laitoin. Kun olen aika monta turbomopoa matkan varrella nähnyt, aika monta erilaista viritystä nähnyt ja aika monesta murheesta kuullut. Tuo ainakin jättää heti oitis yhden murheen pois. Nimittäin ilman sitä saat helposti savua aikaiseksi samanverran kuin T72 savuverhovehkeillään. Eli liian suuri vastapaine paluupuolella johtaa öljyn poistumiseen laakerin välistä suoraan imupuolelle josta se sitten menee suoraan moottoriin imuilman mukana ja jokainen meistähän tietää miltä se näyttää, kun moottori polttaa öljyä. Turbossa tuo efekti vain tulee myös turbotettuna! Sen nimittäin huomaa!
t. Repa
-
Olipa harvinaisen selventävä juttu.Tuo ahtimen paluuöljysäiliö/pumppu on aika fiksu ratkaisu.Taidanpa apinoida sen omaan projektiini.Hieno detalji tuo nopeusmittari. bowdown
Tämän takiahan minä tuon laitoin. Kun olen aika monta turbomopoa matkan varrella nähnyt, aika monta erilaista viritystä nähnyt ja aika monesta murheesta kuullut. Tuo ainakin jättää heti oitis yhden murheen pois. Nimittäin ilman sitä saat helposti savua aikaiseksi samanverran kuin T72 savuverhovehkeillään. Eli liian suuri vastapaine paluupuolella johtaa öljyn poistumiseen laakerin välistä suoraan imupuolelle josta se sitten menee suoraan moottoriin imuilman mukana ja jokainen meistähän tietää miltä se näyttää, kun moottori polttaa öljyä. Turbossa tuo efekti vain tulee myös turbotettuna! Sen nimittäin huomaa!
t. Repa
Eikö LT vielä pese tuon savuverhon, sivutuella seisonnan jälkeen? hesse_blum
-
Olipa harvinaisen selventävä juttu.Tuo ahtimen paluuöljysäiliö/pumppu on aika fiksu ratkaisu.Taidanpa apinoida sen omaan projektiini.Hieno detalji tuo nopeusmittari. bowdown
Tämän takiahan minä tuon laitoin. Kun olen aika monta turbomopoa matkan varrella nähnyt, aika monta erilaista viritystä nähnyt ja aika monesta murheesta kuullut. Tuo ainakin jättää heti oitis yhden murheen pois. Nimittäin ilman sitä saat helposti savua aikaiseksi samanverran kuin T72 savuverhovehkeillään. Eli liian suuri vastapaine paluupuolella johtaa öljyn poistumiseen laakerin välistä suoraan imupuolelle josta se sitten menee suoraan moottoriin imuilman mukana ja jokainen meistähän tietää miltä se näyttää, kun moottori polttaa öljyä. Turbossa tuo efekti vain tulee myös turbotettuna! Sen nimittäin huomaa!
t. Repa
Eikö LT vielä pese tuon savuverhon, sivutuella seisonnan jälkeen? hesse_blum
Ei lähellekään. Eikä wingikään. Ja molemmista on kokemusta vaikka muille jakaa.
t. Repa
-
Tässä taas illan ratoksi ihailin tuota Repan Turboässää ja tuli mieleen pari kysymystä?? Onko alkuperäistä ECUa ohjelmoitu esim sytytysennakon osalta? Toiseksi,miten jäähdytysjärjestelmä? Alkuperäinen vissiin riittää,kun se lisätehon käyttö ainakin täällä kotimaassa on melko hetkellistä.Mutta on se vaan hienosti toteutettu laite,kuinkahan monta noita on saksanmaalla väsätty. 0600.gif
-
Tässä taas illan ratoksi ihailin tuota Repan Turboässää ja tuli mieleen pari kysymystä?? Onko alkuperäistä ECUa ohjelmoitu esim sytytysennakon osalta? Toiseksi,miten jäähdytysjärjestelmä? Alkuperäinen vissiin riittää,kun se lisätehon käyttö ainakin täällä kotimaassa on melko hetkellistä.Mutta on se vaan hienosti toteutettu laite,kuinkahan monta noita on saksanmaalla väsätty. drinking22
Ymmärtääkseni alkuperäiseen ECUun ei ole koskettu lainkaan. Sen säädettävyys ylipäätänsä on jo kysymysmerkki, mutta päästöjen vuoksi se on pitänyt säilyttää koskemattomana. Muuten ei mene mittauksista läpi eli katsastus tuottaa vaikeuksia. Kyseessähän on kuitenkin laite, joka on tarkoitettu katulailliseksi Saksassa.
