Tæmæ oli tosin tuolla org:issakin mutta menkøøn nyt:
Ma olenkin nyt taalla Sunndalsørassa enka sitten oikassut Vasteråsista suoraan, eli otinkin vahan "vauhtia "ylempaa
(kerta ei sita ajeluseuraakaan ollut....!)
Tanaan kun lahdin aamulla Mo I Ranasta seiskalta niin aivan HIRVEA,(norweegian perussetti 3:nen), thuuli ja vesisade jota kesti Trondheimin alapuolelle asti elikkas semmoset 530km ja aivan kaatamalla tuota vetta ! Olisi ollut jollain "avopyøralla" kylla tekemista etta olisi pysynyt kaula-,hiha-, saappaan ja kyparinaukot kuivina.
Oli muuten Mo:ssa talojen pihoilta kaikki roska- ja jateastia tiella & tienposkessa ja nurin samoin kuin kaikenmaaliman pyykinkuivaustelineet, ressut, lasten pihalelut, pulkat, pihakeinut jne, jne !
LT tekikin jalleen monenlaisia "voimistelu- ja peliliikkeita" ja useaan kertaan ennen kuin olin Trondheimissa B:-)
Yksin sai ajella kylla varsin myohaan kun norskit venytteli talojensa suojassa aina puolille paivin. Toisaalta se olikin hyva kun sai ottaa koko baanan omaan kayttoon ja oli siispa runsaasti heilumavaraa....
Eihan tuolla LT:n "sisalla" mitaan hataa ole muuta kuin vaan etta se nakyvaisyys katoaa kun kaikki (3) lasia menee jossain vaiheessa aivan pisaroille ja maraksi niin etta ei tahdo kerita maisemia kahtella, saati ajovideoita kuvailla! Varsinkin kun aivan SAIRAAN kamalia routaheittoja oli Krogen- Majavatn valilla, on meinaan kuoppamerkit nakojaan loppu koko norjasta.... Lamminta riitti kun piti satulaa, kahvoja ja thuliliivia koko ajan vaan paalla ja oli muuten II-asentokin kahvoissa poikaa mita kun kintaat paasee kastumaan niin ei niita muuten kuivaksi sateella saa.
Hiekka ei tosiaan polissyt koko paivana taalla !
Isoja rakeita sen sijaan on tulvavedet tuoneet (kokoluokka: rompolia & jarkaleita) tavan takaa tuntureilta ja ojien pohjilta tielle, eli kylla pitas olla ihan tahystaja kyydissa noita varten erikseen varoittelemassa tai jotain !
Tulvavesia on ollut myos raakasti teilla. Niista ei varoiteta myoskaan, elikkas kun eihan sita nousua voi aina edes tietaa tuolla Vagvesenilla kun se tulee (ja sulaminen sateella) tielle niin nopiaan. Toisin paikoin oli sitten kauhakuormaajat / kaivinkoneet hommissa kun oli tiella oikein muutakin roinaa, (puunkappaleita, juuria, pultereita, soraa, jaata, jne.)
Mutta vesi on aina yllari kun ei naa pohjaa ja ei voi tietaa mita siella on, kuoppa vai kauhea kuoppa vaiko perati halkeama ?
Muutaman kerran kylla LT lahjakkaasti pohjas vaikka varoen tulen aina ja iskari on jaykimmassa eika edes kuormaa ole mulla nyt juuri mukana.
Tunneleissa oli myos "paanne jaata" paikka paikoin, mutta sille oli (onneksi) oma liikennemerkkinsa.... Olihan noitauusia tunneleitakin taas sitten viime kerrasta muutammia tullutkin...
Sitten edellisena paivana (lauantaina) kun tulin ruotsin Arjeplogista Junkerdaliin niin aura-autoa piti ootella kun sateli uudet lumet sinne ylos. Eli tiet oli olleet sulat mutta kun tuli vesisade yolla ja jaatava tuuli niin lumenahan se silloin tulee tuolla ylhaalla. No siita selvisin siten ettæ tayskaannos alas takaisin ja ei muuta kuin "ViaSvean" asemalle odottelemaan. Tunti siina taisi menna kunnes auto lahti ja sitten kun aura-auton perassa lahin menemaan, piti silti pitaa "telineet" alhaalla. Iskarin saato mahdollisimman loysaksi ja satula kans alimpaan asentoon joten ylttaa "telineet" helpommin alas. Rengaspaineita en lahtenyt nyt pudottelemaan....
Toinen paha paikka meinasi olla Saltfjellet (845m.o.h) jossa kanssa tuli kunnolla lunta. Meni lammot -0.5`c:een ja sohjua kovasti (3-4cm) ja mukana myøs armoton tuuli. Kuvaushommat piti unohtaa, valitettavasti koska pyøraa ei olisi voinut pysayttaa tai olisi voinut mutta sitten se varmaan olisi alkanut huilaamaan saman tien..
Aura-auton tyttøa kun juttelin (itse menin juttusille), niin oli kerennyt jo soitella "esimiehelleen" etta taalla on joku "hullu" -mita pitas tehda
Huonointa tuossa oli taas se kun nakyvyys menee totaalisesti. Jaanmuodostus kun oli melkoista niin tuulilasi, visiiri seka ajolasit kaikki yhdessa ja samalla kertaa menee huuruun ja lopulta jaatyy tukkoon. No sitten kun alamakea mennaan kaikki "rappanat " avoinna ei tahdo "lasiainen" kestaa noita rakeita.... ...etta pitas harjoitella tietysti enempi taas...sohjossaajoa sitten riittikin aina lahes Mo I:hin asti, etta oli piiiitka paiva.....
Mutta selvisin siitakin !
PS. Huomenna suunnistan sinne missa paistaa.....ehka Geiranger (lautalla Hellesyltista) tms. mutta saatan ottaa vauhtia Ålesundista