Eka mp-retki eteläiseen keski-eurooppaan. Pyörä meni Niinivirran kyydissä Milanoon ja minä lensin perässä. Omaa aikaa oli luvassa 11 vrk + perhematkailua missus takapenkillä 4 päivää. Aika oli aivan riittävä omaan tahtiin etenemiseen ja paikkojen ihmettelyyn, sääkin suosi mukavasti.
Ajelin yksin, joten tarkkaa ennakkosuunnitelmaa tai reittiä ei ollut, tavoite oli päästä ajamaan passoja ja ihailemaan maisemia mieluusti kuivalla kelillä jollain kolkalla Pohjois-Italiaa/Itävaltaa. Mielessä oli toki Stelvio, Timmelsjoch, Grossglockner, Canazein seutu, jne. Jyväskylän mp-näyttelyssä joku työnsi käteen esitekassin josta löytyi hotelli ja vuokrapyörä mainosten lisäksi kartta, josta oli reissussa erinomaisen paljon apua. Siitäkin huolimatta että olin näpytellyt naviin muutamia käyntikohteita ja mukana oli nippu Hallwagin Motorrad-Atlas Alpenländer karttalehtiä.
Toinen tavoite oli valita majapaikat siten, että yövyn useamman yön samassa paikassa, jolloin sivulaukut voi jättää pois päiväretkiltä.
Muita "jos osuvat reitille, niin käyn"- paikkoja olivat: Kehlsteinhaus eli Kotkanpesä, Münchenin BMW Welt ja Nürburgring. Kotkanpesällä kävin ja vietin täyden päivän BMW Welt & museossa. Kehlsteinhausille ajoin Itävallasta Hallein kylän / kaupungin kautta. Hallein ja Kehlsteinhausin välin voi ajaa Rossfeldin maisematietä (maksullinen). Tieltä on hienot näkymät Salzburgin, Dachsteinen, Brchtesgadenerin, ja ties kuinka monelle huipulle.
Nürre jäi käymättä, vaikka nettisivut lupasivat ”yleistä” ajopäivää, koska paluumatkan to-pe päiville oli luvassa tasaista sadetta höystettynä ukkoskuuroin.
Pääosan reissusta pyörin Bolzano - Canazei tanhuvilla.
Paluumatkalla poikkesin Kielin Louisilla. Matkaan tarttui tarpeellista, jotka postitin Suomeen rouvalle, kera muun matkalta tarttuneen pikkusälän ja pesemättömien asusteiden, sadepuvun, lämpötakin (aivan must have-varuste, meillä helvatan kokeneilla alppiteiden asiantuntijoilla, koska lämpötilat keikkuivat enimmän osan päivästä +27° C)
Odensessa vietin ylimääräisen turistipäivän. Kaupungissa olen joskus käynyt ja nyt oli joutoaikaa tarkistaa aiemmat mielikuvat. Fyn-saari ei ole mikään motoristin päiväuni, vähän ku Pohjanmaa, tasasta peltomaisemaa ja pitkiä suoria. Nopeusrajoitukset sallii pätkittäin jopa 70 km/h. Mutta läheltä merenrantaa löytyi mukavia pieniä satamia(!) sekä pikkuteitä ja uimapaikkoja.
Yöpymispaikkojen suhteen oli tuuria, kohtuuhintaisia 35 € -65 € h
Hyviä olivat
++++ Tiranossa Hotel La Rotonda, tallipaikka + parveke + kylppäri + huone + hyvä aamupala yht. 35€
++ Meranossa Hotel Maximilian tallipaikka + parveke + tilavat kylppäri + huone + hyvä aamupala yht. 56€
++++ Bolzanon lähellä Hotel Wunder pyörälle katos + parveke + kylppäri + huone + aamupala yht. 43 €
++++ Weissenfeldissä Münchenin lähellä (20 min ajo BMW Weltiin) Hotel Arcus, tallipaikka + parveke + kylppäri + huone + erinomainen baamupala yht. 70€ (josta tallipaikka 5€)
++ Bruckissa Landgasthof Wasserfall pelkkä läpikulkumatkan majoitus tyydyttävä, ruoka oli ok.
+ Hampurin kupeessa Ibis Budget sopii ohimenomatkan pakkoyöpymiseen, siinä kaikki.
++ Odensen Hotel Windsor oli ”semi ok”, mutta parempia löytyy helposti.
++++ Linköpingissä Best Western Hotel Plus Priceless oli erinomainen hintalaatusuhde. Linköping oli muutenkin varsin mukava kaupunki reissun turistiosuudelle.
Opittua:
- Splittaus kuuluu hyviin tapoihin, autoilijat antaa tietä ja ilmeisesti olettavat että mopot ei jää autojen taakse käkkimään.
- Kansainvälinen luottokortti ja 5 € & 10€ setelit varmistavat polttoaineen saamisen. Italiassa ei Ossuuspankin PK Visa yhdistelmä kelvannut sen paremmin automaattiin kuin sisällä kassalle! Itävalta-Saksa-Tanska-Ruotsi reitillä po. kortti kelpasi kyllä.
- Italiassa hankin nettin prepaidliittymän, ”TIM” oli vikatikki, parempi vaihtoehto lienee Wind.
- Huonevaraukset meni helpoimmin kun siirtymää edeltävänä iltana katsoi muutaman hyvät arviot saaneen hotellin booking.com / hotels.com :sta, puhelinnumero ja osoite talteen => Ajoin suoraan hotelliin tai soitin reissun päältä kun määränpää alkoi selventyä.
- Kelit voi vaihdella todella nopeasti. Umbrailin nousu auringossa ja saapuminen Stelviolle hyvässä kelissä ja maisemien ihmettelyn aikana alkaa höytäillä lunta ja paluumatka itäänpäin sujui lumisateen tapaisessa lämpötila alimmillaan -1,5C. Alaspäin keli lämpeni ja 20 min kuluttua oli taas liki hellelukemat.
- Kylien keskustojen läpiajaminen vie aikaa. Keskinopeudet jää muutenkin aika pieniksi.
- Keskusta-alueita kannattaa muutenkin välttää eli hotelli kannattaa hakea mieluummin pienestä kylästä ja lähempää passoja / mp-reittejä.
- Passojen ajaminen on hienoa mutta kokeilemalla pikkuteitä ja ”eksymällä” voi löytää todella mukavia reittejä ja paikkoja.
Ekaa kertaa olin tuolla pyörällä, joten ihmeitä oli riittämiin, siksikin sekava vuodatus.
OT. Reissun aikana ilmestyi Ride, jossa on reittivinkkejä Alpeille, sekä Googlemaps että Garminiin sopivina fileinä =>
TÄSTÄ REITTEJÄ ALPEILLE