BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: akkep - 06.08.11 - klo:16:43
-
Tervehdys.
Mitäs kuuluu 40 tkm huoltoon ja onko tuo hintava toimenpide?
ja toinen kysymys; ohjekirjan mukaan jos akkua lataa suoraan akun napojen kautta,tulisi kaapelit irroittaa..onko kokemusta,tarviiko irroitella?Bemarin oma laturi kuulostaa olevan hiukan turhan kallis, yli 120 euroa..vaikkakin pistokkeen kautta lataus olis aika helppoa..
Tässäpä ens alkuun kysymyksiä..
kyseessä -05 K1200S siis
-kiitos-
-
BMW:n omalle laturille vaihtoehtona ainakin Optimaten uusi CAN-väylään yhteensopiva laturi, jolla hintaa on n. 60€ ja DIN-pistokkeesta vielä muutama euro päälle.
Normaaleja latureita käytettäessä on ylijännitteen vaara, joka voi polttaa pyörän elektroniikkaa, eli siksi kaapelit tulisi irroittaa navoista latauksen ajaksi.
Pistokkeen kautta lataus on kyllä tosi helppoa...
t. juke
-
Olenpa tietenkin ladannut kaapeleita irroittamatta, mutta vain sellaisella pikkuruisella Liiterin laturilla. Ylijännitettä voi tosiaan syntyä, varsinkin jos akku alkaa olla finaalissa. Sen huomasin tänään, kun oman pyörän orig akku kuoli yhtäkkiä, eikä lataus onnistunut, kaapelit irti. Jännite nousi jopa yli 20V! hesse_blink
Joo, ja 40tkm huolto pitäis kanssa buukata, enää tonni jäljellä.
-
itsellä 37 tkm täynnä joten 40 tkm huolto taitaa mennä ens kesälle.Onkohan näin että latauspistokkeen ns keskusta on +-napa ja ns reunat miinusta? taitaa jäädä tuo bemarin oma laturi ostamatta ja vaikka tehdä itse pistokkeeseen sopiva liitin.120 eurolla saa jo kaks uutta akkua.
Muistaako joku on jakopään huolto vasta 60 tkm kohdalla?
ps. useamman pyörän olen omistanut ja luullut että kaikki on lähes samanlaisia,mutta kyllä on mahtava pyörä ajaa tämä bemari,kertakaikkiaan. ajelu
-
Näin on, plussa on aina piikissä ja miinus reunalla. Ei sitä akkua tartte oikeastaan koskaan latailla, kunhan vaan otat miinuskaapelin talveksi irti, etkä seisota mopoa viikkoja virta-avain paikoillaan. Liitin on muuten ihan tavallinen DIN-liitin ja sellaisen saat mistä vaan autotarvikeliikkeestä,
40 tkm huolto taitaa olla lähinnä öljynvaihtohuolto - jos en ihan väärin muista..
Neljäs kesä / vajaa 40 tkm alkuperäisellä akulla ja "ikinä" ei ole latailtu.. Uskokaa nyt hedari - siis muutkin aiemmin kirjoittamani ohjeet.
Ja joo, sen virtapistokeen kautta ei voi ladata akkua ainakaan tavallisella laturilla. Virtaakin sieltä saa vain kymmenisen minuuttia virta-avaimesta katkaisun jälkeen.
-
Itsellä sama tilanne edessä, 30 tkm huolto tuli teetettyä juhannuksen tienoilla mutta lomien aikana kun tuli 10 tkm lisää mittariin niin pitäis taas huoltaa hesse_blink Noh.. voi olla että minullakin jää se kevääseen, töiden alettua ei juuri ole ehtinyt ajelemaan ja viikonloppusinkin näyttäisi olevan jos jonkinlaista ohjelmaa.
Ainut mikä suoraan kuuluu 40 tkm huoltoon on ilmansuodattimien vaihto, sitten näistä 20 tkm välein suoritettavista tulee peräöljyt ja luultavasti jarrunesteet (muistaakseni sanottu 2 vuotta tai 20 tkm). Toki normi öljynvaihto ja checklistit siihen päälle joten kyllä sitä varmaan sen 300-400 euroa taas pääse köyhtymään.
Jos seuraava "jakopään huolto" tarkoittaa venttiilivälysten tarkistusta ja tulppien vaihtoa niin vastaus on kyllä, ne on 30 tkm välein BMWsmile
-
Jos yhtään kiinnostaa, eikä peukku ole ihan keskellä..
