Saksasta lennettiin kotiin viime yönä. Berliini oli mukava paikka lomailla
. Tehdaskäynti oli mielenkiintoinen, näki sekä kokoonpanon että testauksen eri vaiheita, pyörän kokoonpanon alusta loppuun
. Esim. kampiakselien aihiot odottelivat koneistusta mutta kaikki nokka-akselit näyttivät valmiilta, liekö alihankkijoilta valmiina tulevia?
TEHTAALLEVain PR-tilassa sai kuvata, muualla tehtaan alueella on kuvauskielto. PR-tilassa oli pyöriä kokonaisena mutta myös moottoreita, periä, vaihteistoja avattuna, ajokamppeita jne. vapaasti räplättävänä.
Tehtaalla tehdään
kaikki pyörät (pl. jotain Brasiliassa valmistettavia pieniä pyöriä) eli n 106000 pyörää tänä vuonna, eli parhaimmillaan liki 500/pvä ( tuotantomäärät vaihtelee vuodenajan mukaan)
Käynti kestää n. 2,5 h, kierroksia on 3 kpl / päivä. Yksittäisiä vieraita mahtuu ryhmien mukaan. Itse s-postasin tehtaalle reilua viikkoa ennen lähtöä, joten pikaisella aikataulullakin saattaa päästä mukaan. Samalla kierroksella oli pääryhmän (koululais/opiskelija) + 4 heppua hollannista + 4 heppua suomesta + pariskunta jostain + minä.
Esim. Tegelin lentokentältä on n. 10 minuutin matka joka maksoi reilun kympin taksilla. Käynnin ”oikein” tekevä saa moponsa parkkiin portille. Tehtaalta löytyy lukittavat säilytystilat ajokamppeille & kypärille jne.
Siis kyseessä BMW Werk 3.1 ei oluttehdas
Kuvia galleriassa
Werk BerlinEdit:
Poikkesin Berliinissä mp-varustekaupoissakin withstupid Hein-Gericken puoti Danziger Staßella oli "normikauppa". Mutta Polon ja etenkin Louisin GIGAstoret
oli isoja
, molempien GIGAstoret on Holzhauser Straßella. Pidin Louisin kaupan tarjontaa parhaana ja laajimpana noista em. kolmesta.