Halvempi ja helpompi tapa olisi heittää alkuperäinen ECU pois ja korvata se joko MABin ECUlla (tai mahdollisesti Powercommander voisi homman hoitaa (tämä on pelkkä arvaus!)). Kun tämän lisäksi vaihtaa alkuperäiset suuttimet suuremmiksi (Boschin tavaraa ja isommat saa asennettua suoraan alkuperäisten tilalle), niin homman saa pelittämään asiallisesti, mutta päästömääräykset eivät täyty. MAB-power on testannut tämän. Kertoivat, että BMW:n oma ECU säätää paljon nopeammin kuin heidän oma ECUnsa ja tämä pitää päästöt kurissa. Em. syistä tässä minun laiteessa on sitten kaksi ECUa käytössä, oma ja MAB-Powerin sekä lisäksi tuplaruiskut eli alkuperäiset omilla paikoillaan ja lisäsuuttimet airboxissa.
Jäähdytysjärjestelmä on alkuperäinen kaikilta osiltaan. Vaikka edessä on vielä välijäähdytin, oma järjestelmä riittää hoitamaan jäähdytyksen asianmukaisesti. Ja muitetaanpa, että Eka pudotteli hanat auki Euroopan halki, olikohan Travemündestä Barcelonaan (2966 km / 32 tunnissa). Eli jäähdytysjärjestelmä kyllä toimii tositoimissa muuallakin kuin kylmässä Suomessa.
Muistetaanpa vielä, että äSsässä on nakutuksen tunnistimet jotka ohjaavat automaattisesti sytysennakon säätöä. Toki alennettu puristus tuo jotakin vaikutusta silloin kun ahtopaineita ei ole eli sytytys jäänee ehkä hiukan myöhäiseksi ellei ECU osaa huomioida tuota. Tätä en oikeasti tiedä. Mutta tietysti korkeammilla kierroksilla ja ahtopaineilla homma toimii juuri niin kuin pitää, eli ECU myöhästyttää sytytystä tarpeen mukaan. Muistetaan nyt kuitenkin, että mopossani on vielä ahdettuna kohtuullisen kovat puristukset; 10.2:1 eikä nakutusta esiinny eli homma pelittää aika hyvin.
Lukumääriä en tiedä enkä lähde arvailemaan. Tuskin kuitenkaan kovin montaa. Mutta oletan, että 5...10 kpl nimenomaan S/R puimureita. Hintahan rajoittaa kuitenkin aika paljon. Eikä noilla keskustelufoorumeillakaan ole muita turboja esiintynyt yhtä satunnaista äSsää lukuunottamatta. Toki ovatkin sitten tehneet joukon muita mopoja, mm. turbobusseja.
Luxenburgissa oli loppukesästä sivuvaunumoottoripyörien kokoontuminen. Siellä oli yksi sivuvaunullinen turboäRrä.
t. Repa
-
Mulle ei tarttunut silmään, että mitä moinen kaiken kaikkiaan kustansi? Perskuta, jos toi olisi saatavissa gt:henkin.
-
Mulle ei tarttunut silmään, että mitä moinen kaiken kaikkiaan kustansi? Perskuta, jos toi olisi saatavissa gt:henkin.
Aja mopo Saksaan, maksaa jotakin. Asennuta turbosetti MAB-Powerilla, hinta noin 8200 € asennettuna ja TÜVillä katsastettuna. Aja takaisin, maksaa jotakin. Ja tietysti paikan päällä yöpymiset, oluet, sianpotkat ym.
No, sitten käydään muutoskatsastamassa konttorilla ja taas palaa muutama kymppi. Niin ja kytkin luistaa kaasua käännettäessä. No, asennutetaan vaikkapa tuo luistokytkin vahvoilla jousilla ja taas palaa jotain 1650 €.
Eli kymmpitonni ei tahdo oikein kunnolla riittää, mutta ei siitä kaukanakaan olla.
Ja kyllä sen GT:henkin saa. Sama konehan siinä on kuin äSsässä. Oikeastaan ainoat erot ovat airboxissa ja nokka-akseleissa sekä ECUn säädöissä nokista johtuen. Airbox menee suodattimineen vaihtoon joka tapauksessa, toinen ECU lisätään joka tapauksessa ja muut osat säilyvät. Eli ei kun asennuttamaan setti MAB-Powerille. Ja sitten on vielä hiukan lisää pelivaraa tehonnoston suhteen, jos vaihtaa äSsän nokat koneeseen. ECUn ohjaussofta varmaankin pitäisi päivittää tuossa yhteydessä.
t. Repa
-
Tuo ilmanputsari on sellaisessa paikassa, että varmaan saa toisinaan pestä ja öljytä sitä? Kerää aika kivasti tieltä moskaa, veikkaisin.
