Tässä juhlinnan keskellä vois ottaa välillä jalat maahan ja antaa parin sekunnin ajatus ihmisille jotka ovat niinkuin me,
ainoa ero on että he ovat kuolleet! Sorry, mulle tehtiin tämä sama kun tämän paperin käteeni sain, paperin jossa on viimeisen kolmen vuoden kuolemantapaukset suomessa. Paperin jossa on tutkijalautakunnan selvitys mitä tapahtui.
Tutkijalautakuntaan kuuluu poliisi, ajoneuvotekninen asiantuntija, liikennetekninen asiantutkija, lääkäri, käyttäytymistieteilijä
sekä patologi. Käytettävien materiaalien pohjalta tehdään mm rekonstruktio-laskelmia onnettomuuden kulun selvittämiseksi.
Tässä vaiheessa ei enää ketään juridisesti syytetä. Olin onnekas kun pääsin Liikenneturvan järjestämään koulutukseen aiheesta.
Turussa kanssani siellä oli Tapio Rauhala, jonka kanssa Joutsaan ollaan tulossa.
Kävimme yhden tapauksen läpi siten että se alkoi pari päivää ennen onnettomuutta. Pikkuhiljaa lähennyimme h-hetkeä.
Viimeiset kommentit oli 2 sek ennen onnettomuutta, sekä sitten vielä sen jälkeen mitä tehtiin oikein tai väärin.
Tapauksia on 72 kpl !!!
Suurin yksittäinen tapaus on suistuminen vauhdilla, 18 kpl. Vain neljässä tapauksessa nopeus oli rajoituksen mukainen.
Siellä jarrutustaito sekä työntöväistön käyttö olisi pelastanut suurimman osan !
Nämä kaikki 18 henk oli täysin 0 promillea.
Sitten seuraava porukka, keitä ei jostain syystä lasketa tilastoihin normaalisti kun he olivat kännissä !!
Yllätys, suistuminen / törmääminen humalassa, 17 kpl. 12 kpl näistä oli niinkuin ed ryhmä, loput yksittäisiä kolareita.
Yksi näistä tapahtui meiltä n. 3 km. Kevarikaveri ajoi raiteiden välissä 70 km/h.
Seuraava ryhmä: Motoristi toimi oikein, silti kuoli 16 kpl. 12 kertaa auto kääntyi eteen !!
Sitten: Keulinta/kaahaus/kohellus 11 kpl. Kirjaimellisesti lähtenyt mopo käsistä. Keski-ikä 24v. 1 kpl 38v, toiseksi vanhin 26v.
Ja seuraava: Poikkeaminen liikenteen rytmistä, 9 kpl. Peräänajot, eläimet, väärä kaista.
Viimeisenä: 1 kpl suora tie 16v, päin kuorma-autoa.
Mitäs näistä opimme? En tiedä.
Sen tiedän että: Ennakoiva ajo on kykyä tunnistaa liikenteessä olevat vaaratekijät ajoissa, eli muut tiellä liikkujat, sis eläimet, tien kunto, säätila, etäisyydet, vauhdit ym. EA on kykyä tunnistaa/tunnustaa OMAT taidot muiden ihmisten joukkoon, EA on kykyä tunnistaa oman pyörän ominaisuudet ja kyvyt, ja niitähän ei saa selville kuin kokeilemalla ja harjoittelemalla niitä.
Tervetuloa Joutsaan.
Tutkijalautakunta totesi myös sen että ajovarusteiden heikko kunto tai niiden totaalinen puuttuminen aiheutti joitakin kuolemantapauksia. Myös kypärä oli kiinnittämättä ja se oli myös irronnut.
Kyllähän suomessa hukkuu enemmän ihmisiä kuin motoristeja kuolee, eikä kukaan sano että uiminen on vaarallista.
En kai pilannut kenenkään motokuumetta. Pakkohan näitä realiteetteja on välillä laitettava pöydälle!
Turvallista loppuelämää kaikille. Harjoitelkaa keväällä.