Paluu Suomeen alkaa häämöttämään, paluulento maanantaina. Jätetään pyörät Tiaisen tallille Fuengirolaan ja toivottavasti talven aikana päästään useamman kerran tänne takaisin. Aurinkoa on saatu tällä reissulla vähän liikaakin, kun sen verran molemmilla nahka punoittaa.
Tässä vähän käyttökokemuksia matkan varrelta BMW Navigator V:sta:
Tämä oli nyt kolmas Euroopan läpiajo BMW Navigator V:lla siten, että se oli kytketty iPhone 5:een ja siinä käynnissä olevaan Garminin Smart Link ohjelmaan. Ohjelmistot ovat päivittyneet joka kerta uusiin ja nykyisillä versioilla säätiedot näkyivät näytöllä hyvin, mutta sadetutka takkuilee edelleen aivan liikaa. Liikennetiedotteet tulivat Saksassa ja Ranskassa hyvin läpi, mutta Espanjassa ei ollenkaan. Ruotsista ja Tanskasta en osaa sanoa/en muista. Varoitukset ruuhkista näkyivät näytöllä yleensä 2-3km ennen jarrutusta. Aika hyödyllinen lisätieto! Navigaattori boottaili kuitenkin itsekseen n. 10 kertaa päivässä ja joku niistä kuitenkin osui juuri risteysalueelle, jossa yksikin väärä liittymä on helposti 10-30 minuutin viive. Tästä aika iso miinus Garminille.
Käytin myös navin reititystä siten, että hyväksyin aikan uuden reitin, jos navi sitä ruuhkien tai tietöiden takia ehdotti. Haittapuolena tässä toimintamallissa oli se, että itse putosi täysin kärryiltä, mitä reittiä ajetaan, täytyi vain sokeasti luottaa naviin. Hyötyä siitä on vaikea jälkikäteen mitata/sanoa, eli jää aivan subjektiivisen uskon varaan oliko hyötyä vai ei?!? Luulen kuitenkin että oli ennemminkin hyötyä...
Tällä reissulla otin myös puhelut kypärään navin kautta Midlandin BT Next kypäräpuhelimelle. Puheluiden soittaminen ja vastaaminen toimi hyvin navin kosketusnäytöltä ja puheen laatu ok vielä 140km/h nopeudessa.
Midlandin BT Next ja BMW Navigator V yhdistelmä toimi kohtuullisesti, kun navin ja kypäräpuhelimen paritti ns. vol- näppäimeen/kanavaan. Vol+ parituksella intercom yhteys katkesi joka kerta kun navilla oli jotain asiaa. Vol- parituksessa se haitta, että oma puhe meni intercom:n kautta myös Jaanalle, ellein intercom-yhteyttä katkaissut ennen puheluun vastaamista. Midlandin huono sateenkestävyys ei nyt haitannut, koska ei saatu sadetta. Meidän kokemuksen mukaan BT kypäräpuhelimilla on tapana ottaa vähän aina jostain välistä vettä sisään. Varalaitteet olivat siksi mukana.
Kypäränä minulla oli BMW Enduro-mallinen, joka tuntuu tosi hyvältä GSA:lla ajettaessa.
Puhelimen datapaketti halusi lisää rahaa, eli tällä hetkellä näyttää siltä, että reilun kahden viikon reissun datamaksut Soneran liittymällä olisivat luokkaa 120€. Siinä mukana tosin kaikki spostit (työ/omat) ja hotellien varaukset ym. surffaukset. Kovin tarkasti en pysty erittelemään, kun datalaskurit jäivät nollaamatta reissun alussa. SmartLink laskuri näyttää kuitenkin nyt vain 3,3Mt, joten kovin merkittävä se ei ole. Minun puhelimessani se on vain noin 0,5% kokonaiskäytöstä. Oletettavasti laskurit nollautuivat pari päivää ennen lähtöä, kun vaihdoin SIM-kortin (en ole aivan varma tästäkään).
EU-hinnaston mukaan Navin tiedonsiirron hinta olisi 0,248€/Mt x 3,3Mt = 0,82€, joten se ei ole käytön este. Sähköpostit ym. kannattaisi kyllä sulkea mobiilidatan ulkopuolelle ja synkata ne esim. tauon aikana, jos/kun ilmainen WLAN sattuu olemaan saatavilla.