Duunikaveri, tai siis mun pomo virittelee Volvoa, V 40:stä. Näytin sille noi Repan kuvat niin hän vaan totesi, että "toihan on matalapaineisen turbo V40:sen vakioahdin, Mitsun kuustoistanen".
On toi kyllä aikamoinen "sleeper" toi Repan mopo hesse_biggrin
-
Tuohon Repan mopoon on laitettu kaikkea ylimääräistä kilkettä ja rahaa siihen on palanut lähemmäs 40t. On se ainakin hyvässä hoidossa nyt. hali_peukku
-
Tuo ilmanputsari on sellaisessa paikassa, että varmaan saa toisinaan pestä ja öljytä sitä? Kerää aika kivasti tieltä moskaa, veikkaisin.
Duunikaveri, tai siis mun pomo virittelee Volvoa, V 40:stä. Näytin sille noi Repan kuvat niin hän vaan totesi, että "toihan on matalapaineisen turbo V40:sen vakioahdin, Mitsun kuustoistanen".
On toi kyllä aikamoinen "sleeper" toi Repan mopo hesse_biggrin
Pomosi tuntuu tuntuu tuntevan turbot, vaikka tuotakin on muodoiltaan modattu jälkikäteen.
Suodatin on lian kannalta huonossa paikassa. Positiivista on se, että se on pestävä eli homman saa hoidettaua helposti kotioloissa. Tosin K&N suosittelee pesua 2000 km välein joka tapauksessa, jos nyt oikein muistan. Itse olen pessyt sen 5000 km välein. Enkä ole eroa ennen pesua/pesun jälkeen huomannut. Taitaa olla liian puutunut ahteri...
t. Repa
-
Juu, on tuo pomo niitten ahtimien kanssa muutaman vuoden leikkinyt, saanut auton kulkemaan kovaa ja rikkonutkin koneen pari kertaa. Semmoista se joskus on. Ahtimia on tullut ja mennyt, aina pitäis isompaa saada. Nyt siinä sen autossa on joku vähän isompi Holcettin tekele.
-
Tuohon Repan mopoon on laitettu kaikkea ylimääräistä kilkettä ja rahaa siihen on palanut lähemmäs 40t. On se ainakin hyvässä hoidossa nyt. hesse_blink bowdown
-
Soittelin tänään MAB-Powerille. Kysäisin ohimennen montako K1200S/R pyörää on heillä turbotettu. Mopoja löytyy parikymmentä.
t. Repa
-
Soittelin tänään MAB-Powerille. Kysäisin ohimennen montako K1200S/R pyörää on heillä turbotettu. Mopoja löytyy parikymmentä.
t. Repa
No ei niitä kovin montaa ole. kumarrus
-
No nyt tuli vähän viimeisteltyä tuota putkeakin.
Se kun oli aika massiivisen oloinen ihan mustana.
Pyörä on kurainen ajon jäljiltä ja oli jo hämärää, mutta piti nyt kuvata kuitenkin.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/akra.jpg)
t. Repa
-
Komee on hiilikuidulla maustettuna. bowdown
-
Kysymys tai kaksi:
1) Mikä häkäpönttö on putken alaosassa ennen äänenvaimentimelle lähtevää rööriä? (tähän on varmaan joku idioottivastaus mutta insinööri saa ihmetellä!)
2) Missä Huggeri???
-
Häkäpönttö = katalysaattori.
Pyörähän on katulaillinen Euro3 pakokaasunormit täyttävä vempain.
Huggeri on mallina verstaalla vielä toistaiseksi.
t. Repa
-
Eikös katti niele tehoja 633.gif
-
Eikös katti niele tehoja 633.gif
En oo ainakaan huomannu...
t. Repa
-
Katin hukkaamat tehot korvataan lisäteholla. Selkisi tuon Repan viljelemän allekirjoituksen syy.
-
Upea laite! respekt
Sillähän ei tietysti noissa kustannuksissa ole paljonkaan väliä mutta paljonko vakuutuksiin menee vuodessa? Tehopainosuhde on ainakin kohdillaan bowdown
-
Upea laite! respekt
Sillähän ei tietysti noissa kustannuksissa ole paljonkaan väliä mutta paljonko vakuutuksiin menee vuodessa? Tehopainosuhde on ainakin kohdillaan bowdown
Joo, kun vaihdoin LT:stä tähän niin vakuutusmaksut nousivat 30 € vuodessa.
Hyvä teho/painosuhde vaikuttaa hintoja nostavasti!
Tosin hämmästyttävän vähän siihen nähden miten paljon siitä puhutaan!
t. Repa