Kirjoittaja Aihe: Ulukomaille  (Luettu 1047 kertaa)

Poissa TapaniV

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 1
Ulukomaille
« : 30.05.11 - klo:17:38 »
Terve vaan kaikille!
Eka postaus foorumille ja heti kyselemässä... Ensiviikolla suuntaan kaverin kanssa Saksaan ajelemaan reilun viikon ajaksi. Koko aikaa ei jaksa olla pyörän selässä, nukkuakin täytyy. Siihen liittyen onko pyörän "säilyvyyteen" huomioita? Onko lisälukot, hälyt  etc. tarpeellisia? Majoitus aina lakanoiden välissä. Pyörinä k-1200 r sport ja Hondan 1100xx.

Nasu

  • Vieras
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #1 : 30.05.11 - klo:18:00 »
Ei mulla Saksassa mitään erillisiä lukkoja mukana ollut. Jos majoitutte hotelli - hostelli tyyppisissä paikoissa, niin monissa on parkkialue mihin voi mopon jättää. Kaupungilla jätin ihan surutta normiparkkeihin, rattilukko vaan päälle. Ammattivarkaat vie mopon kuin mopon jos sellainen kohdalle sattuu.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #2 : 30.05.11 - klo:21:05 »
Mihis aikaan olet menossa ja millaista reittiä?
Me noustaan Siljaan Turusta sunnuntai-iltana 5.6. Siitä kohti Sakemanneja.
Alla K1200S ja Honda 1100 XX mustarastas.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #3 : 30.05.11 - klo:22:33 »
Ensikertalaiselle  yhtä paljon kirjoittaneen vastaus, eli:
 - Aikoinaan Ranskassa asuneena muistelen, että pyörä piti olla aina kadulla lukittuna hyväksytyllä vaijerilukolla, muuten ei vakuutusyhtiö (ranskalainen) olisi korvannut varkaustapauksessa mitään. Ei tosin mitään kokemuksia ongelmista.

Nykyisin pidämme euroopan reissulla aina lukot mukana (vaijeri- ja levylukko). Niitä käytetään sen mukaan mihin pyörä jätetään. Yleensä käytämme vain pysäköintihalleja tms. Kadulle jätetään harvoin yöksi, ei juuri koskaan.

Italiassa lähtee pyörästä kaikki irroitettava heti kun selkänsä kääntää. Kalliimmat sliparit kannattaa "liimata" kiinni!
 
t. juke

Poissa uhve

  • Tampere
  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • R 1150 RS 2002
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #4 : 30.05.11 - klo:22:45 »
Kiinnostaa noi kokemukset Italiasta. Itse olen menossa ajelemaan Firenze-Pisa-Genova ja edelleen alas rannikkoa aina Provenceen saakka. Yksin matkassa-rattilukko ja pyörälukko-ainakin Virossa toimi hyvin-pyörä vanha 2002 R 1150 RS. Vinkkejä? ajelu

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #5 : 31.05.11 - klo:03:01 »
Italiasta on tullut jonkin verran kokemusta. Ollaan ajettu sielä ainakin 40tkm ja sanoisin, että kannattaa pitää luottokortti siten, että saa hanskat kädessä helposti maksettua tietullit ja pistettyä talteen lipukkeet tms. Keskinopeus motarilla helposti n. 130-140kmh, mutta rantateillä ja vuoristossa jää alle 60kmh. Pohjoisessa parhaat paikat st Margerita Liguria välimeren puolella tai Gardalla Sirmionen vanha kaupunki ja siellä hotelli Corte Regina (vanha rouva on jo siirtänyt toiminnan tyttärille, mutta hän touhuilee sielä edelleen).  Muitakin huippu paikkoja mielessä, mutta budjetti menee helposti aika överiksi. Esim. Colona Pevero Hotel, Sardinia, Porto Cervo on aika hyvä sesonkina ja muuhun aikaan sieltä saa huoneita puoli-ilmaiseksi. Yleensä ollaan oltu liikkeellä sesongin ulkopuolella.

Viime syksynä oltiin sielä n. 8 vk ja muuten ok, mutta pastaa ja pizzaa tuli syätyä liikaaa...

Onnex Italian kollegat ovat opettaneet autoilijat tavoille siten, että ei motoristin tarvitse kovin paljoa tehdä tilaa. Toisinaan ulkomaisilla kilvillä tosin pitää vähän huokaista, että ei me olla tultu vierailulle tien tukoksi...varsikin tietulleissa tms.