Tuon 40 tkm huollon tekee helposti itsekin, eikä montaa kymppiä maksa. Sanoisin mieluummin 30-40, kuin 300-400 €
-
Eihän se itse huoltaminen vaikeata ole, henk. koht uupuu "vain" työkalut ja tila missä tehdä, joten homma tyssää siihen. Näissä vanhemmissa on vielä rasitteena ne servojarrut jotka kuulemma tekee jarrunesteiden vaihdosta suht v-mäisen homman.
-
Optimaten laturi näyttäis olevan tarjouksessa Storm:lla ja hintaa 41,30€. Siihen vielä lisäksi DIN-pistoke, niin lataus onnistuu pistokeliitännän kautta. Laturin mukana tulee ohjeet, miten se asetetaan "CAN-väylä"-modeen. Kuten jo aikaisemmin j@ck totesi, ei pistokkeen kautta voi ladata, vaikka asentaisi tavalliseen laturiin DIN-pistokkeen, vaan pitää olla CAN-väylään sopiva laturi.
-
Tänään tehty 40 t km huolto K1200S:n. Helppo homma kun mieki osasin hali_peukku
Moottori öljyksi laitoin Q8 SBK Racing 10W-50 ja peräöljyksi Castrol Syntrax Longlife 75W-90.
Ilmanpuhdistajat jäi vielä odottamaan vaihtoa.
-
Nonii, tyhmä ja laiska teetätti 40tkm huollon kivijalkaliikkeessä. Vaihdettiin moottoriöljy+suodatin, peräöljyt ja jarrunesteet. Töineen ja tarvikkeineen 220€. hesse_ok
-
BMWsmile
Huoltoliikkeen leima kuittaa kyllä parin sadan kulut, kun rupeat pyörää joskus vaihtamaan.
-
Itse kyllä teen mitä pystyn huolto-ohjelman mukaan.
http://www.ascycles.com/service_schedules.aspx
-
Jos vähääkään osaat itse huoltohommia tehdä, niin suosittelen että ostat huoltorompun ko. pyörään.
Itse hankin sen Heinolta kun aloin vaihtamaan etupään (K1200S) isoja palloniveliä. Maksoi muistaakseni jotain 85€ mutta on kyllä maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti. Venttiileiden säätöön en vielä ole uskaltautunut, säädettiin 30tkm huollossa. Kaikki muut huollot meinaan tehdä omin avuin mutta ehkä 60tkm:n huoltoon vien liikkeeseen. Siinä kun taas tuo venttiilihomma. Nyt ajettu joain 42tkm. No tuo jarrunesteet vähän askarruttaa mutta eiköhän sekin siitä yritys-erehdys-yritys toimenpiteillä suju hesse_biggrin
-
Jos vähääkään osaat itse huoltohommia tehdä, niin suosittelen että ostat huoltorompun ko. pyörään.
Itse hankin sen Heinolta kun aloin vaihtamaan etupään (K1200S) isoja palloniveliä. Maksoi muistaakseni jotain 85€ mutta on kyllä maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti. Venttiileiden säätöön en vielä ole uskaltautunut, säädettiin 30tkm huollossa. Kaikki muut huollot meinaan tehdä omin avuin mutta ehkä 60tkm:n huoltoon vien liikkeeseen. Siinä kun taas tuo venttiilihomma. Nyt ajettu joain 42tkm. No tuo jarrunesteet vähän askarruttaa mutta eiköhän sekin siitä yritys-erehdys-yritys toimenpiteillä suju hesse_biggrin
Huoltorompusta olen samaa mieltä. Kannattaa hankkia jos vain itse tekee noita huoltohommia.
Venttiilien säätö ei sekään ole kummoinen homma. Kunhan ei pudottele säätöpaloja sinne sun tänne. On hiukan ahtaat paikat onkia niitä takaisin.
Jarrunesteiden kanssa ei kannata leikkiä yritys-erehdys-yritys -leikkiä, ainakaan jos on tehostimellinen ajopeli. Siitä tulee yrityksen ja erehdyksen kautta helposti kallis homma, kun homman lopuksi vie mopon liikkeeseen ilmattavaksi. Ilman tehostinta olevissa mopoissa jarrunesteiden vaihto käy ihan normaalisti.