Sanoisin lisäksi että kaikki mahdolliset tukkeet putkesta kannattaa ottaa pois, että hitaammat kuulevat selvästi koska on aika väistää...

t. juke



Poissa uhve

  • Tampere
  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • R 1150 RS 2002
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #6 : 31.05.11 - klo:11:42 »
Kiitos JUKE kommenteista- aina on mukava vähän tietää ennakkoon, että on siellä muitakin liikkunu ja pärjänny! Toi vinkki lompsasta on hyvä- taitaa ne motarimaksut olla aika kohtuullisia ts. meneekö kolikoilla vai tartteeko setelirahaa? Ilmeisesti korttikin käy? Hiukan askarruttáa yöpymishinnat ja mahdollisuudet tolla ökyrannikolla (Cannes/ Nicca)-saako automaateista rahaa visalla hyvin? Muita vinkkejä yöpymisiin (muuta kuin leirintä)?  03Biker

Poissa juke

  • HP
  • *
  • Viestejä: 250
  • BMW R1200GSA (LC)
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #7 : 02.06.11 - klo:04:14 »
Hei,

me ollaan vähän vanhoja (45-48), että aina on nukuttu vällyjen välissä, eikä edes pidetä mitään telttaan tms. viittaava mukana. Nykyisin ollaan liikkeellä lähes aina yxi hlö/pyörä, koska se on vaimon mukaan kiinnostavampaa ja mukavampaa ja hän on jo melko hyvä kuski, kun on ajellut jo 5v ja yli 60tkm. Matkan lopullinen reitti on meillä aina optimoitu viime tingassa ja yli 600km päivämatkoja yleensä vältellään, vaikka ollaanhan sitä välillä vedetty lähemmäs 2,5tkm yteen menoon, jos on tullut kiirus.

Meidän tyyliin on parhaiten sopinut, että mukana on kulkenut iphone tai nykyisin ipad, jolla on viimeistään aamiaisella päätetty seuraava hotelli. Jos ei mitää järkevää ei ole löydetty, niin periaatteena kuitenkin ollut, että liike on tärkeintä ja menoksi vaan kunhan suunta on selvillä. Puolelta päivin lounastauolla voi viellä hyvin varailla seuraavan yön yöpymistä, jos on joustoa niin tilanne ja saatavuus muutenkin voi näyttää selkeämmältä, tai sitten ei. Tässä kuitenkin kannattaa varoa perinteistä lomastressiä, joka iskee illalla kun pimeä ja väsymys iskee ja ei tiedä mihin majoittua. Varaukset hotelleihin olemme tehneet booking.com:sta tai best westernistä, marriottista tms.
 
MC/NCE kannatta olla vähän tarkkana hinnoista, eli voi/kannattaa soittaa hotelliin ja kysyä tarjousta, jos tuntuu kalliillta (aina kallista, mutta yli tupla normaaliin on jo ylikallista). Sama oikeastaan pätee koko rannikolla, koska siellä tärkeitä, että rahalla saa....ja pyörällä (tai hevosella) pääsee....

Viimehetken varaukset netin kautta näyttää nykypäivinä olevan edullisempi vaihtoehto, kuin ovelta varaamineen.

Menton-Monaco-Nizza-Cannes on kyllä hieno alue. Jos ohi mennään, niin aina vähintään yksi yö Monacossa tai Nizzassa maksoi mitä maksoi. Novotel Monacossa on aika ok nykyisin, mutta ei sekään mikään halpa, mutta parkkihalli turvallinen, kunhan hallista poistuessa ylämäkeen varoo oikealta tulevia....meinasin tässä viime kerralla mokata, muistan vieläkin....

t. juke

PS. asuttiin 1999-2004 välillä ko. alueella, joten aivan kaikki vinkit eivät varmaankaan muistuneet tähän....

Poissa uhve

  • Tampere
  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • R 1150 RS 2002
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #8 : 02.06.11 - klo:20:17 »
Juu-ikää täs on karttunu itellekin, eli 56v. No yksin vaan reippasti matkaan, kun tuo muori ei oikein ole innostunut lajista. Taitaa olla aika positiivista tuo kokemus yleisesti Italiasta ( etelä-Ranskasta?) Matka lyöty nyt lukkoon-Ryynäsellä lentäen Bergamoon, siitä hakemaan pyörä Vicezasta (rahtaus) ja viikko ajelua Pohjois-Italiassa ja etelä Ranskassa-sitte taas lentäen kotiin (en kuulu rautaperseisiin).Kiitos vinkeistä! shakehands

Poissa bemariwexi

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • LT 1200
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #9 : 02.06.11 - klo:23:03 »
Italian tietullimaksut ovat aika kovia,seteleillä yleensä joutuu maksamaan jos on ajanut vähänkin pitemmän matkan.Lipukkeet kannattaa pitää tallessa kun ottaa ne automaatista mentäessä maksullisille teille.

Poissa uhve

  • Tampere
  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • R 1150 RS 2002
Vs: Ulukomaille
« Vastaus #10 : 05.06.11 - klo:21:39 »
Vielä kiinnostaisi Italian ja Rnskan kävijöiltä tieto-joka motoristia aina askarruttaa- miten on tankkauspaikkoja noilla pinemmillä teillä (ja isommillakin) ja käykö kortti välineenä maksaessa? Ainakin Virossa huomasin joillakin pätkillä, että oli vain noita ns. tankkeja kaupan vieressä, joihin ei VISAa uskaltanut työntää ja tekstitkin oli vain alkuperäiskielellä!Miten pärjää tässä suhteessa etelässä? airrev

 

Uusimmat viestit

Äänimerkki ei toimi kirjoitti Jussipolo
07.05.24 - klo:23:54

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
29.04.24 - klo:15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Powered by EzPortal